1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
soms wel stuurbekrachtiging,soms geen servo-hulp
Johnnyhamont
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 11-09-2014

Gepost: 08 januari 2019 09:36 PM

Heb een Citroen C3 1.1 BJ2003 waarvan de servo(stuurbekrachtiging)dikwijls niet aanspringt na het starten van de motor(servo is elektrisch). Accu is al vernieuwd. geen foutmelding…
Als bekrachtiging wel werkt na het starten blijft deze goed werken…
Iemand een idee wat het kan zijn of ervaring mee gehad? Alvast bedankt voor respons… cheese

Profiel  
 
2cvMaarten
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 871
Geregistreerd: 30-04-2006

- C3 1.6 e-HDi Collection
- C5 Break 2.0 16v
- 2CV 2cv6 special
Gepost: 09 januari 2019 08:17 AM
  [ # 1 ]

De koolborstels al eens bekeken? Komt vaker voor dat deze vervangen dienen te worden, zijn rep-setjes van te koop op ebay.

Huidig assortiment: C3 1.6 e-HDI 2012, 2cv6 special 1986, C5 2.0 16v 2006
De exen: ZX 16v 1997, C5 2.0 16v 2001, 2cv6 1983, C4 1.6 HDI 2005, C2 1.4i 2004

Profiel  
 
Gepost: 09 januari 2019 08:55 AM
  [ # 2 ]

Al eens laten uitlezen op foutmeldingen?

Profiel  
 
2cvMaarten
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 871
Geregistreerd: 30-04-2006

- C3 1.6 e-HDi Collection
- C5 Break 2.0 16v
- 2CV 2cv6 special
Gepost: 09 januari 2019 03:38 PM
  [ # 3 ]
Johnnyhamont schreef:

Accu is al vernieuwd. geen foutmelding…
:

Ik ga er vanuit dat hij is uitgelezen!

Huidig assortiment: C3 1.6 e-HDI 2012, 2cv6 special 1986, C5 2.0 16v 2006
De exen: ZX 16v 1997, C5 2.0 16v 2001, 2cv6 1983, C4 1.6 HDI 2005, C2 1.4i 2004

Profiel  
 
Johnnyhamont
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 11-09-2014

Gepost: 09 januari 2019 07:13 PM
  [ # 4 ]

Is inderdaad uitgelezen. Geen foutmelding…

Profiel  
 
2cvMaarten
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 871
Geregistreerd: 30-04-2006

- C3 1.6 e-HDi Collection
- C5 Break 2.0 16v
- 2CV 2cv6 special
Gepost: 10 januari 2019 11:53 AM
  [ # 5 ]

Dan blijf ik bij de suggestie om de koolborstels te controleren op slijtage.

Huidig assortiment: C3 1.6 e-HDI 2012, 2cv6 special 1986, C5 2.0 16v 2006
De exen: ZX 16v 1997, C5 2.0 16v 2001, 2cv6 1983, C4 1.6 HDI 2005, C2 1.4i 2004

Profiel  
 
Johnnyhamont
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 11-09-2014

Gepost: 11 januari 2019 06:45 AM
  [ # 6 ]

van de startmotor of dynamo??? start 100% en heb 14.3 volt laadspanning…

Profiel  
 
JKER
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1194
Geregistreerd: 31-10-2005

- Saxo 1.1i
- C4 (2004-heden) 1.6 16v
Gepost: 11 januari 2019 07:47 AM
  [ # 7 ]

ik vermoed dat die van de servomotor bedoeld worden….

Profiel  
 
Gepost: 11 januari 2019 08:15 AM
  [ # 8 ]

Ik vermoed het niet, ik weet het zeker. Smile

Profiel  
 
FastFred
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1599
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 11 januari 2019 01:24 PM
  [ # 9 ]
Johnnyhamont schreef:

van de startmotor of dynamo??? start 100% en heb 14.3 volt laadspanning…

Nee, van je stuurbekrachtiging servo, dat is namelijk gewoon een elektromotor die beide richtingen op kan draaien.

Ex: ZX Aura E2 NP-JZ-34 (R.I.P. 22-8-2016)

Profiel  
 
Johnnyhamont
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 11-09-2014

Gepost: 12 januari 2019 05:23 AM
  [ # 10 ]

Dan is het toch raar dat na het aanslaan van de auto de Servo werkt,en blijft werken,of wijgert en niks doet totdat ik de auto stilleg en weer start(en het bij de volgende keer dat ik de auto start afwachten is of de bekrachtiging werkt of niet werkt…) Of heeft dit dan te maken met de boordcomputer die dan beslist of de Servo in of uitgeschakeld wordt?

Profiel  
 
Johnnyhamont
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 11-09-2014

Gepost: 12 januari 2019 06:44 AM
  [ # 11 ]

Ter verduidelijking : na het starten van de auto wordt normaal na +/- 1 seconde de stuurbekrachtiging actief . Als deze bij mij actief wordt werkt de Servo zonder problemen… Kan dan blijven sturen zonder ook maar iets te merken… Dikwijls wordt na het starten de Servo niet actief en blijft uit,totdat ik na wat gereden te hebben de auto stilleg. Dat wordt de bekrachtiging soms wel weer actief na het starten van de auto…

Profiel  
 
Gepost: 12 januari 2019 08:24 AM
  [ # 12 ]

De stuurbekrachtiging heeft zelf ook een regelunit.
Deze zit in de accubak, direct achter de accu.
Als deze unit direct na het starten niet voldoende spanning ziet, wordt de stuurbekrachtiging niet vrijgegeven.
Vaak is de oorzaak een brakke accu, maar die is bij jou al vervangen.
Mogelijk vertoont de regelunit zelf kuren.
Je zou deze eens kunnen wisselen met een ander exemplaar.

Profiel  
 
Johnnyhamont
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 11-09-2014

Gepost: 12 januari 2019 12:24 PM
  [ # 13 ]

Ga ik woensdag eens proberen… Wat mag die tweedehands kosten? De nieuwe kost 800 euro heb ik me laten wijsmaken…

Profiel  
 
furriegurrie
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1876
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- Xsara 1.6 Plaisir
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 12 januari 2019 03:46 PM
  [ # 14 ]

Je zou natuurlijk het meest geholpen zijn met een leen versie van iemand van het forum die je even kan proberen.
Ik weet niet of die in mijn Pluriel gelijk is en of Roosendaal voor je te doen is….

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3061
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- C4 (2004-heden) COUPE 1.6 HDI 16V
- 2CV special
Gepost: 13 januari 2019 07:20 PM
  [ # 15 ]

Ik ken het elektrische systeem van de C3 niet , is veel te jong voor mijn ervaring…

maar elektrisch geredeneerd moet die unit spanning krijgen ( via een relais ) of een signaal nadat de wagen gestart is .

Volgens mij zit daar het problem , opdat eenmaal goed begonnen hij nooit uitvalt .

dus kontaktslot of relais die niet altijd “door “geven .

Succes , Walter nice day

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2019 | adverteren
Facebook