krukaskeering
manus
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 109
Geregistreerd: 26-05-2006

Gepost: 10 januari 2019 11:36 PM

Hallo Xemmers,
Ik heb een xm 2.0 16V aut. sedan zonder hydroactief, 1999 en 255.000km. Heerlijke auto, maar nu gaat de krukaskering lekken.
De garage zegt : de motor en de versnellingsbak moeten er uit en dat gaat richting €1000,- kosten. Ik schat dat de auto ook ongeveer zoveel waard is. Wat is wijsheid. Of zijn er mensen die zeggen dat het goedkoper kan?

Ik hoor graag jullie mening. Groet, Manus

Profiel  
 
j.witkop
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 444
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 10 januari 2019 11:59 PM
  [ # 1 ]

Kosten bij een niet dealer zullen lager zijn.
Het hangt vooral af van de staat van de auto.

Profiel  
 
wimb
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2541
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 11 januari 2019 08:24 AM
  [ # 2 ]

Bij een universele garage zal het niet heel veel goedkoper zijn. Dat is, als ook die de motor met bak er uit halen.
Het is op zich mogelijk om de bak van de motor te scheiden in de auto. De bak kan dan een paar centimeter naar links. Een ervaren monteur zou dan, in principe die keerring kunnen vervangen.

Maar eerst een andere vraag: Is het zeker dat de keerring lekt? Bij mij was het de carterpakking die lekte aan de kant van het vliegwiel. Het leek net of de keerring lekte.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
mrep
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 27-10-2017

Gepost: 11 januari 2019 09:06 AM
  [ # 3 ]

hey manus, je aanhef is;  heerlijke auto enz?  lekker goed laten maken, kun je weer rijden! die centjes ben je zo weer vergeten ! ( eerst kijken wat er inderdaad eigenlijk precies lekt )  gr mrep

hydropneumatic driving has its ups and downs….....

Profiel  
 
manus
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 109
Geregistreerd: 26-05-2006

Gepost: 12 januari 2019 08:34 PM
  [ # 4 ]

Bedankt voor de reacties, Wimb, de dealer zei dat het ter plaatse uit elkaar halen van versnellingsbak en motor bij een automaat niet lukt. vandaar de hoge kosten. Groet, Manus

Profiel  
 
wimb
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2541
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 12 januari 2019 11:17 PM
  [ # 5 ]

Omdat je het over de versnellingsbak hebt, dacht ik dat je een handgeschakelde bak bedoelde.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1145
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 14 januari 2019 03:33 PM
  [ # 6 ]

En Leaklock proberen? Ik heb daar wel goede ervaringen mee. Als het iets lekt is het te proberen. Met een automaat heb je geen risico dat de olie op je koppelingsplaten komt, want die zijn er niet…

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
manus
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 109
Geregistreerd: 26-05-2006

Gepost: 14 januari 2019 05:50 PM
  [ # 7 ]

Hallo Bauke, Ik heb ook wel aan leaklock gedacht. De garage was daar zwaar op tegen en het is ook wel wat berucht, dacht ik. Dit omdat het niet zou helpen, maar wel verstoppingen zou kunnen geven. Maar ik begrijp dat jij hier goede ervaringen mee hebt? Anderen misschien ook?
Groeten, Manus

Profiel  
 
furriegurrie
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- Xsara 1.6 Plaisir
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 14 januari 2019 06:56 PM
  [ # 8 ]

Ik denk dat er 2 dingen door elkaar gehaald worden. Lekkage in een koelcircuit en lekkage van olie door een keerring. Die pillen en middeltjes om lekjes in bijvoorbeeld je radiateur te lappen kunnen ook verstoppingen veroorzaken. Dit middeltje moet in een bepaalde verhouding tot je hoeveelheid olie in je carter gestopt worden. Het maakt de oudere leerlingen soepeler is de claim.
Ik heb het succesvol gebruikt in de eindvertragingskasten van mijn c35/fiat 242 camper.

Profiel  
 
mrep
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 27-10-2017

Gepost: 14 januari 2019 07:10 PM
  [ # 9 ]

@furriegurrie ; lees ik het helemaal goed? maakt het de oudere leerlingen soepeler?  sjonge dat hadden wij vroeger niet zeg !  Wink)  gr mrep.

hydropneumatic driving has its ups and downs….....

Profiel  
 
furriegurrie
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- Xsara 1.6 Plaisir
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 14 januari 2019 07:33 PM
  [ # 10 ]

Het is een wondermiddel Laughing

De moderne geneugten van de autocorrect….keerringen had dat moeten zijn.

Profiel  
 
mrep
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 27-10-2017

Gepost: 14 januari 2019 07:46 PM
  [ # 11 ]

ok, mag deze behoorlijk oude leerling dan ook een beetje van dat spul?..... Wink

hydropneumatic driving has its ups and downs….....

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1145
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 15 januari 2019 11:43 PM
  [ # 12 ]

Mee eens, spul voor in een lek koelsysteem moet je niet aan beginnen. Ik hen bij meerdere auto’s kleine olie lekkages op kunnen lossen en verder nooit problemen gehad. Ik heb ik het toegevoegd aan de lds van mijn c5. De veerpoten voor en een paar koppelingen zweten behoorlijk, dat is nu verwaarloosbaar. Ook ruim 4 jaar zonder problemen nu.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
manus
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 109
Geregistreerd: 26-05-2006

Gepost: 20 januari 2019 08:00 PM
  [ # 13 ]

Het spul zit er in. Ik zal over een tijdje wel melden of het geholpen heeft. Nu we het er toch over hebben: de hogedruk regelaar begint ook wat te zweten. Is het verstandig om in de lhm ook een toevoeging toe te passen of kan de lekkage zelf beter opgelost worden. Ik kan nog niet precies zien wat er precies lekt.
Groet, manus

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1145
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 20 januari 2019 09:00 PM
  [ # 14 ]

Echt oplossen is natuurlijk altijd beter. Eerst met remmenreiniger schoonspuiten, dan zie je waar het lekt. Misschien is het gewoon een afdichtingsrubbertje.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
wimb
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2541
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 20 januari 2019 09:05 PM
  [ # 15 ]

Ik zou beginnen te kijken of de wartels op de regelaar niet te los zitten. Als dat in orde is de rubbertjes vervangen.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2019 | adverteren
Facebook