1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Milieuset v.Bemmelen: aanpassingen klep
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 06 mei 2019 08:03 PM

Vandaag de milieuset van v Bemmelen besteld.
Na een lezing van hem en verder contact op Citromobile ben ik overtuigd en ga ik deze unit inbouwen in de DS cabriolet.

Peter heeft een systeem ontwikkeld om een carburateur auto van een lambda regeling te voorzien en een katalysator in de uitlaat te plaatsen.
Edit: Systeem is oorspronkelijk ontwikkeld o.a. om in Rotterdam weer de milieuzone in te mogen.

Wat is het idee:
Je zorgt dat de carburateur iets te rijk staat in het hele regel gebied (edit: evt sproeier bezetting aanpassen).
Na de carburateur in het inlaat spruitstuk word een extra aansluiting geplaatst om zo “valse lucht” toe te voeren zodat het mengsel bij geregeld wordt. Die “valse lucht” stroom wordt door een stappen motor geregeld. Een lambda sonde bepaalt of er meer/minder “valse lucht"nodig is. Zo ontstaat er een closed loop regelsysteem.
Omdat je nu lambda=1 rijdt, kan er een katalysator geplaatst worden. Deze wordt inwendig in de demper geplaatst.

De elektronica wordt geleverd door de heren van 123 ignition

Peter heeft uitgebreide research gedaan en ook al met een aantal auto’s ervaring opgedaan. Dus ik ga er vanuit dat dit project beter zal gaan dan de inbouw van de 123-LPG indertijd bij mijn DS break.

Ik ben reuze benieuwd.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Palas
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 26-01-2016

Gepost: 06 mei 2019 09:08 PM
  [ # 1 ]
Egbert schreef:

...
In Rotterdam mogen auto’s met dit systeem zelfs de milieu zone in!

...

Even ter info: in Rotterdam mag, tegenwoordig weer, ieder benzine-auto de milieuzone in, dus daar heb je geen systeem met lambdasonde voor nodig. Blijft natuurlijk mooi dat systeem van Van Bemmelen maar met toegang tot milieuzones in NL heeft het niets te maken.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 06 mei 2019 09:22 PM
  [ # 2 ]

zo beter?
Edit: Systeem is oorspronkelijk ontwikkeld o.a. om in Rotterdam weer de milieuzone in te mogen.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2085
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 06 mei 2019 10:37 PM
  [ # 3 ]

Leuk Egbert. Ik vond het zo mooi dat ik hem ook bij de PCN heb uitgenodigd voor die lezing. Ben benieuwd naar jouw ervaringen straks!

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 681
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 07 mei 2019 12:03 AM
  [ # 4 ]

inderdaad, hieronder een citaat van de FEHAC:

Milieuzones zijn vrijgesteld voor benzine en 40+ diesels
Het kabinet heeft nu besloten om per 1-1-2020 de milieuzones overal in Nederland alleen te
laten gelden voor diesel personen-, bedrijfs- en vrachtauto’s. Gemeenten hebben daarbij de
keuze om diesels vanaf 15 jaar oud of vanaf 20 jaar oud te weren. En diesel voertuigen van
40 jaar en ouder zijn van rechtswege al vrijgesteld van de milieuzone-regelgeving. Dat
betekent dat alle benzinevoertuigen en dieselvoertuigen 40+ straks niet meer kunnen worden
geweerd in een gemeentelijke milieuzone en (het kopen van) ontheffingen voor deze
voertuigen daarom ook niet aan de orde is. De staatssecretaris van Infrastructuur en
Waterstaat die hierover gaat stuurt het harmonisatie besluit milieuzones nu naar de Tweede
en Eerste Kamer om het daar te bespreken en te laten goedkeuren.
Einde aan de Utrechtse, Rotterdamse en Amsterdamse uitzonderingen
De harmonisatie betekent dat een paar gemeentelijke afwijkingen bij de milieuzones tot het
verleden gaan behoren. In Utrecht vervalt het aanvragen van een vergunning voor 40+
diesels. In Rotterdam worden definitief ook de oude benzineauto’s weer toegelaten. In
Amsterdam vervalt de uitsluiting voor bijvoorbeeld oude touringcars en vrachtwagens als die
op benzine lopen.

https://www.fehac.nl/wp-content/uploads/PDF/Nieuwsbrieven/2019-07  (Nieuwsbrief FEHAC)

Profiel  
 
OB73
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 76
Geregistreerd: 24-12-2016

- C5 Tourer 2.0 HdiF Confort
- ID/DS DS21 BVH '67 Pallas
Gepost: 07 mei 2019 12:51 AM
  [ # 5 ]

Een paar maanden terug en ook gisteren weer met Peter over zijn systeem gesproken. Los van huidige of toekomstige milieumaatregelen vind ik het een heel charmant concept, ook omdat het net zo omkeerbaar en (on)zichtbaar is als 123. Het ligt voor mij in elk geval in dezelfde lijn.
De ombouw naar volledig elektrisch werd op CM ook weer onder de aandacht gebracht, maar dan ben je echt op slopershoogte. Ook qua kosten en complexiteit, gelukkig hoeven we daar nu nog niet aan.
Ik vind het systeem Van Bemmelen wel een mooie tussenstap, staat op onze wishlist achter een nieuwe kokerbalk.

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2085
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 07 mei 2019 09:01 AM
  [ # 6 ]

Ik ben benieuwd hoe het wetsvoorstel per 1-1-2020 zich verhoudt tot het voornemen vd gemeente Amsterdam om vanaf 2030 ALLE verbrandingsmotoren in een paar stappen te verbieden. Dan zijn we weer minstens 3 kabinetten verder.
Het is dus goed om intussen te zorgen dat er alternatieven op de plank liggen. En als je niet precies weet welke kant het op gaat moet je zorgen voor veel verschillende opties.
Op CM ook een hybride of trans-hybride oplossing voor de A-types. Twee elektro-motoren in de achterwielen ipv remtrommels. Elk 10 pk. Wellicht het beste van 2 werelden. Kost nu ongeveer 5 mille maar let op: over 10 jaar betaal je daar minder dan de helft voor.

Je kan natuurlijk ook nu alvast een elektrische Mehari e-Story kopen. Incl. accessoires voor het luttele bedrag van 40 mille. en dan behoud je je auto helemaal origineel. Want hij is als zodanig nieuw geleverd. Dus met recht een originlee onverprutste Mehari… Smile Over 10 jaar al weer bijna een youngtimer… we blijven vooruit denken he!

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27787
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 07 mei 2019 10:32 AM
  [ # 7 ]

Die “valse lucht”, wordt dat via het luchtfilter naar binnen getrokken?

Neem aan dat dit idee niet uitgewerkt is voor een DS IE.

Egbert schreef:

Omdat je nu lambda=1 rijdt, kan er een katalysator geplaatst worden. Deze wordt inwendig in de demper geplaatst.

Wordt in de praktijk je demper vervangen door een aangepast exemplaar met kat?
Natuurlijk wel zonde als je een mooi RVS setje onder de DS heb hangen.

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2085
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 07 mei 2019 10:48 AM
  [ # 8 ]

Die kat wordt keurig netjes in een RVS demper ingelast: luikje eruit gezaagd waar de kat in gaat. Maar eigenlijk wil je geen RVS demer want die maken een stuk meer lawaai. Een gewone demper gaat ook heel lang mee. Alleen de rest vd pijpen naar achteren zou in RVS voor mij een overweging zijn. Zeker met LPG.

Ook voor de IE bij mijn weten een dergelijke oplossing door van Bemmelen (hij is Citrofiel en experimenteert al jaren a la Nard).

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27787
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 07 mei 2019 12:46 PM
  [ # 9 ]

Het klinkt wellicht iets anders, maar een RVS uitlaat op een DS maakt niet zoveel herrie.
Ik heb er in elk geval nog geen nadeel aan ondervonden qua geluidsniveau.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 07 mei 2019 07:22 PM
  [ # 10 ]

Dit is het doe het zelf pakket:

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Breeze
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1291
Geregistreerd: 30-11-2009

- Xantia 3,0 V6 Exclusive Break (manuelle)
Gepost: 07 mei 2019 08:30 PM
  [ # 11 ]
Arjan Verkade schreef:

Het klinkt wellicht iets anders, maar een RVS uitlaat op een DS maakt niet zoveel herrie.
Ik heb er in elk geval nog geen nadeel aan ondervonden qua geluidsniveau.

Hier idem voor een Xantia V6

Adri

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2085
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 08 mei 2019 08:31 AM
  [ # 12 ]

ok, heb er geen persoonlijke ervaring mee maar hoor deze ervaringen van ervaren DS-rijders.

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 08 mei 2019 05:46 PM
  [ # 13 ]

Ik heb een RVS demper op mij DS break. De klankkleur is vind ik behoorlijk anders en daar moest ik flink aan wennen.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
OB73
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 76
Geregistreerd: 24-12-2016

- C5 Tourer 2.0 HdiF Confort
- ID/DS DS21 BVH '67 Pallas
Gepost: 08 mei 2019 07:10 PM
  [ # 14 ]

Is er dan niet een andere wanddikte of inwendige opbouw gebruikt? Want elasticiteit en soortelijk gewicht zijn nagenoeg gelijk, hardheid verschilt een beetje (voor zover dat hier al een rol speelt). En wat doet de katalysator met dat geluid? Weet niet of Van Bemmelens DS een RVS demper heeft, dan is luisteren misschien de moeite waard.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 08 mei 2019 08:03 PM
  [ # 15 ]

Ik ga de katalysator in een gewonde demper zetten.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
 
1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook