57 van de 62
« Eerste  < Vorige 55 56 57 58 59 Volgende >  Laatste »
   
Het BMWerk van Penny Lane!
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 13 februari 2023 05:59 PM
  [ # 841 ]

De gerepareerde bekleding van de bestuurdersstoel heeft het opnieuw opgegeven. Vervelend is dat. Zitting uit elkaar gehaald en dan blijkt dat het nog een heel gelazer wordt om er nog wat van te maken. Beige skai bekleding is onvindbaar voor deze auto en de juiste kleur ‘upgrade’ stoffen bekleding voor de middenpanelen is ook even niet leverbaar (en kost, als het weer leverbaar is, vlot 110 euro de meter én dan moeten de bijrijdersstoel en de achterbank ook uit elkaar en dan wordt het duur én loop je een niet onaanzienlijk risico dat er nog veel meer ellende aan het licht komt). Dus er moet opnieuw een ‘tijdelijke’ reparatie worden verzonnen. Dat is niet simpel, want eigenlijk moet daarvoor het restant van het originele middenpaneel eruit getornd worden. Maar je weet eigenlijk zeker dat je er daarna never weer betrouwbaar een ander middenpaneel in gestikt krijgt. Kortom, tijd om een list te verzinnen…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 13 februari 2023 06:46 PM
  [ # 842 ]

Extra moeilijkheid: 1974 is het enige jaar met stoelen met het oude type rugleuningscharnieren zonder kunststof kap en met de korte hendeltjes (maar zwart gelakt in plaats van verchroomd), hoofdsteunpootjes op de buitenkanten van de rugleuning in plaats van recht onder de hoofdsteun en 7 ‘ingestikte’ (dat is fake, maar goed) banen in de middenpanelen in plaats van 12 (tot en met ‘73) of 6 (vanaf ‘75). Dus een passend stukje originele bekleding vinden, al zou je het uit een bijrijdersstoel tornen, kun je gerust vergeten. Is er gewoon niet! Dan kom je terecht in het vervangen van in ieder geval de complete voorstoelen, maar wel met die verstande dat de bestuurdersstoel letterlijk alleen maar intact is als die recent opnieuw bekleed is. Dat schiet dus ook niet op.

Nou is dat ook niet zo belangrijk, want het originele materiaal gebruiken is een kwestie van luiheid omdat het gewoon zo past en omdat de kleur er altijd dichtbij is. Maar dat wordt ‘m niet, dus volgt de zoektocht naar materiaal wat minstens net niet helemaal hopeloos de verkeerde kleur is en dan kunnen we verder zien hoe ‘t moet.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 16 februari 2023 10:54 AM
  [ # 843 ]

Inmiddels is de eerste lap Skai® in een binnen redelijke grenzen verkeerde kleur beige binnen. Daarmee kan ik aan de slag om te kijken wat er nog van zo’n zitting te maken is. Desnoods de hele zitting… In dat geval moet ik hooguit de piping zien te redden, maar dat is veel sterker spul dan de kunstleren bekleding dus dat moet eigenlijk lukken.

In de tussentijd, wachtend op materiaal, heb ik een ander afwerkpuntje naar aanleiding van het laatste laswerk nog maar even afgehandeld. Daar heb ik een poosje op zitten broeden, maar ik ben eruit hoe het moet. Het ging er dus nog om dat het dakgootlijstje nog even strak om de goot gekneld moest worden. Doordat er wat torsie in dat lijstje zit, moet je ‘m tijdens het dichtknijpen eigenlijk een beetje op z’n plek kunnen dwingen. Dus heb ik van wat ouwe zooi onder de werkbank vandaan maar eens schetsmatig een prototype 02-serie-dakgoottrim-tangetje in elkaar geflanst:

Hij doet ‘t ook nog Shocked Eigenlijk is het tijd voor versie 2 omdat de ergonomie niet je-dat is, maar voor die ene keer in de 15 jaar dat je zo’n ding nodig hebt, hoef ik daar geen spoedklus van te maken. In de tussentijd verzint er wel iemand een nog beter tooltje en dan schaf je dat gewoon aan…

Maar goed. Ik zal eens een naaimachine opdrijven die wat gemakkelijker zwaarder werk kan hebben dan het antiek wat ik daar zelf voor heb staan en dan moest ik maar eens met een zitting-hoes aan het demonteren.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 19 februari 2023 12:08 AM
  [ # 844 ]

Inmiddels materiaal bij elkaar gescharreld en begonnen met het maken van nieuwe bekleding voor de zitting van de bestuurdersstoel. Gaat niet heel erg vlot, maar hey, ik doe dat ook niet alle dagen dus het zal wel. Het wordt ook de verkeerde kleur, zoals opgemerkt, en sowieso van een andere soort Skai® dan origineel en dus een hopeloze mismatch, maar de kleur is aanvaardbaar afwijkend en wordt daarna vanzelf even grauw als de rest van het oude materiaal. Maar vooral: op enigszins de verkeerde kleur kun je in ieder geval wél zitten. Bovendien: het is de zitting van de bestuurdersstoel, dus waar je de hele tijd zelf op zit, dus als je eenmaal onderweg bent zie je er geen reet meer van. Voor de rest is het dus ook dit of een heel interieur opnieuw doen, want het correcte materiaal bestaat dus niet… Nou, dan is het maar een zichtbare reparatie, dat zit me dan ook niet echt dwars.

Ik ben bezig het geheel aan elkaar te fröbelen op de Pfaff 332 uit de late jaren ‘50 die van m’n oma geweest is. Dat is een geweldig apparaat voor dit soort werk, maar om eerlijk te zijn: het ding is vlot 70 jaar jonger dan de Singer Improved Family die ik de laatste keer voor enig naald-en-draadwerk had gebruikt en dat maakt het nogal ernstig wennen aan alle nieuwlichterij die er op die Pfaff zit. Uiteindelijk had ik de Singer 29 industriemachine die ik laatst voor een appel & een ei had kunnen scoren meteen in moeten pikken, maar die had eerst een volledige restauratie nodig gehad én: waar laat je zo’n gigantisch ding daarna weer?

Zoals het er nu uitziet blijft van de originele zittingbekleding alleen de piping over, want daar kan ik niet op een goeie manier aankomen. Hoeft ook niet per sé, want dat spul is nog vrij goed intact. Van de rest zou misschien de zijkant/voorkant hergebruikt kunnen worden, maar ik denk dat dat er niet uit ziet; dan maar de hele zitting opnieuw bekleden en kijken hoe dat gaat. Komt bij dat ik verwacht dat die voor/zijkant anders in de loop van de komende jaar of wat alsnog wel uit elkaar valt, dus dan kun je er maar beter in één keer vanaf zijn.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 19 februari 2023 09:19 AM
  [ # 845 ]

Ja. Zo heb ik eens een Elna Supermatic in stalen koffer niet meegenomen van de kringloop (twee tientjes geloof ik). Best wel spijt van.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43027
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 19 februari 2023 11:13 AM
  [ # 846 ]

Een industriële naaimachine is ontzettend handig. Nooit laten staan als je er plek voor hebt.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 19 februari 2023 11:36 AM
  [ # 847 ]

Nee, dat is een ding. Daar ben ik opnieuw achter. Maar er waren op dat moment een paar issues: dat ding past niet in een E46 met vaste achterbank, hij had een volledige restauratie dringend nodig en ik kon even niet zo gauw verzinnen hoe ik de werkplaats herindeel om dat apparaat goed te kunnen gebruiken. Maar ik heb voor de 5 tientjes of zoiets die het apparaat moest kosten echt wel serieus overwogen om iets te regelen.

Momenteel zou zoiets erop neer komen dat ik zo’n ding een dag later moet gaan halen en dan snel de achterbank uit de Berlingo knutselen om zo’n machine met onderstel en al te kunnen vervoeren. Misschien een volgende keer, want je kunt er uiteraard op rekenen dat op een gegeven moment er een volgend stuk bekleding wijd open scheurt.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 20 februari 2023 08:53 PM
  [ # 848 ]

Nou, vooruit. Die zit erin!

Dat is bij elke stap een strijd geweest: Om te beginnen kwam ik er niet mee weg om het middenpaneel van die zitting opnieuw op te lappen. Dus: nieuwe. Maar bij het eruit tornen van dat paneeltje bleek al snel dat de hele bovenkant eraan geloven moest. OK, meer uit elkaar tornen. Bleek dat de zijkant/voorkant van de zitting ook niet meer echt te vertrouwen was. Ook nieuw. Leuk, maar dan heb ik niet genoeg materiaal… Bijbestellen dus. OK. En dan aan de slag.

Eerst de bolsterpaneeltjes bovenop per ongeluk al gespiegeld uitgesneden. Da’s lekker… Bij het maken van de stiksels in het middenpaneel wilde de bovendraad op de naaimachine niet lossen, dus eerst dat repareren. OK, klaar, werkt: verder. Wikkelt daarna de bovendraad om het spoelhuisje op het eind van een stiksel. Dus bij langzaam lopen. Waarschijnlijk heb ik dus alleen matige naalden in huis, in ieder geval voor dit werk, maar het kán in een worst-kaas geval zijn dat de machine om z’n timing weer scherp te krijgen een keer een nieuwe aandrijfriem nodig heeft. Die bestaan als het goed is nog, maar ze zijn prijzig & niet echt onmiddellijk leverbaar, dus ik ga lekker uit van matige naalden. Verder had ik geen piping-voetjes (waar ik wel een omweg voor had, dus dat was niet echt een probleem) en was de oude piping zo stug geworden dat dat gewoon link werd onder de machine. Als je daar nou op een goeie manier nieuwe voor kon bestellen… Maar nee. Dat valt enigszins tegen. Dus de oude moest er maar weer in.

Dus heeft I uiteindelijk alle delen met de hand aan elkaar gestikt. Twee dagen werk… Ze kunnen bij DS de pot op met hun 17 uur werk in een handgestikt DS7 dashboard, dat zit er bij mij al in het deel waar ik 1 op 1 tegenaan zit te ruften. Exclusief het snijden van de losse delen en het schoonmaken/opknappen van die antieke piping! Hoezo exclusief & handgemaakt?

Maar goed. Daarna het hele ding over de zitting gefrut en weer achter de haakjes aan het frame geprutst, de gaten voor de rails, de rugleuningscharnieren en de rugleuningvangers gemaakt en nog wat overlengtes materiaal weggesneden en daarna bleek het hele geval er eigenlijk net zo goed op te zitten als destijds uit de fabriek. Dus. Stoel weer in elkaar & terug in de auto & opnieuw ingesteld en nu is het klaar. Je kunt weer met fatsoen achter het stuur zitten. Ik heb ‘t al uitgeprobeerd en het is een hele verbetering.

De kleur is dichtbij wat de bekleding bijna 50 jaar geleden was, maar het duurt dus weer 50 jaar voordat het bijgekleurd is. Dan zou je kunnen denken dat misschien alles in een keer moet gebeuren, maar dat doen we dus niet. Er zijn maar weinig 02-tjes meer met deze bekleding, dus het is juist leuk om die er zo lang mogelijk juist wél in te houden en daar komt bij dat het me totaal niet stoort dat er na bijna 50 jaar een keer ergens een reparatie in zit. Bovendien, onderweg met de auto zit je er bovenop en zie je er dus niks van.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Percheron
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 06-01-2019

- Berlingo MultiSpace 1.6 16v
Gepost: 20 februari 2023 09:17 PM
  [ # 849 ]

Bovendien heb ik nu al genoeg gaten in mijn vingers van die leernaald van alleen de zitting, laat staan als ik alle stoel- en achterbankdelen achter elkaar in elkaar zou zetten red face

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6064
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 21 februari 2023 12:20 AM
  [ # 850 ]
Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 06 maart 2023 05:47 PM
  [ # 851 ]

OK, en dan nu maar eens koelwater verversen en een kachelslang vervangen. Dat gaat op zich allemaal van een leien dakje, ware het niet dat de bocht tussen thermostaat & radiateur precies onder de slangklem gescheurd is. Dus niet ingesneden door die klem, maar midden onder de band van die klem. Moet een nieuwe slang op dus. Die heb ik dan maar weer besteld, kan dat verhaal met een beetje geluk komend weekend ook afgewerkt worden. In de tussentijd zal ik maar eens wat extra aandacht aan het schoonmaken van de motorruimte besteden, want dat is na die laatste lasklus wel een beetje een dingetje geworden.

Op zich goed dat ik er nu achter kom dat die slang niet jofel is, want daar kun je nog eens lelijk mee stranden. Wel weer jammer dat je er niet gewoon ergens even een 32mm haaks bochtje voor kunt scoren. Maar soit. Er komt zo’n ding naar me toe en dan zien we het komend weekend cq. volgende week wel verder. Het is toch geen nog weer om ermee te rijden. Voor de rest is het koelslangenwerk gelukkig keurig in orde, dus voor 14 euro (excl. 15 euro verzendkosten) is ‘t ook allemaal weer gezien.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 09 maart 2023 05:12 PM
  [ # 852 ]

Koelsysteem zit weer in elkaar. Verse kachelslang, verse onderste radiateurslang, stuk of wat nieuwe slangklemmen… Ook meteen de afvoerslangen van de paraventbak maar vervangen want die waren gammel geworden. Morgen zal ik de hele handel wel eens ontluchten, wat bij een 02-serie een beruchte k*tklus is. Maar goed, dan kan daarna de 323i de werkplaats in voor een stevige sessie onderhoud en dan zien we ‘t daarna wel verder.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 11 maart 2023 12:29 AM
  [ # 853 ]

Koelvloeistof zit er weer in, maar dat mag de komende nacht over eerst eens op zwaartekracht ontluchten. Er moest namelijk ook nogal wat schoongemaakt worden onder de kap en daarbij brak er een massapunt voor de kabelboom los van de koets. Logisch, dat is namelijk een semi-loshangend stukje van de relais-rail linksvoor in de motorruimte en dat was er nu eindelijk door metaalmoeheid vanaf gepleurd. Dus dat heb ik er maar eerst weer aan vast gelast. Ook lekker zonder de lasrups op te ruimen, dan is het namelijk wel lelijker dan het was maar ook veel sterker. Dat zou voorloping weer een hele reeks massaverbindingen in een keer beter betrouwbaar moeten maken.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 12 maart 2023 12:19 AM
  [ # 854 ]

Alles zit weer in elkaar en het koelsysteem is ontlucht. Ook nog even een nieuwe voorverwarmingsslang erin gezet, de oude was uiteraard alweer gescheurd. Dus dat betekent dat morgen (nou ja, later vandaag) ‘t ding weer in de hoek mag zodat ik eerst eens met de remmetjes van de E46 aan het opfrissen kan. Maar dan is, op twee achterbanden en een oliewissel na, het geplande werk aan deze auto voor deze winter nu ook wel gewoon klaar, dus het wordt tijd voor iets wat op voorjaar lijkt. Kunnen we ook weer eens gaan proefdraaien met ‘t ouwe ding…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 23 maart 2023 06:06 PM
  [ # 855 ]

Eindelijk de stofzooi van het opknappen van een ouwe Civic en de voorruitsponning eraf kunnen wassen. Daarna vanwege, op een stevige woei na, mooi weer en vers schoongespoelde wegen ook eindelijk het eerste ommetje van dit seizoen eraan gewaagd. Blijkt dat-ie het nog gewoon doet. Bonuspunten: de voorruit is blijkbaar niet lek, want er is binnenin niks nat geworden van een goeie wasbeurt.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
57 van de 62
« Eerste  < Vorige 55 56 57 58 59 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook