1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Citroën C3 1.6 16V stottert
kevin95
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 89
Geregistreerd: 04-08-2012

- Saxo 1.1i Basis
- C3 VTR 1.6 16V Exclusive
Gepost: 12 augustus 2019 09:10 PM

Mijn C3 VTR 1.6 16V (TU5JP4) heeft het probleem dat deze stottert indien er wat meer vermogen wordt gevraagd.

Bij wat vlotter accelereren en een helling omhoog rijden, voelde je hem constant stotteren, ook lag het verbruik hoger dan normaal gesproken.

Ik heb de bougies vervangen, en dit heeft het probleem deels verholpen, verbruik is beter, en hij stottert niet meer ongeacht hoe snel je accelereert, echter als ik een stijlere helling omhoog rijdt, dan heeft die in principe wel het vermogen, maar hij levert het niet vloeiend. Hij levert het met grotere schokken.

Nou heb ik gelezen dat het bij dit type ook wel eens de bobine kon zijn, maar weet dit dus niet zeker en wil niet zomaar redelijk prijzige onderdelen vervangen. 1 van de uiteindes van de bobine had overigens een witte aanslag, wellicht handig om te weten.

Als iemand weet wat dit kan zijn hoor ik het graag, ik ga volgende maand naar een berggebied waar ik dus vaker met stijle hellingen te maken krijg en hoop voor die tijd dat de motor dan in elk geval iets vloeiender z’n vermogen levert.

Citroën Saxo 1.1i Basis, Bleu Grand Pavois, 2000
Citroën C3 1.6 16V VTR Exclusive, 2006

Profiel  
 
Gepost: 12 augustus 2019 10:12 PM
  [ # 1 ]

Al de storingen laten uitlezen?

Profiel  
 
kevin95
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 89
Geregistreerd: 04-08-2012

- Saxo 1.1i Basis
- C3 VTR 1.6 16V Exclusive
Gepost: 12 augustus 2019 10:18 PM
  [ # 2 ]

Ik heb met een OBD2 scanner de auto uitlezen, ook tijdens het rijden, hij heeft geen foutcodes.

Citroën Saxo 1.1i Basis, Bleu Grand Pavois, 2000
Citroën C3 1.6 16V VTR Exclusive, 2006

Profiel  
 
Gepost: 12 augustus 2019 10:27 PM
  [ # 3 ]

Ik bedoel met een Lexia.

Profiel  
 
Teunis
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 19-07-2019

Gepost: 13 augustus 2019 12:12 AM
  [ # 4 ]

Mijn c3 stottert als de airco aan staat. Van bobines en zo heb ik geen verstand, maar soms zit een storing helemaal niet waar je het verwacht.

Profiel  
 
RogerM
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 570
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 13 augustus 2019 05:25 PM
  [ # 5 ]

Luchtfilter al eens vervangen? Gasklephuis grondig reinigen met een busje carburateurreiniger wil ook wel eens helpen (effe uitbouwen) en vergeet de stappenmotor/connectors niet. Vacuümslangen goed gecontroleerd? Willen wel eens poreus worden/scheuren op moeilijk zichtbare plekken. MAPsensor reinigen met alcohol? Ik noem allemaal dingen die mogelijk oorzaak zijn maar weinig kosten om te doen.
Er is geen noodzaak om ODBII codes al rijdend uit te lezen. Storingen in de emissie worden ALTIJD opgeslagen. Ogen op de weg dus Wink
Succes

https://www.youtube.com/watch?v=xFemRxXY0Bo
en
https://www.youtube.com/watch?v=4WPGEkZC2Fw

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
Gepost: 13 augustus 2019 05:53 PM
  [ # 6 ]

Hoe zagen de bougies eruit, die eruit gekomen zijn?

Profiel  
 
kevin95
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 89
Geregistreerd: 04-08-2012

- Saxo 1.1i Basis
- C3 VTR 1.6 16V Exclusive
Gepost: 13 augustus 2019 06:53 PM
  [ # 7 ]
RogerM schreef:

Er is geen noodzaak om ODBII codes al rijdend uit te lezen. Storingen in de emissie worden ALTIJD opgeslagen. Ogen op de weg dus Wink

Geen zorgen, ik had de telefoon waarmee ik de codes uitlees, voor de boordcomputer staan, en heb getest op een aantal landweggetjes waar hooguit een paar auto’s per uur komen Wink

René Jongejan schreef:

Hoe zagen de bougies eruit, die eruit gekomen zijn?

Ik heb een foto van de bougies in de bijlage gezet. Bovenste bougie is een nieuwe.

Afbeelding Bijlagen
bougies.png
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Citroën Saxo 1.1i Basis, Bleu Grand Pavois, 2000
Citroën C3 1.6 16V VTR Exclusive, 2006

Profiel  
 
Gepost: 13 augustus 2019 07:24 PM
  [ # 8 ]

Jemig, hoe lang hebben die erin gezeten?

Zag je nog verschil tussen de ene waarvan de bobine-aansluiting wit zag en de overige 3?

Bij de nieuwe bougies nog de elektrodenafstand gecontroleerd voor montage?

Profiel  
 
kevin95
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 89
Geregistreerd: 04-08-2012

- Saxo 1.1i Basis
- C3 VTR 1.6 16V Exclusive
Gepost: 13 augustus 2019 08:09 PM
  [ # 9 ]

Ik weet niet hoe lang ze er in hebben gezeten, de auto heb ik net iets meer dan een jaar geleden gekocht met 100.000 op de klok, heeft nu 122.000.

Elke 60.000 zouden ze vervangen moeten worden volgens fabrieksspecificaties. Heb dit dus ook netjes gedaan. Geen idee of dat bij de eerste 60.000 dus ook gebeurd is Shocked

Elektrodenafstand die klopte.

De aansluitingen van de bobine zagen er alle 4 hetzelfde uit. Op het feit na dat 1 uiteinde gedeeltelijk wit was.

Maar gezien de bougies er zo vuil uit zien zou ik eens een poging kunnen wagen om die MAPsensor eens te reinigen?

 

Citroën Saxo 1.1i Basis, Bleu Grand Pavois, 2000
Citroën C3 1.6 16V VTR Exclusive, 2006

Profiel  
 
Gepost: 13 augustus 2019 08:16 PM
  [ # 10 ]

Mijn eigenlijke vraag was of je verschil zag tussen de bougies onderling.
M.a.w. zag er 1 anders uit dan de overige 3?

Profiel  
 
kevin95
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 89
Geregistreerd: 04-08-2012

- Saxo 1.1i Basis
- C3 VTR 1.6 16V Exclusive
Gepost: 13 augustus 2019 09:46 PM
  [ # 11 ]

Nou ja enige verschil is eigenlijk zoals die bijlage die ik eerder stuurde, die onderste bougie op dat plaatje is wat bruiner als de andere. De andere 3 zagen er identiek uit

Citroën Saxo 1.1i Basis, Bleu Grand Pavois, 2000
Citroën C3 1.6 16V VTR Exclusive, 2006

Profiel  
 
Gepost: 13 augustus 2019 09:50 PM
  [ # 12 ]

Bruin is beter dan zwart, dat duidt op een te rijk mengsel.
De vraag is al eerder gesteld, wat is de staat van het luchtfilter?
Ook al vervangen?

Profiel  
 
kevin95
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 89
Geregistreerd: 04-08-2012

- Saxo 1.1i Basis
- C3 VTR 1.6 16V Exclusive
Gepost: 13 augustus 2019 10:13 PM
  [ # 13 ]

Heb in Maart, net na de APK, de onderhoudsbeurt gedaan, dus nieuw olie, nieuw oliefilter, nieuw luchtfilter, en een nieuw interieurfilter.

Moet erbij zeggen dat de staat van onderhoud aan de filters ook achterstallig was door de vorige eigenaar. Luchtfilter en interieurfilter zagen er toen nogal vies uit.

Citroën Saxo 1.1i Basis, Bleu Grand Pavois, 2000
Citroën C3 1.6 16V VTR Exclusive, 2006

Profiel  
 
Gepost: 14 augustus 2019 10:44 AM
  [ # 14 ]

Het lijkt mij ook dat de motor niet elke 30.000 en 60.000 km het juiste onderhoud heeft gekregen.

Je hebt het over een hoog verbruik, hoeveel is dat dan nu?

Ook zijn de bougies redelijk zwart, wat wijst op een te rijk mengsel.
Dat kan 2 oorzaken hebben:
. te veel benzine
. te kort lucht

Luchtfilter is vervangen.

Je kan ook dit nog proberen http://www.forte-benelux.com/NL/Forte-Producten/Auto/Brandstof/Fuel-System-Cleaner.html

Mijn TU5JP4 heeft nu ruim 180.000 km gemaakt, nog nooit problemen mee gehad.
Uiteraard altijd netjes op de juiste momenten onderhoud gegeven.

Profiel  
 
RogerM
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 570
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 14 augustus 2019 11:25 AM
  [ # 15 ]

Je auto zit vol sensoren. De ECU zal proberen om op basis van die gegevens de motor zo optimaal mogelijk te laten functioneren. Het is een samenspel. Gaat er één sensor op tilt, dan zal de ECU dat naar beste kunnen compenseren maar daarna gaat er onherroepelijk een oranje kerstboom aan. Kennelijk zit je nog niet in die fase maar je merkt nu wel al vreemde gedragingen. Ontsteking, lucht en brandstof zijn een lekker stel, gevoelig voor allerlei kwalen. Meeste problemen in deze hoek komen langzaam in zicht en hebben vaak achterliggende oorzaken. Vuile/verkeerde bougies. Vuile brandstof en/of luchtfilters. Vervuilde sensors. Op enig moment heeft de ECU zijn max bereikt in wat er nog te compenseren valt.
De eerder genoemde klusjes zijn simpel en snel uit te voeren en bieden misschien uitkomst.
Een TU5JP4 is geen moeilijk blok om aan te sleutelen.

Met een Lexia kun je wél kijken in dat grijze gebied tussen stotteren en stil vallen. Je kunt namelijk individuele sensoren uitlezen en zien waar de boel mank dreigt te gaan.

En wat is de staat van je brandstoffilter?

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2019 | adverteren
Facebook