Oh Oh een Suzuki… 2.0HDI èn 4x4!
Diesel Rinus
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 882

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 02 oktober 2019 03:48 PM

Met licht schaamrood op de kaken moet ik bekennen dat mijn dagelijkse vervoer niet meer (helemaal) uit de PSA stallen afkomstig is.

Ik heb na heel veel zoeken een bijzonder zeldzame Suzuki Grand Vitara XL-7 5-zitter uit 2005 gevonden en gekocht met, jawel: 2.0 HDI 110pk RHW motor, en daarom mocht het… Kleur: Bleu Mauritius (of een Japanse variant die er verdacht veel op lijkt) dus gelukkig geen zilverkleurig uni-hok.

In de UK doen ze moeilijk over aanhangergewicht en tenzij het voertuig 4x4 is mag je vrijwel nooit meer trekken dan het leeggewicht van het trekkend voertuig. Het is goed te begrijpen als je de lokale kneuterige wegen bekijkt met eindeloze bochten en soms zeer steile hellingen, dat is dan toch wel heel iets anders dan ons platte landje.

De C5 had een Europese type goedkeuring om 2000kg er achter te hangen, in de UK mag er maar 1500kg achter.
Om meer te mogen zeulen had ik of een bedrijfswagen moeten kopen of een 4x4. Bedrijfswagen is niet handig i.v.m. aantal leden van de familie en een 4x4 is nu juist wel handig off-road (en in UK is het lokale wegennet soms bijna off-road). Twee typen voertuigen leken me wel aardig: C-Crosser of de SGV (waar ik al wat ervaring mee had i.v.m. mijn U23). Een 2.0 HDI Berlingo Multispace in Dangel uitvoering heb ik niet kunnen vinden en ik betwijfel of daar genoeg achter mag.
De C-Crosser met 2.2 HDI is eigenlijk een Mitsubishi Outlander met een Citoën-sticker-en-gadget-pakket. Ze zijn hier berucht vanwege koppeling en versnellingsbak problemen. Om budgettaire redenen en vanwege de bekendheid met de SGV toch maar voor het iets oudere Japanse oud ijzer gekozen. De HDI-motor is mijn excuus waardoor ik er mee wegkom. Verder voordeel van de SGV is dat ‘ie een ouderwetse transfercase heeft met een lage gearing van 1:1,8 waardoor je in 4x4 de trekkracht aan de wielen tijdelijk bijna kunt verdubbelen.

Ik heb er wel meteen een Franse (Boisnier) trekhaak onder gemonteerd om “het percentage Frans ijzer wat verder op te schroeven” Wink Ik schat in dat dat nu met 20kg extra van 8% naar zo’n 10% is verhoogd…

Net een ritje retour UK-NL achter de rug en hij lust een aardig slokje als je de max. snelheid aanhoudt met zo’n 1:12, dat is zeker 25% meer dan de C5 break deed en 35% meer dan de Xantia. De versnellingsbak heeft maar 5 versnellingen en in z’n 5 draait de motor 3000 rpm bij 130km/h op de TomTom. Daarnaast heeft het hok de aerodynamica van een klein tuinhuisje en weegt het ding kurk droog al 1750kg, met mij er in, wat reisspulletjes en een sloot diesel is dat al gauw meer dan 2ton, dus het is allemaal wel verklaarbaar.
Op deze rit geen traceerbare hoeveelheid olie of koelvloeistof verbruikt of gelekt, lijkt het. En zo hoort het eigenlijk ook bij een HDI naar mijn mening, ook al is ‘ie 14 jaar oud.

Het fysieke gevoel bij het rijden is snel heel vertrouwd: ergens tussen mijn oude 2cv-break (AK400 chassis) en de C32 in, door het rollen van de lange body en daarnaast door de hogere zit en lange versnellingspook direct op de versnellingsbak. De wegligging is gek genoeg ook te plaatsen in die hoek, door de ietsje stuggere vering/demping met toch een heel comfortabel lange veerweg. Mensen vergeet niet: een C32/C35 is comfortabeler geveerd dan bijvoorbeeld een Citroen ZX 1.9d break (persoonlijke ervaring!)
Gelukkig wel veel meer power om lekker mee te komen met alle verkeer.

Qua uitrusting lijkt de SGV veel op mijn vertrouwde oude Xantia HDI break (en die was Blue Mauritius) met grijse velours stof, niet teveel nonsense, en zelfs een vergelijkbare, in hoogte verstelbare, binnenspiegel. Voor mij noodzakelijk om het zichtveld naar voren te verbeteren, bij de C5 zat hij eigenlijk gewoon in het zicht. Even wennen is dat de Japanners de bediening rond het stuur ook spiegelen bij rechts gestuurde wagens, de richtingaanwijzer danwel verlichtingsstengel zit rechts en de ruitewisser/sproeier stengel links. Dit is niet het geval bij “Franstalige” rechts gestuurde versies.
Enige nadeel: de stoelen zijn Konstructief Uitermate Teleurstellend op hele lange ritten. Gelukkig doe ik dat niet zo veel meer als een paar jaar geleden maar ik moet er nog wel wat op gaan vinden. In het begin voelen ze lekker stevig aan maar naar verloop van tijd voel je dat het schuimrubber eigenlijk te dun is en lijkt het wel alsof je op een plankje zit.

Conclusie: best wel tevreden en heel blij met de functionaliteit die de wagen biedt. Binnen het palet aan citroëns was voor mijn vervoersbehoefte geen goede oplossing meer te vinden dus eigenlijk ook geen reden voor schaamrood op de kaken!!!

Afbeelding Bijlagen
SGV.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

waar rook is, is…

LHM only!

Profiel  

jakkerma
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 462

- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Gepost: 02 oktober 2019 04:13 PM
  [ # 1 ]

Een betrouwbare practische bak!

Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 240k km, en (uniek!) probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…

Profiel  

Diesel Rinus
> 800 berichten

- 2CV 250
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 02 oktober 2019 04:19 PM
  [ # 2 ]

ik hoop het!!!!

waar rook is, is…

LHM only!

Profiel  

Diesel Rinus
> 800 berichten

- 2CV 250
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 02 oktober 2019 04:25 PM
  [ # 3 ]

Ik noem hem af en toe wel gekscherend “Grand Xantia”, hopelijk maakt hij het waar in robuustheid en levensduur.

waar rook is, is…

LHM only!

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2019 | adverteren
Facebook