Koelvloeistof verversen
Govert66
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 30-10-2019

Gepost: 08 november 2019 09:13 PM

Ik wil de koelvloeistof van mijn C3 verversen, hoe kan ik dit het beste doen?

Was vandaag op zoek naar een aftappunt bijvoorbeeld onder de radiator, maar ik vond dit niet.

Heb toen een slang losgemaakt (onder de radiator) en zo leeg laten lopen, maar ik heb maar een paar liter opgevangen dus

lang niet alles is eruit.

De auto staat op oprijsteuen met de neus omhoog, krijg ik daardoor niet alle koelvloeistof eruit mischien, of moet ik

iets anders los maken?

Als ik later de nieuwe koelvloeistof erin heb gedaan, moet ik dan ergens onluchten of gaat dit vanzelf via het

expansievaatje?

De auto is een 2007 C3 1.6 HDI 110

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 09 november 2019 09:17 AM
  [ # 1 ]

Er zal altijd iets achterblijven. Kachelhuis zit bv ook lager dan de leidingen. Slang onder de radiator is de beste manier en die had je ook al ontdekt. Als het blok koud is, gaat de thermnostaat nog niet open. Er zit dus ws nog wat in je blok. Vergeet je expansievat niet. Er zit vaak een ontluchter op het thermostaathuis en op de leidingen die naar het kachelhuis gaan, vlak voor het schutbord. Rechterkant vd auto omhoog kan ook iets helpen.

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
Govert66
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 30-10-2019

Gepost: 09 november 2019 10:13 AM
  [ # 2 ]

Ja bedankt, ik ga het proberen.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 09 november 2019 02:16 PM
  [ # 3 ]

Het verbaast mij te lezen dat je aan een klus begint eigenlijk zonder enige vorm van voorbereiding.

Maar toch, hierbij de gevraagd info:
. totale inhoud koelsysteem 5,9 l
. aftappen door onderste slang van radiateur los te nemen èn een kunststof aftapstop aan de achterzijde van het blok te verwijderen, deze zit met een haarspeldveer vast in een kunststof koelwaterpijp.
. ontluchten: radiateur gaat vanzelf, heeft een slangetje naar het expansievat, voor het thermostaathuis geldt hetzelfde, het enige punt wat je zelf moet doen is een kunststof dopje op de bovenste slang naar de kachelradiateur, deze zit op een haakse bocht, vlak voor de doorvoering door het schutbord.

Na het vullen tot MAX met een wat verhoogd toerental laten draaien totdat de ventilator inschakelt.
Daarna volledig laten afkoelen en eventueel weer vullen tot MAX.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9849
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 09 november 2019 02:50 PM
  [ # 4 ]

Nog een aanvulling: die kunststof plug aan de achterkant van het blok wil er nog wel eens moeilijk weer ingaan. Iets gebruiken als hefboom is dan de remedie.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 09 november 2019 02:59 PM
  [ # 5 ]

Beetje vaseline o.i.d. op de O-ring helpt.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9849
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 09 november 2019 03:41 PM
  [ # 6 ]

Ik deed het met afwasmiddel. Maar dan nog….

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Govert66
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 30-10-2019

Gepost: 10 november 2019 11:16 AM
  [ # 7 ]
René Jongejan schreef:

Het verbaast mij te lezen dat je aan een klus begint eigenlijk zonder enige vorm van voorbereiding.

Maar toch, hierbij de gevraagd info:
. totale inhoud koelsysteem 5,9 l
. aftappen door onderste slang van radiateur los te nemen èn een kunststof aftapstop aan de achterzijde van het blok te verwijderen, deze zit met een haarspeldveer vast in een kunststof koelwaterpijp.
. ontluchten: radiateur gaat vanzelf, heeft een slangetje naar het expansievat, voor het thermostaathuis geldt hetzelfde, het enige punt wat je zelf moet doen is een kunststof dopje op de bovenste slang naar de kachelradiateur, deze zit op een haakse bocht, vlak voor de doorvoering door het schutbord.

Na het vullen tot MAX met een wat verhoogd toerental laten draaien totdat de ventilator inschakelt.
Daarna volledig laten afkoelen en eventueel weer vullen tot MAX.


Ik doe deze klus niet zonder enige vorm van voorbereiding zoals jij schrijft en ik heb al bij vele autos de koelvloeistof vervangen, maar het is makkelijker en gaat sneller om vooraf te weten waar je moet aftappen en ontluchten.
Daar is dit forum voor toch René!?

Profiel  
 
Govert66
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 30-10-2019

Gepost: 10 november 2019 11:16 AM
  [ # 8 ]

Ja bedankt allemaal, het is gelukt.

Leeglopen door de onderste slang en de plastic plug, ontluchten via de twee ontluchtingsnippels.

De plastic plug heb ik niet meer teruggeplaatst, maar ipv daarvan een elektrische motor verwarmer, ik woon in Zweden dus

dat is nodig hier!

Nogmaals bedankt voor de hulp allemaal.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 10 november 2019 11:22 AM
  [ # 9 ]
Govert66 schreef:

Daar is dit forum voor toch René!?

Dit forum is er inderdaad om onder meer kennis te delen.

Maar uit jouw eerste bericht maak ik op dat je bent begonnen met aftappen en daarna de vraag stelt waar je dat dient te doen. Voor mij een niet echt logische volgorde. Wink

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook