De BMW E28 524td van mAXipAXi en Lucas, distributieriem gerafeld.
Lucas
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5519
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 30 december 2019 12:25 PM

Wat hier eindigt gaat in dit topic verder. En eigenlijk gaat deze auto in de gelederen van CiFo nog veel verder terug. Lang voordat Waterman ons opbiechte dat hij vreemd ging met Mercedessen was hij naast onder andere de SM vaak in de weer met BMW’s. Zo ook deze E28 die zonder motor door Waterman is gekocht en weer compleet is gemaakt met als extra accesoires een op maat gemaakte intercooler. Niet alleen voor extra vermogen, maar ook omdat de koppen van deze motoren nogal eens de neiging hebben te scheuren. Indertijd was het uit de as laten herrijzen van zo’n stinkdiesel nog de moeite waard, want deze BMW met als datum eerste toelating 2 juli 1985 was toen belastingvrij. Inmiddels leven we in een tijd waarin je bovenop de standaard MRB 15% extra stinktoeslag gaat betalen. We tellen af naar 2 juli 2025, de datum dat deze BMW weer belastingvrij is. Als er in de tussenliggende vijf en een half jaar niets aan wet- en regelgeving veranderd tenminste…......Ijdele hoop? Wie weet. In de tussentijd hebben wij er in ieder geval lol in om tegen de trend in deze zeer drehfreudige machine in de vaart te houden.

Er is in de tussentijd in ieder geval genoeg werk aan de winkel. Om te beginnen was de accu helemaal dood, die is inmiddels vervangen door een verse Bosch.

En ook een basisbeurtje kon geen kwaad. Het luchtfilter had zijn beste tijd gehad, zat de olie er lang genoeg in en lekte hij wat olie langs de carterplug. Om te beginnen dus een nieuw luchtfilter, filter, olie en koperen ringetje voor de carterplug. Dat scheelt al heel wat al is de carterpanpakking ook aardig poreus. Er zit nog een kurken pakken tussen. Ik ben daar niet zo’n fan van dus ga het nu proberen met een papieren variant.

Verder ligt het apparaat niet bepaald snaarstrak op de weg, sterker nog, het is een dweil. MaartenH had ons al meegegeven dat er speling in de stuurinrichting rechts zat. Er zitten een stuk of 6 kogelgewrichten in de stuurinrichting van dit apparaat dus een goede diagnose is verstandig voor je maar lukraak dingen gaat vervangen. De stuurkogel rechtsbuiten bleek een heel erg stevige speling te hebben. Daar staat dus een nieuwe voor in bestelling. Dat dit een van de best bereikbare kogels is, is mooi meegenomen.

Daarnaast merk je dat de kont echt veel te ver en slap inveert. Daar hebben we dus nieuwe veren voor besteld, dit keer met een progressieve karakteristiek, wel zo handig als hij zwaar beladen is als er een kar achter hangt of hij zwaar beladen is. Qua dempers hebben we gekozen voor standaard exemplaren van Bilstein. Niet bepaald exotisch, maar alles is beter dan de slappe hap die er nu onder hangt. Montage is relatief eenvoudig, maar altijd meer gedoe dan wisselen van een veerbol….. We gaan zien of het allemaal een beetje wil.

Cosmetisch is er veel werk aan de winkel. Daar gaan we in beperkte mate iets aan doen, eerder conserveren dan restaureren. We zoeken in ieder geval wel naar een minder lelijke achterbumper en ik ben ook wel van plan ‘m een keer zo goed mogelijk te poetsen.

Wat we er verder mee moeten? Geen idee, maar het is met schuifdak, heerlijk romige zescilinder en werkende Airco een hele leuke allrounder. Na de geplande klusjes mag er een verse APK op en dan kan hij in januari of februari de plek in de stalling innemen van mijn XM. Richting de zomer kan hij er dan weer uit en dan kan Max er lekker meet op vakantie, want daar is deze 5er een ideale metgezel voor.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27003
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 30 december 2019 05:27 PM
  [ # 1 ]
Profiel  
 
Lucas
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5519
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 04 januari 2020 05:55 PM
  [ # 2 ]

Een flens voor een waterslang naar de radiateur voor op de kop lekte. Daar hebben we dus een nieuwe pakking voor gemaakt.

Met een beetje vloeibare pakking erbij zit dat zeker weer dicht.

We weten dat de distributieriem al tegen zijn termijn van 60K aan zit, maar na het loshalen van de kap schrokken we wel een beetje. Dus heb ik meteen maar een nieuwe riem en spanrol besteld, want hier wil je niet mee doorrijden. Bij Mister-Auto, is het toch nog een beetje PSA dus Citroën…...

Enfin, hij staat in goed gezelschap. Helemaal achteraan staat in heel veel losse delen onze 2cv…..

Profiel  
 
jantje1948
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7769
Geregistreerd: 21-04-2006

- C5 3.0 V6 exclusive.
Gepost: 12 januari 2020 10:59 AM
  [ # 3 ]

D-riem? Hij ziet er uit als een multiriem.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v.

Profiel  
 
MaartenH
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2917
Geregistreerd: 04-11-2006

- C35 2.0 benzine
Gepost: 12 januari 2020 11:28 AM
  [ # 4 ]

Het is toch echt de distributieriem. (de achterkant ziet er uit als een multiriem, daar loopt de oliepomp op mee)

Profiel  
 
jantje1948
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7769
Geregistreerd: 21-04-2006

- C5 3.0 V6 exclusive.
Gepost: 12 januari 2020 11:49 AM
  [ # 5 ]

Ah, ok. Nu zie ik inderdaad de tanden er achter.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v.

Profiel  
 
2d
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7115
Geregistreerd: 30-11-2005

- Axel 12 TRS
- C4 (2004-heden) Cactus Puretech 110 EAT6 Shine
Gepost: 12 januari 2020 11:53 AM
  [ # 6 ]

Inderdaad! Weer wat geleerd Smile

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2020 | adverteren
Facebook