Problemen motortemperatuur
Frankvns
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 31-01-2020

Gepost: 31 januari 2020 07:15 PM

Beste mensen,


Recent heb ik een mooie Saxo 1.4SX uit 1997 gekocht voor weinig geld. Optisch prachtige auto, maar technisch wat werk, dat wist ik.


De Saxo is bij de vakgarage hier garage geweest en die stelden een lekke koppakking vast. Symptomen waren olie in koelvloeistof en een motor die te warm leek te lopen (lampje motortemperatuur ging branden en meter liep hoog op).


Afgelopen week heb ik de koppakking, distributie, waterpomp, thermostaat, koelvloeistof (incl reiniging systeem) en motorolie laten vervangen.


Nu doet zich het probleem voor dat de motortemperatuur op het dashboard heel hoog blijft oplopen. Lampje gaat ook branden. Dit gebeurt al binnen 5 minuten na koude start tijdens het rijden.
Bij stationair draaien loopt de temperatuur op tot 3/4 en daarna slaat netjes de koelventilator aan. En die gaat 20 seconden later ook weer uit. Lampje gaat pas branden tijdens het rijden.


De auto staat nu weer bij de garage. Het volgende hebben ze al gedaan:
- temperatuursensor vervangen. Geen verschil.
- sensors gemeten op voltage. Allemaal goed.
- motortemperatuur gemeten. Ook goed.
- Radiateur heeft goede doorstroming.
- Koelsysteem is vacuüm gevuld. Dus geen lucht.
- Kachelradiateur vervuild, wordt nu gereinigd, maar staat volgens de garage los van de motortemperatuur.


Wat zien we over het hoofd? Wat kan de oorzaak zijn dat volgens de meter de motortemperatuur razendsnel te hoog wordt?

Groetjes, Frank

 

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2007
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 31 januari 2020 08:59 PM
  [ # 1 ]

Thermostaat? Maar het zou ook kunnen dat er meerdere temp sensoren zijn en dat je niet de juiste vervangen hebt.

Profiel  
 
Frankvns
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 31-01-2020

Gepost: 31 januari 2020 09:05 PM
  [ # 2 ]

Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan. police

Thermostaat is al vervangen en ze hebben ‘m vandaag nog getest. Doet het prima!

Profiel  
 
jantje1948
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7866
Geregistreerd: 21-04-2006

- C5 3.0 V6 exclusive.
Gepost: 14 februari 2020 04:19 PM
  [ # 3 ]

En, hoe is het verder gegaan?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v.

Profiel  
 
Frankvns
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 31-01-2020

Gepost: 14 februari 2020 04:27 PM
  [ # 4 ]

Nou, dat zal ik eens vertellen. Het is een flinke zoektocht geweest, maar waarschijnlijk (ik heb de auto net weer terug) is het nu helemaal goed.
Daarbij ben ik erachter dat het bij die oude Saxo’s normaal is dat de temp meter wat flucteert. Dat zegt het instructieboekje ook. Bij normaal gebruik schommelt die tussen de 90 en 100 graden en bij zware omstandigheden kan hij dicht naar het rood toe lopen. Dat schijnt normaal te zijn.

Na het reinigen van de kachelradiateur deed de kachel het weer, maar de temperatuur bleef hoog oplopen, ondanks dat het koud is buiten. Daarna heb ik ook nog de radiateur laten vervangen, maar dit heeft helaas geen invloed gehad. De temperatuur bleef hoog.

Hierna ben ik overgestapt van de universeel garage naar de citroën dealer en die hebben de thermostaat eruit gehaald. Toen zakte de meter wel helemaal in. Op basis daarvan hebben ze geadviseerd om een originele thermostaat te plaatsen (ipv aftermarket) en dat lijkt nu te helpen. De motortemperatuur is beduidend lager en schommelt nu netjes tussen de 90 en 100 graden.

Het enige wat jammer is aan het hele verhaal is dat het me alles bij elkaar zo’n 1400 euro heeft gekost. Maar dan heb je ook wat.

Profiel  
 
jantje1948
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7866
Geregistreerd: 21-04-2006

- C5 3.0 V6 exclusive.
Gepost: 14 februari 2020 05:43 PM
  [ # 5 ]

Oops. Dat was dus vooral te wijten aan throwing parts to the problem!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v.

Profiel  
 
wimb
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2668
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 15 februari 2020 08:21 AM
  [ # 6 ]
jantje1948 schreef:

throwing parts to the problem!

... door een ondeskundige garage. Gezien je problemen na de koppakkingrevisie is een defecte thermostaat namelijk de meest voor de hand liggende (en goedkoopste en makkelijkst te vervangen) verdachte.
Just my 2 cents.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4113
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 15 februari 2020 03:12 PM
  [ # 7 ]

Klopt, had ik vorige week met de Mazda, de temperatuurmeter ging opeens naar de hoek. Gestopt, motorkap open, blok gloeiend heet en de radiateur handwarm.

Met de kachel op vol vermogen rustig binnendoor naar huis gereden, twee boutjes los, thermostaatje van €10.45 inclusief pakking er in gebeund en het metertje blijft weer keurig in het midden onder het rijden.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2020 | adverteren
Facebook