3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
   
Mijn eerste wagen: de BX 19 GT
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5101
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 24 april 2020 01:29 PM
  [ # 31 ]
Dwalf schreef:

LHM bijgevuld, en starten. Geen lekken meer, maar een nieuw probleem. De motor start, maar wanneer ik gas geef, valt de motor stil. Bij heel licht gas geven (maar dan ook echt bijna niets) gaat het tot 2500rpm, hoger lukt niet. Dan lijkt het alsof de motor zonder benzine valt en daalt snel in toerental, om uiteindelijk stil te vallen. Het stilvallen gebeurd ook bij gewoon gas geven. Wanneer ik de gas loslaat gaat het terug naar stationair toerental (750-1000rpm). Bij het crashen van het toerental kan ik de motor in gang houden door snel het gaspedaal los te laten.

Valt je toerenteller ook heel snel terug? (sneller dan het na-ijlen van de motor)?
Misschien is dan de ontstekingsmodule gaar…

Of je hebt een vuiltje in een sproeier (GT heeft toch een carburateur?)

Profiel  
 
Dwalf
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 07-03-2020

Gepost: 05 mei 2020 11:55 AM
  [ # 32 ]

Ik heb het motorprobleem voorlopig opgelost. Bleek dat de motor te arm liep, dus door de mengselschroef te gebruiken heb ik de motor ongeveer terug in orde gekregen. (houdt nog in bij plankgas)
Ik denk dat de verdeler ook lichtjes onder een verkeerde hoek stond. Door deze een beetje te draaien, in combinatie met de mengselschroef, verloopt alles al veel beter.
Om alles nog beter te kunnen afstellen heb ik een stroboscoop nodig. Blijkt dat mijn opa er eentje heeft liggen. Jammergenoeg kan ik deze niet gaan halen door de quarantaine-plicht hier in België, dat moet dan maar wachten.

Ook voor de keuring zal ik moeten wachten tot begin juni, doordat de keuringscentra ook gesloten zijn. Voor zover ik weet, is de BX klaar voor te keuren. Ik ga proberen voor een gewone keuring te gaan, wat ik zou de auto willen gebruiken als vaste auto, totdat ik afgestudeerd ben, en een andere auto kan bekomen. Dan kan de BX als oldtimer worden ingeschreven.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5101
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 05 mei 2020 08:20 PM
  [ # 33 ]

Toch vind ik het vreemd.
De mengselschroef regelt volgens mij voornamelijk het stationaire mengsel, bij hogere toerentallen en zeker bij belasting maakt dat kleine beetje extra peut niet veel uit.
Misschien had je een vuiltje in de sproeier?
Tank je wel E5? (Shell V power of BP Ultimate hebben zelfs helemaal geen ethanol)
E10 is te schraal omdat ethanol minder calorische waarde heeft dan benzine.
Alleen een modern injectiesysteem houdt daar rekening mee.

Profiel  
 
Dwalf
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 07-03-2020

Gepost: 02 augustus 2020 05:59 PM
  [ # 34 ]

Het is weer even geleden dat ik een update heb gegeven. Door studies en vakantie is er niet al te veel gebeurd. Motor gaat weer goed (hoop ik, wegtest moet nog even wachten). Vermoedelijk was het dus toch een vuiltje in de carburateur die de benzinetoevoer versperde. Door goed gas te geven (5000 rpm) is de verstopping in de sproeier dus weg. Ofja, dat denk/hoop ik toch.

Door een lekkage, ontdekt vlak voor ik op vakantie vertrok is, een deel olie verloren gegaan. Hierdoor zit ik zonder LHM. Die ga ik hopelijk volgende week kunnen verkrijgen.

Maar nu enkele vragen. Ik zou graag een trekhaak monteren. Zijn de ophangingen van een serie 1 gelijk aan de 2 of 3?

Ook lees ik soms over een ombouw naar handchoke voor brandstof-efficiëntie. Is dit de moeite waard, en ook mogelijk zelf te doen? Dat zal wel een projectje zijn voor nadat ik de bx door de keuring heb gekregen, ma bon, ik kan mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen het toch te vragen.

Profiel  
 
mvdp
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 25-03-2011

Gepost: 04 augustus 2020 03:12 PM
  [ # 35 ]

Als je dan toch veel nieuwe LHM moet bijvullen: kijk toch nog even goed naar de kleur van je huidige.

Mijn ervaring is dat wat zo op het oog ‘mooi groen’ lijkt, in feite al flink richting vergelen gaat. Ik bedoel, als je er weinig/geen ervaring mee hebt. Dat is heel goed te zien met een stukje witte keukenrol, beetje dubbelvouwen, als dipstick. En dan naast eentje gedoopt in verse LHM. Verse is heel bleek maar echt helder groen.

En vervuiling door te vaak te lang te oude LHM is zo’n beetje de belangrijkste oorzaak van storingen in hoogteregelaars etc.(dat zwarte bezinksel wat je noemde, heb je bij tijdige verversingen maar heel erg weinig).

Persoonlijk zou ik bij zo’n onduidelijke onderhoudshistorie zeker de boel verversen en de remleidingen ook goed doorspoelen; daar zit relatief veel vuil & vaak lucht, omdat dat (ook weer relatief) vaak achterwege gelaten wordt.

En de filters in het vat ook echt kijken: soms lijken ze best schoon, maar zit er toch een heel fijne waas van dat zwarte overheen/in. Dat merk je pas met wat langer weken/borstelen.

Profiel  
 
Dwalf
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 07-03-2020

Gepost: 15 september 2020 07:06 PM
  [ # 36 ]

Na een dikke maand stilte weer een update. De bx Is gekeurd. En dit van de eerste keer. En op gewone nummerplaten, dagelijks gebruik Is dus mogenlijk.

Wel enkele opmerkingen bij de keuring: ophanging versleten en ze zweet. Maar niet erg genoeg om af te keuren dus.

De motor doet nog altijd lastig. Voor de duidelijkheid, het gaat over een carburatormodel.
Wanneer er gas gegeven wordt, valt het toerental wag, om dan terug op te pikken en naar hoger toerental te gaan. Soms is het niet mogenlijk om bv. 3000 toeren aan te houden, en zakt het toerental af, ook al geef je gas bij. Stationair wil ze wel draaien.
De carburator is er nog niet af geweest, maar ik heb schrik dingen te beschadigen wanneer ik die uiteen haal. Hier nog een link naar een uiteenhaling van de carburator (in het Frans): http://www.forum-405.com/t21591-tuto-fonctionnement-et-reglage-carburateur-solex-34-34-z-1
Waarschijnlijk zit het probleem bij de carburator, benzinepomp en benzinefilter zijn volgens mij in orde.

Nu kan ik de niet noodzakelijke dingen beginnen repareren/kopen.
- Roestplekken behandelen (minimale roest, maar soms toch visueel niet echt mooi
- Distributieriem + pomp + spanner
- Nieuwe gasveren kofferbak
- rf kitje cv. Waarschijnlijk zo één: SP3-21PSA01
- Trekhaak
- Dakdragers
- Nieuwe (originele) voorzetels kopen
- Achterste hoofdsteunen
- onderste metaal raamgeleider (weet iemand of s1 zelfde heeft als s2? Anders nieuw raam)
- Mattenset

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5524
Geregistreerd: 23-03-2007

- Xantia 1.8i 16v
Gepost: 16 september 2020 11:07 AM
  [ # 37 ]

Als ik het zo lees is je carb versleten (de as van de gasklep wil nogal inslijten in de gaten waarmee hij aan de carb zit. Controleer of je daar speling hebt. Zo ja, bingo.) en trek je daardoor valse lucht. Eventueel zou je eerst nog kunnen proberen om de voetpakking van de carb te vervangen. Die zal na zoveel jaar ook niet de beste meer zijn.

Maar de Solexen zijn notoir slijtende carburateurs, dus dat verdenk ik het meest. Na 150.000 kilometer is het mooie er vaak al af, al weet ik niet hoeveel jouw GT al gelopen heeft.

Verder een leuke projectwagen. Hou ‘m op de weg, er zijn er al teveel verdwenen.

Profiel  
 
Dwalf
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 07-03-2020

Gepost: 16 september 2020 11:22 AM
  [ # 38 ]

Je slaat de nagel op de kop, er staat 151.750 km op de teller.

Ik ga dus inderdaad de carburator eens volledig uit elkaar moeten halen. Dan weet ik de staat van dat ding.

Ik was inderdaad direct fan van da auto, al stond/staat er een mooie gti full option (leder, airco, boordcomputer,...) te koop. Toch ben ik blij dat ik voor de gt ben gegaan.

Ooit wil ik ook lichtmetalen velgen monteren.

Profiel  
 
JKER
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1227
Geregistreerd: 31-10-2005

- Saxo 1.1i
- C4 (2004-heden) 1.6 16v
Gepost: 16 september 2020 12:03 PM
  [ # 39 ]
Dwalf schreef:

Wel enkele opmerkingen bij de keuring: ophanging versleten en ze zweet. Maar niet erg genoeg om af te keuren dus.

Zou je je niet liever daarop richten om te voorkomen dat het volgende jaar wel afkeur is ipv velgen en andere optische zaken?

Profiel  
 
Gepost: 16 september 2020 04:26 PM
  [ # 40 ]

Inderdaad, precies mijn gedachte.
Eerst dat orgel technisch in orde, voor jouw eigen
en andermans veiligheid.
Daarna pas aan esthetische zaken denken.

Versleten ophanging is in NL gewoon afkeur.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5524
Geregistreerd: 23-03-2007

- Xantia 1.8i 16v
Gepost: 16 september 2020 05:45 PM
  [ # 41 ]

Ik haal er toch echt uit dat TS de wagen in orde wil hebben, en dat hij een lijstje met extra zaken post. Waarom nou zo zuur weer? Rijden jullie niet door met wat versleten draagarmrubbers en zulks? En ook in NL is dat pas afkeur bij zo’n beetje staal op staal.

De ophanging wordt in Belgische keurstations, die overigens niet van reparateurs zijn maar zover ik weet overheidgebonden, getest op een soort martelbank en die keuring is een stuk strenger dan de NL APK. Als de wagen daar dus goedgekeurd is, dan ga er maar vanuit dat in verkeerveilig opzicht de wagen ook echt toelaatbaar is.

Profiel  
 
 
3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
 
© Citroën-Forum 2003 - 2020 | adverteren
Facebook