Massaprobleem C25
Gepost: 08 april 2020 06:08 PM

Het is natuurlijk een beetje valsspelen, want onze camper is eigenlijk de Fiat-versie van de C25, maar ik gooi het balletje toch maar even op, omdat het nogal een generiek probleem is. Bij het richting aangeven knipperen achter ook de achterlichten (indien ingeschakeld) lichtjes mee. Dit is een apk-puntje blijkt, dus ik op zoek. De achterlichtblokken op deze auto (Hobby600 opbouw) komen uit de grote Hella-doos en hebben een massa-strip die alle lampen in het blok van massa voorziet. Eerste actie mijnerzijds, aan beide kanten het stekkertje van de massadraad losgetrokken van de massastrip. Gevolg, het licht blijft branden, rest van de verlichting doet niets meer. Huh, het licht blijft branden? Goed, een voor een de andere stekkers gelost, bij het losmaken van de knipperlichten (aan weerszijden) gaan ook de achterlichten uit. Dan trekt ie massa via de knipperlichten zou je denken. Goed, knipperlichten weer aangesloten, knipperlichtautomaat uit zijn houder getrokken. Geen knipperlichten meer, achterlichten blijven echter branden. Knipperlichten voor open geschroefd, oh jee, veel corrosie in de fittingen (maar de knipperlichten werken wel nog). Corrosie zoveel mogelijk verwijderd, succes, de achterlichten gaan uit. Ik blij, het lijkt opgelost. Massa van de achterlichten weer aangesloten, dus het achterlicht gaat weer aan. Dat is niet zo gek natuurlijk, want de lichtschakelaar staat nog aan. Maar, godsgloeiende, nu knipperen ze toch weer lichtjes mee… Als laatste nog even de zijknipperlichten afgeschakeld, geen verschil, voorste knipperlichten ook los, geen verschil. Dan toch de knipperautomaat verdacht? Ik weet het even niet meer. Iemand nog ideeën?

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 370
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 08 april 2020 09:11 PM
  [ # 1 ]

Heeft U de massakabels van de knipperlichten voor en van de achterverlichting gevolgd en waar deze aan het chassis of aan een knooppunt komen ,gekeken of deze punten corrosie vrij zijn ?
Heeft uw camper een trekhaak, zo ja, kijk maar eens in de stekker, vaak ook een oorzaak voor zo’n storing.
Knipperlichtautomaat zal het niet zijn.
Succes !

Profiel  
 
Gepost: 08 april 2020 09:48 PM
  [ # 2 ]

Ik probeer het zoveel mogelijk uit te pluizen, maar dat is onder de camperopbouw helaas nog niet zo simpel. Heb zelfs eerder al eens een aparte massakabel rechtstreeks van de accu genomen. Een trekhaak zit er niet op, dus dat kunnen we in ieder geval vast uitsluiten. Het blijft nog even puzzelen vrees ik.

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7520
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 09 april 2020 09:54 AM
  [ # 3 ]

Bedrading naar een trekhaak was mijn eerste idee - maar die zit er dus niet op. Alles heel goed schoonmaken in die Hella bakken- mocht je dat nog niet gedaan hebben. Want als de lampen massa konden maken via het knipperlicht zit er hoe dan iets in de achterlichten zelf.

Profiel  
 
j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 681
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 09 april 2020 10:49 AM
  [ # 4 ]

Ik heb met een Fiat 242, zelfde als C25, soortgelike problemen gehad. de oorzaak lag in gecorrodeerde zekeringen.

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7520
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 09 april 2020 12:20 PM
  [ # 5 ]

De 242 is dezelfde auto als de C35, dit gaat over een C25 die heeft (dacht ik) al wat modernere zekeringen dan de toch wat storingsgevoelige glazen buisjes-zekeringen uit de 242/C35.

Wel een goede tip, j.witkop, de zekeringen even nalopen, dat kan nooit kwaad. Daar heb ik bij mijn C35 ook een heel aantal problemen mee kunnen oplossen Smile.

Profiel  
 
Gepost: 09 april 2020 01:50 PM
  [ # 6 ]

In de achterlichtbakken zal het probleem niet zitten, die zijn erg overzichtelijk ingedeeld met een centrale massastrip die alle lampen van massa voorziet. Inmiddels drie grote massasterren gevonden in de auto en deze los gehad en goed schoon gemaakt. Een draadje was afgebroken aan de stekker, dus mijn hart maakte vast een klein sprongetje. Helaas mocht het niet zo zijn dat dit de oplossing bracht. Nu maar begonnen met het demonteren van de bedkast om zo bij de aansluitingen naar de lichtblokken te komen…

Profiel  
 
Gepost: 09 april 2020 08:44 PM
  [ # 7 ]

Update: De bekabeling van de verlengde opbouw verdwijnt onder de auto in een opening tussen de bodem van de opbouw en de metalen vloer van het originele voertuig. Van daaruit is het niet meer te volgen. Dan met behulp van een buurman die wel weet hoe een multimeter werkt door beginnen meten in de cabine. Na heel veel proberen en meten lijkt het probleem zich te situeren in de kabelboom die van links naar rechts achter het dashboard langs loopt. Jippie… Morgen ws verder.

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 09 april 2020 09:27 PM
  [ # 8 ]

Misschien is er een muizennestje gemaakt van de winter achter het dashboard.

Profiel  
 
Gepost: 09 april 2020 09:45 PM
  [ # 9 ]

Het probleem is niet helemaal nieuw, de afgelopen jaren ben ik er mee door de apk gemazzeld, maar nu moest er maar eens iets aan gebeuren. Volgens meerdere bronnen op het net is de min-kabel onder de motorkap ook vaak een oorzaak van veel vage klachten. Daar morgen maar eens even een extra massa bij maken.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook