Bleu Lagune, krukaskeering blijft lekken
GeraldDSuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 562
Geregistreerd: 24-06-2005

- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Cactus 110 Shine
Gepost: 29 juni 2020 08:40 PM

Na jaren van sleutelen aan onze blauwe Eend, kwam het motortje na dertig jaar stilstand tot leven.

Voor die eerste startpoging hebben we de zuigerveren, pakkingen en keerringen vernieuwd. Warmdraaien ging ook goed, maar na de eerste proefrit drupte er plots motorolie uit het blok. De lekkage was zichtbaar tussen blok en bak; de oliepomp was nat van de olie. Blok mocht er weer uit, nieuwe koppeling en vliegwiel er afgeschroefd. Het leek op een lekke krukaskeering, die uiteraard daarvoor vernieuwd was. We hebben nogmaals een nieuwe keerring geplaatst en ook de rubberring van de oliepompdeksel vervangen. Alles weer ingebouwd, maar nu loopt de olie er al uit tijdens het starten.

Heeft iemand van jullie een idee waar die lekkage vandaan zou kunnen komen? De keerring paste goed, zit niet los of zo.

Profiel  
 
engbokho
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 951
Geregistreerd: 09-03-2005

- Traction Avant 11BL
Gepost: 29 juni 2020 09:00 PM
  [ # 1 ]

De meest gangbare (merk Glaser) ring van het oliepomp deksel is van een verkeerde maat. Bestel er een bij VGS in Belgie.
En heb je de olievulpijp al getest? Als je overdruk hebt gaat de olie overal uitkomen…
(Olievulpijp reviseren is een leuk klusje, ook daarvoor heeft VGS een revisiesetje)

Profiel  
 
GeraldDSuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 562
Geregistreerd: 24-06-2005

- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Cactus 110 Shine
Gepost: 30 juni 2020 09:12 AM
  [ # 2 ]

Hartstikke bedankt voor je snelle reactie, Engbokho. De overdruk heb ik niet getest. Wel de motor laten lopen met de oliedop open (weet niet of daarmee de overdruk wegvalt). Ik ga zo’n ring en oliepijprevisieset bestellen bij VGS en laat weten of het daarmee is opgelost. Ik hoop het wel, want ik heb op 9 juli een afspraak bij de RDW om het slapende kenteken wakker te laten schudden.

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 719
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 30 juni 2020 10:55 AM
  [ # 3 ]

Met een beetje luchtdruk op de carterventilatie en wat zeepsop spuiten op
verdachte plekken kan je testen of de boel dicht is.
Ik gebruik een verfafbrander, met uiteraard de verwarming uit,als “compressor”

Profiel  
 
GeraldDSuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 562
Geregistreerd: 24-06-2005

- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Cactus 110 Shine
Gepost: 02 juli 2020 11:15 AM
  [ # 4 ]

Ik heb bij VGS een revisiesetje voor de carterontluchting en een nieuwe O-ring voor het oliepomphuis besteld. De spullen zijn net bezorgd. De olievulpijp was echt helemaal op van binnen: aangekoekte troep en afgebrokkeld rubber dat zo hard was als verse koekjes. Ik ga vanavond het revisiesetje monteren. Het ziet er in ieder geval erg goed uit, dat ‘versterkte set’. De O-ring voor de oliepompdeksel is overigens niet zichtbaar of voelbaar afwijkend van die ik nu heb gebruikt.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2020 | adverteren
Facebook