1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Bleu Lagune, krukaskeering blijft lekken
GeraldDSuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 567
Geregistreerd: 24-06-2005

- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Cactus 110 Shine
Gepost: 29 juni 2020 08:40 PM

Na jaren van sleutelen aan onze blauwe Eend, kwam het motortje na dertig jaar stilstand tot leven.

Voor die eerste startpoging hebben we de zuigerveren, pakkingen en keerringen vernieuwd. Warmdraaien ging ook goed, maar na de eerste proefrit drupte er plots motorolie uit het blok. De lekkage was zichtbaar tussen blok en bak; de oliepomp was nat van de olie. Blok mocht er weer uit, nieuwe koppeling en vliegwiel er afgeschroefd. Het leek op een lekke krukaskeering, die uiteraard daarvoor vernieuwd was. We hebben nogmaals een nieuwe keerring geplaatst en ook de rubberring van de oliepompdeksel vervangen. Alles weer ingebouwd, maar nu loopt de olie er al uit tijdens het starten.

Heeft iemand van jullie een idee waar die lekkage vandaan zou kunnen komen? De keerring paste goed, zit niet los of zo.

Profiel  
 
engbokho
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 953
Geregistreerd: 09-03-2005

- Traction Avant 11BL
Gepost: 29 juni 2020 09:00 PM
  [ # 1 ]

De meest gangbare (merk Glaser) ring van het oliepomp deksel is van een verkeerde maat. Bestel er een bij VGS in Belgie.
En heb je de olievulpijp al getest? Als je overdruk hebt gaat de olie overal uitkomen…
(Olievulpijp reviseren is een leuk klusje, ook daarvoor heeft VGS een revisiesetje)

Profiel  
 
GeraldDSuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 567
Geregistreerd: 24-06-2005

- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Cactus 110 Shine
Gepost: 30 juni 2020 09:12 AM
  [ # 2 ]

Hartstikke bedankt voor je snelle reactie, Engbokho. De overdruk heb ik niet getest. Wel de motor laten lopen met de oliedop open (weet niet of daarmee de overdruk wegvalt). Ik ga zo’n ring en oliepijprevisieset bestellen bij VGS en laat weten of het daarmee is opgelost. Ik hoop het wel, want ik heb op 9 juli een afspraak bij de RDW om het slapende kenteken wakker te laten schudden.

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 719
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 30 juni 2020 10:55 AM
  [ # 3 ]

Met een beetje luchtdruk op de carterventilatie en wat zeepsop spuiten op
verdachte plekken kan je testen of de boel dicht is.
Ik gebruik een verfafbrander, met uiteraard de verwarming uit,als “compressor”

Profiel  
 
GeraldDSuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 567
Geregistreerd: 24-06-2005

- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Cactus 110 Shine
Gepost: 02 juli 2020 11:15 AM
  [ # 4 ]

Ik heb bij VGS een revisiesetje voor de carterontluchting en een nieuwe O-ring voor het oliepomphuis besteld. De spullen zijn net bezorgd. De olievulpijp was echt helemaal op van binnen: aangekoekte troep en afgebrokkeld rubber dat zo hard was als verse koekjes. Ik ga vanavond het revisiesetje monteren. Het ziet er in ieder geval erg goed uit, dat ‘versterkte set’. De O-ring voor de oliepompdeksel is overigens niet zichtbaar of voelbaar afwijkend van die ik nu heb gebruikt.

Profiel  
 
GeraldDSuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 567
Geregistreerd: 24-06-2005

- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Cactus 110 Shine
Gepost: 03 juli 2020 04:27 PM
  [ # 5 ]

Eerste start met de gereviseerde olievulpijp (inderdaad, leuk klusje dat reviseren): lekken als voorheen.


De opbrengst na 10 seconden stationair draaien.

Dus, blok maar weer eruit. Ik krijg er inmiddels handigheid in, helaas.


weer lekkage bij krukaskeerring nr 2. Als ik het blok op z’n rug leg, lekt ie niet. Als ik ‘m dan weer overeind zet, lekt de keerring zoals op de foto.


Ik heb de keerring wat dieper gemonteerd dan de eerste keer: helpt niks.

Ik weet zo even geen oplossing hiervoor. Mocht iemand een lumineus idee hebben, graag!

 

Profiel  
 
Michiel van Ginkel
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 804
Geregistreerd: 29-05-2006

- Dyane 6 Commerciale
Gepost: 03 juli 2020 04:56 PM
  [ # 6 ]

zit er een beschadiging in de ring waar de keerring in valt? Als daar een kras of scheurtje zit dan kan dat uiteraard tot lekkage leiden.

Profiel  
 
GeraldDSuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 567
Geregistreerd: 24-06-2005

- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Cactus 110 Shine
Gepost: 03 juli 2020 05:03 PM
  [ # 7 ]

De olie lijkt op te wellen tussen de krukas en de keerring, niet tussen de keerring en het carter…

Profiel  
 
Michiel van Ginkel
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 804
Geregistreerd: 29-05-2006

- Dyane 6 Commerciale
Gepost: 03 juli 2020 05:08 PM
  [ # 8 ]

In dat geval, zit er een groef in de krukas? Of is de krukas soms iets krom waardoor hij slingert?

Profiel  
 
jantje1948
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8185
Geregistreerd: 21-04-2006

- C5 3.0 V6 exclusive.
Gepost: 03 juli 2020 07:41 PM
  [ # 9 ]

Als de olie tot boven de onderkant van de krukas komt zit er volgens mij veel te veel olie in.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v.

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1059
Geregistreerd: 30-04-2006

- C5 Break 2.0 16v
- 2CV 2cv6 special
Gepost: 03 juli 2020 08:51 PM
  [ # 10 ]

Heb je na de revisie van de olievulpijp de carterdruk nog gecontroleerd?

Huidig assortiment: 2cv6 special 1986, C5 2.0 16v 2006
De exen: ZX 16v 1997, C5 2.0 16v 2001, 2cv6 1983, C4 1.6 HDI 2005, C2 1.4i 2004,C3 1.6 e-HDI 2012

Profiel  
 
j.witkop
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 582
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 03 juli 2020 09:16 PM
  [ # 11 ]

is de binnenmaat van de keerring wel de goede? Heb je dat gepast?

Profiel  
 
GeraldDSuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 567
Geregistreerd: 24-06-2005

- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Cactus 110 Shine
Gepost: 03 juli 2020 10:31 PM
  [ # 12 ]

Dank voor jullie reacties:
-Oliepeil staat aan max, niet te veel. Alleen als ik het blokje achterover kantel, wordt de keerring nat
-Nee, ik heb de vulpijp niet getest. Omdat het direct al fors lekte onder het blok, heb ik ‘m snel afgezet
-Keerring is van Burton. De nieuwe ook. Die stuurden ze voor garantie nogmaals op. Of de binnenmaat klopt weet ik niet. hij paste stevig, maar dat kan ook aan de buitenkant liggen. De keerring lijkt wel merkloos. Ik heb net de diameter van de krukas gemeten, die is gelijk aan een krukas die nog op zolder lag. Ik ga morgen op pad voor keerring die beter/strakker is. Dan proberen het blokje te laten lopen op de werkbank. Kijken of ‘ie droog blijft en gelijk de oliepijp testen. Hoop dat dat lukt. Anders lijkt het op vervangen van de krukas…

Profiel  
 
jantje1948
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8185
Geregistreerd: 21-04-2006

- C5 3.0 V6 exclusive.
Gepost: 04 juli 2020 11:07 AM
  [ # 13 ]

2, misschien domme, vragen: Is het deel van de krukas waar de keerring op afdicht mooi glad? En heb je de keerring niet verkeerd om gemonteerd, met de lip naar buiten?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v.

Profiel  
 
jantje1948
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8185
Geregistreerd: 21-04-2006

- C5 3.0 V6 exclusive.
Gepost: 04 juli 2020 01:45 PM
  [ # 14 ]

En zo te zien zit de keerring te diep.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v.

Profiel  
 
j.witkop
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 582
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 04 juli 2020 04:57 PM
  [ # 15 ]

diverse opmerkingen van het 2CV forum:

- Let er wel op dat je de ring niet te ver in het blok tikt. Volgens mij moet de keerring 0.5 mm in het blok vallen.

- ook nog nooit met rand gezien. Ik zet ze altijd gewoon gelijk met het blok.

- Maar hij is 100% dicht ik heb de keerring gelijk gehouden met de rand van het carter.


- Het probleem was dat de gebruikte nieuwe keerring niet goed was.
De ring die af moet dichten tegen de krukas was een minuscuul hapje uit.
Net of er met een heel scherp mesje een stukje af gesneden is.
Wij hebben het idee dat hij af fabriek niet helemaal goed gemaakt is.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2020 | adverteren
Facebook