17 van de 20
« Eerste  < Vorige 15 16 17 18 19 Volgende >  Laatste »
   
Ja, ik heb er een gekocht, de Estafette.
Dirk D
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 127
Geregistreerd: 24-10-2011

- 2CV AK350
- Dyane Acadiane
Gepost: 07 april 2023 11:48 AM
  [ # 241 ]

Lekker opgeschoten Han!
Er zijn 2 verschillende bakken voor de Estafette gemaakt. Jij zal wel de “nieuwe” de 329, hebben. Op het plaatje zie je de verschillen tussen oud en nieuw. De onderste is de 329.

C018FFFB-2295-4A83-AEDE-B5D32C5A378C by Dirk2cv, on Flickr

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 07 april 2023 04:41 PM
  [ # 242 ]

Je bent weer lekker bezig Han. Goed werk hoor!  Ik moet de koppeling van mijn Jaguar ook gaan doen en dat is geen grappig klusje, ook daar moeten motor en bak samen worden uitgebouwd. Naar onderen…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 07 april 2023 05:36 PM
  [ # 243 ]
Dirk D schreef:

Lekker opgeschoten Han!
Er zijn 2 verschillende bakken voor de Estafette gemaakt. Jij zal wel de “nieuwe” de 329, hebben. Op het plaatje zie je de verschillen tussen oud en nieuw. De onderste is de 329.

C018FFFB-2295-4A83-AEDE-B5D32C5A378C by Dirk2cv, on Flickr

Aha, daar hebben we wat aan. Ik heb idd de onderste, dus de 329.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 07 april 2023 06:11 PM
  [ # 244 ]
waterman schreef:

Je bent weer lekker bezig Han. Goed werk hoor!  Ik moet de koppeling van mijn Jaguar ook gaan doen en dat is geen grappig klusje, ook daar moeten motor en bak samen worden uitgebouwd. Naar onderen…

Ik heb bij mijn XJ een keer de koppeling vervangen door alleen de bak er onder vandaan te beunen, maar ik weet niet of dat met de MK1 en 2 ook kan, want daar is wat minder ruimte onder de motorkap denk ik en waar de Estafette bak met maar vier bouten en moeren tegen de motor zit, heeft de Jag er veel meer en mogelijk zijn er een paar waar je helemaal niet bij kunt komen.

Maar gewoonlijk win ik het wel van een auto.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 07 april 2023 07:19 PM
  [ # 245 ]

Ja Han, bij de MK1 en 2 is het eigenlijk onmogelijk om de bak van de motor af te sleutelen. Het lukt alleen als je een originele automaat hebt waar ze later een handbak in hebben gezet. Heb je zo’n auto niet dan moeten motor en bak er gezamenlijk uit. Bijna alle hobbyisten doen dat naar boven, maar de boeken zeggen: naar onderen en de specialist doet dat ook.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 07 april 2023 07:49 PM
  [ # 246 ]

Dan moet de voortrein er onder vandaan neem ik aan. De XJ heeft veel meer ruimte onder de kap en die motor met bak staat er in een paar uur naast.

Heb je een kraan?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 07 april 2023 08:08 PM
  [ # 247 ]

Ja, het subframe moet er ff onder vandaan. Daarna hang ik de motor in de kraan, die heb ik gelukkig, en laat ik de motor met bak onder de auto zakken.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 07 april 2023 08:16 PM
  [ # 248 ]

Dat gaat je lukken. Maar heb je geen garantie, want een koppeling gaat heel lang mee als je er op de goede manier mee omgaat en dat doe jij.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 08 april 2023 10:36 PM
  [ # 249 ]
Dirk D schreef:

Lekker opgeschoten Han!
Er zijn 2 verschillende bakken voor de Estafette gemaakt. Jij zal wel de “nieuwe” de 329, hebben. Op het plaatje zie je de verschillen tussen oud en nieuw. De onderste is de 329.

C018FFFB-2295-4A83-AEDE-B5D32C5A378C by Dirk2cv, on Flickr

Ik kreeg een mail van Bert en die vertelde me dat die bakken inwendig niet verschillen. Er zijn twee soorten van de prise as, maar waar en bij welk model dat is veranderd is niet bekend. Het verschil zit in de spiebanen en ze zijn niet uitwisselbaar.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 09 april 2023 09:42 AM
  [ # 250 ]
Han S schreef:

Dat gaat je lukken. Maar heb je geen garantie, want een koppeling gaat heel lang mee als je er op de goede manier mee omgaat en dat doe jij.

Ik heb ze een mailtje gestuurd, om eens te overleggen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 24 april 2023 07:42 PM
  [ # 251 ]

Ik heb de versnellingbak nu geheel gedemonteerd, ook het differentieel ligt uit elkaar en alle tandwielen zijn van de hoofdas/pignon af en dat is nog een heel gepiel, want hoewel ik vermoed dat de twee naven welke naar de versnellingen schakelen schuifpassing hebben, zat die van 3 en 4 muurvast en het wormwieltje van de km teller aandrijving had ook een grote trekker nodig.

Maar ik ben er klaar voor. Woensdag ga ik naar een bekende man in de Estafette wereld en die heeft een nette pignon met kroonwiel voor me tegen een heel vriendelijke prijs en ik hoop dat dat setje goed in orde is, want nieuw kost die as/pignon met kroonwiel 1499 euro.

Een andere bekende leverancier zei ook wel een set te hebben, 2e hands, maar wil daar de helft van de nieuwprijs voor hebben en dat vind ik wel wat overdreven.

In Frankrijk staan twee complete subframes met motor en bak, plus dus de complete aandrijving met assen, remmen, naven, trommels, stuurhuis, hoofdremcilinder etc voor 150 euro per stuk en denk er om dat een voorste remcilinder 265 euro kost nieuw.

En dan moet ik nog even met de helft van het differentieelhuis naar een metaalbedrijf waar ze draaiwerk doen, om de ruimte tussen het huis en het asje op te heffen met een bronzen busje. Dat kan ik zelf ook, maar ik heb geen draaibank.

En dan nog nieuwe veertjes in het schakelmechanisme klooien en de bak kan weer in elkaar en dan zal deze oude knar weer het spul in elkaar beunen en kan de Estafette weer terug naar zijn element.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 24 april 2023 07:45 PM
  [ # 252 ]

http://www.technischbedrijfajvdmarel.nl/html/versnellingsbak.html

Kijk naar de foto’s van Bert en je ziet wat er allemaal in zo’n bak rondhopst.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 26 april 2023 07:55 PM
  [ # 253 ]

En deze oude knar is weer blij. Dankzij een tip van Dirk kwam ik bij een man terecht die werkelijk schuren vol met onderdelen heeft en van mijn leeftijd is en dus de boel gaat opruimen.

Ik heb een hoofdas/pignon een kroonwiel in goede staat, de helft van het differentieel met een bronzen bus, dus geen speling meer op de uitgaande as en ik heb pakkingen, O ringen en veertjes voor het schakelmechanisme.

En dat alles voor een meer dan vriendelijke prijs.

Bedankt Dirk en bedankt Jan, het was me een groot genoegen. En de Peugeot is weer eens lekker warm gedraaid met 250 km.

Profiel  
 
Dirk D
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 127
Geregistreerd: 24-10-2011

- 2CV AK350
- Dyane Acadiane
Gepost: 13 mei 2023 01:00 PM
  [ # 254 ]

Heel graag gedaan Han. Mooi dat het op deze manier weer de goede kant op gaat. Ben je al begonnen aan de bak?
Ik heb een gereviseerde bak van Bert er in gehangen en het is een genot om daar mee te rijden.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 13 mei 2023 06:23 PM
  [ # 255 ]

De bak zit alweer in elkaar en komende dagen gaat hij weer op zijn plek. Hij heeft een nette hoofdas/pignon met kroonwiel en ik heb het achterste lager van de hoofdas (er zitten daar twee lagers achter elkaar) vervangen door een nieuwe omdat ik hem wat voelde als je hem draaide en dat mag niet. Het voorste lager van de hoofdas is niet meer leverbaar, dus daar moet je zuinig op zijn.

Nou heb ik mijn hele leven technische problemen opgelost en ik lig er ‘s nachts nog wel eens over na te denken. En als je nou op die social media merkenclubs komt, dan zie je dat het uit de versnelling springen bij de Estafette regelmatig voorkomt.

De nieuwe veertjes die ik van Jan kreeg zijn 18 mm lang en helemaal samengeknepen zijn ze 13.5 mm, de kogel die er bovenop ligt kan dus 4.5 mm naar beneden. Die kogel komt in een kuiltje terecht van de schakelas als je hem in een versnelling schakelt en de bedoeling is dat hij die as dan op zijn plek houdt, want doet hij dat niet, dan springt hij uit de versnelling.

Mijn oude veertjes zijn 17.5 mm lang, dus 0.5 mm gekrompen.

Let op: ik ben gaan meten en met een nieuw veertje steekt de kogel 2.5 mm boven de rand uit en die kogel is bijna 8 mm. Zou hij de veer helemaal indrukken, dan zou hij tot 2 mm beneden de rand komen.

Dus wat heb ik gedaan, een 8 mm fretbout in de bankschroef gezet, de kop er af gezaagd en een plakje van 1 mm dik er af gezaagd en dat plakje heb ik onder het veertje gebeund zodat de kogel nu 3.5 mm boven de rand uitsteekt.

Vervolgens de schakelas gemonteerd en uitgeprobeerd hoe hij nu schakelt. Dat gaat iets zwaarder met de pook, maar ik denk dat hij de schakelas ook beter vasthoudt nu. Dus bij de beide schakelassen voor de vooruit versnellingen ligt er nu een plaatje onder het veertje.

Als het regelmatig voorkomt dat zo’n auto uit de versnelling springt, kun je toch wel spreken van een foutje in het ontwerp. Het probleem is alleen dat voor dat veertje van een paar kwartjes de hele bak uit elkaar moet en dat is een paar uurtjes werk.

De schakelvork van de eerste en tweede versnelling is geheel van brons en de schakelpook valt in een uitsparing in dat brons en de hoeken daarvan slijten. Dus ik heb met Tig daar een rupsje op laten lassen en dat is weer als nieuw na wat vijlen en dremelen.

Mocht je ooit aan zo’n bak gaan sleutelen Dirk, het monteren van de blokkeerstiftjes van het schakelmechanisme is een beetje tricky. Die van 51 mm schuif je zo op zijn plekje. Die van 34 mm is ook geen probleem, laat je zo door het gaatje waar het schroefplugje in zat op zijn plek vallen. Maar dat korte stiftje van 15 mm laat je nog even buiten de bak liggen want als je die door het gaatje laat vallen komt hij terecht waar je het niet wilt en gaat hij niet meer in zijn tweede versnelling.

Je monteert eerst de schakelas van de eerste en tweede versnelling en dan laat je dat stiftje van 15 mm in zijn gaatje via het gat waar de schakelas van de derde en vierde in komt in de staart van de bak. Dat kan met een punttang, of je beunt een ijzerdraadje om het stiftje en drukt hem op zijn plek met een schroevendraaiertje.

Schakelas van drie en vier er in en klaar is Arie.

Profiel  
 
 
17 van de 20
« Eerste  < Vorige 15 16 17 18 19 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook