18 van de 20
« Eerste  < Vorige 16 17 18 19 20 Volgende > 
   
Ja, ik heb er een gekocht, de Estafette.
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 13 mei 2023 06:25 PM
  [ # 256 ]

Ja, en ik ben in totaal 150 euro kwijt aan onderdelen en dat is inclusief pakkingen, O ringen en veertjes.

Dat scheelt me een enorme sloot bier.

Overigens heb ik gisteren 3 liter olie gehaald voor de bak en dat was meer dan 60 euro.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 13 mei 2023 06:35 PM
  [ # 257 ]

Han, bakolie is online vaak zeer voordelig te koop. 3 liter voor 60 euro heb ik nog nergens betaald.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 13 mei 2023 07:23 PM
  [ # 258 ]
Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2029
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 13 mei 2023 07:28 PM
  [ # 259 ]

Mag er een GL5 in zo’n oud type bak?

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 13 mei 2023 07:34 PM
  [ # 260 ]

Wordt voorgeschreven door diverse specialisten.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 13 mei 2023 07:45 PM
  [ # 261 ]

GL5? Weet je dat echt zeker?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 13 mei 2023 07:51 PM
  [ # 262 ]

Er zijn op faceboek een paar van de groepen waar de eigenaren en kenners bij elkaar komen en daar heb ik de vraag gesteld: GL4 of GL5 en de meningen zijn verdeeld, maar mensen als bijvoorbeeeld Willem Belder, die bekend staat als specialist en ook de voorzitter van de Estafette club zeggen absoluut GL5.  https://www.facebook.com/groups/337712400023

IK heb het beiden in de garage staan, GL4 en GL5 en ik heb begrepen dat GL5 hogere drukken aankan. Maar het is geen auto met een 600pk motor, du het zal zo’n vaart niet lopen.

Ik zal de commentaren eens opzoeken.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 13 mei 2023 08:05 PM
  [ # 263 ]

Willem Belder
Estafette Fourgon bij de Renault Estafette versnellingsbak is er geen brons of messing wat regelmatig stuk gaat . Alleen het pignon en kroonwiel gaat stuk door verkeerde of te weinig olie .
Dus gebruik 80w90 gl5 minerale olie

Estafette Fourgon
Topbijdrager
alors pour la gl5 c’est plutôt déconseiller
voila un conseil copier sur le forum estafette
huile boite a vitesse - [boite de vitesse] Huile GL4 ou GL5 ? Empty Re: [boite de vitesse] Huile GL4 ou GL5 ?
De l’ huile de boite de combi de la GL 4
Idéal pour les Combi et Transporter 1950-1991 Cette huile de transmission minérale SAE 90 GL-4 a été développée spécialement pour utilisation dans les boîtes de vitesse manuelles et dans toutes les transmissions pour lesquelles des huiles SAE 90 GL-4 sont prescrites.
ATTENTION : L’utilisation d’huile API GL5 (le standard pour tous les véhicules moderne) dans les boites à vitesse des Combis et Transporter est souvent la raison de leur usure prématurée puis casse car cet huile est corrosif pour les élément en bronze ou laiton présent dans les boites
voici celle que j’ai mis mais il y en a tout un choix ici
https://www.dllub.com/fr/recherche?controller=search&s=gl4

Henk Abbink
GL-5 is specifiek voor hypoid overbrengeningen zoals in de Estafette.

Henk Abbink
Juist de code MIL L-2105 B of hoger is bindend. In de praktijk komt dit meestal uit op de GL-5!
Kan een afbeelding zijn van blauwdruk, plattegrond en tekst

 

 

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2029
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 13 mei 2023 08:43 PM
  [ # 264 ]

Zeer tegenstrijdige verhalen dus.

Dat uitgebreide Franse verhaal zegt dat je juist geen GL5 mag gebruiken, omdat het bronzen delen aantast.
Dat had ik eerder ook meegekregen, kort geleden nog op dit forum.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 13 mei 2023 08:50 PM
  [ # 265 ]

Klopt. Ik zou ook geen GL 5 gebruiken.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3534
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 13 mei 2023 09:04 PM
  [ # 266 ]

ALs je kijkt naar de aanbeveling van Renault van toen hebben ze “later” een MIL L 2105B genomen.
Die norm is “strenger dan een oude GL3, die MIL L 2105A was.
De commercial benaming is dan meestal GL4, en je hebt inderdaad EP olie nodig.
Latere MIL L 2105 C , D, E spec komt overeen met een GL5.
Van GL 5 olies is bekend dat ze de synchromesh ringen kunnen aantasten door het gebruikte additief om “extreem Pressure” EP kwalificatie te krijgen, niet alleen bronzen lagerbussen.

De meeste problemen met het kroonwiel en pingen ontstaan of door geen EP olie te gebruik, of door de verversingsintervallen NIET te respecteren. En we weten allemaal dat z’n bestelbus in de latere jaren van z’n commerciële leven meestal niet de nodige zorg kreeg.
Versnellingsbakolie heeft niet het eeuwige leven en heeft het in een bestelbus zwaarder te verduren dan in een personenauto.

Ik zou dus een goede “Ouderwetse” GL4 EP olie nemen in de dikte 80, of 75w80 of 75w85. Je zou zelfs 75W90 of 80W90 kunnen nemen, iets dikker maar bij koud weer nog dun genoeg.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 13 mei 2023 09:09 PM
  [ # 267 ]

Merkwaardig hé, die tegenstrijdigheden. Maar ik was bij de voorzitter van de club en die gaf me een boek met tekeningen, aanhaalmomenten en daarin staat dat GL5 MIL 2105C sae 80 moet worden gebruikt.

De pignon van de Estafette is vaak flink versleten en het staal is niet bepaald erg hard, dus wat is wijsheid? Als het brons van de sync ringen verslijt is dat geen enorme ramp, gaat ie wat kraken met schakelen.

Maar en pignon met kroonwiel is moeilijk aan te komen en kost nieuwe 1499 euro. Die sync ringen kosten een paar tientjes.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3534
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 13 mei 2023 09:21 PM
  [ # 268 ]

Als in een later Renault boek 2105C staat dan mag je er van uit gaan dat Renault een GL5 getest heeft en goed bevonden.
Voortschrijdend inzicht van de fabrikant zou ik dan wel volgen.

Han: Dank voor de informatie !

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 13 mei 2023 09:54 PM
  [ # 269 ]

Aan de andere kant: zo’n 1300 cc motortje heeft iets van een kleine 40 pk, terwijl mijn Jaguar het doet met meer dan 200 pk en een koppel van 384 Nm, dus die tandwieltjes hebben het wat zwaarder te verduren.

En wat te denken van motorfietsen, gaat zomaar richting 200pk en die tandwielen worden gesmeerd met de motorolie, dus niks EP. Terwijl mijn 66 jaar oude Norton nog dry sump smering heeft en dus een losse versnellingsbak, waar je dus gewoon EP in kunt gooien, hebben vrijwel alle moderne motoren wet sump smering, net als de oude BMW motorfietsen.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3534
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 14 mei 2023 10:28 AM
  [ # 270 ]

Han: Het gaat over de kracht op de tandflank. Dat gaat eigenlijk alleen over hypoid aandrijving. Daarom doe je in het differentieel van je jag een EP olie, en of die in de versnellingsbak nodig is… dat is een discussie die ik nog niet het zien eindigen.
Bij kracht gaat het over moment: Motorfietsen moeten het toch vooral van “de toeren” hebben om veel vermogen te leveren.

Als het pignon-kroonwiel van de Estafette “gevoelig” is en duur, dan zou ik zoals je zegt EP gebruiken en als het toch nodig is de synchro ringen vervangen.
Als je bij een tandwiel regelmatig door de smeerfilm heengaat dan slijt dat hard.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
18 van de 20
« Eerste  < Vorige 16 17 18 19 20 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook