1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
rottig lopen 2CV6, opgelost.
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 10 juli 2020 03:07 PM

Ik zal niet gauw hulp vragen over een 2CV motor , na 35 jaar sleutelen denk je de boel wel te kennen.

Maar ik heb een probleem waar ik niet uitkom. De 2CV6-motor van mijn witte 1972-er wil niet wat ik wil.

Er zit een solex 34 pic enkeltraps carburateur op

loopt stationar redelijk tot goed maar bij gas geven slaat ie af. pompend gasgeven gaat beter en eenmaal een beetje op toeren gaat ie mooi en makkelijk neer hoge toeren. Probleem is er dus bij lage toeren, net boven stationair en bij gas geven. Wil je bij groen licht wegrijden slaat ie dus af als je niet heel veel met het gaspedaal speelt.
Bij stationair slaat ie wel na 2-3 minuten af. Start daarna wel weer zonder gas geven.

Bij gedemonteerd luchtfilterrubber zie je benzine naar boven spetteren bij gas geven.. Het is net of ie verzuipt.
Geef je veel gas loopt het toerental gelijk terug, laat je het gas los gaat ie weer mooi naar stationair.
Dit doet ie ongeacht de stand van beide stelschroeven aan de achterkant vd carb. Ben daar alleen ale een uur mee aan het pielen geweest, zonder enig resultaat.

Nou heb ik op mn 73-er dezelfde carb en die motor loopt mooi. Dus deel voor deel wisselen dan moet ik de oorzaak toch wel kunnen vinden. We zijn een paar uur verder en dus niet.

ik heb al uitgewisseld; Benzinepomp, bobine, bougiekabels, bougies, en bovendeel carb incl vlotter.
Carburateur al gemonteerd en doorgeblazen. ( zat wel rommel in de vlotterkamer) alle sproeiers en kanalen zijn open.

Ook ontsteking is nieuw en goed afgesteld en kleppen zijn gesteld. Beide al dubbel gecontroleerd.

mn 73-er loopt en rijdt nog steeds ok, de 72-er dus nog steeds niet.


iemand enig idee?

 

 

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
Gepost: 10 juli 2020 05:34 PM
  [ # 1 ]

uitlaat verstopt, tank(dop) zuigt vacuum?

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 10 juli 2020 06:50 PM
  [ # 2 ]

Uitlaat is nieuw. Er komt wel veel condens uit.Als daar een probleem zou zijn lijkt me dat ie dan met hoge toeren hapert.
tankdop maakt geen vacuum.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
G-ikX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 222
Geregistreerd: 27-09-2010

- BX 19 DIGIT
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Gepost: 10 juli 2020 07:21 PM
  [ # 3 ]

Geeft de acceleratiesproeier bij gas geven wel (voldoende) benzine?

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 10 juli 2020 08:07 PM
  [ # 4 ]

Lijkt eerder dat ie teveel geeft maar geen idee hoe dat te meten.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43019
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 10 juli 2020 09:09 PM
  [ # 5 ]

CO meter gebruiken

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
G-ikX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 222
Geregistreerd: 27-09-2010

- BX 19 DIGIT
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Gepost: 10 juli 2020 10:16 PM
  [ # 6 ]

Bij gas geven (motor hoeft niet te lopen) moet er toch wel een redelijk krachtige straal benzine uit komen…

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 11 juli 2020 08:09 AM
  [ # 7 ]

Zal begin volgende week eens checken. Nu ff een weekend weg met de HY.

 

 

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 11 juli 2020 08:26 AM
  [ # 8 ]

Zou de hele carbu wisselen. Die willen wel eens gek doen die enkeltraps.
kan je gelijk voetpakking bekijken. Want ik vermoed dat daar het probleem zit.
En check spruitstuk of dat goed vast zit.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1313
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 11 juli 2020 11:49 AM
  [ # 9 ]

Ik vermoed dat je acceleratiepomp niet goed werkt. De membraam gescheurd ofzo, na al die jaren. (Als je snel op en neer pomp pakt de motor wel op. Dan sprietst de pomp wel een beetje maar veel te weinig. En met gewoon gas geven is de opbrengst helemaal te weinig)

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9851
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 11 juli 2020 01:00 PM
  [ # 10 ]
Gert-Jan Brink schreef:

Bij gedemonteerd luchtfilterrubber zie je benzine naar boven spetteren bij gas geven..

 

Het lijkt me dat de acceleratiesproeier gewoon werkt.
@Gert-Jan: In het carburateurhuis zitten één of twee gaatjes ter hoogte van de gasklep in ruststand. Zijn die niet verstopt?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1253
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 11 juli 2020 01:00 PM
  [ # 11 ]

Vorig jaar een jaren 70 eend met eenzelfde type carburateur gereviseerd. Carburateur revisie set gemonteerd, ultrasoon gereinigd etc, hele avond aan het klooien geweest om hem mooi lopend te krijgen. Dag erna, terug bij af, weer niet willen lopen. Uiteindelijk een nieuwe carburateur gemonteerd, probleem opgelost, starten en perfect lopen.

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 11 juli 2020 02:31 PM
  [ # 12 ]

Zal de carb van mn 73er er eens opzetten. Heb geen reserve carb en is hier ook niet aan te komen.
Dus wil graag het probleem vinden.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1253
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 11 juli 2020 03:16 PM
  [ # 13 ]

Ik heb me ook suf gezocht maar niet echt een duidelijke dader gevonden. Het was meer de combinatie van waardoor de carburateur niet meer functioneerde. Het is een blijft een slijtage artikel, neemt niet weg dat ik de oude carburateur bewaard heb om op een ander moment eens op onderzoek uit te gaan.

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
maestro12
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 07-04-2020

Gepost: 11 juli 2020 03:33 PM
  [ # 14 ]

Hier staat een mooie uitleg van de carburateur en wat daar allemaal bij komt kijken
https://www.oldtimerrestauratie.com/index.php/kennisbank/categorien/carburateurs/13-carburateurs-de-werking-van-een-carburateur

En hier ben ik bezig geweest met iemand met een R12
https://www.renaultforum.nl/forum/carburateur-t30824.html

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 11 juli 2020 04:15 PM
  [ # 15 ]
Gert-Jan Brink schreef:

Lijkt eerder dat ie teveel geeft maar geen idee hoe dat te meten.

Lijkt mij eerder te weinig benzine…
Als je de choke uittrekt, maakt dat nog uit?
Heb je een filmpje?
Toch niet een sproeier (weer) verstopt?
En heb je al de gehele carburateur overgezet om te kijken of dat helpt?
En ik neem aan dat je verse Vpower of BP ultimate hebt getankt?

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook