19 van de 23
« Eerste  < Vorige 17 18 19 20 21 Volgende >  Laatste »
   
De C5 van Penny Lane - Persbericht
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 07 december 2020 11:02 AM
  [ # 271 ]

Bier en nootjes mogen nooit ver weg zijn als het over dit fetuut gaat, zoveel is wel zeker.

Maar wie weet gaat het ook eens een keer goed. Het ding is tot op heden zo onbetrouwbaar dat je er niet eens op kunt rekenen dat-ie weer stuk gaat.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Gepost: 07 december 2020 11:16 AM
  [ # 272 ]
Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 12 december 2020 02:15 PM
  [ # 273 ]

Intussen is de auto alweer bijna een week op weg zonder krakende vering, dus dat is fijn. Ik verbeeld me ook dat, sinds ik de bougies gewisseld heb (er zitten nu NGK’s in), de auto langzaamaan minder de neiging heeft om onrond te lopen als de secundaire luchtpomp voluit draait (dus bij koude motor), dus zelfs dat zou nog wel eens op kunnen klaren. Nou moet ik zeggen dat ik ‘m de afgelopen tijd ook een paar keer wat steviger aan het werk gezet heb, dus het kan zijn dat Italiaans afstellen ook nog wat helpt.

De zijruit linksvoor is er kennelijk mee opgehouden om te reageren op commando’s van de BSI, wat zich erin vertaalt dat automatisch sluiten bij regen op alle ramen behalve linksvoor werkt en de ventilatiestand vanaf de afstandsbediening alleen nog op het zijraam linksachter. Vanaf het bedieningspaneel in de deur werkt het raam wel gewoon, dus het is min of meer een non-item, maar het irriteert ergens dat er weer iets aan het muiten is. Het levert ook geen enkele storingscode op in Lexia. Dat zou je van bijvoorbeeld draadbreuk of een defect component eigenlijk wel verwachten, zelfs de defecte spiegelverwarming wordt netjes in Lexia vermeld. Het raam is ook recent nog ingeleerd en dat maakt ook al niet uit.

Ik ben benieuwd waar dat nou weer een voorteken van is, maar zolang dat verder geen gedoe veroorzaakt laat ik het erbij. Minstens totdat het weer warm genoeg is om niet standaard alle bekledingsclips te slopen bij het open maken van de deurbekleding. Maar als er iemand met dat bijltje gehakt heeft hoor ik het graag, dan weet ik in ieder geval welke richting we het in moeten zoeken. Hoewel: kabelbreuk en smerige stekkers hebben tot op heden eigenlijk al dit soort geneuzel veroorzaakt, dus je kunt je zelfs afvragen of die defecte spiegelverwarming niet al op kabelbreuk of zoiets tussen de deuren en de koets wijst. Dat is ook wel iets wat LV het eerste gebeurt natuurlijk.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9855
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 12 december 2020 04:14 PM
  [ # 274 ]

Je kunt eens proberen of hij wel in de ventilatiestand gaat met de AB als je de betreffende zekering aanduwt.
Ik had het met mijn Xantia dat iets het alleen deed als de zekering aangedrukt werd. Slechte soldeerverbinding in de BSI. Ik weet het, een typische xantiakwaal, maar misschien toch een beetje erfelijk?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 12 december 2020 04:27 PM
  [ # 275 ]

Daar ga ik dan eens naar kijken, maar ik weet niet precies hoe dat circuit in elkaar zit. Het linksvoorste zijraam werkt op zich dus wel, maar alleen met de schakelaar van dat raam en niet via (andere) BSI-commando’s. Die BSI-commando’s werken ook weer wel, maar dan alleen niet meer op dat raam.

Heel vreemd dus eigenlijk weer, maar goed: ik zal eens in de zekeringtabel kijken of ik er iets van kan verwachten en van daaruit een actie zekeringkast op touw zetten. Dat is in ieder geval een mooi eenvoudig begin. En ik kan eens kijken of de connenctors van de voorportieren te bereiken zijn zonder grote demontage-acties, want als die van de achterportieren een hint geven voor wat er in de connectors van de voorportieren allemaal voor groenigheid te vinden is…

Gelukkig is ‘t geen haastwerk, het raam kan open & dicht dus het is ergens ook een geval ‘whatever’, maar ik kan het maar moeilijk laten om me af te vragen wat er hier nu weer aan de hand is. De tijd die ik eraan besteed wordt dus vooral genoteerd in de categorie ‘bijleren’.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9855
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 12 december 2020 05:20 PM
  [ # 276 ]

Voorzover ik kan zien in het schema in Haynes gaat het van de bediening op de deur zelf ook via de BSI.
Vreemd….

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 12 december 2020 06:50 PM
  [ # 277 ]

Ja, dat dacht ik dus ook, dat ‘t volledig via de BSI liep. En toch gewoon geen enkele storing in de BSI, volgens Lexia. Ik heb voor de grap ook gekeken of die optie op de een of andere manier uitgeschakeld was. Dat was niet zo. Nou had ik dat ook niet zozeer verwacht, want het werkte eerder gewoon en ik wist ook al aan de hand van de configuratie dat die optie gewoon op ‘actief’ stond.

Maar ik weet even niet of, en zo ja, hoe de aansturing vanuit andere accessoires gescheiden is van die van de knoppen in de deur. Hoewel een Citroën bij dergelijke klachten op zich standaard verdacht is van gare bedrading tussen de getroffen deur en de koets natuurlijk. Maar ik weet dus niet of je in dit geval dan mag verwachten dat de knoppenbediening wél gewoon werkt.

Overigens wat betreft Lexia: ik was daar toch mee bezig laatst, vanwege dat raam dus, en ik heb nog even gespiekt hoe het nu met de uitleeswaardes voor zoiets als de koelwatertemperatuur is. Die klopt nu, sinds de automatische bak uit de lijst met aanwezige ECU’s is verwijderd, wel weer gewoon in de live read-out. Dat beschouw ik dus als opgelost. Maar dat terzijde, voor ik ‘t weer vergeet terug te koppelen.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Eemspoort
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008

- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Gepost: 12 december 2020 11:07 PM
  [ # 278 ]

Ik weet niet of je het al geprobeerd hebt, maar wellicht even op de simpele manier de ramen terug inleren.
Dus: Contact aan (niet starten!) en alle ramen 1 voor 1 een keer helemaal open tot ie zelf stopt en helemaal sluiten tot ie zelf stopt.
Ik had nog wel eens dat mijn spiegels niet meer in wilden klappen. Als je de ramen dan even opnieuw inleerde, was dat probleem weer opgelost.
Hartstikke logisch, vanzelf. Misschien ook wel zo met de ventilatie stand, e.d.?

Gr. Ed

Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 13 december 2020 08:12 PM
  [ # 279 ]
Penny Lane schreef:

Daar ga ik dan eens naar kijken, maar ik weet niet precies hoe dat circuit in elkaar zit. Het linksvoorste zijraam werkt op zich dus wel, maar alleen met de schakelaar van dat raam en niet via (andere) BSI-commando’s. Die BSI-commando’s werken ook weer wel, maar dan alleen niet meer op dat raam.

Heel vreemd dus eigenlijk weer, maar goed: ik zal eens in de zekeringtabel kijken of ik er iets van kan verwachten en van daaruit een actie zekeringkast op touw zetten. Dat is in ieder geval een mooi eenvoudig begin. En ik kan eens kijken of de connenctors van de voorportieren te bereiken zijn zonder grote demontage-acties, want als die van de achterportieren een hint geven voor wat er in de connectors van de voorportieren allemaal voor groenigheid te vinden is…

Gelukkig is ‘t geen haastwerk, het raam kan open & dicht dus het is ergens ook een geval ‘whatever’, maar ik kan het maar moeilijk laten om me af te vragen wat er hier nu weer aan de hand is. De tijd die ik eraan besteed wordt dus vooral genoteerd in de categorie ‘bijleren’.

Derk

Ik heb het probleem een paar keer doorgelezen, voor mij is dat geheel nieuw. Ik heb voor een zoon een heel mooie C5 2.0 16V 2006 gescoord voor erg weinig, want er zat een mega elektrische storing in. Na systematisch puzzelwerk heb ik die zekeringbak achter de accu vervangen (heet geloof ik BSM), voor 6 tientjes. Een dag bezig geweest met alle zekeringen er uit en één voor één er weer in, tot alles weer werkte.

De serieuze storing was toen weg. Maar nog steeds is er één over: het linkervoorraam wil alleen stukje bij beetje open. Na tig keer drukken is het ding beneden. Omhoog gaat wel in één keer.

Er zal vast wel weer een list zijn om dit op te lossen. Maar ik moet wel steeds aan je denken als ik op dat knopje druk… Misschien helpt dat medeleven.

 

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
d-super
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 229
Geregistreerd: 05-06-2004

- ID/DS DSuper
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 110PK
Gepost: 13 december 2020 10:32 PM
  [ # 280 ]

de oplossing van het raam is heel simpel, maak contacten op de printplaat onder de schakelaar schoon met wat alcohol, zet de boel weer in elkaar en het werkt weer.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 13 december 2020 10:58 PM
  [ # 281 ]

Dat is al gebeurd. Daarvoor zowel als daarna werkte alles, nu niet. Maar wat dus wél werkt is het paneel in de deur en wat *niet* werkt is de aansturing van het linksvoorste zijraam *vanaf iets anders dan het paneel in de deur*. Dus alleen het linksvoorste zijraam en die reageert alleen niet meer op de regensensor en de afstandsbediening. Maar dus wél gewoon vanaf het paneeltje in de deur. En alle andere ramen reageren wél normaal op de regensensor en op de afstandsbediening.

Eigenlijk is de vraag hoe de besturing van de ramen gemultiplext is. Maar ik vermoed dat voor de deurschakelaars een andere commandolijn naar de raammotor wordt gebruikt dan voor de regensensor en de AB. Ik zou anders niet kunnen verklaren waarom alleen dat ene raam niet reageert op de regensensor en de AB en alle andere per situatie relevante ramen wel, terwijl dat raam wél gewoon met z’n eigen schakelaar open en dicht gaat. Inclusief one-touch bediening, die werkt ook gewoon. En dat werk voor alle andere ramen ook gewoon.

Maar het punt is dus niet dat het raam open/dicht commando’s verwart of niet op z’n one-touch functie reageert of zoiets. Het paneeltje in de deur, dáár mankeert nou juist niks aan. Tot nu toe althans. Dat komt vast ook nog wel.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 14 december 2020 08:22 AM
  [ # 282 ]
JanSr schreef:

De serieuze storing was toen weg. Maar nog steeds is er één over: het linkervoorraam wil alleen stukje bij beetje open. Na tig keer drukken is het ding beneden. Omhoog gaat wel in één keer.

Er zal vast wel weer een list zijn om dit op te lossen. Maar ik moet wel steeds aan je denken als ik op dat knopje druk… Misschien helpt dat medeleven.

Raamrubber eens goed schoon/glad maken?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3533
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 14 december 2020 09:46 AM
  [ # 283 ]

Volgens wat ik er van begrijp heeft je C5 minstens 4 CAN bussen: De centrale “knoop” is de BSI: Die regelt naast een aantal functies direct ook de informatie stromen van en naar de diverse onderdelen.
Bus 1: Motor: ( ECU van de motor, de versnellingsbak en de componenten die direct aan die ECU’s zitten).
Carrosserie 1: Voornamelijk Input van de diverse sensoren, maar ook de BSM.
Carrosserie 2:  Alarm, en wat niet op Carro 1 zit.
Comfort: Radio, Airco, raambediening, stoelen etc.

Je “input” komt dus van Carro1 naar de BSI, de output naar het raam gaat via de “comfort bus”. Dat geeft inderdaad soms rare storingen.
Ik denk dat je BSI de “module” in de deur niet ziet, dat kun je met de Alexia/diagbox zien. Meestal een bedrading probleem, want je hebt wel spanning. 
Succes met de zoektocht.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 14 december 2020 09:53 AM
  [ # 284 ]

@EW, zal er naar kijken, maar het zou mij verbazen dat daar de oplossing zit.

Vanaf de knoppendoos in de armsteun doen alle ramen wat ze moeten doen BEHALVE links voor naar beneden.
Elke keer, dat je op de knop drukt, gaat het raam enkele cm naar beneden, zo op het oog elke keer evenveel. Na een keer of tien is het helemaal open.
Voor mij is dit een nieuwe Citroen grap.

@ d-super: Ik zal het doen, maar ik mis de ratio. Als het een vervuild contact zou zijn, zou het onregelmatig werken, lijkt mij. Die stapjes waarin het raam daalt zijn helemaal niet onregelmatig.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 14 december 2020 11:11 AM
  [ # 285 ]
Citroensmgz schreef:

Volgens wat ik er van begrijp heeft je C5 minstens 4 CAN bussen: De centrale “knoop” is de BSI: Die regelt naast een aantal functies direct ook de informatie stromen van en naar de diverse onderdelen.
Bus 1: Motor: ( ECU van de motor, de versnellingsbak en de componenten die direct aan die ECU’s zitten).
Carrosserie 1: Voornamelijk Input van de diverse sensoren, maar ook de BSM.
Carrosserie 2:  Alarm, en wat niet op Carro 1 zit.
Comfort: Radio, Airco, raambediening, stoelen etc.

Je “input” komt dus van Carro1 naar de BSI, de output naar het raam gaat via de “comfort bus”. Dat geeft inderdaad soms rare storingen.
Ik denk dat je BSI de “module” in de deur niet ziet, dat kun je met de Alexia/diagbox zien. Meestal een bedrading probleem, want je hebt wel spanning. 
Succes met de zoektocht.

Ik volg je redenering en ben het verregaand met je eens. Het enige probleem is dat er in Lexia/Diagbox *geen* storing voor dit effect wordt gemeld. En natuurlijk dat het raam met z’n eigen knop wel werkt.

Je zou dan kunnen denken dat die knoppen in de deur als een soort ‘manual override’ uitgevoerd zijn. Dat zou verstandig genoeg zijn natuurlijk, je wilt niet dat je je vette bek van de Mac niet aan kunt nemen omdat je regensensor stuk is. In dat geval kan het prima op een kabelbreuk neerkomen omdat je dan ook kunt verwachten dat de aansturing via de knoppen geheel gescheiden aangelegd is van de overige bediening. Dat er dan geen storingsmelding aangemaakt wordt voor de automatische systemen is verbazend (dat gebeurt voor ongeveer alles) maar het zou misschien kunnen dat dat dat kan. Ik weet bijvoorbeeld niet hoe de besturingsmodule van de raammotor in elkaar zit, maar als die wél correct terugkoppelt via CAN/BUS maar inwendig het raam niet schakelt kan het misschien zijn dat de BSI niet eens weet dat het raam niet bediend wordt?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
19 van de 23
« Eerste  < Vorige 17 18 19 20 21 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook