18 van de 23
« Eerste  < Vorige 16 17 18 19 20 Volgende >  Laatste »
   
De C5 van Penny Lane - Persbericht
Breeze
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1291
Geregistreerd: 30-11-2009

- Xantia 3,0 V6 Exclusive Break (manuelle)
Gepost: 05 december 2020 02:53 PM
  [ # 256 ]
j.witkop schreef:

Door corrosie tussen de remklauw en de achteras kan de klauw wat scheef gedrukt worden en zorgen voor ongelijkmatige slijtage en zelfs aanlopen van de klauw tegen de velg. Als je de boel toch los hebt zou ik het contactvlak even oppoetsen en beschermen tegen vocht/corrosie/electrolyse.

Penny Lane schreef:

Ik was nog vergeten dat de achterste remklauwen niet alleen graag scheef gaan zitten, maar dat ook de oogjes waar de remblokken aan hangen er graag uit rotten.

Dat probleem is 16 jaar geleden al behandeld in een draadje: Piepende remmen C5
Oorzaak: galvanische corrosie tussen stalen draagarm en alu remklauw.
Oplossing: de 2 delen isoleren van elkaar:
1. vet
beter:
2. bakpapier
nog beter:
3. aramidevezel (b.v. Nomex, Kevlar)

N.B. geen kopervet.

Adri

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 05 december 2020 03:04 PM
  [ # 257 ]

Nee, want met kopervet breng je een derde metaal in stelling!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 05 december 2020 03:18 PM
  [ # 258 ]

Ik heb voor nu eerst de remklauw in de zilvergrijze remklauwenlak gezet en het pasvlak op de draagarm stevig in de Histor zijdeglans zwart gekwast. Maar ik denk dat er nog wel een stukje bakpapier voorhanden is. Vind ik alsnog wel een idee om daar even een pakking van te snijden.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7691
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 05 december 2020 03:32 PM
  [ # 259 ]

En van die speciale keramische pasta?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 05 december 2020 06:05 PM
  [ # 260 ]

Zal vast ook werken. Maar bakpapier heb ik zo voor het grijpen Smile

De rechter kant heeft nieuwe ADALs. De verse remklauw had ik dus in de verf gezet bij wijze van enige bescherming tegen zoute invloeden, maar dat spul droogt tergend langzaam dus dat wordt wel morgen voordat die er weer op komt. De rest zit weer in elkaar, of althans, wielkuip en wiel moeten er daarna nog op/aan/onder. Het wiellager rechts heb ik nagevuld met vet omdat daar niks teveel in zat. Ik vermoed dat daarmee dat lager zich wel eerst weer even kan redden. Ik bedoel, stuk is-ie niet maar hongerig was-ie wel.

Dan kan de linkerkant eronder vandaan worden gehengeld. Daar zijn de ADALs *nog* niet stuk, maar dat gaat gezien de conditie van de smering aan de rechterkant vast niet lang meer duren. Dan kan ik er net zo goed nu ook meteen links frisse ADALs in zetten. Ik heb dus wel alvast de vervangende klauwhelften in de verf gezet, dan kan ik aan die kant met een beetje geluk wat vlotter doorwerken.

Als het gaat zoals nu heb ik ‘m maandag ergens wel weer op de wielen staan. Meer haast ga ik er ook niet mee maken trouwens, ‘t is goed mat ‘m.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Breeze
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1291
Geregistreerd: 30-11-2009

- Xantia 3,0 V6 Exclusive Break (manuelle)
Gepost: 05 december 2020 06:26 PM
  [ # 261 ]

Respect PL.

Adri

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 06 december 2020 12:39 PM
  [ # 262 ]

Aan de rechter kant hangt de hele ophangingskermis er weer aan:

Het is alleen nog onduidelijk of de ABS-sensoren het eens zijn geweest met de hele actie, want die rotten altijd zo lekker in de arm vast. Maar dat kan de computer me straks wel vertellen. Links is de arm er inmiddels uit en schoongeborsteld. Daar kan dus straks een nieuw setje lagers in en dan is dat verder ook vlot bekeken. Zeker omdat nu alle materiaal voor de greep ligt.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 06 december 2020 01:04 PM
  [ # 263 ]

Volgens mij begin je er weer lol in te krijgen?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 06 december 2020 02:38 PM
  [ # 264 ]

Het scheelt een boel dat de haast eraf is.

Maar dat is natuurlijk continu de kwestie als je je van zo’n auto had voorgesteld dat je er fijn dagelijks vervoer aan hebt en er blijkt vervolgens bijna dagelijks iets aan stuk te gaan: het moet ook bijna onmiddellijk weer rijklaar zijn. In dit geval zeker, omdat ik langzaamaan door m’n ‘leenauto’s’ heen ben.

Daarbij gaat alles onverwacht goed los. Ik had er eerder een paar kleine klusjes aan gedaan aan de achterkant waarbij ‘t allemaal vastgeroeste ellende was, maar dit is met daags van te voren wat IMAL allemaal eigenlijk vrij vlot weer gangbaar. Dus valt het qua vechtpartij nou eens mee. Geluk bij een ongeluk, zeg maar.

De foto’s komen nog, maar ik had met de linker ADALs gewoon gelijk. De binnenste was al behoorlijk ingeslagen en niet ver af van de rechtsbinnenste. De naaldjes waren zelfs nog erger dan rechts. Het buitenste lager was nog wel aardig, maar ook inmiddels aan de droge kant en kort voor ‘vreten’. Die gaan er dus keurig op tijd uit nu.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 06 december 2020 06:20 PM
  [ # 265 ]

Goed. Beeld!

ADAL linksbinnen:

Is niet erg fris meer. Goed dat die eruit komt. Zo zie je maar dat je echt beter in één keer door kunt pakken met beide kanten.

ADAL linksbuiten:

Aanzienlijk beter, ook duidelijk de beste van de vier. Mijns inziens heeft de auto de APK gehaald op de buitenste lagers. De binnenste, en zeker die rechts, waren gewoon op. Inmiddels zitten er ook links nieuwe ADALs in én is er een andere remklauw op gekomen. Dat ziet er dus nu ongeveer hetzelfde uit als rechts:

Nu is het nog zaak om de remmen te ontluchten en natuurlijk de wielen er weer onder. En dan zou de achterbrug er in theorie weer een paar dagen tegen moeten kunnen.

De keerringen die bij de setjes ADALs werden meegeleverd vond ik niet geweldig trouwens. Ik zal vanaf hier moeten aankijken hoe goed dat verder gaat, maar volgens mij is het voorlopig wel dicht. Op een gegeven moment heb je het maximale eraan gedaan en moet de rest dan toch een beetje z’n weg zien te vinden. Er zit nu wel lekker ruim vet in de ADALs, dus met een beetje goeie wil duurt het even voordat ze weer gaan muiten. Laten we daar dus maar eerst vanuit gaan.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 06 december 2020 07:37 PM
  [ # 266 ]

Doe het ontluchten met de lexia!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 06 december 2020 09:06 PM
  [ # 267 ]

Kan, misschien moet dat nog, maar ik heb wel een klem op de remslangen gezet voordat ik de boel gelost heb. Daarna de klauwen eronder, leidingen los van de oude klauwen en dan netjes weer aanwerken op de ‘nieuwe’, dan de ontluchtingsnippel op een kier en even wachten tot daar remolie komt. Dat klotst er niet uit natuurlijk, maar je ziet op een gegeven moment de ontluchtingsnippel vollopen dan heb je in ieder geval weer vloeistof achter de zuigers.

Daarna heb ik de andere kant eerst zover op dezelfde manier aangewerkt. Zostraks met het vacuümketeltje de remolie erdoor getrokken tot er geen lucht meer in zit en de boel opgepompt om de teruggestelde zuigers weer op hun plek te zetten. Dat ging allemaal keurig zoals je dat wilt: dat je mooi voelt dat de boel z’n normale druk weer krijgt, het pedaal weer netjes hard is en dat ook zo blijft. Ik heb ook gecheckt of de achterste remmen weer netjes ‘aan’ liggen en dat is zo. Hij heeft ook netjes de extra DOT4 die ik in het vaatje had gemikt om droogvallen een beetje voor te zijn naar binnen getrokken. Voorlopig ziet dat er dus goed uit.

Morgen ga ik, als er verder niks bijzonders meer te verzinnen is, de auto van de bokken halen en kijken of de hele handel zich nu een beetje weet te gedragen. Ben ik eens benieuwd naar de verbetering. Of naar de naweeën, dat kan ook natuurlijk.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 06 december 2020 09:15 PM
  [ # 268 ]

En wat is er dan de afgelopen tijd aan de achterbrug gebeurd?

Twee lekzakken + klemmen, één veercilinder opgeknapt (misschien later beide nog ‘s officieel overdoen, revisiesets nog niet geleverd), twee aanslagrubbers, twee sets ADALs, aan beide kanten een frisse afsluitdop opzij in het subframe (bodemdoppen uit een DS blijken te passen; da’s mooi want dan kan dat andersom ook, maar vooral: van een DS had ik ze liggen en van een C5 niet), twee remklauwen en één setje remblokken. Nou. Dan lijkt het me dat er voorlopig aan de achterwielophanging genoeg gebeurd is. Hopelijk is de auto het daar zelf mee eens, want ik heb er zelf wel een beetje genoeg van.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 07 december 2020 10:44 AM
  [ # 269 ]

Er is weer ruimte in de werkplaats dance

‘t Ding ging zelfs knarsvrij over de drempel van de schuur. Da’s een goed teken.. Nu is het wel zo ongeveer tijd voor een proefrit en als dat verder geen gedoe meer oplevert noem ik het klaar. Met de slag om de arm dat het kan gebeuren dat er nog een of twee ABS-sensoren vervangen moeten worden omdat je ze er op een gegeven moment met licht geweld uit moet pulken. Je weet pas zeker of dat goed gegaan is als zich dat bewezen heeft.

Maar goed. Zover is het nog niet. En dan nog: dat is wel een tamelijk irritant klusje, maar het is geen dagenlange renovatie. Zodra je tussen tank en bodem door bent heb je gewonnen. Dus ik zie dat vanzelf gebeuren.

Allemaal goeie tekens zo op de maandagochtend. Dat kun je minder treffen.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Gepost: 07 december 2020 10:52 AM
  [ # 270 ]

Moeten we al met bier en pinda’s klaar gaan zitten voor de volgende scheldpartij denk je?

Profiel  
 
 
18 van de 23
« Eerste  < Vorige 16 17 18 19 20 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook