7 van de 9
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 9 Volgende > 
   
De C5 van Penny Lane - Welkom in de 21e eeuw!
graddus
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15091
Geregistreerd: 16-05-2005

- Traction Avant 11B Forest
Gepost: 17 oktober 2020 06:41 PM
  [ # 91 ]

Die storing stuurhoeksensor, hangt die ook niet samen met de remlichtschakelaar (graaft diep in zijn geheugen).

Profiel  
 
2d
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7217
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 17 oktober 2020 07:20 PM
  [ # 92 ]

Geen lage snelheid van de koelvin, kan dat een defecte weerstand zijn?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3128
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C4 (2004-heden) 1,6-12V Sedan
Gepost: 17 oktober 2020 07:50 PM
  [ # 93 ]

Kan het zijn dat die auto ooit werd omgebeund van automaat naar handbak?
Met je VIN kan je in service.citroen.com nog steeds uitvinden wat er eigenlijk in hoort te zitten.
Mocht het daar op lijken, dan ben ik het met Waterman en Bogaard van mening dat de sloop de beste optie is.
Dat vind ik trouwens toch al..

Zeker in de beginjaren van de C5 was een mankement aan een automaat een kostbare zaak. Dor het heilzame werk van Johan Oldenhage is dat drastisch veranderd.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Penny Lane
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9987
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
- Berlingo MultiSpace 1.6 16v
- C5 2.0i 16V
Gepost: 17 oktober 2020 08:05 PM
  [ # 94 ]

Dat kan heel goed een defecte weerstand zijn, de storingscode houdt een probleem met de voeding van de lage snelheid in maar geeft niet aan of dat een open circuit is of een kortsluiting. Kan dus beide. En daar kan een relais schuldig aan zijn door wel te schakelen maar bijvoorbeeld interne weerstand te hebben (ingebrande contacten), ergens is er een stekker mottig, ergens is er een kabelbreuk of ergens is er een component zoals zo’n weerstand naar de vaantjes.

Ik weet niet waarom de BSI vindt dat dat goed werkt maar de ECU niet. Kan het zijn, vrij daarover filosoferend, dat de BSI alleen de spoelzijde van het relais in de gaten houdt en de ECU op de een of andere manier de werking van die fan en/of de voorschakelweerstand zelf in de gaten houdt en zich verder niet verdiept in de spoelzijde? Of, stel dat je inderdaad een verkeerde BSM hebt (cq. kunt hebben), dat er een relais wordt ingeschakeld wat niet de bedoeling is en het dus lijkt alsof dat systeem werkt maar het dus gewoon niet aangestuurd wordt. Maar je kunt dan in ieder geval vanaf de fan en/of het relais terug gaan meten tot waar het circuit wel normaal werkt. Dan zit het probleem verder vanzelf wel of niet in de BSM. Wat daarin de exacte faalmodus is, is amper interessant omdat je daar eigenlijk niet op ingrijpen kunt zonder ‘t ding te vervangen.

Ik heb er zo ook eens ins Blaue hinein over zitten denken waarom een falende bobinerail zulke heftige mux-storingen zou veroorzaken, maar bij deze auto ging ‘t aldoor al pas mis als de boel vochtig wordt onder de kap. Als zo’n rail buitenom naar de kop toe doorslaat en dan gezellig een mooie lichtshow gaat creëren met vonken van centimeters, zou dat storing op je mux-net kunnen zetten? ‘t Is in ieder geval niet alsof er weinig te muxen is onder de kap. Zeker aan de koppelingskant, waar de kabelboom langs ligt en de BSM woont, kan dat ding redelijk dicht in de buurt van het mux-net lekker gaan staan knetteren. Maar er is hier op het forum vast iemand die daar meer van snapt dan ik, dus meld het vooral als ik ‘t dan te ver zoek.

Ik zal me intussen ook op het C5-forum gaan melden om te kijken of er dan op basis van het VIN meer te zeggen is over een BSM. Misschien maakt dat ook wel geen bal uit en dan wordt het tijd om na te gaan of dat ding nog wel op alle functies juist werkt. Maar dat blijkt dan verder bijna vanzelf.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9987
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
- Berlingo MultiSpace 1.6 16v
- C5 2.0i 16V
Gepost: 17 oktober 2020 08:12 PM
  [ # 95 ]
JanSr schreef:

Kan het zijn dat die auto ooit werd omgebeund van automaat naar handbak?
Met je VIN kan je in service.citroen.com nog steeds uitvinden wat er eigenlijk in hoort te zitten.
Mocht het daar op lijken, dan ben ik het met Waterman en Bogaard van mening dat de sloop de beste optie is.
Dat vind ik trouwens toch al..

Zeker in de beginjaren van de C5 was een mankement aan een automaat een kostbare zaak. Dor het heilzame werk van Johan Oldenhage is dat drastisch veranderd.

‘t Is gewoon een handbak gelukkig, altijd geweest getuige de code van de aandrijflijn in het VIN, alleen vindt de auto zichzelf een automaat huh

Dus gedoe met die automatische bak krijg ik niet, alleen moet ‘t ding misschien wat geestelijke ondersteuning hebben bij het feit dat er een handbak in zit. En dat moet best te doen zijn. Misschien moet ik dan de versnellingen op de pook maar labelen met PRNDL in plaats van 12345, als die kar daar nou gelukkig van wordt. En dan een mooie regenboogsticker op de achterruit, wordt de wereld er voor iedereen beter van.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Percheron
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 06-01-2019

Gepost: 17 oktober 2020 08:36 PM
  [ # 96 ]
Penny Lane schreef:

Misschien moet ik dan de versnellingen op de pook maar labelen met PRNDL in plaats van 12345, als die kar daar nou gelukkig van wordt. En dan een mooie regenboogsticker op de achterruit, wordt de wereld er voor iedereen beter van.

Derk

Blije auto = Blije bestuurder? (of andersom)

Profiel  
 
Penny Lane
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9987
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
- Berlingo MultiSpace 1.6 16v
- C5 2.0i 16V
Gepost: 18 oktober 2020 10:09 AM
  [ # 97 ]

Nou ja, laat ik maar eens beginnen met het verdoen van m’n zondag door de koeling zo veel mogelijk op te kalefateren. Als ‘t ding deze ochtend starten wil om binnen te worden gezet Mr. Green

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40656
Geregistreerd: 26-02-2005

- C4 (2004-heden) C4 PureTech 110
- C4 (2004-heden) 1.6 16v ambiance bva
Gepost: 18 oktober 2020 11:04 AM
  [ # 98 ]
Penny Lane schreef:
JanSr schreef:

Kan het zijn dat die auto ooit werd omgebeund van automaat naar handbak?

‘t Is gewoon een handbak gelukkig, altijd geweest getuige de code van de aandrijflijn in het VIN, alleen vindt de auto zichzelf een automaat huh
Derk

Als dat ding ooit voor de poorten van de hel is weggesleept met onderdelen uit een C5 automaat en daarna niet goed is geprogrammeerd krijg je ook rare dingen hé..

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Penny Lane
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9987
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
- Berlingo MultiSpace 1.6 16v
- C5 2.0i 16V
Gepost: 18 oktober 2020 11:48 AM
  [ # 99 ]

Ja, dat ook, dat is dus één van de kwesties die nu speelt. Kijk, als daar de problemen zitten kun je je gericht oriënteren op een oplossing. Als die spectaculair duur blijkt te zijn kun je ‘m wegmikken, maar dan weet je wél wat er fout gegaan is, hoe je dat spot en wat eraan te doen is. Als ik ‘m nu rücksichtslos wegmik is het geld wat er al in zat verdampt zonder er ook maar iets wijzer van te worden.

Wat ik ook denk, is dat de motorkabelboom eigenlijk aan vervanging toe is. Nu blijkt de stekker van de krukassensor er namelijk vrijwel compleet af gerot te zijn. Van die rotterij die je normaal alleen in ‘67er DSsen ziet. Ik moet dus nu wel even zo’n stekker op gaan sporen want dit wordt ‘m niet meer:

Die is er ook zo dicht op de stekker af gerot dat er behalve met een stekker met een sprietje kabels eraan ook niks meer van te maken is. Maar ‘s kijken of er in de Xantia ergens iets zit wat past, dan kan ik later wel weer kijken hoe ik dat ding weer aan de praat maak om ‘m op het terrein ter kunnen verplaatsen.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
wimb
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 18 oktober 2020 11:56 AM
  [ # 100 ]
Penny Lane schreef:

Ik moet dus nu wel even zo’n stekker op gaan sporen

Ik zeg: Rick Donkers.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Penny Lane
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9987
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
- Berlingo MultiSpace 1.6 16v
- C5 2.0i 16V
Gepost: 18 oktober 2020 12:52 PM
  [ # 101 ]

Ja, dat begrijp ik, ik kan er een bestellen, maar die auto staat nu immobiel op een plek waar-ie eigenlijk vanavond weg moet. Dat zal dus al wel morgen pas worden, maar dan moet ‘t ook geregeld zijn. Dus morgenochtend vroeg gewoon weer even naar de sloop met een kniptangetje op zak en ergens zo’n stekker uit knippen met genoeg snoer. En dan is het nog vervelend genoeg om ‘m er op een plek met nul armslag in te solderen, maar goed. En dan hopen dat dat strengetje niet een heel eind verrot is, want voor je het weet sta je de kabelboom open te pellen shut eye

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40656
Geregistreerd: 26-02-2005

- C4 (2004-heden) C4 PureTech 110
- C4 (2004-heden) 1.6 16v ambiance bva
Gepost: 18 oktober 2020 12:58 PM
  [ # 102 ]
Penny Lane schreef:

.. Van die rotterij die je normaal alleen in ‘67er DSsen ziet.

Of bij een Mercedes uit de jaren 1993 tot zeg 2005 hmz

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Penny Lane
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9987
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
- Berlingo MultiSpace 1.6 16v
- C5 2.0i 16V
Gepost: 18 oktober 2020 01:16 PM
  [ # 103 ]

Ik denk dat ik ‘m voor nu maar dicht klieder met het een of ander, desnoods de hele boel ingieten in een dot kit, en dan met spoed zo’n stekker ergens versieren om het op de goeie manier te herstellen. Dan kan dat stomme ding in ieder geval van de plek af. Om het ook te heen en terug naar een sloper te halen heb ik morgen en overmorgen nog wel gelegenheid met de BMW, die doet het namelijk gewoon wel. Sinds ik ooit zelf zo’n ding heb gehad word ik nogsteeds om de haverklap door een nultwee uit de brand geholpen, het lijkt wel Een Teken… Mr. Green

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9987
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
- Berlingo MultiSpace 1.6 16v
- C5 2.0i 16V
Gepost: 18 oktober 2020 08:01 PM
  [ # 104 ]

Goed, ik heb die stekker dus inderdaad maar gewoon met Polymax dichtgekliederd an de achterkant en het zou me niks verbazen als dat eerst eens net zo goed werkt als er aan andere op zetten. Omdat dat ding op een min of meer vervelende plek zit om bij te komen ga ik ‘t zo eerst even aankijken. Hij kan nu in ieder geval onder eigen stoom van de plek, dus desnoods zet ik ‘m straks zonder front buiten, maar serieus in de weg staan is eerst opgelost.

Verder heb ik er nu een andere radiateur in zitten die bij nader inzien uit de vorige C5 van medeforumer Dumnoz blijkt te komen. Die radiateur, een Behr in plaats van een Valeo, is in ieder geval in orde. Het ding is ook weer net even jonger dan wat erin zat. Overigens gooi ik de oude radiateur niet weg. Dat bovenste kraantje, daar moet best iets op te verzinnen zijn om die permanent dicht te maken en dan is dat ding verder echt nog wel goed voor een berg kilometers. Er mankeert verder niks aan namelijk, wat het des te frustrerender maakt om ‘m eraf te gooien. Maar goed, nu zit er in ieder geval een goeie radiateur in én een bovenste koelwaterslang met een intact ontluchtingsventiel zodat die ook werkelijk gebruikt kan worden. Allemaal vooruitgang. Ik begrijp alleen niet hoe je dat sloopt. Maar goed, het heeft nu geen zin om me dat af te vragen.

Verder heb ik me met de diverse snelheden van de koelfan bemoeid. Er zitten drie relais voor die fan. Bij de buren van de 406 Owners Club pikte ik op dat deze schakeling, dus met één fan, twee voorschakelweerstanden en drie relais, als volgt werkt: bovenste relais schakelt in, bovenste voorschakelweerstand in het circuit, lage snelheid koelfan. Met ingeschakelde airco bekrachtigt het middelste relais en zet de tweede voorschakelweerstand er parallel bij, de totale voorschakelweerstand halveert en de fan loopt op het moment dat de lage snelheid inschakelt sneller dan anders. Onderste relais schakelt in, de hele voorschakelkermis wordt omzeild en de fan draait op hoge snelheid.

De lage snelheid werkt weer na het verbeunen van een vreemdsoortig defecte bovenste voorschakelweerstand. Heel verhaal, slaan we over, ding is stuk en dat heb ik omzeild maar met de weerstand wél aangesloten. Daar moet dus wel nog een andere in. Maar nu werkt in ieder geval de lage snelheid. De middelste snelheid loopt over het middelste relais en die was behoorlijk gecorrodeerd. Ik heb het relais schoongemaakt en getest, hij doet het in ieder geval wel. De vraag is nu nog of dat ding ook werkelijk ingeschakeld wordt. Maar dat zou dan moeten gebeuren bij het inschakelen van de airco. En als ik het goed begrijp gaat de koelfan dan niet meteen draaien, maar draait hij bij ingeschakelde lage snelheid wat sneller dan anders (correct me if I’m wrong). Dat moet ik dus nog proberen. Ik hoop dat de relaisvoet na een boel contactspray en pulken met een kabelschoentje ook schoon genoeg is geworden om weer mee te doen. In ieder geval was de onderste voorschakelweerstand, met een productiedatum eind 2000, gewoon intact. Ik heb wel de aansluitingen van de weerstand op de grondplaat met zilvertin vol laten lopen omdat de corrosie ‘t ding leuk aan het inhalen was; dat duurt nu met een beetje geluk wat langer.

De hoge snelheid werkte al gewoon en als ik het relais met de probe bekrachtig werkt die nu ook nogsteeds keurig. Daarover heb ik dus geen klachten. Die hoge stand schakelt nu alleen bij stationair draaiende motor (ik moest toch het koelsysteem ontluchten) niet meer in. Maar dat betekent hooguit dat de rest van het koelsysteem goed functioneert.

Kortom, als ik de werking nu correct begrepen heb en het middelste relais juist wordt aangestuurd én werkt, zouden de storingen in het koelfancircuit er nu uit moeten zijn. En ‘t ding lekt zo te zien geen koelvloeistof meer; dat ging ook niet hard, maar dat moet eigenlijk gewoon helemaal niet.

We zijn dan dus in theorie nog maar een paar kleine testjes en het wisselen van een voorschakelweerstand verwijderd van een correct werkend koelsysteem. En die laatste paar kunstjes mogen eigenlijk niet veel tijd, geld en moeite meer kosten, want ik zou die module eventueel kunnen wisselen zonder de bumper eraf te pakken (nu de stekker niet geborgd zit is dat niet zo’n punt).

Dan kunnen we daarna (morgen ofzo) nog kijken wat er met de antenne aan de hand is. Het zal er wel op uitdraaien dat de versterker lawaaie is en voor gelazer zorgt. Dan koppel ik dat ding eerst wel gewoon af, ik luister toch voornamelijk naar muziek die ik zelf meeneem.

En dan zullen we verder eens zien of erachter te komen is wat nou het verhaal met die BSM is. Maar dat kan nog even duren. Het ziet er wel naar uit dat de auto morgen of overmorgen in ieder geval wel weer normaal moet kunnen rijden en dan zijn we al best wel een eind verder.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
PBO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 650
Geregistreerd: 23-05-2004

- C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive
- CX 25 GTI Turbo 2
- ID/DS DS 21 Pallas
Gepost: 18 oktober 2020 10:47 PM
  [ # 105 ]

Dit is onderhand een zeer lezenswaardige thread, waarbij ik zo doorlezend de indruk krijg dat deze C5 een combinatie is van een pre-productie model dat, zoals eerder al opgemerkt, ooit (deels) onder water lijkt te hebben gestaan en waar door vorige eigenaren/garage(s) nog het nodige aan is omgebeund. Geen gelukkige combinatie tot zover, maar niet “stand der techniek” voor de gemiddelde, nog rondrijdende C5’en van deze leeftijd.

Desondanks krijg ik de indruk dat het streven op dit moment nog steeds is om er een dagelijks bruikbaar, goed functionerend apparaat van te maken. Petje af daarvoor very good. Ik blijf het iig volgen.

C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive (2008), CX 25 GTi Turbo 2 (1988), DS 21 Pallas (1972)

Profiel  
 
 
7 van de 9
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 9 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2020 | adverteren
Facebook