1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Reservewiel 1982… houden of vervangen
Daniel Depenbrock
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 04-07-2020

Gepost: 15 november 2020 09:27 AM

In mijn break trof ik een reservewiel aan uit 1982. Enerzijds neig ik ernaar om deze te laten zitten omdat hij nog origineel is. Anderzijds: mocht ik een lekke band rijden, ga ik daar dan mee thuiskomen?

Ik ben nieuwsgierig: hoe gaan jullie daarmee om?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 15 november 2020 09:39 AM
  [ # 1 ]

Als er geen barstjes in de buitenkant van het rubber zichtbaar zijn ( dat is APK afkeur, ook voor de reserveband) dan ga je daar zeker mee thuiskomen. Maar ik zou wel redelijk rustig rijden.
Banden verouderen vooral door de tijd ( zonlicht, UV)waardoor het rubber harder wordt.
Dat betekent dat je band minder “plakt” aan de weg en eerder kapot gaat als je aan de limiet gaat rijden ( denk aan boven de 160 km/uur.)
Als je met 3 nieuwe banden en een “oude” rijdt dan zal je auto ook scheeftrekken als je echt fors moet remmen, dat is iets om echt rekening mee te houden. Nogmaals: Thuis haal je er wel mee, de volgende garage ook, maar als je er vanaf Portugal mee terug naar huis wil rijden, dat zou ik niet doen.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4705
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 15 november 2020 10:27 AM
  [ # 2 ]

Ik zou hem weggooien, absoluut. Of je houdt hem voor de sier: Arjan Verkade heeft volgens mij z’n oude originele wiel onder de kap voor vorm, en neem achterin een betrouwbaar exemplaar mee.


Originaliteit is leuk, maar veiligheid gaat voor. Je wil het leven van jezelf, familie of andere weggebruikers toch niet onnodig in gevaar brengen?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 15 november 2020 10:39 AM
  [ # 3 ]

Waarschijnlijk ligt er een MXL band als reserve onder de motorkap van de cx. Als het een MXL is moet je hem gelijk wegsmijten: de MXL heeft de nare eigenschap dat de staal gordel breekt en dat kun vanaf de buitenkant niet zien….

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27791
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 15 november 2020 10:53 AM
  [ # 4 ]

Bij mij ligt ook de originele MXL uit 89 nog onder de motorkap.
Ziet er nog als nieuw uit en oog prachtig origineel.

Maar daar ga ik echt geen meter op rijden!
Dat rubber is echt keihard.

In de kofferbak ligt een nieuw modern reservewiel. Het voordeel is dat het rubber niet elke keer heet wordt van de motor, daar knapt het ook niet van op.
Mocht ik de ruimte een keer nodig hebben dan blijft de MXL thuis en gaat het nieuw reservewiel onder de motorkap.

Houd er ook rekening mee dat niet alle banden onder de kap passen, afhankelijk van je bandenmaat en uitvoering van de CX.
Het kan ook geen kwaad om eens te passen of je normale wielen er passen.

Profiel  
 
deusjevo
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 267
Geregistreerd: 15-12-2009

- 2CV Club
- CX 2.2 Pallas
Gepost: 16 november 2020 11:01 AM
  [ # 5 ]

Absoluut niet gebruiken, heb heel sneue voorbeelden gezien van een reserveband die zwaar over datum was.
Weggeslagen wielkasten, brrr….

APK afkeur is het niet trouwens, als je het toch niet vertrouwd haal je hem toch gewoon eruit, reserveband is niet verplicht.
Bij gebruik heb je dan wel weer wettelijk een minimale profieldiepte van 1,6 mm nodig.

Citroen 2CV6 1985, Citroën CX Pallas 1976, Nissan Qashqai 2015, Fiat Panda 2010 , Dyane 1968
Meer even niet….bye2

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1039
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 16 november 2020 01:27 PM
  [ # 6 ]

M.i. is het net zo iets als vlees met een houdbaarheidsdatum. Soms is het ook daarna best goed.
Ik rij op mijn MG met Michelin MX banden die al veel ouder zijn. Ook mijn Defender heeft banden die al minimaal 12 jaar oud zijn. Ik heb me laten voorlichten door een bandenspecialist en die was heel eerlijk hierin. Het hangt van de staat van de band af. Ouderdom zegt niet alles. Schuurtjes zijn fataal. Een los loopvlak ook. IS de band soepel, zonder scheuren en staat de auto binnen geparkeerd (dus geen zon) dan kunnen ze heel lang meegaan.
Je moet dus op de staat van de band letten.

Bij de APK laat ik er steeds specifiek naar kijken.

Een band overigens die heeft liggen ‘koken’ bovenop de motor zou ik niet vertrouwen.

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 16 november 2020 05:59 PM
  [ # 7 ]

Niet meer mee rijden lijkt mij.
En: bij de eerstvolgende bandenwissel niet vergeten te vragen om één van de 2 of 4 oude banden om de reservevelg te laten leggen. Zolang die nog maar zeg 2mm profiel heeft, is dat veel beter dan zo’n oude MXL.

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27791
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 16 november 2020 06:07 PM
  [ # 8 ]

Dat werkt niet bij elk CX, het reservewiel is 185.
Afhankelijk van de uitvoering zijn de banden soms breder en dat past niet altijd onder de kap zoals ik in mijn post al aangaf.

Profiel  
 
deusjevo
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 267
Geregistreerd: 15-12-2009

- 2CV Club
- CX 2.2 Pallas
Gepost: 16 november 2020 07:05 PM
  [ # 9 ]

Ik had een 195’er onder de motorkap, dat paste nog prima maar die is maar een cm breder.

Citroen 2CV6 1985, Citroën CX Pallas 1976, Nissan Qashqai 2015, Fiat Panda 2010 , Dyane 1968
Meer even niet….bye2

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 16 november 2020 07:52 PM
  [ # 10 ]

Bij een diesel dus niet, vanwege de motorkapbekleding.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27791
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 16 november 2020 08:34 PM
  [ # 11 ]

185 is het maximale wat er bij mij past.

Ik heb eens een 190er TRX gehad, die paste er niet in. Alleen als ik de lucht eruit liet lopen en dan met flink duwen kon het net.

Ik heb ook motorkap isolatie, daar heb ik geen last van gehad.
Bij mij krijg ik hem niet onder de regengoot onder het voorraam. Ik vermoed dat het komt door de isolatie, en/of het kan zijn doordat er een ABS unit onder het reservewiel zit.

Profiel  
 
deusjevo
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 267
Geregistreerd: 15-12-2009

- 2CV Club
- CX 2.2 Pallas
Gepost: 16 november 2020 11:24 PM
  [ # 12 ]

Ik had een Serie 1 uit 1976 met een 2.2 liter benzine motor

Citroen 2CV6 1985, Citroën CX Pallas 1976, Nissan Qashqai 2015, Fiat Panda 2010 , Dyane 1968
Meer even niet….bye2

Profiel  
 
Daniel Depenbrock
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 04-07-2020

Gepost: 15 december 2020 10:26 AM
  [ # 13 ]

Dank allen. Ik ga het toch maar verversen. Het moet wel veilig….

Profiel  
 
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 20 december 2020 12:49 PM
  [ # 14 ]

niet mee gaan rijden veel ste oud . rubber is hard geworden .om 80km/h als thuiskomer mee te rijden prima maar daar kom je niet mee thuis uit kroatie bv

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4854
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 20 december 2020 01:47 PM
  [ # 15 ]

Heel vroeger was de samenstelling van het rubber anders en ik heb me laten vertellen dat daar weekmakers in zitten die nu niet meer mogen worden gebruikt vanwege milieu.

Zo heb ik zes jaar geleden de motorfiets teruggevonden waar ik tussen 1966 en 1970 mee reed en die heb ik gerestaureerd, maar dezelfde banden zitten er nog om als waar ik in 1966 mee reed en het rubber is niet hard geworden.

Die banden hebben meer dan 40 jaar in het donker gelegen en ik rijd er af en toe een stukkie mee door het dorp, maar zou ik er langere tochten mee gaan maken, dan gaan er nieuwe banden om.

Ter vergelijking: met de Peugeot 206 hadden we nieuwe Michelin Energy Savers en die waren na een jaar of vier verdroogd en gingen met 80% profiel naar de stort.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook