1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Ervaringen 1.6 VTI
Remco H.
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 689
Geregistreerd: 17-08-2005

Gepost: 26 december 2020 02:37 PM

Dag, momenteel rijd ik een C5 II 2.0 16v. Ik denk over een Grand Picasso of een C5 III Break.  De THP motoren laat ik buiten overweging, hoe zijn de ervaringen met de 1.6 VTI motor?
Hier en daar lees ik over slechte ervaringen met de 1.6, maar het lijkt dan of men het over de THP variant heeft.
Ik ben benieuwd.

C4 Feel handgeschakeld, C5 Aircross, Voorheen C5 II 2.0 16V berline, C1, C5 Break Ligne Prestige 2.0 16V Phase I, CX Prestige, XM 2.0 16V, Xsara Break, Xantia 1.6 Tentation, 2x AX, Xantia 1.8 16V.

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1743
Geregistreerd: 29-07-2003

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
Gepost: 26 december 2020 03:07 PM
  [ # 1 ]

Ik vond het ronduit een flut motor ,... zeer hoog olieverbruik en motor is uiteindelijk in de soep gelopen ( wel onder garantie verholpen ) auto was nieuw.
De 1.6 VTi is gewoon een THP variant.

Bovendien maakt de motor veel toeren en vrij veel herrie bij snelwegsnelheden.
Zeker bij een zware C5-3 e/o picasso m.i geen fijne combinatie , zit geen fut in.

https://sites.google.com/view/bjgdiagnostics/prince-motoren/ep3-ep6-vti

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Profiel  
 
BX16TGI
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 757
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 26 december 2020 03:47 PM
  [ # 2 ]

Tja, mijn c4 uit 2012 heeft ook een 1.6VTI, lust wel wat olie naar lang niet zoveel als mijn 2.0 C5 gasbak uit 2004 met bijna 3ton op de klok. Grootste defecten tot nu toe waren een lekke waterpomp (garantie) en een kapotte pen bobine. (Makkelijk te vervangen.)
Ik ben niet de eerste eigenaar trouwens. Zit nu iets van 177.000 op.
Ik vind hem eigenlijk wel lekker pittig, trekt vlot op. Er rammelt een klepstoter bij koude motor (de eerste 100 meter) daar moet ik nog wat mee.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 26 december 2020 10:46 PM
  [ # 3 ]

BX16GTI: Wat er rammelt bij koude motor is waarschijnlijk de ketting en niet de klepstoter. Als je klepstoter zou rammelen dan krijg je wel een emissiestoring met die Valvetronic. Kettingrek kun je meten en bij 177.000 kan die wel eens aan vervanging toe zijn. Is een soort “cassette” met de geleiders: Met het speciaal gereedschap is dat vervangen goed te doen.

In het algemeen is een VTI een betrouwbaarder motor dan de THP’s: Geen problemen met verkoling van het inlaattraject, geen turbo lekkages en vastlopen.
Maar je moet je wel afvragen of die VTI “genoeg” is voor je gebruik: Hij loopt goed, maar de trekkracht is beperkt. Als je dus veel met volle bepakking gaat rijden of veel snelweg doet en je wilt opschieten, of je gaat de bergen in, en je wilt graag met een beetje temperament rijden, dan moet je veel van de motor vragen en daar kan geen enkele motor tegen. Voor een rustige rijder is hij krachtig genoeg.
Olieverbruik is “designed in”, veel VTI gebruiken tussen de 1 liter op 2500 en 1 liter op 5000 km.

Zo’n motor heeft ook niet het eeuwige leven: Ik heb de mijne onlangs na 320.000 ( en op LPG) vervangen door een blok met minder dan 100.000 km, kan ik er denk ik weer 200.000 kilometer mee doen. Probleem zat in de klepbesturing: Slechte werking van de hydraulische klepstoters doordat ze te veel speling in de kop hadden. ( Ja je kunt een kop laten reviseren, maar er zijn geen overmaat klepstoters en dat kost een vermogen en ik had ook al gezien dat er nogal wat slijtage op de onderdelen van de Valvetronic zat). Het olieverbruik was nog steeds hetzelfde ( 1 op 3000-3500) en de compressie was nog goed. Koop er dus geen van iemand met een “loden voet” of met heel veel kilometers zou ik zeggen.  Je hoort mij niet klagen dat die motor het zeg na ruim 300.000 opgeeft: Hij heeft goed gewerkt en ik kan me nog de tijd herinneren dat een kleine auto met 100.000 km als tweedehands al vrijwel onverkoopbaar was.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1743
Geregistreerd: 29-07-2003

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
Gepost: 27 december 2020 08:45 AM
  [ # 4 ]

Misschien geldt dat voor een kleine auto met VTi , maar in bv een C5-3 is dit toch echt zwaar ondergemotoriseerd en behelpen , ook als je een rustige rijder bent.

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 27 december 2020 11:31 AM
  [ # 5 ]

Dat is en blijft een kwestie van smaak: Mijn Berlingo B9 is ook al 1450 kg leeg, dat is niet zoveel verschil met een C5-II of ee C4 GP.

Als je een C4-GP wilt zonder “prince, dan moet je een oudere nemen met een 2 liter. Die heeft niet veel meer vermogen, wel meer koppel en het verbruik is aanzienlijk hoger. of een veel nieuwere met een 130Pk EB3.

De reputatie van de VTI is aanzienlijk beter dan de THP’s. Als je het stukje van BJG bekijkt over de VTI dan zie ik relatief weinig problemen en zeker niet in vergelijking met de THP.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1743
Geregistreerd: 29-07-2003

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
Gepost: 27 december 2020 11:56 AM
  [ # 6 ]

Uiteraard altijd een kwestie van smaak, en idd betere reputatie dan de THP ...
Voor mij was het iig één in de categorie eens maar nooit meer. Wink
En tweedehands weet je al helemaal niet hoe er mee omgesprongen is, maar goed dat is natuurlijk bij andere ook het geval ....

Dan bevalt onze huidige 1.2 puretech een stuk beter , mijn voorkeur zou dan uitgaan voor doorsparen en een nieuwere met 130 pk 1.2 zoeken, moest het een c4gp worden.

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Profiel  
 
wim
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 31-05-2004

Gepost: 27 december 2020 12:28 PM
  [ # 7 ]

Ik zou zeggen, lees dit relaas. Trek dan je conclusie: https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/232522/
Ik vind het bedroevend dat BWM geen fatsoenlijke en bedrijfszekere motoren kan bouwen. Gingen de autoproducenten maar weer eens robuste motoren bouwen. Vast en zeker verleden tijd, helaas.

teveel citroenen

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 27 december 2020 12:46 PM
  [ # 8 ]

Leuk zo’n verwijzing naar onze C3 Picasso.

Een correctie is wel op z’n plaats, de Prince motor is een samenwerking tussen BMW en PSA, dus geen louter BMW-product.
Met name de kop is wel van hun hand.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Remco H.
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 689
Geregistreerd: 17-08-2005

Gepost: 27 december 2020 07:50 PM
  [ # 9 ]

Bedankt allen,
De thp blijf ik mijden, de VTI nog niet over uit, q.8 of 2.0 hebben nu de voorkeur. 
Ik ga me verder inlezen in de VTI ...

 

C4 Feel handgeschakeld, C5 Aircross, Voorheen C5 II 2.0 16V berline, C1, C5 Break Ligne Prestige 2.0 16V Phase I, CX Prestige, XM 2.0 16V, Xsara Break, Xantia 1.6 Tentation, 2x AX, Xantia 1.8 16V.

Profiel  
 
BX16TGI
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 757
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 28 december 2020 05:46 PM
  [ # 10 ]

@Citroensmgz duidelijk. Hij tikt niet als het wat warmer is trouwens. (graad of 15 in de parkeergarage)

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 28 december 2020 05:55 PM
  [ # 11 ]

Dat lijkt logisch: Dan is de olie al behoorlijk wat warmer. en stroomt die beter.  Je kunt overgaan op 0W30 olie, die is koud een beetje vloeibaarder. Maar uiteindelijk moet je die ketting een keer vervangen. Een garage die die motoren kent kan met een tool de kettingrek meten: Daarvoor moet wel het gasklephuis gedemonteerd worden, want anders kun je er niet bij.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
TheMies
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 12-10-2020

Gepost: 16 januari 2021 10:03 AM
  [ # 12 ]
Remco H. schreef:

Bedankt allen,
De thp blijf ik mijden, de VTI nog niet over uit, q.8 of 2.0 hebben nu de voorkeur. 
Ik ga me verder inlezen in de VTI ...

neem de gewone 1.8 die is sterk

Profiel  
 
martekie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 24-06-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.2 Puretech 130
- Saxo 1.0i
Gepost: 25 januari 2021 08:50 PM
  [ # 13 ]

Wat me niet duidelijk is: trek je een caravan of andere zware last ermee? Anders kan ik me bij Menno aansluiten: Ga voor de 1.2 Puretech 130pk. Voldoende power voor een vakantie met drie kinderen en aanhanger/vouwcaravan, sneller als mijn getunede 1.6hdi die ik hiervoor had, prima koppel voor een 3 cilinder benzine auto en stil in geluid als je geen strepen trekt bij het optrekken. Neem wat je terug gaat verdienen in verbruik ook mee: ik schat in dat het bij een 2.0 ouder type bij 1:11 wel ophoudt (?) Met de huidige 100 km realiseer ik een verbuik van 1:16 in de winter en 1:17,5 in de zomer (resp 1:17 en 1:18,5 op de boordcomputer, maar die geven standaard te gunstig aan bij Citroen). Wel met enigszins bejaarde rijstijl…....

Als je een gewone caravan trekt en de bergen in gaat lijkt me het geen goede optie….

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 25 januari 2021 09:29 PM
  [ # 14 ]

De TS is op zoek naar een auto van 7-9 jaar oud als ik het goed in schat. Daarnaast heeft de TS ons niet verteld hoeveel kilometers hij maakt. Als hij weinig rijdt en een keer per jaar een grote vakantie rit maakt dan lijkt me de EW10 geen slechte keuze en een met weinig risico ook al is het verbruik hoger.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Elvis
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 313
Geregistreerd: 20-08-2007

Gepost: 30 januari 2021 09:47 AM
  [ # 15 ]

ik rij nu 11 maanden in een C4 Grand Picasso 16 Vti, ik de garantie is de kettingspanner vernieuwd. met 200.00 km begaf de dynamo het niet de goedkoopste en tussen de 3500 en 4000 km lust ze een liter olie. ze rijd op LPG en ik ben er erg over te spreken. wat mij opviel is dat je op wokkels rijd maar het gevoel hebt van bollen, en nee er zit geen luchtvering onder is alleen bij een exclusief. deze maand een grote beurt gegeven in de garage incl APK en geen gebreken. ik zit nu bijna op de 220.000 km. hiervoor reed ik in een C5 2.0 HDI met 523000km op de teller, die heb ik weggedaan omdat Den haag te veel vroeg .

The King is in de building

Citroen C4 Grand Picasso 16VTI LPG G3 2011

Citroen C3 14 exclusief 2003

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook