1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Demo opstelling Citroën CX hydrauliek
zwrtw
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 181
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 08 januari 2021 01:25 PM

Voor de Citroën CX club Nederland heb ik een demo opstelling gebouwd van de hydraulische installatie van een CX. Leuk voor beurzen, leuk bij treffens, nuttig bij uitleg van het systeem enz. Voor mij was het ook erg leuk om de opstelling te ontwerpen en te bouwen. In het meest recente clubblad heb ik er al wat over geschreven. Het komende clubblad komt er weer een artikel over.
In samenwerking met DS-TT heb ik een filmpje opgenomen om de opstelling te laten zien en de werking van de hydrauliek te tonen.

 

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 444
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 08 januari 2021 03:19 PM
  [ # 1 ]

Leuk filmpje en heldere uitleg. Chapeau!

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn

Profiel  
 
maartens
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 960
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 08 januari 2021 11:37 PM
  [ # 2 ]

Geweldig gedaan Wijnand!

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v

Profiel  
 
WebmasterGS
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 191
Geregistreerd: 01-03-2008

- CX 25 GTI AUT
Gepost: 09 januari 2021 08:36 AM
  [ # 3 ]

Heb hem op de CCCN website bij de filmpjes geplaatst.

Bere goed!

Profiel  
 
René Jongejan
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7704
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- CX 25 TRD Turbo 1 Berline
- C2 1.4 HDi Ligne Prestige
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 09 januari 2021 09:00 AM
  [ # 4 ]

Prachtig initiatief Wijnand!
Jouw didactische vaardigheden als docent aan HAN Automotive komen goed van pas.

Ik heb nog 1 opmerking.
Het is goed zichtbaar dat de achterremmen vanuit het achterveercircuit worden gevoed.
De voorremmen worden gevoed via de remaccubol.
In het uiterste geval dat het achterveercircuit al drukloos is vanwege meerdere remacties, remt een CX dan altijd nog op de voorremmen mits de remaccubol in goede conditie is.

Profiel  
 
zwrtw
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 181
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 09 januari 2021 07:18 PM
  [ # 5 ]

Bedankt voor de reacties, leuk!
@ René Jongejan:
Moeilijk te beantwoorden omdat er veel zaken een rol spelen. Ik heb je vraag/opmerking vanochtend gelezen en heb er flink over nagedacht zonder tot een duidelijk antwoord te komen.
Laat ik je opmerking eerst veranderen is een soort vraag: “Indien de HD pomp uitvalt en je daarna veel remacties uitvoert, houden dan de voorremmen er eerder mee op of houden de achterremmen er eerder mee op?”

Met die vraag moeten we dan kijken naar het “LHM verbruik per remactie” van de voorremmen én het “LHM verbruik per remactie” van de achterremmen. Ook moeten we kijken naar de grootte van de buffer voor zowel de voorremmen als de achterremmen. De voorremmen hebben immers 1 remaccu, de achterremen 2 veerbollen én een stuk slag van de veercilinders.

Wat betreft het LHM verbruik per remactie:
Bij de hydraulische opstelling kan ik zien dat de remklauwen zichtbaar open buigen(!) als ik een flinke pedaalkracht gebruik. Dat zie ik bij zowel de voor-remklauw als achterremklauw. In de échte CX zullen ook de remblokken een fractie geplet worden en theoretisch de remschijf ook (maar dat is verwaarloosbaar t.o.v. de andere vervormingen den ik). De plunjers in de klauwen zullen dus een beetje uit hun behuizing bewegen. Zodra het rempedaal gelost wordt buigt alles weer terug. De remzuigers van de klauw bewegen weer terug in hun boringen. Het volume aan LHM wat daarmee verplaatst wordt gaat via de retour van de remservo in het voorraadvat.
De hoeveelheid retour zal daarmee afhangen van de stijfheid van de klauw (dus hoeveel de klauw open buigt bij remmen) en ook het oppervlak van de remzuigers in de klauw. En dat oppervlak is bij de voorremmen natuurlijk véél groter dan bij de achterklauwen. De stijfheid van voor- en achter-remklauw zal verschillend zijn maar de de kracht waarmee de klauwen worden open gebogen ook (voorklauw veel meer dan achterklauw). Het is daarmee voor mij niet te voorspellen of de voorremmen een hoger of lager LHM verbruik hebben dan de achterremmen.
Daarnaast spelen de voorste remslangen ook een rol (zie zullen onder remdruk meer zwellen dan de metalen LHM leidingen) en ook de remservo zélf zorgt voor LHM verbruik per remactie. Tenslotte hebben we natuurlijk ook nog temaken met “lek” van achterveercilinders, de lek van de remservo en mogelijk zelfs lek van het éénrichtingsventiel in de remaccu.

Dan de grootte de buffers:
De voorremmen gebruiken de remaccu, dat is 1 bol. De achterremmen gebruiken 2 veerbollen. In eerste instantie is te denken dat de buffer van de achterremmen groter is. Maar het kan best zijn dat in die éne remaccu méér volume LHM opgeslagen zit dan 2 veerbollen. Als de CX achterin niet beladen is zal er in de veerbollen minder volume LHM zitten dan als de auto zwaar beladen is. Dus zelfs de beladingstoestand kan nog uitmaken. Maar ja, als de auto achterin zwaarder beladen is, is er ook meer remdruk achter dus zullen de achterremklauwen ook meer openbuigen en daarmee een hoger LHM verbruik per remactie hebben. 

Volgens mij is er dus niet eenduidig te “voorspellen” of de vooremmen of achterrem er eerder mee ophouden. Ik kan dat ook niet realistisch uitproberen met de hydraulische opstelling: in wekelijkheid voedt de remaccu twee voorklauwen, in de hydraulische opstelling slecht één. In werkelijkheid hebben we een remslang naar de voorremklauwen, bij de hydraulische opstelling niet. In werkelijkheid hebben remschijven en blokken, bij de hydraulische opstelling zijn er stalen afstandshouders. De achterremklauw/aantal veerbollen verhouding klopt wel met de werkelijkheid. Ik merk wel bij de hydraulische opstelling dat ik énorm vaak de remmen kan bedienen (tientallen keren) voordat de remaacu leeg is. De remaccu van de hydraulische opstelling is nog redelijk goed, initiaaldruk ligt bij ongeveer 55 bar.

Kortom: ik heb geen idee of de voorremmen het langer volhouden dan de achterremmen bij een goede remaccu. De Duitsers hebben daar een mooie uitspraak voor “Probieren geht über Studieren”. Maar dan wel bij een échte CX. En uiteindelijk hebben we altijd de handrem nog als noodrem…
Zo, heel verhaal geworden!
     

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
René Jongejan
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7704
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- CX 25 TRD Turbo 1 Berline
- C2 1.4 HDi Ligne Prestige
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 09 januari 2021 08:42 PM
  [ # 6 ]

De remaccubol is identiek aan de voorraadbol, dus een identieke initiële druk.
Deze is hoger dan de initiële druk in de achterveerbollen.

Het blokje waar de remaccubol ingeschroefd zit, heeft 3 aansluitingen, 1 grote in en 1 grote uit.
En een kleine uitgang met een verloopwartel vanuit welke de voorremmen via de remservo worden gevoed.
In de aansluiting van het kleine kanaal op het grote kanaal zit inderdaad een terugslagklepje.

Bij het uitvallen van de HD-pomp, bijvoorbeeld door snaarbreuk, is de druk in de remaccubol gelijk aan de dan heersende druk in de voorraadbol.
Zolang er niet geremd wordt blijft de druk in de remaccubol gelijk, ervanuit gaand dat er geen lekkage bij het terugslagklepje en in de remservo optreedt.
Door stuurbewegingen zal de druk in de voorraadbol dalen en bij een bepaalde druk zal het veiligheidsventiel het achterveercircuit afsluiten van het overige deel van het systeem.

En dan gaan we remmen, bij een op de achteras onbelaste auto is de druk in de achterveerbollen niet zo heel hoog.
De geaccumuleerde hoeveelheid LHM is dus kleiner.

Welk buffer nu groter is zal empirisch kunnen worden bepaald.
Men neme een CX in hydraulische nieuwstaat en plaatst 2 tegelijk afleesbare manometers, 1 in het voorremcircuit en 1 in het achterremcircuit. Smile

En dan remproeven uitvoeren, met een wisselende belasting van de achteras.
Geen idee welke as het langst blijft remmen. Confused:

Daarnaast zitten er ook nog verschillen tussen de achteras van een Berline en die van een Break, namelijk andere bollen (deelbare met een lagere druk) en andere klauwen en schijven (geventileerd).
Hierdoor komen er nog meer variabelen in het spel.

Wie het weet en kan onderbouwen, mag het zeggen…..

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9109
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
Gepost: 10 januari 2021 08:34 AM
  [ # 7 ]

Volges mij geeft René zelf het antwoord al…
De voor remmen doen het ,het langst .
Dit omdat je achterremmen / hydroliek worden afgesloten onder een bepaalde druk
En deze druk is bereikt wanneer je achter veer cilinders “inzakken”.
Voor zal hij dan altijd nog remmen.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27253
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 10 januari 2021 03:13 PM
  [ # 8 ]

Prachtig gedaan Wijnand!

De opstelling is ook erg mooi gemaakt, mooie details zoals het frame de juiste kleur bruin heeft zoals een subframe.
Hopelijk kunnen we dit eens in het echt bekijken op een mooie evenement.

Profiel  
 
zwrtw
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 181
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 10 januari 2021 04:19 PM
  [ # 9 ]

Die frame kleur was een leuk idee van Niels. Hij gaf me meer nuttige ideeën. O.a. het afpersen van de LHM leidingen met manometer aansluiting op 1,5 maal de werkdruk.
Ik hoop ook dat binnen afzienbare tijd evenementen gehouden kunnen worden waarbij er met de opstelling “gespeeld” kan worden.

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 444
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 10 januari 2021 05:53 PM
  [ # 10 ]

Als je het al niet hebt gedaan:  ik zou ook de hefboom testen. Dat je zeker weet dat de boel niet omkiepert als je de gewichten (tassen) er aanhangt.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3169
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 10 januari 2021 06:56 PM
  [ # 11 ]

Prachtige opstelling !!

Goed gemaakte film .

Daar zit heel veel werk in , waarvoor ik je oprecht wil feliciteren !!

Walter nice day

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
zwrtw
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 181
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 10 januari 2021 08:25 PM
  [ # 12 ]

@Jeroen Simons: Ja, hefboom is ook getest.
@wbogaerts: dank je wel!

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27253
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 11 januari 2021 12:28 PM
  [ # 13 ]

Iets dat ik een klein beetje miste bij de witte bol is de locatie van de kabel naar de bak.
Die kabel vanuit de bak en de splitter zijn natuurlijk ook heel specifiek van de Diravi.
En in de test opstelling begrijpbaar weggelaten.

Profiel  
 
break23m
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6971
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
- CX 25 Prestige
Gepost: 11 januari 2021 08:11 PM
  [ # 14 ]

Dat het werkt weten we allemaal - maar erg leuk om het zo compact in werking te zien met alle drukken via de meters in beeld. Nooit gemerkt dat de pomp zo veel kabaal maakt Wink

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5130
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 11 januari 2021 09:37 PM
  [ # 15 ]

Wat een prachtige opstelling!
En dan te bedenken dat een groot deel van deze hydrauliek al in 1955 op de markt kwam!
Geniale gasten bij Citroen.
Ik blijf verslaafd aan hydropneumatiek… love6

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2021 | adverteren
Facebook