Geen achteruitrijverlichting/parkeersensoren
Gerard
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 09-01-2021

Gepost: 09 januari 2021 04:33 PM

Hopelijk weet iemand een oplossing voor het volgende probleem:

Wij hebben een DS3 waarvan de achteruitrijverlichting niet werkt. Parkeersensoren en de wisser bij het inschakelen van de achteruit versnelling werken ook niet.
Verder werkt bijna alle elektronica prima. Alleen de binnenspiegel blijft op dimmen staan en de radio start soms opnieuw op? Massa probleem?

In overleg met de garage hebben we eerst zelf dingen gecheckt en gemeten. We dachten namelijk dat het de achteruitrijschakelaar was, die is vervangen en probleem is niet opelost.
Op de draad naar de schakelaar staat slechts 7v, dit lijkt mij te weinig?

Aan de achterzijde bij de lamp meten we slechts 1,5v. Hierbij maakt het geen verschil of de versnelling in z’n achteruit staat of in z’n vrij. Alle andere lampen werken zoals het hoort. (draadbreuk en slechte massa lijkt me uitgesloten)

De garage kon de achteruitrijlamp overigens wel via de computer geforceerd inschakelen.
Daardoor dachten we aan de BSI. Die is nu vervangen, maar dit is helaas niet de oplossing. In overleg met de garage besloten eerst zelf verder te zoeken, dit blijft toch een uurtje factuurtje verhaal.

Als we de auto uitlezen met PSACOM dan geeft hij een storing op de parkeersensor rechtsachter. Hier is een nieuwe voor besteld.

Het lijkt me sterk dat dit het hele “achteruitrijsysteem” uitschakelt, maar ik kan het natuurlijk mis hebben.


Heeft iemand een idee waar we verder nog kunnen kijken?

 

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2090
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 09 januari 2021 05:35 PM
  [ # 1 ]

Moet zeggen dat ik niet veel kaas gegeten heb van specifiek dit type auto.
Maar als niets het doet wat met achteruit rijden te maken heeft dan verwacht ik dat het signaal dat de auto in zijn achteruit staat niet door komt. Dus of de schakelaar of de bekabeling is verdacht in mijn optiek.
Wellicht geoxideerde stekker, kapotte schakelaar? Misschien is deze zelfs wel af te stellen en wordt deze nu net niet bediend?

Dat de lampen geforceerd via de test juist wel werken, betekent volgens mij dat de BSI en de bedrading van daar naar de lampen wel goed zijn. Het enige dat je doet is het signaal geven dat ze moeten gaan branden. Dat doe je dan via de Lexia ipv via de schakelaar. Ik vind het vreemd dat de garage op basis daarvan de BSI vervangt eerlijk gezegd….

Profiel  
 
Gerard
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 09-01-2021

Gepost: 10 januari 2021 01:37 PM
  [ # 2 ]

Voordat ze de BSI hebben vervangen hebben ze gecheckt tot waar het signaal gaat. Blijkbaar liep het signaal tot de BSI. Door geforceerd het achteruitrijlicht in te schakelen, kan ik mij voorstellen dat de BSI dit signaal zelf niet doorgeeft.

Maar goed, blijkbaar zit het probleem dus niet in de BSI, maar moet het probleem tussen de schakelaar en de BSI zitten.
De stekker aan de schakelaar ziet er goed en droog uit. Wanneer we de draden verbinden dan gaat de achteruitrijverlichting ook niet aan. Kabelbreuk hebben we niet kunnen vinden. Andere stekkers zijn ook droog en is geen oxidatie oid te zien. Zekeringen hebben we gecontroleerd en zijn in orde. Ook hebben we andere zekeringen gebruikt om te testen.

Kan het in de ECU zitten? Morgen bellen we weer met de garage om het eea te overleggen.

De kapotte parkeersensor wordt sowieso vervangen. Dat zullen we eerst doen, voordat we verder gaan met bijvoorbeeld de ECU.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 10 januari 2021 03:03 PM
  [ # 3 ]

Nee, de ECU is alleen voor de motor.
Bij het schema voor een C4 zie ik dat het signaal erst naar de BSM gaat, die zit bij de accu en daar zitten een paar maxi-zekeringen in. Niet de ECU dus (met die 3 stekkers)
Van de BSM gaat het dan via de BSI naar de diverse componenten.
De remlichten gaan van de schakelaar rechtstreeks naar de BSI.
Let wel, dit is bij een C4.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 19 januari 2021 01:00 PM
  [ # 4 ]

Zouden we nog wat gaan horen van Gerard?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Gerard
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 09-01-2021

Gepost: 12 april 2021 10:21 AM
  [ # 5 ]

Sorry voor de extreem late reactie! Het probleem is nog niet verholpen.


De garage heeft de BSM vervangen en niet de BSI.
Daarna heb ik nog de bedrading en de massapunten gecontroleerd.

Aircopomp sloeg eerst ook niet aan, nu wel weer. We komen dus iets verder.

De melding “rechter achteruitrijlamp defect” blijft nu wel steeds in het meldingen scherm staan, maar die is dus niet stuk.


Wanneer het allemaal goed uitkomt zal de auto weer naar de garage gaan en zullen zij verder zoeken en hopelijk oplossen.

Zodra het is opgelost zal ik dit posten. Mocht er toch iemand zijn die dit probleem ook heeft gehad, dan verneem ik dat natuurlijk graag.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook