1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Lage oliedruk.
johnfred
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 234
Geregistreerd: 12-01-2012

Gepost: 24 januari 2021 08:54 PM

Tijdens de zomervakantie 2019 met onze Eriba Troll caravan kreeg ik na een snelweg rit in het hete Portugal de melding ;stop- oliedruk laag bij stationnair toerental.
Ook liep de olietemperatuur regelmatig veel te hoog op. De dealer in Graus in Spanje constateerde dat één koelventilator was overleden.Er is een andere ventilator gemonteerd en ik heb de olie laten verversen met de dikste aanbevolen olie.De olietemperatuur bleef nu weer binnen grenzen, maar af en toe kwam de melding lage oliedruk toch terug.
Ook de laatste tijd, terwijl de buitentemperatuur toch laag is…
Wat zou er aan de hand kunnen zijn??

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 24 januari 2021 09:18 PM
  [ # 1 ]

Versleten drijf- en/of krukaslagers, verstopte oliezeef, ernstig versleten turbolagers…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 24 januari 2021 09:49 PM
  [ # 2 ]

Of simpelweg de oliedrukzender is de oorzaak.
De oliedruk bij warme Motor meten is zeker op zijn plaats.

Profiel  
 
johnfred
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 234
Geregistreerd: 12-01-2012

Gepost: 25 januari 2021 01:23 PM
  [ # 3 ]

Zou de oliepomp de boosdoener kunnen zijn?De auto heeft 310.000 km gelopen.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 25 januari 2021 01:32 PM
  [ # 4 ]

Meten is weten, maar meestal is er sprake van slijtage aan eerder genoemde onderdelen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 25 januari 2021 01:41 PM
  [ # 5 ]

Zoals waterman zegt: Meten !
Deze motoren hebben ook nog last van een specifiek probleem: Uitgelopen drijfstanglagers omdat de hoofdlagers kunnen draaien en er dan niet genoeg olie naar de drijfstanglagers gaat waardoor ze uitlopen. Ik zou er maar een echte specialist bijhalen.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 27 januari 2021 04:02 PM
  [ # 6 ]

Daarbij komt ook nog dat bij een veel te hoge olietemperatuur (waarom ben je daarmee doorgereden??) de olie zo dun wordt dat geen goede film meer gevormd kan worden in de lagers, met het gevolg dat Waterman schetste door metaal op metaal contact.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
johnfred
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 234
Geregistreerd: 12-01-2012

Gepost: 14 april 2021 10:42 AM
  [ # 7 ]

Achteraf hadden we dat niet moeten doen, maar we zaten met die eerste melding in the middle of nowhere in Portugal. En wat moet je dan op een zaterdagmiddag?

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 14 april 2021 11:43 AM
  [ # 8 ]

Hoe is het verder afgelopen?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 14 april 2021 11:51 AM
  [ # 9 ]

Dan doe je wat je kunt. Het kwaad was waarschijnlijk al geschied.
Als de olietemperatuur te hoog op loopt moet je het acuut “rustiger aan” doen, als je de mededeling “lage oliedruk” krijgt is het vrijwel altijd te laat.
Je C6 2.7 HDI heeft een warmtewisselaar om de olie snel op te warmen, maar ook om te koelen en geen aparte oliekoeler.
Als je water temperatuur nog OK was ( ook met 1 koelventilator), dan heb je waarschijnlijk te veel gevraagd van de motor. Die warmtewisselaar heeft maar een beperkte capaciteit en dan kan het zijn dat je bij bergop op de snelweg je olie (te) heet rijdt.
Maar moderne olie kun je best tot ruim boven de 130 graden gebruiken, maar dat wil niet zeggen dat dan alles goed gaat:Ten eerste is de temperatuur in de lagers hoger dan in het carter en:  De oliefilm wordt dunner als de temperatuur hoger wordt, die film breekt niet zo snel onder druk, maar de kleine vuildeeltjes in de olie worden dan wel groter dan de filmdikte en dan lopen je lagers iets uit. Resultaat te weinig druk bij lage toerentallen, melding oliedruk.
Het kan ook zijn dat je pomp niet genoeg meer pompt, dan circuleert er te weinig olie en krijg je hetzelfde resultatenlijstje met lagerschade als gevolg.
Dat is dus geen goed nieuws, want om het te verhelpen met je motor uit elkaar. Ook weet veelal pas na demontage wat er fout gegaan is,  maar je kunt niet altijd achteraf het verschil zien tussen oorzaak en gevolg, zeg maar door “vernietiging van bewijsmateriaal”.
Helaas. Bij 321.000 km kan het best versleten zijn.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
johnfred
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 234
Geregistreerd: 12-01-2012

Gepost: 14 april 2021 01:53 PM
  [ # 10 ]

Ik ben gehecht aan mijn C6, de fijnste auto die ik ooit gehad heb; ik ben benieuwd of het blok gereviseerd kan worden, of dat er een ruilmotor geplaatst zou kunnen worden.
Wie heeft op dit gebied ervaring?

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27791
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 14 april 2021 02:37 PM
  [ # 11 ]

Johan Oldenhage, lijkt me goed moment om daar eens contact mee op te nemen. Zij hebben de ervaring en onderdelen.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3420
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 14 april 2021 03:58 PM
  [ # 12 ]
johnfred schreef:

Achteraf hadden we dat niet moeten doen, maar we zaten met die eerste melding in the middle of nowhere in Portugal. En wat moet je dan op een zaterdagmiddag?

Ik zou zeggen, kruip in je sleurhut, neem een borrel en een hap en vertrek heel vroeg in de ochtendkoelte.
Waarvoor heb je anders zo’n ding?

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1310
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 14 april 2021 06:30 PM
  [ # 13 ]

JanSr, ik doe aanvullend ook een historische duit in het zakje:
In 1983 reden we vanwege de hitte overdag alleen nog ‘s nachts van vakantie in Rome in drie nachten naar de 2cv Wereldmeeting in Xanten met de eend. Overdag sliepen we langs de weg onder een boom. Man man, wat was het overdags heet in de PO vlakte en in Beieren.  Maar door deze tactiek mooi geen oververhitting gehad, zowel humaan als technisch Wink

johnFred Voor je C6 zou ik ook Oldenhage raadplegen voor een specialisten advies en een goed plan.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
JW
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1978
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 14 april 2021 07:37 PM
  [ # 14 ]

Monteur Ramond bij GJO heeft de V6 2.7 HDi van zijn auto zojuist helemaal gerevideerd.
Die had hetzelfde probleem, uitgelopen krukaslagers.

Dus ervaring zit daar zeker Idea

Groet,
JW

Profiel  
 
johnfred
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 234
Geregistreerd: 12-01-2012

Gepost: 14 april 2021 08:00 PM
  [ # 15 ]

Bedankt voor het meedenken en adviezen; ik neem contact op met Oldenhage!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook