1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Ruzie met pakking kleppendeksel!
Marcel Gosselink
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 373
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 29 januari 2021 02:56 PM

Zojuist de kleppen gesteld en heb zoals gebruikelijk weer eens ruzie met de pakking van het kleppendeksel. nono
Bij het terugzetten van het deksel valt de pakking er telkens vanaf. Vooral ook omdat de LPG-leidingen wat in de weg zitten en het terugplaatsen een heel behoorlijk gefriemel is.

Wie heeft er tips? Lijmen ja, maar met wat? Kit of iets dergelijks?

Alvast dank voor jullie reacties.

Groet, Marcel

DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27805
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 29 januari 2021 04:23 PM
  [ # 1 ]

Nieuw rubber gebruiken?
Ik zorg meestal ook dat het deksel olievrij is. Maar wellicht zit er bij een IE zonder LPG wat minder in de weg dan bij een carb uitvoering.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 29 januari 2021 04:27 PM
  [ # 2 ]

Niet lijmen, daar krijg je de volgende keer spijt van.
Stand motor zo dat de inlaat en uitlaat klep achteraan gesloten zijn.
Krachttermen gebruiken.
Er iemand bij vragen zodat je extra handen hebt om de pakking tegen te houden.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
maestro12
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 07-04-2020

Gepost: 29 januari 2021 05:36 PM
  [ # 3 ]

Rand insmeren met (kogellager)vet en daar de pakking aan ‘vast plakken’.

Profiel  
 
Marcel Gosselink
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 373
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 30 januari 2021 05:09 PM
  [ # 4 ]

Gelukt! De tips om de achterste kleppen in de dichtstand te zetten, de pakking met wagenvet vast te zetten in combinatie met nu en dan een flinke krachtterm deden wonderen

DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1312
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 30 januari 2021 08:08 PM
  [ # 5 ]

In de luchtgekoeldeboxer citroenwereld is het lijmen (contactlijm van Bison of een ander merk) van een klepdekselpakking aan het klepdeksel (niet aan de cylinderkop) de enige manier om de montage goed uit te voeren. Voor de id/ds kun je m.i. hetzelfde doen.
Ik zie in de praktijk geen nadelen,  de volgende keer de eventuele lijmresten van het deksel verwijderen en weer opnieuw de pakking plakken.
@Egbert, zie ik iets over het hoofd?

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43019
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 30 januari 2021 08:48 PM
  [ # 6 ]
Jeroen Simons schreef:

In de luchtgekoeldeboxer citroenwereld is het lijmen (contactlijm van Bison of een ander merk) van een klepdekselpakking aan het klepdeksel (niet aan de cylinderkop) de enige manier om de montage goed uit te voeren.

Ik heb in 25 jaar nog nooit lijm of kit op welke pakking dan ook hoeven te gebruiken bij een D-type motor. Niet voor montage en ook niet voor het dichtmaken van zo’n motor. Hoort niet, hoeft niet. En als het zonder toch lekt dan is er iets anders aan de hand.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25362
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 31 januari 2021 12:37 PM
  [ # 7 ]
Jeroen Simons schreef:

In de luchtgekoeldeboxer citroenwereld is het lijmen (contactlijm van Bison of een ander merk) van een klepdekselpakking aan het klepdeksel (niet aan de cylinderkop) de enige manier om de montage goed uit te voeren. Voor de id/ds kun je m.i. hetzelfde doen.
Ik zie in de praktijk geen nadelen,  de volgende keer de eventuele lijmresten van het deksel verwijderen en weer opnieuw de pakking plakken.
@Egbert, zie ik iets over het hoofd?

Wat een onzin! ik heb denk ik wel 500 A type klepdeksels gemonteerd en nog nooit lijm nodig gehad.

 

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1312
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 31 januari 2021 07:16 PM
  [ # 8 ]

Da’s een mooi advies Bogaard, dat dat op die manier kan Wink. In ieder WPH (4 en 6) staat namelijk dat de rubberpakkingen “aan het klepdeksel gelijmd” moeten worden.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1329
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 02 februari 2021 04:37 PM
  [ # 9 ]

Bij een nieuw rubben is het inderdaad lastig. Ik haal altijd de chokekabel even los (alleen de buitenkabel), leg het rubber op de cylinderkop, wurm deksel onder de chokekabel over de kleppen (nooit gedacht aan die stand: Dank voor de tip!) en laat deksel over de bougieschachten zakken, op de rubber seal rusten. Dan met een lange schroevendraaier de seal eerst langs de uitlaat kant om het deksel vallen, dan aan de carburateur kant. Chokebuitenkabel weer vast en tadaa

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9849
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 02 februari 2021 07:07 PM
  [ # 10 ]

Die tip van de kleppen is inderdaa een goeie! Voor mij nu mosterd na de maaltijd!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25362
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 03 februari 2021 05:26 PM
  [ # 11 ]

het is allemaal niet zo spannend. Als het klepdeksel (DS) mooi schoon en droog is blijft het rubber netjes hangen en kan je met je linkerhand onder het rubber achterin het deksel op zn plaats wurmen. Als er LPG is ingebouwd is is er een extra obstakel maar uiteindelijk lukt het wel.

Aangaande het A type deksel: er mag een dun laagje vloeibare pakking op (nooit siliconen) om het rubber op zn plek te houden bij montage maar nodig is dat niet. En dan is het laatste type deksel nog de makkelijkste om te monteren. Verder kan je er bij de eend optimaal bij als de spatborden eraf zijn. ook hier geen issue.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9849
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 03 februari 2021 07:14 PM
  [ # 12 ]

Bij een GS is dat toch wel een ander verhaal. Been there….

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 03 februari 2021 07:24 PM
  [ # 13 ]

???????? Je moet bij een GS of GSA ook geen rubber klepdekselpakkingen gebruiken.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9849
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 03 februari 2021 08:55 PM
  [ # 14 ]

Was blijkbaar te lang geleden!

Wat voor pakkingen hadden die dan?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1312
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 03 februari 2021 09:53 PM
  [ # 15 ]

Volgens mijn geheugen is het links/rechts boven klepdeksel rubber en links/rechts onderste klepdekselsel een soort papier ( waarschijnlijk asbest) pakking. Maar helemaal zeker weet ik het ook niet. Maar in mijn GSA doe ik het zo.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook