Goeie: als de retour niet retourneert….
Luchtfilter brandschoon. Geen beestjes.
1970 ID20f Currus rehaussé ambulance.
1984 GsA break Club
Totaal aantal Berichten: 1334
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Dat is snel. Ik was mijn bericht aan het aanvullen. Kijk dus even terug svp
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Goede aanvulling.
Ik heb de auto 5 jaar en heb nog steeds contact met de vorige (2e) eigenaar, ook liefhebber en clublid. Van hem begreep ik dat hij enkele jaren voor de aankoop het blok drooggelegd heeft (viton retourpijprubbers) en toen ook alle ontsteking (ook bobine) en distributie, spanrollen, etc heeft vervangen. Ik heb alleen einde vorig jaar de V-snaar van de ventilator moeten vervangen, die slipte en maakte herrie. Zal er nogmaals kritisch naar kijken maar heb de indruk dat die snaren en spanrollen wel ok zijn. Zal iig compressie gaan meten.
Wel heb ik voor apk van 2,5 jaar geleden de remleidingen achter (op subframe) vernieuwd en ook de benzineleiding vernieuwd. Zal extra aandacht aan de retourleiding besteden en met compressor doorblazen.
1970 ID20f Currus rehaussé ambulance.
1984 GsA break Club
Totaal aantal Berichten: 1334
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Met een compressor zet je er wel meteen veel druk op. Ik zou met mijn mond blazen (maar niet zuigen).
Als er retourpijpjes lekvrij gemaakt zijn, zijn de koppen gelost. En mogelijke ook de inlaatspruitstukken. Zijn die goed terug gemonteerd? Met andere woorden: zijn de inlaatpakkingen goed gemonteerd en lekdicht? Dus, heeft de vorige eigenaar ook al iets ervaren van de verschijnselen waar je nu mee te kampen hebt. Deze vraag te stellen omdat die een zoekrichting aan kan geven.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 43228
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wordt het niet eens tijd om de topic titel aan te passen
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ja dat schuim is inderdaad inmiddels wel gecoat….
ook de onderliggende reparatie die leidde tot schuim coaten (de V-snaar de slipte) is gefixed. En d’r zit ook een nieuwe kinnebak op want de oude bleek bij verwijderen erg krokant. En toen alles klaar was, kwam de auto opeens om hele andere redenen niet door APK….
Lastig probleem dit, hopelijk zit het hem in de retourbrandstof
... of ontdekken op een andere manier de oorzaak.
Tijd om weer te zweven.
1970 ID20f Currus rehaussé ambulance.
1984 GsA break Club
Jeroen Simons schreef:Met een compressor zet je er wel meteen veel druk op. Ik zou met mijn mond blazen (maar niet zuigen).
Ja, ik moest vanavond meteen maar proberen die retourleiding te controleren: ik kreeg hem vrij makkelijk met de mond doorgeblazen. Binnenkort testen, dan laat ik hem wat langer stationair draaien.
Dus, heeft de vorige eigenaar ook al iets ervaren van de verschijnselen waar je nu mee te kampen hebt.
Ja vraag eerder gesteld en nee, volgens de vorige eigenaar is dit nieuw.
Ik kom op andere fora (vreemde merken: Toyota Starlet) wel draden tegen die soortgelijke verschijnselen rapporteren:
- als distributie net 1 tikkie verkeerd zou staan, dan kan het zijn dat de auto redelijk vermogen heeft en toch een CO probleem bij APK heeft en wat zwarte walmen produceert uit de uitlaat.
Quotes:
“te late ontsteking laat teveel onverbrande brandstof de uitlaat in en te vroeg veroorzaakt pingelen.
“D-riem misschien 1 tand versprongen?”
http://starlet-forum.nl/index.php?topic=17853.0
Daarmee blijft t een mogelijkheid voor de GsA break. Zou dat dan ook het “te makkelijk zonder choke starten” kunnen verklaren ?
1970 ID20f Currus rehaussé ambulance.
1984 GsA break Club
Totaal aantal Berichten: 652
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
Ook even een duit in het zakje:
Ik geloof niet zo in de retourleiding-theorie. De kleinere motoren hebben een vergelijkbaar geconstrueerde carburateur zonder retour, en dat werkt ook gewoon (maar dan met meer kans op vapour-lock). Die retour is niet meer dan een heel klein gaatje waaruit de toevoer kan teruglekken naar de tank, gesitueerd aan de voorkant van de carburateur. Als het ding teveel brandstof kotst dan mankeert er iets aan vlotter of naald.
Ik ben heel benieuwd wat dit nou is, als het aan de distrubutie ligt verwacht je dat maar één cilinderkant dit veroorzaakt. De kans dat je allebei de riemen een tandje verkeerd legt is aanwezig natuurlijk, dan zit het aan de krukas fout ofzo, maar toch… zijn echt alle bougies even zwart?
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
Goede punten: de boxer heeft 2 kanten en 2 spanriemen.
Alle 4 de bougies zijn inderdaad identiek even zwart. T kan dat beide kanten net iets verkeerd staan, waarschijnlijk lijkt t niet. Wel de moeite waard om te controleren in dit stadium.
Vlotter in de orginele 30DGS carburateur heb ik getest op lekheid en was ok. Naald en zitting uit revisieset. Ik kan t nogmaals controleren.
NOS 30DGS carburateur heb ik (nog) niet open gehad, staat vlotter en naald onbekend. Aanname dat t ok was (ding glom uit de doos).
Eerlijk gezegd rookt de auto al langer meer dan me lief was en toen ik een NOS carburateur tegen t lijf liep 3 jaar geleden heb ik die uit voorzorg alvast maar gekocht, zo van er zit daar iets niet fris, die schroef ik er ooit op.
Vorige eigenaar heeft destijds bij droogleggen ook de klepseals vervangen. Ik vind op andere forums dat olielek via klepseals geen invloed heeft op CO bij APK. QUOTE: “Klepsteelrubbers kun je naar mijn idee bij voorbaat al afstrepen. De klepsteel rubbers van mijn V6 zijn zo slecht, dat de motor in de heuvels van de ardennen 1 liter op op 750km verstookt tegen 1 liter olie op 4 a 5000km in het vlakke nederland, maar een probleem voor de APK is dat nog nooit geweest. co ligt altijd zo rond de 0,4, zonder kat.”
https://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,5833880
Dit pleit voor een onvolledige verbranding door:
- teveel benzine
- slechte ontsteking
- verkeerd moment van ontsteking
Mijn indruk:
- Teveel benzine lijkt te kloppen doordat het starten zonder choke zo makkelijk gaat.
- slechte ontsteking strookt niet met dat auto bij 500 toeren nog blijft lopen
- verkeerd moment van ontsteking kan ook (zie Toyota Starlet forum hierboven) het gaat dan om te laat staan niet om te vroeg (geen pingelen)
1970 ID20f Currus rehaussé ambulance.
1984 GsA break Club
Zit nog even te denken aan andere mogelijkheden,
Zou hij kunnen blijven lopen als je de ontstekingsvolgorde niet klopt? (bijv ontsteking 180 gr fout door ontstekingshuis verkeerd te monteren)
Oude benzine?
Uitlaatgassen die mengen met de inlaatlucht bij de spin (carburateurverwarming)
Bedankt ook voor meedenken…
Bij 180 graden verkeerd staan verwacht ik dat deze toch helemaal niet meer loopt ?
Benzine is recent en ik tankte ooit Competition 102 en sinds die niet meer verkrijgbaar is 98. Ik voeg loodvervanger toe.
Goede gedachte om ook de spin te noemen, als hij daar zou lekken wat gebeurt er dan ? Zou dat verklaren waarom er ook een teveel aan O2 over is ? Te hoog CO te laag CO2, te hoog HC. Ik zie t zo 123 niet maar wie weet ?
Er gaat straks 10 liter Ecomaxx in (lang houdbare benzine) zodat t voorjaar geen prut oplevert.
1970 ID20f Currus rehaussé ambulance.
1984 GsA break Club
Van t weekend de retourleiding losgemaakt bij de carburateur en doorgeblazen met de mond. Lichte weerstand, tot ik een plonsje hoorde in de tank, toen was de retourleiding dus leeg. Toen nog lichtere weerstand (dan blaas je door een lege leiding). Ik heb niet de indruk een verstopping weggeblazen te hebben. En nu is t zeker dat er geen zit.
Ecomaxx benzine erin, zodat er lang houdbare benzine inzit. Gestart, 30 minuten stationair laten lopen. Onveranderd helaas, geen reden om nogmaals uitlaatgassen te meten. In het begin (koud) witte rook. Doen alle GsA’s als ze koud zijn bij mijn weten. Al snel grijze rook. Toen hij warm was paar keer flink gas gegeven en dan zwarte rook. De auto houdt ook in bij flink gasgeven. Paar plofjes buiten de verbrandingskamer, ik vermoed nabranders in de uitlaat.
Dat is jammer, ik moet maar accepteren dat er mogelijk een probleem ergens in de motor zit nu 2 verschillende carburateurs hetzelfde resultaat geven. Nu even geen tijd en zin om de tanden in te zetten. Met lang houdbare benzine en droge warme stalling kan dat prima. Op termijn compressie meten (daarom compressiemeter gekocht) en alle basis instellingen controleren:
- staat distributie goed tov referentie.
- klepspeling ok ?
- contactpunten ok ?
- bougiekabels vernieuwen
- verdelerkap controleren en evt vernieuwen
- bougies schoon maken (zijn nog nieuw maar kunnen inmiddels zwart zijn)
- ontsteking op tijd (stroboscoop) ?
1970 ID20f Currus rehaussé ambulance.
1984 GsA break Club
Totaal aantal Berichten: 464
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Om nog even mee te denken, een te hoog olieverbruik leidt niet tot een te hoog CO%.
De hotspot (spin) kan intern lekken, maar of dit tot de genoemde effecten leidt betwijfel ik. Je hebt dan een soort onvoorzien EGR-systeem. Hotspot kan intern doorrotten, maar het gebeurt niet vaak. Ik heb zelf wel eens een hotspot bij de hand gehad waarvan de bodem door was (aan de uitlaatkant dus), dat geeft dan alleen maar een lekke uitlaat.
Een compressieprobleem lijkt me ook niet waarschijnlijk, aangezien blijkbaar alle cylinders bijdragen aan de bougies te oordelen. Ontsteking te laat zou kunnen, aangezien de motor ook heel makkelijk lage toeren draait (wat bij slechte compressie ook niet zou lukken) en nauwelijks choke nodig heeft. Late ontsteking leidt al snel tot een futloze (en heetlopende) motor.
En een 180 graden verkeerd gemonteerde ontsteking daar loopt een motor echt niet (ontsteken in de inlaatslag zonder brandstof werkt niet zo best). Moet je trouwens behoorlijk wat geweld voor gebruiken om dat te bereiken, de nokjes op de as van de ontsteking staan enigszins uit het midden, waardoor deze maar op een manier op de nokkenas past. Hoewel sommige lui het inderdaad wel eens presteren om dan maar een nok weg te halen, omdat het maar niet wil passen.
Totaal aantal Berichten: 7761
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
waterman schreef:Wordt het niet eens tijd om de topic titel aan te passen
Kun je doen door je openingspost te wijzigen en de titel aan te passen.
Succes met het tackelen van de te hoge CO. Heb destijds zelf flink wat gedoe gehad om de Axel goed te krijgen.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Dankje, dat succes is precies wat ik nodig heb.
Ik wist inderdaad niet hoe een titel aan te passen en t lijkt inmiddels wel relevant want t schuim van de voorbumper is inmiddels prima gecoat.
Wat denk je van: “1984 GSA Break 1300 vraagt aandacht” ? Mag die door de schoonheidscommissie ?
1970 ID20f Currus rehaussé ambulance.
1984 GsA break Club