2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Back on the road again?
Jaaps
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 19-10-2006

- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Gepost: 20 februari 2021 11:01 PM
  [ # 16 ]

Hij zit daar rechtsvoor, compressortje zou kunnen. t is 13 jaar+ geleden.

Voor de koppeling moet de motor eruit, ik heb bij 22000km een koprevisie gehad, sindsdien lekt er wat olie rechtsachter het blok. Er zit wat speling op een stuurkogel, binnenste, of de stuurbekrachtiging aansluiting.
Verder wil ik t subframe goed kunnen inspecteren.

Alle riemen ed is wel n stuk eenvoudiger met blok eruit hoor. Ik heb al een aantal keren met mijn handen klem gezeten…

Profiel  
 
Ed P
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 870
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
Gepost: 20 februari 2021 11:09 PM
  [ # 17 ]

Bij mij lekt ze ook wat olie rechtsachter, is al een paar jaar zo, kan ook uit de EGR klep komen, die had ik eerst afgeschakeld door de slang die de klep stuurt af te koppelen maar toen de egr klep begon te lekken en er roetwolken onder de motorkap kwamen en het naar uitlaatgassen begon te ruiken in de auto heb ik de hele egr klep maar verwijderd.

Ik heb me nooit echt druk gemaakt om de olielekkage, het is meer zweten dan lekken en volgens mijn garage was het ook niets om je druk om te maken.

Maar als je het blok eruit haalt en achter de oorzaak kan komen ben ik wel benieuwd en zou het fijn vinden als je het hier op het forum laat weten.

Profiel  
 
Jaaps
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 19-10-2006

- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Gepost: 20 februari 2021 11:12 PM
  [ # 18 ]

Zekers, zal proberen alles ook in beeld vast te leggen. Maar omdat t begon na die koprevisie denk ik dat t een pakking van in- of uitlaatspruitstuk is. Maar we gaan t zien

Profiel  
 
Ed P
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 870
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
Gepost: 21 februari 2021 08:34 AM
  [ # 19 ]

Leuk! Ik hoop dat je gauw weer kan genieten van deze fijne cruise dame, dat je klussen een beetje voorspoedig verlopen en dat je voldoende hebt gespaard om de wegenbelasting te betalen Laughing
Want dat is echt belachelijk wat je daar voor moet neertellen, ik betaal per jaar meer aan wegenbelasting dan de aanschafprijs van de dame.

Maar wat ik zo op de foto’s zag is je dame nog goed genoeg voor vele kilometers plezier.

Profiel  
 
Ed P
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 870
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
Gepost: 21 februari 2021 09:10 PM
  [ # 20 ]

Mocht je nou de EGR klep willen demonteren, ik heb het inlaathuis afgedicht met behulp van twee grote stalen sluitringen, 1 aan de buitenzijde en 1 aan de binnenzijde van het huis, vloeibare pakking ertussen en het geheel met bout en moer geklemd. Die bout en moer met borgvloeistof vastgezet, de bout en moer zorgden voor afdichting van het gat in de sluitringen.

De kant van de uitlaat een klein stukje pijp naar de EGR klep laten zitten, daar doorgezaagd en een plaatje er op gelast, misschien kan dit ook zonder stukje pijp maar dit was makkelijker omdat het blok bij mij nog in de auto hing.

Er zijn vast nog wel andere en misschien mooiere of betere oplossingen maar zo heb ik het gedaan.

Wees voorzichtig met het er uit halen van je motorblok, koppel eerst de EGR klep af want anders heb je kans dat je de bussen in het kunststof inlaathuis lostrekt.

Profiel  
 
Jaaps
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 19-10-2006

- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Gepost: 22 februari 2021 06:54 PM
  [ # 21 ]

Ik zou die EGR klep toch ook buitenwerking kunnnen stellen met zo iets?

Afbeelding Bijlagen
EGRplaatje.png
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Ed P
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 870
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
Gepost: 22 februari 2021 08:34 PM
  [ # 22 ]

Ja, aan de kant van het inlaathuis wel denk ik, maar ik had niet zo iets.

Aan de kant van de uitlaat niet.

En ik had een scheur in het buisje van de uitlaat naar de klep, eigenlijk gewoon een lekke uitlaat dus.

Zo te zien op bijgevoegde foto zou je denken dat je de uitlaat ook met een bout dicht moet kunnen draaien.

Afbeelding Bijlagen
EGR_klep.JPG
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2021 | adverteren
Facebook