40 van de 48
« Eerste  < Vorige 38 39 40 41 42 Volgende >  Laatste »
   
Niet-de-Nultwee van Penny Lane
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 15 maart 2023 05:45 PM
  [ # 586 ]

Het zou me trouwens interesseren hoe structureel de ranzige kwaliteit van onderdelen eigenlijk aan het worden is. Ik heb ‘t destijds met die DS ook al eens gezegd: betrouwbaar aan goeie spullen kunnen komen is letterlijk van levensbelang. Maar het lijkt soms wel alsof de spullen die je voor om het even wat voor auto aanschaft steeds beroerder worden, de service-kitjes steeds minder compleet enz. enz. en buiten de frustratie die het geeft vraag ik me af hoeveel levens dat nou eigenlijk eist op jaarbasis. Kan natuurlijk nooit dat daar niet zo links en rechts een ernstiger probleem dan wachten op onderdelen door ontstaat. Maar na de typegoedkeuring zal het de wereld kennelijk jeuken of een auto van enige kwaliteit is, dus dat gaat natuurlijk nooit iemand uitzoeken.

Afijn. Het zal wel. Ik denk dat ik gewoon lekker het ouwe hoesje er weer onder prop en me er wel opnieuw druk over maak als die ook werkelijk stuk is in plaats van de moeite van het vervangen waard. Kan mij ‘t schelen, de boel is nu gangbaar dus later alsnog een nieuw hoesje eronder rammen hoort redelijk simpel te zijn. En het gezeik met foute nieuwe spullen ben ik méér dan zat, dus ‘t moet anders.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 15 maart 2023 06:52 PM
  [ # 587 ]

Ik maak ‘m nog mooier: die stuurstang bestaat uit 1 st. stuurkogel binnen, 1 st. spoorstangeind/stuurkogel buiten, 1 st. knelmoer en 1 st. konisch geboorde klemhuls. Je draait die moer op je binnenste stuurkogel, daar laat je die huls achteraan glijden, dan gaat je spoorstangeind erop. Die heeft om het schroefdraad een konisch uiteinde met twee zaagsnedes, die dan dus door die bus afgekneld wordt ter borging. Mooie constructie, wel erg gevoelig voor vastroesten maar het werkt op zich erg goed en je kunt bij montage altijd nog een flinke berg koperslib gebruiken.

Wat wil nou het geval: de oude delen zitten dus op elkaar vastgerot, dus ik vervang ze dan maar beide. Blijkt dus dat er bij de binnenste kogel wél een moer maar *niet* zo’n spanhuls geleverd wordt. En die achterlijke huls wordt ook *niet* bij het spoorstangeind geleverd. Je kunt de oude delen natuurlijk doorslijpen om die huls te redden, maar als de zooi écht goed vastgerot zit en je krijgt die contramoer niet voldoende van z’n plek (dat risico is bij werken op bokjes ook nog eens 10x groter dan onder een brug waar je in ieder geval nog een pijptang van 70cm in de rondte kunt zwaaien) krijg je dat dus niet zomaar voor elkaar. Dan is één keer verkeerd mikken met een flex genoeg om dat kleine hulsje ook nog te verzieken en dan ben je dus uitgebeund. Nog daargelaten dat het oude onderdeel vol roest zit en je dus niet zomaar een fatsoenlijke borging mag verwachten, dus op zijn minst ben je weer X tijd kwijt aan het opkalefateren van een onderdeeltje van twee keer niks gedeeld door zes. Wie wordt daar nou wijzer van?

Waarom zit álles bij die onderdelen om dat allemaal netjes en fris te maken behalve telkens dat ene k*t-onderdeeltje van een halve stuiver? Precies hetzelfde met die stofkapjes van de lagers. En met de verloopringen van reparatie-stuurhuishoezen. Waarom is dat niet (meer) standaard deel van een onderdeel-setje terwijl je ze geheid op een gegeven moment nodig hebt? Op een bepaald moment kom je op de sloop terecht om juist al die kleine onzin-onderdeeltjes te gaan lopen scoren omdat die je hele werk dwarsbomen. Omdat ze uit de onderdelensetjes wegbezuinigd zijn. Dan is het toch ook geen wonder dat het op een gegeven moment miegelt van de ‘just rolled in’ klantjes?

Ik snap (onderdelen/auto-)hoarders wel. Je kunt echt niks meer wegpleuren, want erop rekenen dat je een item door een nieuwe kunt vervangen is kennelijk gevaarlijk aan het worden.

Maar goed. Ik heb de oude spanhuls kunnen redden, dus dan ga ik die wel eerst eens ontroesten en dan eens kijken of dat ook past op een vervangend onderdeel. Kun je immers ook niet blindelings op rekenen…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 16 maart 2023 10:08 AM
  [ # 588 ]

Links vrijwel hetzelfde drama als rechts, dus het tweede setje SKF wiellagers kan retour leverancier. Ik heb alsnog ergens met verwachte vlotte levertijd een FAG setje erbij kunnen bestellen, dus dat zou zich op moeten lossen. Zometeen wat sensorwerk organiseren en verder aan deze kant onder geen enkele voorwaarde aan de stuurkogels komen, dan is het verder alleen nog een boel gewurg in te weinig ruimte met hopeloos geworden bevestigingsmateriaal. Maar dat is allemaal standaard ongein natuurlijk. Niet teveel tijd aan spenderen, gewoon zodra het kan er een zaag of een doorslijper doorheen jakkeren. ‘t Komt er toch allemaal nieuw onder, dus het is niet alsof de ouwe meuk er intact onderuit moet komen.

Rechts zit op de remklauw na alles er weer onder. Klauwen doe ik wel als ik het remsysteem eerst eens doorgespoeld heb, want zo komen die klauwen zo gaar natuurlijk. Remolie lang niet op tijd ververst… Die ranzigheid heb ik niet nodig in m’n nieuwe klauwen, dus dat moet dan maar echt even als laatste.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 16 maart 2023 01:05 PM
  [ # 589 ]

Links lag de boel verbazend vlot uit elkaar, maar je kunt er daar ook iets beter bij. Diverse onderdelen heb ik schoongemaakt en waar zinvol in de verf gezet en dan kan er straks een draagarm en een stabi-stangetje weer onder. Daarna is het nog even op onderdelen wachten. Dat zal ook wel morgen worden, maar we’ll see. Het beroerdste werk aan de voortrein is in ieder geval geweest.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 17 maart 2023 11:03 AM
  [ # 590 ]

Links zit ook weer in elkaar op de wiellagers en sensoren na. Dat zou vandaag binnen moeten komen. De subframe-brace zit er ook weer onder nadat ik die wat gefatsoeneerd heb. Verder heb ik alweer het blok eens schoongeveegd vanonder en lekkage-inspectie gedaan. Het ging er wel erg op lijken dat niet het oliefilterhuis maar de krukaspoelie vooraan lek was. Is niet zo, het is gewoon het oliefilterhuis. Ik ben nog niet aan die pakking toegekomen, maar dat gaat nu wel gebeuren. Het is duidelijk niet de keerring, want van onderaf kun je achter de poelie zien of ‘t daar direct rond die keerring nat is. En dat is ‘t niet. Achter de poelie stuift het. De olie die vooraan het blok hangt is dus vanaf het oliefilterhuis naar beneden gelekt. Bij het schoonmaken kreeg ik met de vervuilde remreiniger exact de juiste leksporen over het blok, dus ik durf het wel aan om dat filterhuis de schuld te geven.

Riemen, dynamo, stuurpomp + voorraadvat & een VANOS leiding moeten ervoor los, alsmede een zooitje stekkers voor diverse sensoren en schakelaars, maar op zich is het niet zo’n drama en nu de boel toch stilstaat kan ik het weekend tussen het werk aan beide assen er mooi voor gebruiken om dat rustig aan klaar te maken. Daarna is er vast nog wel meer lek, maar dan is het beroerdste olieverlies weer onder controle en dat is eerst wel genoeg. Het blijft een oud hok van bijna 24 jaar oud natuurlijk.

Ik weet dat het best practice is om het VANOS-leidinkje mee te wisselen, maar die geeft geen tekenen van verharding, beschadiging of lekkage en je kunt er in de praktijk later ook gewoon goed bij dus ik wil eerst weten of het filterhuis dicht is met een nieuwe pakking voordat ik daar ook weer mee van het een in het ander terecht kom. Het schijnt dat die filterhuizen nog wel eens krom trekken of zelfs scheuren, dus dat moeten we dan eerst weten. Daar kun je zo’n pakkinkje van een paar rotcenten best een keer aan offeren, maar niet het hele revisiepakket.

Maar goed. Nu we stilstaan voor groot onderhoud (na een jaar semi-verplicht ongeveer van alles wat je ziet aankomen doen alsof je niets gezien hebt) is dit wel het moment om daar ook even een middagje aan te spenderen.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 17 maart 2023 03:17 PM
  [ # 591 ]

OK. Wiellagersetje is binnen. ABS sensor was hedenochtend niet geleverd. Dat was netjes gecorrigeerd vanmiddag, maar dat was dus het verkeerde type sensor. Dus die is er dan weer pas morgenochtend… Gelukkig zit zo’n ding er snel genoeg in. Maar ik heb er wel een beetje tabak van om allerhande simpele onderdeeltjes in tig fases naar me toe te moeten hengelen. Hopelijk geeft de achterkant wat minder gedoe (yeah, right…).

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6065
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 17 maart 2023 05:31 PM
  [ # 592 ]

Wat langer wachten en dan via Daparto bestellen? Dat bevalt mij tot nu toe goed. Maar het moet dan uit Duitsland komen en dat duurt eventjes.

Wat betreft kwaliteit van onderdelen ben ik het van harte met je eens. Zelfs OEM wil het nog tegenvallen. Als het al te vinden is. Voor mijn auto moet ik andere schokdempers en dat zou dan Sachs moeten zijn, maar die zijn gewoon niet te vinden (behalve als het M-pakket schokdempers moeten zijn). Dus nu maar “wat anders” gekozen… Rolling Eyes

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 17 maart 2023 05:59 PM
  [ # 593 ]

De remolie had ik natuurlijk als ververst. Klopt ook, die was zwart toen ik die auto kocht. Had ik niet meer bij stilgestaan. Aangezien er dan geen ergere vuiligheid dan anders in de klauwen terecht komt heb ik ze er maar onder gehangen. Dan is dat maar klaar. Ontluchten moet nog en verder moeten er nog een ABS-sensor en twee wielen onder worden gehangen en dan is de vooras klaar. Dat stelt dus niet echt meer wat voor. Zou best kunnen dat ik vanavond de ontluchtingsnippels alvast een poosje open zet om de boel zover vol te laten lopen, dat scheelt later bij het ontluchten toch weer.

Kunnen we dit weekend dus rustig aan die pakking wisselen, inclusief olie verversen want we zijn dan toch bezig en het moet toch gebeuren. En dan normaal gesproken vanaf maandag door met de achteras, waar tenminste de remklauwen aandacht nodig hebben en verder zien we dat dan nog wel. Het voelt niet raar, wat ook niet alles zegt, maar wat op zich nog iets van hoop geeft dat ‘t daar niet meteen helemaal uit de klauwen loopt.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 17 maart 2023 11:57 PM
  [ # 594 ]

Gaat toch weer anders. Ik wilde de auto liever een soort van vlak opgesteld hebben voor de oliewissel en de vloeistofcontroles, dus ik heb de achterkant maar eerst op bokken gezet. Wielen eraf, met een breekijzertje door de ophanging heen: ziet er allemaal wel oud uit, maar er is voor zover ik er nu aan kan zien nergens beweging die er niet moet zijn. Het ziet er ook allemaal niet half zo roestig uit als voorin. Dat laten we verder dus lekker aan de keurmeester over. Maar beide remklauwen konden wel een servicebeurtje gebruiken, dus dat heb ik dan eerst maar gedaan. Verse blokjes, links een kleine revisie (schoonmaken, seals en glijpennen) en rechts een nieuwe stofhoes en een setje glijpennen. Daarmee zou ook dat weer fris genoeg moeten zijn, het werkt allemaal verder gewoon OK maar het kon een rondje opfrissen goed lijen. Dat maakt op een rondje ontluchten en een ABS-sensor voor zover ik het er nu aan kan zien het onderstel wel klaar. Heb ik ineens ruim de tijd om achter die olielekkage aan te trekken. Da’s ook wel eens lekker eigenlijk!

Dan zien we na de keuring wel wat er nog achtergebleven is en/of welke punten er nog komen die ik zelf niet kan controleren. In ieder geval is er dan voor zover ik daar inschattingen op kan maken wel tijd voor om daar dan nog iets aan te doen voordat de keuring verloopt.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Gepost: 18 maart 2023 07:39 AM
  [ # 595 ]

Niet dat ik niet van cola en nootjes houdt, maar de laatste paar auto’s beginnen toch wel heel erg op Amerikaanse feel good films te lijken hoor. Hoop drama, oh het komt allemaal goed, paar kleine setbacks om het anderhalf uur te halen en ja hoor, alles komt goed. Op naar de volgende sequel Smile

Profiel  
 
Percheron
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 06-01-2019

- Berlingo MultiSpace 1.6 16v
Gepost: 18 maart 2023 09:26 AM
  [ # 596 ]

Laughing het verhaal is nog niet af, maar idd heeft dit best veel trekken van zo’n film als Armageddon https://www.imdb.com/title/tt0120591/

Hopelijk wordt het dan geen secondenwerk maar spannend blijft het wel…

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 18 maart 2023 09:49 AM
  [ # 597 ]

Ik weet ook niet waarom de achteras niet veel mottiger is… Ik heb het script niet gelezen. Maar daarmee hadden we er anders een langgerekt drama á la Titanic van moeten kunnen maken.

Waarvan ook veel onderdelen inmiddels wel vastgeroest zullen zijn.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Breeze
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1300
Geregistreerd: 30-11-2009

- Xantia 3,0 V6 Exclusive Break (manuelle)
Gepost: 18 maart 2023 10:24 AM
  [ # 598 ]

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 18 maart 2023 10:40 AM
  [ # 599 ]
Penny Lane schreef:

Waarvan ook veel onderdelen inmiddels wel vastgeroest zullen zijn

Maar in vrijwel alle gevallen ook alweer opgelost

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 18 maart 2023 01:35 PM
  [ # 600 ]
Hilko16TZI schreef:

Wat langer wachten en dan via Daparto bestellen? Dat bevalt mij tot nu toe goed. Maar het moet dan uit Duitsland komen en dat duurt eventjes.

Wat betreft kwaliteit van onderdelen ben ik het van harte met je eens. Zelfs OEM wil het nog tegenvallen. Als het al te vinden is. Voor mijn auto moet ik andere schokdempers en dat zou dan Sachs moeten zijn, maar die zijn gewoon niet te vinden (behalve als het M-pakket schokdempers moeten zijn). Dus nu maar “wat anders” gekozen… Rolling Eyes

In sommige gevallen weet je van te voren gewoon niet dat niet alle benodigde beslag in een setje zit, dus dan ga je bij elke toko nat als je het ‘verkeerde’ merk bestelt. Wat die sensor betreft zit die E46 net in een overgangsperiode. Daardoor wil er nog wel eens een verkeerd onderdeelnummer in de diverse databases staan. En in sommige gevallen is dat eigenlijk alleen op te lossen door onderdelen voor een heel late E36 te organiseren.

En dan houd je nog over dat door mensenwerk er wel eens een onderdeel gemist wordt bij het orderpicken. Dat kan gebeuren. Afhankelijk van het onderdeel is dat vervolgens meer of minder irritant.

Maar dat sommige kleine onderdeeltjes die je in een setje zou verwachten gewoon niet meer meegeleverd worden terwijl je ze zeker bij zo’n oud beestje als een oer-E46 gewoon wél nodig hebt is wat mij betreft het ergste. Vind dan maar eens uit wie dat wel meelevert en hoe je aan die spullen komt. Want er wordt heel veel spul gemaakt in maar een handvol fabrieken, zodat uiteindelijk in werkelijkheid heel veel onderdelen alleen verschillen op het gebied van verpakking en prijs (en eventueel garantie).

Die SKF wiellagers ook: het leek er verdacht veel op dat dat gewoon dezelfde set was als de Topran, maar dan 2x zo duur. Net zoiets als mijn Behr (= OE leverancier) thermostaat die eigenlijk bij Facet wordt gemaakt, maar in de doos en met een logo van Behr wel anderhalf keer zoveel kost. En zoals *alle* nieuwe achteruitrijlichtschakelaars voor een 02-serie door Facet worden gemaakt, maar het doosje bepaalt wat-ie kost (terwijl het een lekgevoelig onding van veel te zacht materiaal is). Maar dat is een probleem wat dus een niveau hoger in de keten al aan de orde is. Of je dan bij Daparto, Winparts of de Parts Point om de hoek bestelt, ze krijgen allemaal overwegend dezelfde spullen geleverd.

Afijn: dat maakt het op een bepaald moment dus gewoon moeilijk om in één keer (en soms zelfs überhaupt) aan goeie spullen en/of complete vervangingssetjes te komen. Eigenlijk is het, denk ik zo, al wel zover dat goeie gebruikte OE onderdelen beter zijn dan nieuwe imitatie. Voor in ieder geval alles van meer dan een jaartje of 10 oud dan.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
40 van de 48
« Eerste  < Vorige 38 39 40 41 42 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook