38 van de 38
« Eerste  < Vorige 36 37 38

Niet-de-Nultwee van Penny Lane
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 11307

- Xantia TD SX
Gepost: 26 november 2022 04:12 PM
  [ # 556 ]

Op koelvloeistof na zit alles er weer in. Peilzender van de KVS schoongemaakt want die gaf weer valse meldingen, de kleine slang die al meer dan een half jaar klaar ligt nu maar eens mee vervangen aangezien die nu toch leeg was, nieuwe thermostaat.

Wegens goedkoop & redelijk snel te wisselen ligt er voor die sensor ook een nieuwe, maar ik wil eerst weten of dit een vervuilingskwestie is of dat de sensor zelf matig geworden is (want dat kan ook prima). Je kunt daar later vrij snel bij dus ik doe het eerst met een schoonmaakbeurt.

Nu is het dus een kwestie van afvullen en ontluchten, daarna proefdraaien en dan zou in principe de hele handel weer normaal moeten functioneren. Dat dus maar eens regelen nu er nog wat licht is, kan zijn dat proefdraaien en dergelijke dan morgen moet (want als er wél iets aan de hand is wil je niet in het donker staan te wurgen). Maar we liggen mooi op koers, inclusief vanalles schoonmaken nu we er toch weer eens zijn.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5005

Gepost: 26 november 2022 06:12 PM
  [ # 557 ]

Lekker bezig!

Profiel  

Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- Xantia TD SX
Gepost: 26 november 2022 06:21 PM
  [ # 558 ]

Zo, nou, koelvloeistof zit er weer in, dynamoventilatie er weer in, undertray er weer under… Alles is weer normaal dus.

Voor wat betreft het ontluchten: ik heb ‘m langzaamaan gevuld en met de ontluchtingsnippel (E46 heeft er maar 1, ik kan althans met de beste wil van de wereld geen tweede vinden) open én de kachel open beide grote koelslangen gemasseerd tot het ding geen koelvloeistof meer op wilde drinken. Daarna heb ik rustigaan allerhande gereedschap opgeruimd en van dat soort werk terwijl de auto de gelegenheid kreeg om vanzelf alsnog eventuele lucht op te boeren. Daarna laten lopen en even toeren maken. Daarna hoefde er nog niks bij, dus naar buiten en nu ook warm laten draaien. Daarbij kwam er inmiddels, bij controle, keurig belletjesvrij koelvloeistof uit de ontluchtingsnippel.

Bij het warmdraaien heb ik gebruik gemaakt van de testmodus van het dashboard. Dit is voor jou ook interessant denk ik, Hilko: voor het in de gaten houden van je koelvloeistoftemperatuur druk je met contact aan en/of lopende motor de linker druktoets op je tellergroep in tot er in plaats van de kilometerstand en de dagteller “—test—01"verschijnt. Dan loslaten, maar wel meteen doorklikken naar test 19. Dan loslaten tot het menu opnieuw verschijnt (test 19 is de vergrendeling) en dan test 7 kiezen. Zodra die loopt kies je voor test 7.0 en dan geeft het dashboard keurig je koelvloeistoftemperatuur op de graad nauwkeurig aan. Die testfuncties kun je in principe tijdens het rijden gebruiken, dus dat kan erg handig zijn als je even zonder uitleesapparatuur zit maar je toch eigenlijk een aantal waardes ter diagnose live zou willen inzien. Of gewoon als rijden met een laptop op schoot je tegenstaat. Uitschakelen: linker drukknopje weer ingedrukt houden totdat je kilometerteller en dagteller weer verschijnen. De dagteller houdt z’n stand gewoon vast als je die linker toets langer ingedrukt houdt, dus dat-ie eerst op 0 terugspringt zegt niks. Niet van schrikken, gaat vanzelf over.

Zo kom je er dan achter dat de normale temperatuurmeter al bij 77 á 78 graden in het midden staat. Bij rond de 93 á 94 graden blijft de machine normaal gesproken lang hangen (bedrijfstemperatuur), althans stilstaand, en bij 96 graden schakelt de fan in. Er is dan allang voldoende koelcapaciteit om met een lichte verhoging van het toerental = meer flow de temperatuur vlot naar 92 á 93 graden terug te zien vallen. Bij mij kwamen er onder die omstandigheid hoorbaar nog een paar luchtbelletjes uit de kachel overigens, maar dat is sowieso niet abnormaal na het opnieuw afvullen en ontluchten van het koelsysteem. Daar moet je wel vaker een of twee ritten met eindcontrole na afkoelen aan spenderen om bij te vullen wat-ie er aan lucht nog uit heeft weten te duwen. Dat is dan nu alvast gebeurd en dat is alleen maar mooi.

De kachel is nu weer loeiheet, de auto haalt vlot z’n normale temperatuur en veel lucht zit er nu nooit meer in. Morgen, als alles afgekoeld is, zal ik de koelvloeistof nog een keer opnieuw op peil zetten en dan is het tijd voor een proefrit. Maar aangezien er geen lekkages te zien zijn ga ik er van uit dat het dan ook goed is.

Wat dat testprogramma van het dashboard betreft: daar kan nog veel meer mee. Test 7.3 bijvoorbeeld in hetzelfde submenu geeft het actuele toerental op 1 rpm nauwkeurig in real time weer. En zo kan er nog veel meer, maar aangezien ik dat zelden gebruik onthoud ik dat niet. Gelukkig is er (in ieder geval voor de E46) hier een lijst. De lijst voor de E39 vind je hier. Wel natuurlijk zelf blijven opletten wat je ermee uitvreet…

Afijn. Hangende de proefrit morgen is dit hele gedoe dus ook weer opgelost.

Derk

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

Hilko16TZI
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5926

- C1 1.0 Collection
Gepost: 26 november 2022 06:28 PM
  [ # 559 ]

Goed bezig. Lijstje is handig, al heb ik een continue verbinding met de ecu via een ELM 327 kloon.

Profiel  

Penny Lane
> 11000 berichten

- Xantia TD SX
Gepost: 27 november 2022 03:31 PM
  [ # 560 ]

Nou, voor zover te overzien doet-ie het weer. Hij is aanzienlijk vlotter op temperatuur, de kachel is lekker heet, geen valse meldingen voor het koelwaterniveau meer (maar dat zal vast een keer terugkomen, dat systeempje is berucht), alles is mooi droog gebleven en hij is niet heetgelopen. Als-ie weer koud is zal ik nog een keer naar het koelwaterpeil kijken, maar vanmiddag hoefde er voordat ik een proefrit ging maken niets bij. Dat zal dus waarschijnlijk wel loslopen. Ik beschouw het probleem dus maar eerst eens lekker als opgelost.

Derk

Profiel  

38 van de 38
« Eerste  < Vorige 36 37 38

© Citroën-Forum 2003 - 2023 | adverteren
Facebook