38 van de 47
« Eerste  < Vorige 36 37 38 39 40 Volgende >  Laatste »
   
Niet-de-Nultwee van Penny Lane
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 26 november 2022 04:12 PM
  [ # 556 ]

Op koelvloeistof na zit alles er weer in. Peilzender van de KVS schoongemaakt want die gaf weer valse meldingen, de kleine slang die al meer dan een half jaar klaar ligt nu maar eens mee vervangen aangezien die nu toch leeg was, nieuwe thermostaat.

Wegens goedkoop & redelijk snel te wisselen ligt er voor die sensor ook een nieuwe, maar ik wil eerst weten of dit een vervuilingskwestie is of dat de sensor zelf matig geworden is (want dat kan ook prima). Je kunt daar later vrij snel bij dus ik doe het eerst met een schoonmaakbeurt.

Nu is het dus een kwestie van afvullen en ontluchten, daarna proefdraaien en dan zou in principe de hele handel weer normaal moeten functioneren. Dat dus maar eens regelen nu er nog wat licht is, kan zijn dat proefdraaien en dergelijke dan morgen moet (want als er wél iets aan de hand is wil je niet in het donker staan te wurgen). Maar we liggen mooi op koers, inclusief vanalles schoonmaken nu we er toch weer eens zijn.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 26 november 2022 06:12 PM
  [ # 557 ]

Lekker bezig!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 26 november 2022 06:21 PM
  [ # 558 ]

Zo, nou, koelvloeistof zit er weer in, dynamoventilatie er weer in, undertray er weer under… Alles is weer normaal dus.

Voor wat betreft het ontluchten: ik heb ‘m langzaamaan gevuld en met de ontluchtingsnippel (E46 heeft er maar 1, ik kan althans met de beste wil van de wereld geen tweede vinden) open én de kachel open beide grote koelslangen gemasseerd tot het ding geen koelvloeistof meer op wilde drinken. Daarna heb ik rustigaan allerhande gereedschap opgeruimd en van dat soort werk terwijl de auto de gelegenheid kreeg om vanzelf alsnog eventuele lucht op te boeren. Daarna laten lopen en even toeren maken. Daarna hoefde er nog niks bij, dus naar buiten en nu ook warm laten draaien. Daarbij kwam er inmiddels, bij controle, keurig belletjesvrij koelvloeistof uit de ontluchtingsnippel.

Bij het warmdraaien heb ik gebruik gemaakt van de testmodus van het dashboard. Dit is voor jou ook interessant denk ik, Hilko: voor het in de gaten houden van je koelvloeistoftemperatuur druk je met contact aan en/of lopende motor de linker druktoets op je tellergroep in tot er in plaats van de kilometerstand en de dagteller “—test—01"verschijnt. Dan loslaten, maar wel meteen doorklikken naar test 19. Dan loslaten tot het menu opnieuw verschijnt (test 19 is de vergrendeling) en dan test 7 kiezen. Zodra die loopt kies je voor test 7.0 en dan geeft het dashboard keurig je koelvloeistoftemperatuur op de graad nauwkeurig aan. Die testfuncties kun je in principe tijdens het rijden gebruiken, dus dat kan erg handig zijn als je even zonder uitleesapparatuur zit maar je toch eigenlijk een aantal waardes ter diagnose live zou willen inzien. Of gewoon als rijden met een laptop op schoot je tegenstaat. Uitschakelen: linker drukknopje weer ingedrukt houden totdat je kilometerteller en dagteller weer verschijnen. De dagteller houdt z’n stand gewoon vast als je die linker toets langer ingedrukt houdt, dus dat-ie eerst op 0 terugspringt zegt niks. Niet van schrikken, gaat vanzelf over.

Zo kom je er dan achter dat de normale temperatuurmeter al bij 77 á 78 graden in het midden staat. Bij rond de 93 á 94 graden blijft de machine normaal gesproken lang hangen (bedrijfstemperatuur), althans stilstaand, en bij 96 graden schakelt de fan in. Er is dan allang voldoende koelcapaciteit om met een lichte verhoging van het toerental = meer flow de temperatuur vlot naar 92 á 93 graden terug te zien vallen. Bij mij kwamen er onder die omstandigheid hoorbaar nog een paar luchtbelletjes uit de kachel overigens, maar dat is sowieso niet abnormaal na het opnieuw afvullen en ontluchten van het koelsysteem. Daar moet je wel vaker een of twee ritten met eindcontrole na afkoelen aan spenderen om bij te vullen wat-ie er aan lucht nog uit heeft weten te duwen. Dat is dan nu alvast gebeurd en dat is alleen maar mooi.

De kachel is nu weer loeiheet, de auto haalt vlot z’n normale temperatuur en veel lucht zit er nu nooit meer in. Morgen, als alles afgekoeld is, zal ik de koelvloeistof nog een keer opnieuw op peil zetten en dan is het tijd voor een proefrit. Maar aangezien er geen lekkages te zien zijn ga ik er van uit dat het dan ook goed is.

Wat dat testprogramma van het dashboard betreft: daar kan nog veel meer mee. Test 7.3 bijvoorbeeld in hetzelfde submenu geeft het actuele toerental op 1 rpm nauwkeurig in real time weer. En zo kan er nog veel meer, maar aangezien ik dat zelden gebruik onthoud ik dat niet. Gelukkig is er (in ieder geval voor de E46) hier een lijst. De lijst voor de E39 vind je hier. Wel natuurlijk zelf blijven opletten wat je ermee uitvreet…

Afijn. Hangende de proefrit morgen is dit hele gedoe dus ook weer opgelost.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6053
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 26 november 2022 06:28 PM
  [ # 559 ]

Goed bezig. Lijstje is handig, al heb ik een continue verbinding met de ecu via een ELM 327 kloon.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 27 november 2022 03:31 PM
  [ # 560 ]

Nou, voor zover te overzien doet-ie het weer. Hij is aanzienlijk vlotter op temperatuur, de kachel is lekker heet, geen valse meldingen voor het koelwaterniveau meer (maar dat zal vast een keer terugkomen, dat systeempje is berucht), alles is mooi droog gebleven en hij is niet heetgelopen. Als-ie weer koud is zal ik nog een keer naar het koelwaterpeil kijken, maar vanmiddag hoefde er voordat ik een proefrit ging maken niets bij. Dat zal dus waarschijnlijk wel loslopen. Ik beschouw het probleem dus maar eerst eens lekker als opgelost.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 08 maart 2023 11:34 AM
  [ # 561 ]

Handig van me: ik heb me in de vervaldatum van de APK vergist. Die is niet 29-4, maar 9-4. Oeps!

Hoe dan ook moet het ding dus een grote beurt hebben, minimaal 1 rem opfrissen = beide remklauwen voor reviseren en inspectie onderstel. Dat wordt hier en daar nachtwerk dus, want er gaat geheid iets tegenvallen. Dat is altijd zo als je er even vlot door moet. Om te beginnen met het gegeven dat ik de werkplaats pas weer beschikbaar heb als ik die koelslang voor die 1602 uit Duitsland binnen heb en dat ziet er inmiddels naar uit dat dat pas volgende week wordt.

Nou ja. We zullen het wel merken. Ik denk dat-ie uiteindelijk begin volgende maand noodgedwongen in de schorsing gaat, maar je weet het niet. Het kan ook een keer meezitten natuurlijk.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 08 maart 2023 12:45 PM
  [ # 562 ]

Gewoon er dom voorgooien geen optie?

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 08 maart 2023 01:31 PM
  [ # 563 ]

Zou ik ook doen, gewoon zo voor een APK gaan.

Bij afkeur weet je precies wat er nog gedaan dient te worden.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 08 maart 2023 01:57 PM
  [ # 564 ]

Ja, leuk. Maar dat lukt toch niet meer op een tijd dat ik er daarna nog aan toe kom om de hele handel daarna nog voor het aflopen van de APK. Dan wordt het sowieso schorsen. Ik weet namelijk al dat er een paar puntjes afkeur in zitten die in principe zonder veel gedoe op te lossen zijn, maar niet als het op de laatste twee dagen aankomt. Dat had prima gekund als ik dat drie weken geleden besloten had, maar goed. Teveel te doen, dan gaat het ergens een keer fout.

Ik heb nog meer van die slangen besteld die er met wat geluk morgen zijn. Dan kan ik in elk geval de werkplaats voor het weekend vrij maken, er een beurt door jassen en komende week inspectie/opfrissen onderstel met uitloop in de week daarna. Er valt teveel tijd tussenuit naar mijn zin omdat je ook wel eens iets anders moet doen dan aan je auto beunen, maar we’ll see.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 09 maart 2023 05:09 PM
  [ # 565 ]

Het koelsysteem van die 1602 zit weer in elkaar. Morgen maar eens een middagje gekloot met ontluchten en dan zou dat verder in orde moeten zijn. Kunnen we dan dus door naar de volgende…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 10 maart 2023 02:28 PM
  [ # 566 ]

Verandering van plan dus. Ik heb voor rondom remblokken en onderdelen voor het opfrissen van de remklauwen besteld. De handremmerij is al nieuw en de schijven zijn verder prima, dus dat laat ik zo. Die handel gaat er maandag/dinsdag onder en dan kijk ik meteen of ik tijd overhoud om de remolie te verversen. Ik kan dan ook meteen per wiel even alle spelingen opzoeken en daar een bestellijstje op loslaten. Kan dat de week erna aangepakt worden.

De APK is gepland voor de 31e, dus dit werk moet ik zelfs met alle andere geneuzel die er tussendoor moet voor die tijd wel klaar kunnen. Dan zie ik daarna de rest wel o basis van de keuring, want bijvoorbeeld een uitlaatgastest krijg ik toch niet voor elkaar.

De servicebeurt, die eigenlijk onderhand tamelijk hoognodig is, dat wordt dan een kwestie van hoeveel tijd heb ik over. Als het moet, kan dat na de APK. Normaal is dat een werkje van niks, maar in je eentje op 4 bokjes duurt het gewoon langer dan je wilt dus daar kun je maar beter gewoon wel even rustig de tijd voor nemen.

Normaal gesproken moet het dan nog net kunnen om voor de 9e een verse APK geregeld te hebben. Moet ik alleen nog even zo wakker zijn om een impactsensor van een E36 te organiseren om zo nodig de laatste storing in het airbagsysteem weg te werken, maar dat zou met een beetje mazzel te doen moeten zijn. Dat is wel weer zo’n onderdeel waar je niet in de twee weken tot je herkeuring achteraan moet gaan, want dan is-ie heel erg duur en dat moet echt niet hoeven. Ik weet alleen niet of het wel een probleem is… Maar aangezien ik ‘t voor mezelf toch ook wel klaar wil hebben kan ik er misschien dan nu ook maar beter aandacht aan besteden als dat er tussendoor kan.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 11 maart 2023 11:23 AM
  [ # 567 ]

Opfris-setje voor de remmen is binnen op 1 paar glijpennen na. Nou ja, dan kan ik in ieder geval eerst eens met de voorkant beginnen om de boel te beschonen, gangbaar te maken, te ont-klapperen en er frisse blokkies in te drukken. Maandag komen de laatste twee glijpennen binnen en dan is het verder op zich ook zo geregeld om daar dezelfde actie te ondernemen. Vanwege tijd is het alleen nu echt handiger om alles gewoon te hebben liggen en dan over te houden wat niet nodig blijkt, anders is het meteen weer een logistieke vechtpartij.

Uiteraard wordt die kar dus gewoon binnenkort gekeurd, maar ik denk dat ik begin november ergens gewoon nog een keer voor de APK ga: ik wil van tenminste één dagelijkse auto de datum een heel eind opschuiven, zodat ze niet volgend jaar wéér alletwee min of meer tegelijk en eigenlijk net te kort na de winter aan de beurt zijn. Da’s alleen maar stress. Als ik deze Birnenkiste aan het eind van de zomer aan kan pakken voor zulke onzin als keuringen kom ik er weer keurig op uit dat ik ‘s zomers aan m’n winterauto kan werken en andersom, zoals het oorspronkelijk bedoeld was.

Als het nou een beetje knap lenteweer was geweest had ik nog durven overwegen om ‘m dan zolang maar te schorsen en een tijdlang die 02er als daily in te zetten, maar dat wordt me dan nu met die sneeuw- en pekelpret wel een beetje te dol.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7690
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 11 maart 2023 01:36 PM
  [ # 568 ]

De mens wikt, Rijkswaterstaat beschikt.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 11 maart 2023 11:06 PM
  [ # 569 ]

Dat ze eens gauw ophoepelen met die winterse ellende. Ik snap dat niet hoor, mensen die dat ook nog op gaan zoeken en ‘t dan een vakantie noemen. Nou ja, ieder z’n meug. Als je er maar lol aan beleeft Smile

En zodra de thermometer aan de noordkant van 30 graden staat flikkeren ze d’r gewoon óók weer zout op (want anders verkopen de zoutboeren niks meer natuurlijk met die grotendeels zwakke winters), dus het is uiteindelijk zo langzaamaan nog maar een dag of twee, drie geschikt weer om je ouwe bak buiten te hebben Rolling Eyes

Maar goed. Nu met dat ouwe ding de baan op = vragen om de volgende weet-ik-veel hoeveel uur laswerk en dat mag ook wel eens een paar dagen ‘klaar’ zijn. Vond ik zelf eigenlijk.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 13 maart 2023 02:16 PM
  [ # 570 ]

Remklauw RV zover benet, blijkt-ie achterin de cilinder vast te lopen. Tijd voor nieuwe klauwen dus want deze zijn dan wel op. Verder bleek het kabeltje van de abs-sensor erg matig te worden. Boutje wilde los, maar de sensor is in het fuseeblok afgebroken. Om ‘m eruit te krijgen moet het remschild eraf en dat betekent dat het wiellager eruit moet. En die heeft weliswaar nog niet echt speling, maar hij maakt wel lawaai. Kunnen we dus ook maar beter links en rechts nieuwe in zetten. Verder is in ieder geval rechts een fuseenkogel aan z’n einde = nieuwe draagarm =  dan ook maar x2 want de linkerkant is nooit veel beter. En dan heb ik de achterkant nog niet eens bekeken…

Maar goed. Maar eens zien hoe ‘t moet. Ik heb eigenlijk natuurlijk een donorauto staan, maar aangezien we vanaf morgen weer in de winterse buien zitten en ik er belachelijk weinig zin in & tijd voor heb om daar in de sneeuw, hagel en ellende de remmerij onderuit te trekken om ‘t te kunnen beoordelen gaat dit wel op ‘alles nieuw’ af.

Klassiek gevalletje ‘every half-hour job is one broken bolt away from a three-day ordeal’, dit. Het typische is dat al die issues pas echt een ding worden als er iets simpels even opgefrist moet worden voor de keuring. Zolang je er met je takken afblijft rijdt het ding als een malle en ook echt altijd. Ik bedoel, ik heb er het afgelopen kleine jaar echt heel erg weinig mee te stellen gehad, heel wat anders dan die Compact!

Maar goed. Even verzinnen wat wijsheid is en of ik eventueel die donorauto uit het weer kan opstellen om, daar waar dat zinvol is, wat zooi om te wisselen. Anders komt er puur door tegenvallend weer geen hol terecht van het plan om dat ding te verhergebruiken in het grijze gevaar en eigenlijk is dat zonde.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
38 van de 47
« Eerste  < Vorige 36 37 38 39 40 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook