1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Ze krijgt nieuwe bollen
morjos
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 26-06-2016

Gepost: 11 maart 2021 01:07 PM

Hallo allen,

Morgen krijgt mijn ‘91-er Break nieuwe veerbollen.
Geen grote wereldgebeurtenis op zich…..gebeurt wel meer Laughing

Gaat gebeuren bij Garage Vrijsen hier kortbij in B-Peer, specialist in DS en CX, waar ik zéér tevreden over ben. Wat goed is mag ook eens genoemd worden.

Eigenlijk had ik gevraagd om comfortbollen, maar die weigerde Vrijsen te plaatsen, zouden te zacht zijn en ik zou er niet mee door de keuring geraken, zeker niet wat betreft de achterkant. Hij wil enkel de originele bollen die onder de break horen bestellen en monteren….waar ik het volste vertrouwen in heb dan. Ook enkel nieuwe bollen en geen nagevulde meuk.

Maar nu vraag ik me af of er n og nieuwe bollen voor CX e.d. gefabriceerd worden, of zijn dit allemaal gerestaureerde ??

En hoe gaat de break nu “zweven” doordat er achterkant hardere bollen komen dan voorkant ?? De bollen waren bij aankoop van de break, nu bijna 2 jaar geleden, al aan de mindere kant, dus ik heb geen echte referentie, en mijn laatste daily CX is ook al dik 25 jaar geleden….dus een échte referentie heb ik niet.


Heb trouwens gisteren hier op het forum gelezen dat die comfortbollen in feite dikke brol zijn….tongue rolleye

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9857
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 11 maart 2021 03:02 PM
  [ # 1 ]

De achterbollen zijn altijd op een lagere druk dan de voorbollen omdat op de voortrein veel meer gewicht drukt. Vooral bij een cx. Voor 75 bar en achter 40 bar. Voor zover ik heb kunnen nagaan zijn de drukken voor een break hetzelfde als voor een berline.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9125
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 11 maart 2021 03:46 PM
  [ # 2 ]

Een CX Break heeft specifieke achterbollen, dit zijn namelijk nog deelbare, zoals op de DS.

https://citrotech.nl/shop/product/revisie-veerbol-lhm-cx-break-achter/

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 11 maart 2021 03:57 PM
  [ # 3 ]

IHFS maakt nog steeds bollen voor de CX.
Of Citroën nog originele maakt weet ik niet, je zou even bij CX-Basis.de kunnen kijken wat zij aanbieden.

Laat je ook de LHM vervangen, het filter schoonmaken en de remleidingen doorspoelen als je toch bezig ben? Dan heb je weer een goede basis voor je veer en remsysteem.

Profiel  
 
morjos
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 26-06-2016

Gepost: 11 maart 2021 04:34 PM
  [ # 4 ]
jantje1948 schreef:

De achterbollen zijn altijd op een lagere druk dan de voorbollen omdat op de voortrein veel meer gewicht drukt. Vooral bij een cx. Voor 75 bar en achter 40 bar. Voor zover ik heb kunnen nagaan zijn de drukken voor een break hetzelfde als voor een berline.


Ook voor een Break ??? Wordt soms zwaarder beladen als een berline….toch ?

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9125
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 11 maart 2021 04:52 PM
  [ # 5 ]

Ik herhaal, een CX Break heeft een eigen type achterveerbol. Deelbaar, met een groter membraan en 35 bar initiële druk.

Bij IFHS is dat type CX35RB.
Alleen is dat geen deelbare meer, anders dan origineel dus.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
morjos
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 26-06-2016

Gepost: 11 maart 2021 05:19 PM
  [ # 6 ]

Ja, de CX specialist waar de bollen worden vervangen weet wel wat hij doet veronderstel ik….

Breng verslag uit na de operatie.

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1314
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 11 maart 2021 05:48 PM
  [ # 7 ]
jantje1948 schreef:

De achterbollen zijn altijd op een lagere druk dan de voorbollen omdat op de voortrein veel meer gewicht drukt. Vooral bij een cx. Voor 75 bar en achter 40 bar. Voor zover ik heb kunnen nagaan zijn de drukken voor een break hetzelfde als voor een berline.

@jantje: Ik dacht dat het anders was. Hoe minder druk (bar) er is in de veerbol, hoe stugger (of sportiever, zouden de Duitsers zeggen) de vering is (tot stuiteren aan toe, als de druk veel te laag is). De DS break bollen hebben daarom een lagere druk dan de berlines omdat het werkpaardjes zijn. Het verschil voor-achter is er door de belading (net als verschillende bandenspanning voor-achter). De hoogte-compensatie van het gewicht komt door de oliedruk, daar maakt gasdruk dus niet uit. Ik kan me voorstellen dat de schokdempers (kanaaltjes) ook hier een rol spelen. Kortom, heb je een andere uitleg, dan leer ik er graag van. Het hydropneumatisch systeem is technisch eenvoudig maar natuurkundig heel ingewikkeld. En interessant.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9125
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 11 maart 2021 05:51 PM
  [ # 8 ]

Correct, tot 10 % meer dan de originele druk geeft een soepeler verende auto.

Een auto met te lege bollen stuitert.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 11 maart 2021 07:50 PM
  [ # 9 ]

De dempers spelen zeker een rol, bij comfort bollen is de doorgang van de demper groter gemaakt.

Comfort bollen zijn nooit door Citroën zelf geleverd, altijd aftermarket dus.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 12 maart 2021 07:33 AM
  [ # 10 ]

voor het ultime veercomfort MOET je deelbare achterbollen hebben! Voor bollen op iets meer dan originele druk.
Ook hoofdbol en remaccu checken/vervangen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9125
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 12 maart 2021 09:31 AM
  [ # 11 ]
morjos schreef:

Hij wil enkel de originele bollen die onder de break horen bestellen en monteren….waar ik het volste vertrouwen in heb dan. Ook enkel nieuwe bollen en geen nagevulde meuk.

Hier nog even op terug komend, ik twijfel zeer sterk of de originele veerbollen voor de CX nog nieuw te koop zijn en dan met name de specifieke achterveerbol voor de Break.
Ben dus benieuwd waar jouw CX-specialist deze vandaan gaat halen.

Daarnaast heb ik meer vertrouwen in een op tijd opnieuw gevulde originele veerbol dan nieuwe aftermarket van illustere komaf.
Als je het hervullen op tijd laat doen, kan dat bijna oneindig keer herhaald worden.
En deelbare bollen zijn altijd te reviseren.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9125
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 12 maart 2021 11:32 AM
  [ # 13 ]

Geen nieuwe achterveerbol dus, maar compleet gereviseerd.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 12 maart 2021 01:55 PM
  [ # 14 ]

Ik denk dat Citroën zelf al vrij lang geen deelbare bollen meer maakt.

Eigenlijk vreemd dat ze achterop een CX break nog zitten gezien Citroën in het laatste jaar van de DS fabrieksaf al gelaste bollen plaatste.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9125
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 12 maart 2021 01:58 PM
  [ # 15 ]

Bij de DS/ID-Break volgens mij tot einde productie achter gewoon deelbaar.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook