1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Le Zjie-Sept van mkatgert
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2373
Geregistreerd: 29-10-2006

Gepost: 11 maart 2021 07:42 PM

Ik heb hem al een jaar of 3, maar nu mag ze ook wel eens een plekje hebben op het CiFo: de Peugeot J7.

Van 2012 tot 2014 heb ik al een J7 gehad, waarmee we destijds heerlijk vakantie gevierd hebben, en waar we zelfs een korte tijd in gewoond hebben totdat de Franse winter te koud werd. Helaas; de APK kwam er aan en de bus stond in Nice: toen is besloten om de bus te verkopen aan een Nederlander die hem naar NL heeft teruggereden.

Zonder busje is echter ook maar zo-zo, dus toen er eind 2017 een smakelijk exemplaar op ‘t Goeie Hoekje stond, in de buurt van Troyes, zijn we gaan kijken en hebben we hem/haar, na een vermakelijke, van wijn doordrongen, overdracht van de vorige eigenaar aan ons, naar Nederland gereden. Een tocht met een lege bus, zonder daadwerkelijk werkende verwarming, bij vrieskou, met niet functionerende koudstartverstelling; het was een memorabel avontuur. Hoe dan ook, we waren eigenaar van een Peugeot J7, met 2112cc aan puur onversneden dieselgeratel.

Hier staat hij gebroederlijk naast mijn (voormalige) 504 in de schuur:

In het voorjaar van 2018 zijn we begonnen met het intimmeren van een camperinterieurtje, zodat we in augustus 2018 met het gevaarte op huwelijksreis konden.

Zo gezegd, zo gedaan.

Na meerdere mooie weekendjes en vakanties weg besloot vorig jaar de motor er de brui aan te geven: liters KVS in het carter. Dus maar begonnen met het blok er uit te trekken en open te maken.


Éen zuiger heeft wat oppervlakkige schade:

Krukas en drijfstanglagers bij deze cilinder zien er dan wel goed uit:

De drijfstanglagers van cilinder één zien er iets minder florissant uit heb ik het idee, al is die groef niet te voelen:

Mooi, zo’n blok zonder ketting…

Het plan is nu:
- alle zuigers er uit halen en de staat er van checken
- alle drijfstang- en krukaslagers checken
- krukas er uit om de achterste oliekeerring te vervangen
- cilinderbussen er uit om de rubber keerring bij de voet te vervangen
- kop laten vlakken en reinigen
- wellicht nog de injectoren (laten) reinigen
- alles weer opbouwen met nieuwe pakkingen.

En dan later nog:
- wat licht laswerk bij het petje (boven de voorruit)
- nieuwe koppeling + drukgroep + druklager
- bakolie verversen

En dan weer op pad!

Dynamiteur d’aqueducs

Profiel  
 
graddus
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15202
Geregistreerd: 16-05-2005

- Traction Avant 11B Forest
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
Gepost: 11 maart 2021 07:59 PM
  [ # 1 ]

Wat een lekker ding, Michiel.

Profiel  
 
Lucas
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5791
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 11 maart 2021 08:38 PM
  [ # 2 ]

Wat een vreselijk leuke J!

Profiel  
 
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2373
Geregistreerd: 29-10-2006

Gepost: 12 maart 2021 05:05 PM
  [ # 3 ]

Dank! We zijn er ook erg blij mee. Hier nog een sfeerplaatje van afgelopen zomer:

Vandaag heb ik het onderblok helemaal kaal gemaakt: zuiger, nokkenas, oliepomp en krukas verwijderd. Allen de cilinderbussen moeten er nog uit, maar die zitten goed vast. Krukas lijkt mooi:

De krukaslagers iets minder…



Kan een kenner mij vertellen of het verstandig is om deze lagers te vervangen?

Dynamiteur d’aqueducs

Profiel  
 
jantje1948
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8710
Geregistreerd: 21-04-2006

- C4 (2004-heden) 1.6 16v
Gepost: 12 maart 2021 06:16 PM
  [ # 4 ]

Niet echt opzienbarend denk ik. Lagers kosten je de kop niet. Ik zou eerst met een micrometer (elke tap in 3 richtingen) meten of alle tappen nog binnen de toleranties zijn. Zo ja, eventueel nieuwe lagerschalen.
Op welke manier gaf hij er de brui aan? Leuke bus trouwens!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive.

Profiel  
 
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2373
Geregistreerd: 29-10-2006

Gepost: 12 maart 2021 06:24 PM
  [ # 5 ]

Dank! Hij gaf er eigenlijk niet zozeer de brui aan; de motor bleef probleemloos doortokkelen met een liter KVS in de olie. Maar gezien de hoeveelheid mayonaise die door het hele blok zit was ik geen moment te vroeg met het opentrekken van het blok.

Dynamiteur d’aqueducs

Profiel  
 
MiGS
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 603
Geregistreerd: 23-11-2009

- GS/GSA 1220 Club break
Gepost: 12 maart 2021 07:02 PM
  [ # 6 ]

Superleuk bussie!

al vond ik die klapband op de A4 wat minder… tongue wink maar nu rondòm nieuw rubber gelukkig.

Dat ding is leeg echt een fantastische stadsskelter, genoeg koppel en een lekker korte bak, deurtje open en roeren maar!

Nou ja, leeg… er lag een piano in en ik had een bijrijder die nog net niet ging gillen… cheese

GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99

Profiel  
 
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2373
Geregistreerd: 29-10-2006

Gepost: 12 maart 2021 07:11 PM
  [ # 7 ]

Haha, oh ja, dat was ook nog eens gebeurd… Busje uitgeleend aan MiGS, nog voordat ie ingetimmerd was, en toen klapte de band net na de Beneluxtunnel. En ik had de reserveband nog thuisliggen Mr. Green

Dus dan maar met band en hond to the rescue.

Dynamiteur d’aqueducs

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9592
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 13 maart 2021 11:20 AM
  [ # 8 ]

Je ziet ze haast nooit meer, in Frankrijk logischerwijs iets meer.
Geweldige busjes.

Ook een leuke ombouw naar camper, niet als de meeste heel de boel dichtgetimmerd.

Ik lees graag mee voor vervolgverhalen.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40975
Geregistreerd: 26-02-2005

- C4 (2004-heden) C4 PureTech 110
- C4 (2004-heden) 1.6 16v ambiance bva
Gepost: 13 maart 2021 04:13 PM
  [ # 9 ]

Één van m’n collega’s heeft zo’n bus uit Frankrijk gehaald, een brandweeruitvoering op benzine uit de jaren ‘80. Super leuke kar.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Breeze
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1192
Geregistreerd: 30-11-2009

- Xantia 3,0 V6 Exclusive Break (manuelle)
Gepost: 13 maart 2021 04:35 PM
  [ # 10 ]

Leuk concept Michiel. Veel plezier ermee.

Adri

Profiel  
 
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2373
Geregistreerd: 29-10-2006

Gepost: 23 maart 2021 05:13 PM
  [ # 11 ]

Ik stel de vraag ook even hier voor het panel experts dat hier rondloopt:

Met een zelfgebouwde cilinderbustrekker heb ik de cilinders uit het onderblok gekregen. Bij nadere inspectie van cilinderbus 1 zag ik een klein haarscheurtje aan de onderkant van de bus.

Is dit ernstig genoeg om een nieuwe bus + zuiger op de kop te tikken?

Dynamiteur d’aqueducs

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4126
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 23 maart 2021 07:21 PM
  [ # 12 ]

Zit die scheur in de slagrichting? En draagt dat onderste deel van de bus nog, of komt de zuiger daar niet?
Kan je de bus draaien, of alleen 180 graden? Ik vraag me af hoe zoiets kan ontstaan: is de zuigerpen lagering niet soepel meer zodat deze een moment kan opnemen?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2373
Geregistreerd: 29-10-2006

Gepost: 23 maart 2021 07:54 PM
  [ # 13 ]

Hierbij een doorsnede van de motor, met in het rood omcirkeld de plek waar het scheurtje zit. De zuiger komt er dus wel langs, maar het is verre van de verbrandingsruimte. De zuiger en zuigerpen liepen prima soepel. De scheur is in de slagrichting. De bus kan in principe in alle orientaties er in, er zit wel een merktekentje op de onderrand (die zie je ook op de foto).

Er is een kans dat het komt van de opmerking uit Olyslager: ‘Verwijder de cilinderbussen; u kunt een passend stuk hardhout gebruiken en de bussen uit het blok tikken.’ Maar goed, als ik met een stuk hardhout een scheur in een bus kan slaan dan ken ik m’n eigen krachten niet Smile

Dynamiteur d’aqueducs

Profiel  
 
MiGS
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 603
Geregistreerd: 23-11-2009

- GS/GSA 1220 Club break
Gepost: 24 maart 2021 09:51 AM
  [ # 14 ]

bijzonder dit… Moeilijk te zeggen of het oud of nieuw is als je het breukvlak niet kunt zien. Ik verwacht dat het er al héél lang zit.

De functionaliteit van het onderste stuk van de bus is alleen geleiding van de zuiger, ik zie er geen bezwaar in om de scheurtip voor de zekerheid af te boren als deze bus verder goed herbruikbaar is

GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99

Profiel  
 
Breeze
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1192
Geregistreerd: 30-11-2009

- Xantia 3,0 V6 Exclusive Break (manuelle)
Gepost: 24 maart 2021 10:39 AM
  [ # 15 ]

Loctite xxx (geintje).

Adri

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2021 | adverteren
Facebook