2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
Le Zjie-Sept van mkatgert
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 41064
Geregistreerd: 26-02-2005

- C4 (2004-heden) C4 PureTech 110
- C4 (2004-heden) 1.6 16v ambiance bva
Gepost: 24 maart 2021 01:15 PM
  [ # 16 ]

Zo te zien komt de zuiger niet in de buurt van dat scheurtje. Ik zou aan het einde van de scheur een minuscuul gaatje boren teneinde doorscheuren te voorkomen en de hele bende weer lekker in elkaar beunen. Been there, seen that, fixed that.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2400
Geregistreerd: 29-10-2006

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
Gepost: 13 april 2021 12:32 PM
  [ # 17 ]

Bedankt voor alle antwoorden. Vandaag ben ik, met wat vertraging, langs de motorenreviseur geweest. De krukas is gelept en goedbevonden (zelfs uitzonderlijk goed voor de leeftijd) dus ik hoef niet naar ondermaat lagers.

De cilinderbussen zijn geborsteldhoond, maar zijn toch wel erg slecht. Alle 4 hebben ze een ingevreten plek, alsof de motor lang heeft stilgestaan op een bepaalde stand met KVS in de cilinders.

Ik heb zojuist toch nog ergens een batch cilinderbussen op de kop kunnen tikken, dus die worden vervangen. De zuigers zijn nog prima op maat en kunnen dus in de nieuwe bussen.

De cilinderkop gaat afgeperst worden en er worden nieuwe wervelkamers in gemonteerd want die waren allemaal gescheurd.

Dynamiteur d’aqueducs

Profiel  
 
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2400
Geregistreerd: 29-10-2006

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
Gepost: 13 april 2021 03:12 PM
  [ # 18 ]


Dynamiteur d’aqueducs

Profiel  
 
jantje1948
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8820
Geregistreerd: 21-04-2006

- C4 (2004-heden) 1.6 16v
Gepost: 13 april 2021 03:34 PM
  [ # 19 ]

Dat ziet er inderdaad niet fris meer uit!
Plaats je de oude lagerschalen terug? Of nieuwe in de standaardmaat?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive.

Profiel  
 
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2400
Geregistreerd: 29-10-2006

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
Gepost: 13 april 2021 03:37 PM
  [ # 20 ]

Ik heb nieuwe hoofdlagerschalen en nieuwe drijfstanglagerschalen in standaardmaat.

Dynamiteur d’aqueducs

Profiel  
 
jantje1948
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8820
Geregistreerd: 21-04-2006

- C4 (2004-heden) 1.6 16v
Gepost: 13 april 2021 04:42 PM
  [ # 21 ]

very good

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive.

Profiel  
 
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2400
Geregistreerd: 29-10-2006

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
Gepost: 21 april 2021 11:28 AM
  [ # 22 ]

De nieuwe bussen zijn gisteren binnengekomen!

Bussen uitklokken op pasvlak (let niet op de positie van de magneethouder, die stond alleen zo voor de foto)

Alle bussen steken nu tussen de 0.05 en 0.07 millimeter uit boven het pasvlak.

Dynamiteur d’aqueducs

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4201
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 22 april 2021 07:47 AM
  [ # 23 ]

Mooi!
Wat een enorme constructie om de bussen op hun plek te houden. Is het zo’n exotische maat dat er geen normale bout in past?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2400
Geregistreerd: 29-10-2006

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
Gepost: 22 april 2021 08:04 AM
  [ # 24 ]

Ja, het is M11 fijn. Ik heb gewoon de kortste kopbouten gebruikt en net zolang doorgestapeld tot het mooi klemt Smile Uiteraard is er ook speciaal gereedschap voor maar dat heb ik niet.

Dynamiteur d’aqueducs

Profiel  
 
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2400
Geregistreerd: 29-10-2006

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
Gepost: 02 mei 2021 05:08 PM
  [ # 25 ]

De cilinderkop is gereviseerd. Gevlakt, afgeperst, nieuwe klepzittingen, nieuwe wervelkamers en één nieuwe klepgeleider.

Verder met de opbouw, maar ik loop een beetje vast op de achterste krukaskeerring. Dat is een constructie met twee gevlochten ‘touwtjes’, die de olie binnen moet houden.


Alles gemonteerd met speciaalgereedschap, maar deze touwtjes steken kennelijk toch te ver uit. Als alle lagerkappen gemonteerd zitten wil de krukas niet meer rond. Als ik de achterste lagerkap losdraai gaat alles weer soepel.

We modderen nog even door…

Dynamiteur d’aqueducs

Profiel  
 
jantje1948
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8820
Geregistreerd: 21-04-2006

- C4 (2004-heden) 1.6 16v
Gepost: 02 mei 2021 06:06 PM
  [ # 26 ]

Dat lijkt op de afdichting van een schroefas! Staat er geen procedure voor in het WPHB?

Edit: als ik nog eens naar de foto’s kijk krijg ik het idee dat het touwtje in de andere groef moet.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive.

Profiel  
 
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2400
Geregistreerd: 29-10-2006

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
Gepost: 02 mei 2021 06:51 PM
  [ # 27 ]

Ja inderdaad, het heeft wat weg van een schroefasafdichting.

De keerring moet wel degelijk in deze gleuf; de oude komt er ook uit en de andere gleuf huisvest een verdikking van de krukas (zie hier aan de linkerkant van de krukas, die schijf naast de flens waar het vliegwiel op zit)

De Olving, RTA en dergelijke zeggen alleen “gebruik speciaal gereedschap 8.110A”

Dit is wat er in de RTA staat:

Dit is het speciale gereedschap:

Dynamiteur d’aqueducs

Profiel  
 
jantje1948
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8820
Geregistreerd: 21-04-2006

- C4 (2004-heden) 1.6 16v
Gepost: 02 mei 2021 07:18 PM
  [ # 28 ]

Nu zie ik het. In de foto van de losse lagerkap zat het touwtje er nog in!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive.

Profiel  
 
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2400
Geregistreerd: 29-10-2006

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
Gepost: 04 mei 2021 06:19 PM
  [ # 29 ]

Nou, kennelijk zijn niet alleen DS-onderdelen onderhevig aan matige maatvoering en slechte kwaliteit.

Setje nummer 3 was eindelijk raak: probleemloos passen en een soepel lopende krukas. We kunnen weer door!

Dynamiteur d’aqueducs

Profiel  
 
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2400
Geregistreerd: 29-10-2006

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
Gepost: 05 mei 2021 12:09 PM
  [ # 30 ]

... met een lichtelijk beschadigd krukaslager. Door de motor te tornen met de slecht passende krukaskeerring is kennelijk het achterste (nieuwe) lager beschadigd. Confused

Dynamiteur d’aqueducs

Profiel  
 
 
2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2021 | adverteren
Facebook