4 van de 7
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
   
schokken in de motor bij hogere snelheden
Peter-Paul
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 52
Geregistreerd: 07-03-2021

Gepost: 11 oktober 2022 04:07 AM
  [ # 46 ]

Mijn cx heeft een nieuw probleem, of twee nieuwe problemen.
Probleem 1,er is een licht zingend geluid te horen wat hoger van toon wordt bij meer toeren. Ik ben bang voor iets met de automatische versnellingsbak maar het zou ook de nieuwe nokkenasketting kunnen zijn die er een maand of drie geleden ingezet is, toen is dit geluid ook begonnen maar dat kan toeval zijn.

Probleem 2, boven de 90 km gaat de auto af en toe op een onregelmatige manier inhouden niet constant maar met zachte schokken, alsof er af en toe niet genoeg benzine in gaat. Nou zijn een maand of drie geleden door de garage alle rubber slangen en het benzinefilter van het IE systeem vernieuwd maar dat zou toch geen probleem moeten veroorzaken na twee maanden rijden? Ook heb ik een week geleden met een kapotte accu gestaan, oude accu met alle grote stroomverbruikers aan (achterruitverwarming, luchtblazers, ruitenwisser) begaf het midden op een drukke kruising. In ieder geval heb ik hem toen opnieuw gestart met een stel accukabels en een behulpzame medeweggebruiker. In mijn technische boek las ik later dat er daardoor iets fout kan gaan met het elektrische regelsysteem van het IE systeem.

Ik dacht te weten dat je, om vonken te voorkomen, eerst de minkabel aangesloten moet hebben en dan de plus kabel en bij het loshalen eerst de plus los en dan de min, dit omdat op de plus aansluiting van de accu spanning staat. Maar misschien was dat fout. En ik hoorde van iemand dat je beter ,dan direct op de accu, de min kabel kan aansluiten op het contactpunt op het chassis maar ik weet niet of dit klopt.
Er is een nieuwe accu ingezet en er is gemeten of het opladen nog goed werkte en dat was in orde.
Ik ga in ieder geval de klep van de luchtmeter eerst eens schoonmaken met remmenreiniger misschien zit daar iets verstopt. Dan kijk ik nog even of het slangetje van de vacuumvervroeger niet vies en verstopt is.
Veel meer durf ik verder niet te doen aan dit systeem daarvoor heb ik er niet genoeg verstand van dus als dat niet helpt gaat hij toch maar weer naar de garage.
Maar als iemand nog een voor de hand liggende oplossing weet dan hoor ik het graag.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 11 oktober 2022 08:23 AM
  [ # 47 ]

Accu:
Je maakt altijd eerst de MIN los. Niet omdat de plus slecht zou zijn maar omdat je bij het losmaken van de mIN geen kortsluiting kan veroorzaken en bij de plus wel. nadat de min los is kan je op de plus geen kortsluiting meer maken.

zonder accu kan je theoretisch wel schade aan je i.e. veroorzaken maar dan doet ie het nu niet goed meer..

dat zingen kan inderdaad je ketting zijn. Checken is niet zo moeilijk.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Peter-Paul
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 52
Geregistreerd: 07-03-2021

Gepost: 12 oktober 2022 01:21 AM
  [ # 48 ]

Dank voor de reactie. Dat checken van de nokkenasketting is dan zeker gewoon luisteren? Dat heb ik geprobeerd maar er is te veel geluid omheen om het precies te lokaliseren.

Profiel  
 
Peter-Paul
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 52
Geregistreerd: 07-03-2021

Gepost: 12 oktober 2022 01:23 AM
  [ # 49 ]

Nog vergeten: die schade aan het IE systeem zal wel niet want hij rijdt goed tot 90 km/u en start ook goed en trekt normaal op.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 12 oktober 2022 07:54 AM
  [ # 50 ]
Peter-Paul schreef:

Dank voor de reactie. Dat checken van de nokkenasketting is dan zeker gewoon luisteren? Dat heb ik geprobeerd maar er is te veel geluid omheen om het precies te lokaliseren.

Nee. dan moet de deksel eraf en dan kijken. Kan je redelijk bij door de wielkast…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
woutersmits
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3706
Geregistreerd: 08-05-2005

- CX 2200
- CX 2200
Gepost: 12 oktober 2022 09:26 AM
  [ # 51 ]

Wat betreft het inhouden, bij mijn 25IE was het een combinatie van valse lucht, eigenlijk op diverse plekken in het traject naar de injectoren, en de bobines vervangen. Maar dat schijnt bij een 25 sowieso slim te zijn.
Dat onregelmatige kwam vooral voor rond de 2000/2200 toeren.

Profiel  
 
Gepost: 12 oktober 2022 01:33 PM
  [ # 52 ]

Bij een IE komt het voor dat de plastic inlaat buis door veroudering slap word en door vacuum dichtgeknepen word.
Met tot gevolg slechter lopen.

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 12 oktober 2022 03:42 PM
  [ # 53 ]

Dit heeft toch helemaal niets met speling op de stuurstang te maken?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 12 oktober 2022 05:03 PM
  [ # 54 ]
Nielsje schreef:

Dit heeft toch helemaal niets met speling op de stuurstang te maken?

Misschien even aan Peter-Paul uitleggen hoe hij de titel van dit topic kan aanpassen bij een nieuwe vraag?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Peter-Paul
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 52
Geregistreerd: 07-03-2021

Gepost: 13 oktober 2022 12:08 AM
  [ # 55 ]

Mij is in het begin als lid van de club verteld dat ik niet voor elk onderwerp een nieuw topic moet aanmaken .Zo zit alles van mij en mijn auto bij elkaar. Volgens mij gaat bij de zoekfunctie het dan toch goed omdat die de hele tekst bekijkt. Op zich wel logisch maar als het anders hoort hoor ik het graag.

Profiel  
 
woutersmits
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3706
Geregistreerd: 08-05-2005

- CX 2200
- CX 2200
Gepost: 13 oktober 2022 07:12 AM
  [ # 56 ]

Dat is inderdaad handig. Maar je eerste post kun je wijzigen. Je kunt dan de titel aanpassen aan je actuele vraag.
Bv; Peter Paul zijn CX; horten en stoten.

Profiel  
 
Peter-Paul
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 52
Geregistreerd: 07-03-2021

Gepost: 30 oktober 2022 04:28 AM
  [ # 57 ]

Heb de auto lekker luxe naar de garage gebracht, zij hebben twee injectoren vervangen wegens lekkage, het dubbel relais injectie vervangen door een nieuwere maar wel tweedehands, er zat blijkbaar een heel erg oude in. De benzinedruk was goed en ze hebben de benzinepomp een nieuwe massadraad gegeven, en de carterontluchtingsslang vernieuwd(ik weet niet waarom). De auto loopt nu wat soepeler en rustiger, vooral ook stationair.
Helaas het inhouden bij hogere snelheid doet hij nog steeds.En een paar dagen later kwam ik na een ritje van een half uur weer met een lege accu te staan, gelukkig bijna bij mijn huis maar hij gaf 9 volt aan en de auto stopt er dan helemaal mee.
De laadspanning is gemeten toen er twee weken geleden bij ditzelfde probleem een nieuwe accu in is gezet en die laadspanning was toen goed volgens dat bedrijf. Ik moet er denk ik nu toch vanuit gaan dat de accu niet of niet altijd wordt opgeladen dus ik laat er een nieuwe dynamo met spanningsverdeler in zetten. Het begint een beetje kostbaar te worden maar ik kan er ook niet mee stoppen en hoop maar dat de problemen dan opgelost zijn. Dan ga ik er dus van uit dat het inhouden van de auto ook ligt aan de slechte oplaadcapaciteit en/of stroomvoorziening.
Ik kan verder geen grote stroomlekken bedenken en het leeg raken van de accu gebeurde, die twee keer, tijdens het rijden vandaar mijn conclusie dat er niet wordt opgeladen.
Of heeft iemand nog andere ideeën?

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 30 oktober 2022 07:34 AM
  [ # 58 ]

Voordat je de dynamo laat vervangen, kun je ook nog het laadstroomlampje controleren. Brandt dat als de auto op contact staat? Zo nee, dan zou dat de oorzaak kunnen zijn.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 30 oktober 2022 09:08 AM
  [ # 59 ]

Zodra de boordspanning onder de 12 volt komt gaat een injectie-cx muiten. Het ding heeft echt behoefte aan een stabiele laadstroom van minimaal 13,4 volt.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9125
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 30 oktober 2022 09:13 AM
  [ # 60 ]

Zullen we de begrippen spanning en stroom maar niet door elkaar gooien? Wink

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
4 van de 7
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook