5 van de 7
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende > 
   
schokken in de motor bij hogere snelheden
Peter-Paul
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 52
Geregistreerd: 07-03-2021

Gepost: 30 oktober 2022 11:10 PM
  [ # 61 ]

Stroom is de hoeveelheid elektrische lading die ergens doorheen stroomt (bijvoorbeeld door een draad). Symbool van stroom is I, eenheid de Ampère (A). Spanning kan het makkelijkst begrepen worden door het te zien als de ‘kracht’ waarmee de stroom door de draad ‘geduwd’ wordt. Symbool van spanning is U, eenheid de Volt (V). Weerstand is een maat voor hoe goed stroom wordt tegengehouden. Symbool van weerstand is R, eenheid de Ohm (Ω). Stroom, spanning en weerstand zijn onmisbaar om de werking van elektrische schakelingen te snappen.

Ik heb dit er maar even bij gekopy/paste voor mijzelf en iedereen.

En bedankt voor jullie snelle reacties.

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 31 oktober 2022 06:49 AM
  [ # 62 ]

Spanning druk je uit in Volt en stroom in Ampère. Zo simpel kan het zijn.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9125
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 31 oktober 2022 07:31 AM
  [ # 63 ]

En zonder spanningsverschil geen stroom.

Maar even terug naar het laadstroomcontrolelampje, die moet branden bij contact aan en nog motor uit.

Het lampje mag niet stuk zijn, er moet een stroompje doorheen kunnen lopen, anders start de bekrachtiging van de dynamo niet.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 31 oktober 2022 07:51 AM
  [ # 64 ]

Boven de 4000 toeren, motortoerental, wordt de dynamo zelfbekrachtigend.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 31 oktober 2022 09:15 PM
  [ # 65 ]
Peter-Paul schreef:

De laadspanning is gemeten toen er twee weken geleden bij ditzelfde probleem een nieuwe accu in is gezet en die laadspanning was toen goed volgens dat bedrijf. Ik moet er denk ik nu toch vanuit gaan dat de accu niet of niet altijd wordt opgeladen dus ik laat er een nieuwe dynamo met spanningsverdeler in zetten. Het begint een beetje kostbaar te worden maar ik kan er ook niet mee stoppen en hoop maar dat de problemen dan opgelost zijn.

Vervelend dat je wat ‘aanloopproblemen’ hebt met je CX. Eerlijkheidshalve denk ik dat CX rijden nooit een goedkope hobby zal zijn. Ik denk dat mijn CX in de categorie ‘redelijk netjes’ valt, toch is er altijd wel iets wat aandacht nodig heeft. Het zijn gewoon oude auto’s. Ook met perfect onderhoud gaat er na 45 jaar wel eens wat kapot.

Ik heb mijn dynamo een paar jaar terug laten reviseren bij een specialist. Dat kostte me toen 75 euro. De nieuwe regelaar die ze gemonteerd hadden, is echter redelijk snel overleden. Matige kwaliteit, een maandagochtend exemplaar, of veroorzaakt door de accu? Of toch die ene sluiting van een tijdje terug in m’n ontsteking? Zeg het maar. Door te meten kan je een hoop uitsluiten (en besparen), mogelijk heb je alleen een nieuwe regelaar nodig. Paar tientjes en het ding is in te bouwen zonder dat je de dynamo hoeft uit te bouwen.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Peter-Paul
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 52
Geregistreerd: 07-03-2021

Gepost: 09 november 2022 06:28 AM
  [ # 66 ]

De garage heeft een nieuwe spanningsregelaar op de dynamo geïnstalleerd en de oude spanningsregelaar die onder de reserveband zat afgekoppeld. We gaan ervanuit dan nu het stroomprobleem opgelost is. Helaas toen ik een proefritje maakte op de autobaan bleek het inhouden boven de 90 a 100 km nog steeds aanwezig. Ikzelf zit nu te denken aan de luchtmeter, misschien is die vuil of komt op een of andere manier bij hogere snelheden het signaal niet goed door naar de modulator. Toen ik dit voorlegde aan de garage vroeg hij nog eens wat voor type het ook weer was en moesten ze dit even uit gaan zoeken en overleggen en dan bellen ze terug wanneer ik hem weer kan brengen. Ik begin er niet aan dit deel van de inspuiting zelf te controleren want het gaat hier volgens mij om allerlei stroompjes die je moet meten om te weten of en wat er fout gaat. Hoewel als ik verder lees in de vraagbaak zie ik dat de luchtklep geen glijdende schaal heeft maar twee contacten een voor stationair en een voor vollast dan zou die voor vollast niet goed werken omdat hij alleen inhoudt bij hogere snelheden. Of het zit niet in de luchtklep zelf maar in de modulator die deze signalen moet verwerken. Dit verhaal geef ik dan maar door aan de garage en dan maar hopen dat het dat is. Hoewel ik krijg nu ook wel zin om het zelf eens te proberen, ik ga het nog even overdenken.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 09 november 2022 07:44 AM
  [ # 67 ]

De gaskleppositieschakelaar kent 2 schakelpunten, niet de luchtmassameter.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9125
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 09 november 2022 08:19 AM
  [ # 68 ]

Nog even terug naar het laadstroomlampje, gaat dat nu aan bij contact aan en uit bij lopende motor?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Peter-Paul
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 52
Geregistreerd: 07-03-2021

Gepost: 09 november 2022 11:55 PM
  [ # 69 ]

Het laadstroomlampje brand. En met de nieuwe spanningsverdeler is het knipperen van alle lampjes in het dashboard, waar ik het in een eerdere post over had, ook afgelopen.

Dus nu alleen nog het probleem met het inhouden bij hogere snelheden oplossen. De druk van de benzinepomp is goed , de verstuivers zijn goed, het dubbel relais injectie is vernieuwd (64 euro, er zat een hele oude op). Ik heb nog niets gehoord van de garage over wat ze er nu nog aan willen doen maar ze zouden mij nog bellen.

Ander probleem is dat deze garage( Le Garage in Wassenaar, van van der Velde) er na 25 jaar mee op gaat houden en zijn klanten adviseert naar de citroen garage Civer in Voorschoten te gaan. Ik hoop dat ze mijn probleem nog oplossen voor die tijd anders gaat die nieuwe garage weer helemaal van voor af aan beginnen. Kent iemand die garage Civer in Voorschoten?

Aan Waterman de vraag: zijn die twee schakelpunten van de gasklep dan voor stationair en vollast en kan ik die schakelaar (ik zie hem zitten op de as van de gasklep) doormeten of hij werkt, het ziet er uit als een ding wat je niet open kunt maken om het schoon te maken of te repareren.En kan dit de oorzaak zijn van het inhouden op hoge snelheid? Ik geef dit in ieder geval ook mee aan de garage( als ik het zelf niet aandurf) zij zetten er waarschijnlijk gewoon een nieuwe schakelaar op. En tweede vraag: kan die luchtmassa meter dat inhouden op hogere snelheden veroorzaken of zou je dan, als deze niet goed is ook andere problemen moeten hebben? Bij lagere snelheden, ongeveer onder de 80 km, rijdt de auto prima.

Profiel  
 
Peter-Paul
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 52
Geregistreerd: 07-03-2021

Gepost: 10 november 2022 03:44 AM
  [ # 70 ]

Ik heb die gaskleppositiesensor gevonden bij:  https://www.easycarparts.nl/product/gasklep-positiesensor/a/bosch/0 280 120 301

Wel duur en niet zeker dat hij beschikbaar is, het lijkt wel dezelfde als die er nu op zit. Ik ga ook nog naar de club om te kijken of er daar een is, hij staat niet op de voorraad onderdelenlijst maar wie weet.

En weer een vraag aan Waterman: is die positiesensor nou een schakelaar met twee standen of is het een potmeter die dus elke stand van de gasklep meet en doorgeeft aan het injectie relais?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 10 november 2022 08:01 AM
  [ # 71 ]

geen onderdelen vervangen zonder dat je zeker weet dat ze stuk zijn. ga maar naar Civer, daar wordt je goed geholpen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Peter-Paul
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 52
Geregistreerd: 07-03-2021

Gepost: 25 november 2022 02:43 PM
  [ # 72 ]

Het wordt nu toch raadselachtig. De cx 2.4 EI automaat weer naar de garage gebracht met het probleem van het inhouden bij hogere snelheden( boven de honderd). Ze hebben nu het mengsel wat rijker gezet en toen zij de auto op de autobaan een half uur hebben uitgeprobeerd was er niks aan de hand maar helaas toen ik net een proefritje maakte had ik hetzelfde probleem. Het lijkt alleen of het verschijnsel iets eerder begint (bij 80) en het lijkt iets minder schokkerig te zijn. De garage weer gebeld en die waren verbaasd omdat het bij hun wel goed was maar het kan toch ook niet zijn dat ik iets fout doe, ik bedoel het is gewoon gasgeven en rijden.
Ik ga ervan uit dat wat zo’n garage meet en controleert dan ook goed is dus op een gegeven moment heb je alles gehad.
De benzinedruk was goed, het elektronische regelgedeelte van de inspuiting is vervangen ( door een tweedehandse), twee injectoren zijn vervangen omdat ze misschien een beetje lekten, accu en spanningsverdeler zijn vervangen (i.vm. een ander probleem), ik had zelf aangegeven dat het misschien die schakelaar op de gasklep is en ik weet niet of ze die echt hebben doorgemeten ze zeiden in ieder geval dat het daar niet aan lag. Benzinefilter is vervangen, distributieketting en spanner zijn vervangen, benzineslangen naar de injectoren zijn vernieuwd, uitlaat is gasdicht gemaakt, klepdekselpakking en distributiedeksel pakking zijn vervangen. En er is veel aan de remmen gedaan.
Zou bij een van deze reparaties iets fout kunnen zijn gegaan wat deze verschijnselen veroorzaakt? Zou er iets fout kunnen gaan bij het inzetten van de distributieketting, lijkt me toch heel sterk bij zo’n specialistische garage. Maar ik meen mij te herinneren dat het verschijnsel is begonnen na die eerste grote reparaties, ik bracht de auto toen omdat ik de olielekken wilde verhelpen en toen hebben ze het meeste wat ik hier noem uitgevoerd.
Weet iemand nog iets dan hoor ik het graag.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 25 november 2022 04:51 PM
  [ # 73 ]
Peter-Paul schreef:

Zou er iets fout kunnen gaan bij het inzetten van de distributieketting.

Nee, dat is niet aannemelijk.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3538
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 25 november 2022 05:10 PM
  [ # 74 ]

Bedoel je nu dat hij inhoudt als je constant 100 of meer rijdt, of doet hij dat als je 100 rijdt en wil versnellen ?
Ga er maar vanuit dat je bij 100 nog geen derde van je maximaal vermogen gebruikt dus die vollastschakelaar is dan nog niet actief ( tenzij je altijd met volgas optrekt ??)
De meeste controles zijn bij stationair toerental, of zonder dat de motor loopt: Een L-jetronic is nog niet iets dat je makkelijk kunt “uitlezen” terwijl je rijdt, daarom heb je een garage nodig die de CX IE kent en nog weet hoe een L-jetronic werkte, en die zijn schaars aan het worden.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Peter-Paul
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 52
Geregistreerd: 07-03-2021

Gepost: 25 november 2022 09:55 PM
  [ # 75 ]

Hij doet het bij constant in een hoge snelheid rijden en tijdens het optrekken en nu begint het al een beetje bij 80 km en het wordt wat schokkeriger/heviger bij hogere snelheden. Het lijkt alsof er af en toe geen benzine in de motor komt alsof er luchtbellen in de toevoer zitten. Het zijn geen harde schokken, ze zijn kort en voelen een beetje afgerond aan. Het is een inhouden van de motor.
Zou het iets met de ontsteking kunnen zijn, de vervroeger? Maar ik weet het echt niet.

Het gaat om “Le garage “in Wassenaar en zij doen al 75! jaar oude Citroëns van voor de oorlog tot en met de moderne dus mij lijkt dat ze wel weten hoe deze CX werkt maar ik krijg het idee dat zij het nu ook niet meer weten. Het was wel vreemd dat zij een ritje op de autobaan hadden gemaakt en niks gemerkt hebben dus dachten dat het gerepareerd was door het mengsel wat rijker te zetten maar helaas toen ik twee dagen later de autobaan op ging was het verschijnsel er gewoon weer. Ik heb alles geprobeerd, hard optrekken ,langzaam optrekken, constant 100 rijden constant 140 rijden, het enige wat ik opmerk is dat bij hogere snelheden het verschijnsel heftiger lijkt te worden. Mijn kilometerteller wijkt af dus 140 is ongeveer 150 km/u

Ik weet dat mijn oom een CX heeft die nu al twintig jaar in de opslag staat omdat hij tegen een elektrisch probleem aanliep wat niemand kon oplossen. Ik krijg het toch wel een beetje benauwd, je zou zeggen het is een mechanisch ding dit moet toch op te lossen zijn?

Profiel  
 
 
5 van de 7
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook