3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
Eerste XM? Of nee, Xantia!
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 05 november 2021 10:36 PM
  [ # 31 ]

Als ik jou was ging ik maar eens bij die blauwe kijken, als je een cruise control en climate control tenminste geen noodzaak vindt. Zo op het eerste gezicht ziet die er fraai uit.

Of deze https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/citroen/m1765217208-citroen-xm-2-0i-turbo-c-t?previousPage=lr

En inderdaad, ik mag Utrecht niet in met mijn Xm

Profiel  
 
Incubus
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 23-04-2019

- ID/DS DSuper
Gepost: 06 november 2021 01:18 AM
  [ # 32 ]

Voor mijn eerste DS had ik 2 jaar geleden ook een wish-list opgesteld. Het moest een “echte” DS zijn, dus met rem-champion etc. Liefst nog met half-automaat. En bepaalde kleuren wel en niet.

Net zoals Stars_Falling_93 was ik er echt aan toe, en het geld brandde in mijn handen, om het zo te stellen. Wel een max budget, natuurlijk.

Maar de gedroomde kandidaat kwam maar niet voorbij op alle mogelijke sites etc.

Toen een tip gekregen over een goed uitziende DSuper. Voldeed niet aan alle wensen, had conventioneel rempedaal, stuurschakeling, kleur was wel OK.

Toen de overweging gemaakt, doorzoeken of in ieder geval al lekker kunnen rijden. Het laatste gekozen, en al 2 jaar lekker genieten. Ondertussen kun je toch verder kijken of je gedroomde configuratie een keer verschijnt.

Aannemende dat de verkoopprijs niet minder wordt, heb je dan lekker je hobby gestart, en kun je altijd nog je droomuitvoering kopen op een later tijdstip, en je voorganger verkopen.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43019
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 06 november 2021 07:04 AM
  [ # 33 ]

Ik heb zelf 2 XM’s gehad, beiden als jonge gebruikte auto aangeschaft in de late jaren ‘90. Met de type 1 heb ik veel ervaring in de werkplaats, en dat was niet altijd leuk. Pas vanaf model 93 was het een beetje ok zeg maar. Ik zou je op basis van mijn eigen ervaring het volgende adviseren:

Ga voor een 2.0i 16v, een type 2, liefst zonder HA, maar met airco. Zo’n model is echt net zo betrouwbaar als een Xantia, verbruikt het zelfde en rijdt echt heel erg lekker. Je zal daar echt veel plezier van kunnen hebben. Ook een 2.0i 16v type 2 met HA2 is wel oké, maar je loopt echt meer kans op gedoe met dat HA. Het is een keuze. Hoe minder er op zit, hoe minder kans op gezeur. En onthoud vooral: onderdelen zijn soms lastig te krijgen, dus hoe betrouwbaarder hoe beter.

Op basis van het bovenstaande en mijn eigen werkplaats ervaring bij Citroën zou ik zelf nooit een Turbo CT kopen, dan nog eerder een late V6, met de ES9J4 motor.
Mijn eerste XM was een 96’er 2.0i 16v waar we storingsloos half Europa mee hebben gezien. Daarna hebben we een 99’er V6 gekocht. Die was bijna net zo goed, maar als er iets kapot ging was het wel duur. Het waren tevens de laatste grote moderne Citroëns die ik ooit kocht, de modellen daarna zijn, met uitzondering van de C6, allemaal van ruk design of ruk kwaliteit geweest. We rijden nu Subaru en Mercedes.

Succes met je zoektocht en onthoud: eenvoud kan buitengewoon bevredigend zijn.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1312
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 06 november 2021 08:10 AM
  [ # 34 ]

Ruk? Bevredigend?

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4862
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 06 november 2021 04:00 PM
  [ # 35 ]

Ik reed zeven jaar met een TCT en ik vond het een lekker motortje, behoorlijk snel en nooit problemen met de motor gehad.
Toen ik hem kocht lekte de aansluiting van de turbo op het spruitstuk. Daar zit een soort metalen ring tussen als afdichting en die heb ik vervangen door een zelf gemaakte pakking van rood koper van een mm dik, uitgegloeid en nooit meer lekkage gehad.

Profiel  
 
Stars_Falling_93
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 27-08-2021

- Xantia 2.0i VSX
Gepost: 15 november 2021 09:04 PM
  [ # 36 ]

Het is een poosje stil geweest, maar er is wel van alles gebeurd. In ieder geval kan ik de topictitel aan gaan passen!

Het is alleen niet geworden wat sommigen, of misschien wel de meesten, hier verwacht hadden. Terwijl ik contact had met de verkoper van de XM was ik lekker door blijven zoeken en achteraf prijs ik mijzelf daar gelukkig mee. Om de kater van de niet doorgegane bezichtiging (7.11) te dempen, besloot ik die zaterdag (6.11) om langs te gaan bij Garage De l’Est in Vlaardingen waar twee heel mooie Xantia’s te koop stonden.

Voor degenen die nu denken: huh, Xantia. Dat zaadje is eigenlijk al eind augustus gezaaid in het Autoweek-topic waar het online gedeelte van mijn autozoektocht begon. Ik heb even moeten wennen aan het idee, omdat een Xantia me in eerste instantie te saai en te nieuw leek. De mislukte XM-bezichtiging toont echter ook aan dat je bij de zoektocht naar iets met een klein aanbod soms compromissen moet sluiten. Voor mij vallen mooie exemplaren van een ander model daar ook onder. Ik ben namelijk absoluut niet model-, merk- of landvast als het om auto’s gaat. Wel heb ik duidelijke soft spots voor bepaalde merken of modellen. Voor Citroën had ik altijd al wel zo’n soft spot. En de Xantia is het gelukt om als laatste LHM-hydropneumaat ook een speciaal plekje te krijgen in mijn autorangschikking.

Ja, ik heb dus een Xantia gekocht! En wel deze! In Vlaardingen werd ik heel vriendelijk ontvangen en kreeg ik alle tijd om beide Xantia’s uitgebreid te bekijken. Ik had nog geen koopintentie aangegeven, maar alleen dat ik mogelijk geïnteresseerd was, het model niet zo goed kende en ze daarom van dichterbij wilde bekijken. Bij het bekijken ging er toch wel iets meer aandacht uit naar de VSX, omdat zo’n vroege VSX nu eenmaal wat bijzonderder is dan een 1.8 van na de facelift. Aan het eind sprak ik mijn interesse uit voor de VSX en de verkoper en ik konden een regeling rond eventuele aflevering overeenkomen. Na een weekend nadenken en heel veel lezen over de Xantia heb ik de knoop doorgehakt en ben ik tot koop overgegaan en eind december mag ik haar gaan halen.

Als voorpret heb ik al heel veel gelezen en is er inmiddels een Haynes onderweg. Ik ben er zelf vooralsnog heel erg blij mee en hoop dat ik hiermee geen verstokte XM-liefhebbers voor het hoofd heb gestoten.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2017
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 15 november 2021 09:28 PM
  [ # 37 ]

Mooie Xantia, een bijzonder exemplaar, gefeliciteerd ermee.

Deze uitvoering kent maar drie nadelen:
—de stoelen hebben nog de korte zitting, later is die langer geworden. Als jouw eigen onderstel niet al te lang is zal dat weinig problemen geven.
—de HD pomp is nog de oude, met ook de stuurbekrachting op hetzelfde circuit als de vering en de remmen. Dat kan soms leiden tot het wegvallen van de stb als je al remmend een bocht instuurt, da’s dan even schrikken geblazen. Later is de 6+2 pomp gekomen, daarmee was dat probleem opgelost.
—er was nog geen anti-zink systeem op deze VSX.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Breeze
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1300
Geregistreerd: 30-11-2009

- Xantia 3,0 V6 Exclusive Break (manuelle)
Gepost: 15 november 2021 10:11 PM
  [ # 38 ]

Feli met deze mooie Xantia,
Ik lees HA maar moet dat niet HA2 zijn?

Adri

Profiel  
 
Stars_Falling_93
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 27-08-2021

- Xantia 2.0i VSX
Gepost: 15 november 2021 10:27 PM
  [ # 39 ]

Dank beiden!

JW schreef:

Deze uitvoering kent maar drie nadelen:
—de stoelen hebben nog de korte zitting, later is die langer geworden. Als jouw eigen onderstel niet al te lang is zal dat weinig problemen geven.
—de HD pomp is nog de oude, met ook de stuurbekrachting op hetzelfde circuit als de vering en de remmen. Dat kan soms leiden tot het wegvallen van de stb als je al remmend een bocht instuurt, da’s dan even schrikken geblazen. Later is de 6+2 pomp gekomen, daarmee was dat probleem opgelost.
—er was nog geen anti-zink systeem op deze VSX

Het ontbreken van antizink en dus het inzakken beschouw ik als een soort van voordeel. Ik vind dat het hoort bij een Citroën met groen bloed. Ik ben niet echt de kortste (1,90m), maar ik heb ergens al iets gelezen over het iets verhogen van de voorste twee steunen van de stoelen om een beter zitcomfort te krijgen. Eerst maar eens kijken of ik er last van heb. Het enige wat ik een beetje eng vind klinken, is dat van de HD-pomp, maar het klinkt als een ontwerpfoutje. Ombouwen naar 6+2-pomp is te ingewikkeld, schat ik in? Zo te lezen lopen de leidingen daar ook anders.

Breeze, tot mijn vorige post ging het over XM’s die natuurlijk zowel HA1, als HA2 hebben gehad. Een Xantia heeft alleen HA2 voor zover ik weet.

Is het een optie dat een moderator dit hele topic verplaatst naar de Xantia-sectie? Ik vind het zelf wel fijn om mijn hele verhaal op een plek te houden.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2017
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 15 november 2021 10:53 PM
  [ # 40 ]

Inderdaad, ombouwen naar een 6+2 pomp is ingewikkeld, en praktisch ondoenlijk.
Dat vraagt een heleboel aanpassingen en nieuwe leidingen, het is een compleet ander systeem.
Daar zit ook de anti-zink in.

Ben benieuwd hoe je de stoelen gaat ervaren.
Een mogelijkheid zou kunnen zijn om een setje zittingen van een T1b proberen te vinden…..

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 16 november 2021 05:34 AM
  [ # 41 ]
Stars_Falling_93 schreef:

Is het een optie dat een moderator dit hele topic verplaatst naar de Xantia-sectie? Ik vind het zelf wel fijn om mijn hele verhaal op een plek te houden.

Verhuizen kan wel, maar dan krijg je 2 pagina’s XM-zoektocht in het Xantia gedeelte wat ook niet fraai is. Het mooiste is dat je een nieuw topic aanmaakt in het Xantia-gedeelte en in je eerste posting meldt dat je verhaal daar doorgaat met een verwijzing naar dit topic. En in dit topic een posting plaatst met een verwijzing naar je nieuwe topic.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2017
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 16 november 2021 07:48 AM
  [ # 42 ]

In die advertentie wordt gesproken over het vervangen van 8 veerbollen. Dat klopt niet, tenzij….

Dit is een T1a, die heeft er 4 op de hoeken, 2 stuks HA en één op de HD-regelaar.
Pas de T1b heeft er 8, met die extra antizinkbol.

Dat betekent dat de advertentie niet juist is en je daarmee op het verkeerde been gezet zou kunnen zijn, dan wel dat deze T1a ooit omgebouwd is naar een systeem met een 6+2 pomp.

Iets om te checken dus, en mogelijkerwijs kun je nog wat “onderhandelen” met de verkoper als het inderdaad een fout in de advertentie is.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43019
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 16 november 2021 09:29 AM
  [ # 43 ]

Geen 6 maar 7 bollen bij een T1 met HA. 1 voorraadbol, 4 veerbollen en 2 HA bolletjes Wink
Overigens, een foutje in een advertentie kan natuurlijk gewoon gebeuren..

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2017
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 16 november 2021 09:47 AM
  [ # 44 ]

Dat geldt voor de T1a met HA, die heeft er 7, zonder HA maar 5.
Maar de HA’s T1b en de T2 hebben er 8, daar is de anti-zinkbol toegevoegd. Zonder HA zijn dat er dan 6.
En voor de volledigheid: een Activa heeft er 10 Laughing

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Stars_Falling_93
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 27-08-2021

- Xantia 2.0i VSX
Gepost: 16 november 2021 05:05 PM
  [ # 45 ]
wimb schreef:

Verhuizen kan wel, maar dan krijg je 2 pagina’s XM-zoektocht in het Xantia gedeelte wat ook niet fraai is. Het mooiste is dat je een nieuw topic aanmaakt in het Xantia-gedeelte en in je eerste posting meldt dat je verhaal daar doorgaat met een verwijzing naar dit topic. En in dit topic een posting plaatst met een verwijzing naar je nieuwe topic.

Zit wel wat in. Mijn idee was om mijn eerste post in dit topic te wijzigen met een tekstje in rood in de trant van: XM-zoektocht tot pag. zoveel, postnr. zoveel. Maar twee losse topics vind ik ook prima. De ontwikkeling is daar groot genoeg voor.

Profiel  
 
 
3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook