1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
C3 sensodrive reageert traag na langere stilstand in fileverkeer
pijeir
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 15-01-2021

Gepost: 04 december 2021 07:45 PM

C3 sensodrive (anno 2007) reageert traag na langere stilstand in fileverkeer .
Na een langere stilstand in file (ik heb nog niet geprobeerd om hem dan op N te zetten zoals elders op dit forum wordt aangeraden) duurt het wel erg lang om reactie te krijgen wanneer ik het gaspedaal bedien om weer verder te rijden
‘t Is net of die electronica dan slaapt en even moet gewekt worden.
Den eerste keer dat het me overkwam was ik (door bizondere omstandigheden, echtgenote in kliniek) wat in de war, mishandelde waarschijnlijk gas en rempedaal zodat ik de motor deed stilvallen en niet meer gestart kreeg. (mea culpa) Duwde dan de wagen opzij uit de file en wilde de depannage bellen. Toch nog maar eerst nog effe opnieuw geprobeerd en startte probleemloos, niks aan de hand blijkbaar???
Daarna heb ik probleemloos naar huis gereden.
Voorlopig loste ik de zaak op door bij langere stilstand toch steeds (al was het enkele mm) vooruit te rijden, en dan vertrekt de C3 vlotter.
Gaat er iets in een soort slaapstand na een langere stilstand?

DynaZ1toutalu1955-17b1964-hbr5DB1959-C3²HDI1400sensodrive2007

Profiel  
 
G-ikX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 222
Geregistreerd: 27-09-2010

- BX 19 DIGIT
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Gepost: 05 december 2021 05:24 PM
  [ # 1 ]

Misschien is het raadzaam om eens de conditie van de accu te laten testen inclusief de laadspanning van de dynamo.
Ik heb wel eens begrepen dat bij een te lage systeemspanning de elektronica van slag af kan raken en/of mogelijk daardoor in een spaarstand gaat.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9123
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 06 december 2021 05:49 AM
  [ # 2 ]
pijeir schreef:

Gaat er iets in een soort slaapstand na een langere stilstand?

Niet dat ik weet.
Ik heb intussen meer dan 150.000 km ervaring met de Sensodrive-bak, maar heb het omschreven fenomeen nog nooit meegemaakt.

Om de koppelingsactuator te “sparen” zou ik als ik jou was toch de bak in N zetten tijdens een langere stilstand bij fileverkeer.
wellicht treedt het verschijnsel dan ook niet op.

Wat een slechte conditie van de accu betreft, daar heb je eigenlijk alleen maar last van bij het starten.
Loopt de motor eenmaal en doet de dynamo gewoon zijn werk merk je daar rijdend niets van.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
G-ikX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 222
Geregistreerd: 27-09-2010

- BX 19 DIGIT
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Gepost: 06 december 2021 01:01 PM
  [ # 3 ]

Het punt waarom ik dit aankaart wat betreft de conditie van da accu is dat bij langdurig in de file staan de dynamo onvoldoende kan bijladen en de juiste systeemspanning dan toch echt van de accu moet komen.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3533
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 06 december 2021 01:41 PM
  [ # 4 ]

Dat gold vroeger, maar de tegenwoordige dynamo’s zijn veel sterker en ook is de stroomlevering bij laag toerental erg verbeterd. Dan heb je minstens 13 volt bij stationair draaien. Een 100 ampere dynamo is tegenwoordig bijna het minimum en een 150 ampere voor een 2 liter al normaal: Dat is zeker niet alleen omdat er zo veel grote gebruikers zijn bijgekomen.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3533
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 06 december 2021 01:45 PM
  [ # 5 ]

Over de Sensodrive: Ik denk niet dat er iets in de electronica zit dat dit veroorzaakt: Ik zou het meer zoeken in de actuator die moeilijk doet als hij “lang” de koppeling ingedrukt moet houden. Vandaar het advies hem in de “N” te zetten. Zou ik zeker gaan doen, ik denk dat je anders een keer tegen een actuator wissel aan gaat lopen.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9123
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 06 december 2021 08:06 PM
  [ # 6 ]

Een koppelingsactuator gaat sowieso geen autoleven mee, die zijn op na zo’n 1,5 à 2 ton.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 375
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 07 december 2021 09:22 PM
  [ # 7 ]

Werkt de kruiploop funktie ?
Als dat niet het geval is,dan stuurapparaat laten kalibreren.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9123
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 08 december 2021 05:36 AM
  [ # 8 ]

Met stuurapparaat bedoel je waarschijnlijk de ECU van de bak, met kalibreren het met Lexia inleren van zowel de koppelings- als schakelactuator, maar wat bedoel je met kruiploop-functie?

Ik bezit al 14 jaar een Pluriel met deze bak, heb de koppelingsactuator en ook de complete koppeling al eens vervangen, maar het begrip kruiploop-functie in deze context zegt mij helemaal niets.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 08 december 2021 06:15 AM
  [ # 9 ]

Mij ook niet. Volgens mij moet deze juist niet kruipen bij gas en rem los.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9123
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 08 december 2021 06:37 AM
  [ # 10 ]

Klopt, het is geen automaat, maar een gerobotiseerde handbak. Dat weten jij en ik.Wink

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2025
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 08 december 2021 09:54 AM
  [ # 11 ]

Die in ons C-Eendje zit heeft wel degelijk zo’n “kruiploopfunctie”.
Als je de rem loslaat, gaat de koppeling licht aangrijpen en begint de auto een beetje te kruipen.
Of dat dan anders is bij de andere PSA auto’s die met een ETG bak uitgerust zijn, weet ik niet.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9123
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 08 december 2021 09:58 AM
  [ # 12 ]

Die functie heeft een Sensodrive-bak niet.

Sterker nog, die kan je stationair laten lopen met de parkeerrem los en zowel in R als in 1 zetten.
Dan blijft de auto gewoon staan.

Het enige wat gebeurt is dat de ECU na verloop van enige tijd de bak weer in N zet.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1743
Geregistreerd: 29-07-2003

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
Gepost: 08 december 2021 10:20 AM
  [ # 13 ]

Klopt, zo ging dat ook in mijn C3
De nieuwe ETG in onze peug heeft wel een kruipfunctie, maar die moet je wel “activeren” , als je de bak in r of 1 zet en je laat alles los gebeurt er niets, gaat pas kruipen als er 1x gas gegeven is ...
Gebruik dat ook wel bij stoplichten, even in N en terug naar 1, dan kruipt die niet en geen rem nodig Wink

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2025
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 08 december 2021 10:28 AM
  [ # 14 ]

Wat doet ‘ie dan als je afremt en tot stilstand komt bij een stoplicht, de bak gewoon in E laat staan en vervolgens de rem loslaat?
Gaat ‘ie dan niet kruipen? Dat doet het C-eendje namelijk wél.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1743
Geregistreerd: 29-07-2003

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
Gepost: 08 december 2021 10:32 AM
  [ # 15 ]

Eenmaal gereden / gas gegeven dan kruipt die, ... vandaar dat terug zetten naar N en weer in 1 , dan is die wel alert maar kruipt niet.

Maar goed, gaat hier over de sensodrive in de oude C2/C3/pluriel, die kruipt nooit !

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook