1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
De Xantia 2.0i VSX van Stars_Falling_93
Stars_Falling_93
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 27-08-2021

- Xantia 2.0i VSX
Gepost: 03 januari 2022 09:39 PM

Het is zover! Sinds een week staat er een Xantia bij mij voor de deur. De aanloop naar dat feit is hier terug te lezen. In de week dat ik haar in mijn bezit heb, is er heel veel genoten, heb ik wat kleinere gebreken en eigenaardigheden geconstateerd en ook alweer wat dingen gefikst.

Eerste (haastig geschoten) staatsieportret op een druilerige regendag


Eerst maar een stukje geschiedenis. Ik ben de tweede eigenaar. De eerste eigenaar (bouwjaar 1938) woonde in Wuppertal en heeft de Xantia in 1993 nieuw gekocht en haar altijd goed onderhouden. De laatste jaren is er maar heel weinig meer mee gereden en ik merkte al dat alles weer een beetje wakker moest worden. Toch is er niet echt bezuinigd op onderhoud, want er is nog geen duizend km geleden een nieuwe distributieriem en waterpomp op gegaan.

Ze heeft zeven nieuwe bollen en verse LHM gehad voordat ze te koop kwam en dat is te merken, want het veert erg lekker. Het gemak waarmee je drempels kan nemen is fantastisch en heeft iedereen die mee heeft gereden ook al verbaasd. Alles wat erop zit, werkt ook voor zover ik kan vaststellen. Zelfs het cassettedeck van de fabrieksradio doet keurig wat het moet doen. Dat was wel zo fijn, want voorafgaand aan het ophalen had ik wat kruisbestuiving gedaan met mijn audiohobby en een mixtape gemaakt om de eerste rit mee in te wijden.

Die eerste rit van Vlaardingen naar huis heb ik samen met een vriend lekker binnendoor gedaan waarbij de vering natuurlijk het eerste onderwerp van gesprek was. Maar daarnaast ook hoe lekker zo’n tweeliterblok rijdt. Je kunt heerlijk schakellui rijden is mij opgevallen.

Later in de week was ik meer gewend aan de auto en kon ik wat de boel wat uitgebreider inspecteren. Als eerste heb ik alledrie de ruitenwissers vervangen. De oude deden hun werk nog wel, maar zodra de ruit iets te droog was, gingen ze piepen. Dus hup, een setje nieuwe Valeo’s erop.

Daarnaast brandt het lampje van de hydractief niet. Alle andere lampjes doen het wel en in het instructieboekje is er een streep gezet door de uitleg hiervan. De auto heeft echter wel degelijk hydractief, dus ik vermoed dat het lampje er ooit uit is gehaald om de een of andere reden. Ik ga het dashboard binnenkort eens loshalen om te kijken of mijn vermoeden klopt. Want zonder lampje weet ik ook niet of de hydractief goed werkt, maar ik vermoed dat het systeem in storing ligt. Waarom zou dat lampje anders permanent uit zijn?

De Michelins die nu onder de auto liggen zijn erg oud; achter vijftien jaar, voor nog iets ouder. Ze hebben nog meer dan genoeg profiel en er zijn ook nog geen scheurtjes te zien, maar ik wil ze toch op niet al te lange termijn vervangen. Rondrijden met zulke oude banden moet je gewoon niet willen, naar mijn mening. Bovendien denk ik dat ze in ieder geval achter een vlakke plek hebben door het vele stilstaan, want op hogere snelheid is er een trilling vanuit de achterkant. Ook staat het stuur een heel klein beetje scheef naar links bij rechtdoor rijden. Dat zou hier ook nog verband mee kunnen houden.

Tot slot van de gebreken heb ik twee keer het motorstoringslampje aan gehad. Beide keren op koudere, natte dagen als de motor nog niet op temperatuur was. De motor bleef beide keren keurig lopen. Ik kon absoluut geen verschil merken. En beide keren ging het lampje ook binnen een kwartier weer uit. Hier denk ik aan een brakke sensor of een slecht contact.

Ondanks dat ben ik erg tevreden met de auto. Die banden zijn een tegenvallertje, maar het andere geeft me gelijk weer wat te doen en te leren. Kom maar door met dat voorjaar! Want dan is het veel fijner om te rijden en te sleutelen.

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1739
Geregistreerd: 29-07-2003

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
Gepost: 04 januari 2022 11:07 AM
  [ # 1 ]

Veel plezier ermee, altijd leuk zo’n 1a Xantia ...

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Profiel  
 
Inooid
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 02-03-2021

- Xantia 2.0i SX E2
Gepost: 04 januari 2022 06:30 PM
  [ # 2 ]

Veel rijplezier en mooi om nog zo’n type 1 Xantia zien langs te komen! Ik heb zelf ook een 2.0 (zelfde kleur ook overigens), maar geen VSX.

Ik kan mij alleen niet herinneren dat in de Xantia ook daadwerkelijk een Hydractief lampje is gedaan. Ik weet dat de XM dat wel had, maar heb het altijd raar gevonden dat ze dit niet in de Xantia hadden gedaan. Zou je een fotootje kunnen sturen van dat gedeelte in het boekje, want ik kan het in mijn boekje niet terugvinden. Men voegt nog wel eens zelf ledjes toe om hetzelfde soort effect te krijgen.

Mocht je je hydractieve systeem willen checken (zonder de diagnose stekker) dan kun je bij de voorste electroklep (zit aan de voorste hydractieve bol aan vlakbij de radiator) even luisteren naar een soort “coil whine” geluid zodra je één van de deuren opent (voorbeeld videotje van het geluid is te vinden op: http://xantia007.free.fr/10_regulateur_refection.php?). Hiermee check je of het hydractieve systeem niet in een complete storing zit (vast in de stugge stand). Nu gaf je zelf aan dat hij prima veert, dus ga ik ervan uit dat dat geen probleem is. Mocht dat geluid er zijn (dan is het goed en staat de voorste klep dus in de open stand), is de enige manier om te checken om de diagnose stekker eraan te hangen of om via wat LED’jes zelf aan de slag te gaan (wat info kun hiervoor kun je vinden op: https://frenchcarforum.co.uk/forum/viewtopic.php?p=686931#p686931).

Ik kan je één ding aanraden en dat is om een extra diode te plaatsen in de hydractieve ECU (veercomputer voor hydractieve systeem), omdat de diode in de voorste elektroklep het nog wel eens wil begeven en dan kan na verloop van tijd de chip in de hydractieve ECU doorbranden. Er zijn op verschillende websites te vinden hoe je dit moet doen:
- http://xantia007.free.fr/10_regulateur_refection.php (een beetje naar onder scrollen)
- https://www.andre-citroen-club.de/forums/topic/77328-hydractiv-steuergerät-überholen-xmxantia-hydractiv-2/ (Duitse forum)
- https://xmclub.nl/forum/how-modden-van-een-veercomputer-hydractief-ii (XM, maar vrijwel identiek)

Let er wel even op dat je de juiste veercomputer type pakt, want de solid state relais zitten bij bepaalde types andersom geplaatst (dus let op de pinnetjes).

Xantia 2.0i sx e2 (‘94)

Profiel  
 
Stars_Falling_93
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 27-08-2021

- Xantia 2.0i VSX
Gepost: 08 januari 2022 03:47 PM
  [ # 3 ]

Dank jullie!

@Inooid
Leuk! Dat is dan een SX, zeker? Een tweeliter zal wel niet leverbaar zijn geweest als X. Volgens mij was Bleu Stratos vrij populair in de eerste jaren van de Xantia. Op de foto’s in de eerste folder uit ‘93 zijn bijna alle Xantia’s deze kleur.

Ik ben als maar vergeten om die pagina’s uit mijn boekje op de foto te zetten, dus ik heb even de kopie die op het oude Xantia-forum staat gepakt via de Waybackmachine. Die is precies hetzelfde als mijn boekje, afgezien van de taal (mijne is in het Duits).


Hier zie je dat het lampje links bovenaan zit in het rechterblok met waarschuwingslampjes. En op de volgende pagina…


...staat wat het gedrag van het lampje moet zijn bij een goede werking. In mijn boekje staat hier een pennestreep doorheen. Dat is het enige wat is doorgestreept, dus het is niet zo dat de vorige eigenaar alles wat niet van toepassing was op zijn auto heeft doorgestreept.

Met behulp van de zaklamp op mijn telefoon en de de dashboardlampjes uit heb ik gekeken of het lensje voor het hydractieflampje aanwezig is. En het is er. Maar die voor het voorgloeien van een dieselmotor ook, dus dat zegt vrij weinig over de bedrading van achteren.

Dank je voor alle linkjes! Over het solderen van de diodes had ik al het een en ander gelezen toen mijn zoektocht zich nog meer focusde op een XM. Dat moet misschien maar de eerste stop zijn. Ik was eerst van plan om uit te vinden of het systeem een storing heeft en die, indien nodig, op te lossen. Nu lijkt het me toch het beste om te kijken of de VN05N’s nog oké zijn en te beschermen met die extra diode. Storingen kunnen daarna altijd nog opgelost worden. Volgende week de veercomputer maar eens openen.

Het zelf uit kunnen lezen van storingen zou ik wel fijn vinden. Ik heb gelezen dat daar ooit apparaatjes voor werden gemaakt op een forum, maar dat was alweer zoveel jaren terug dat die waarschijnlijk niet meer te krijgen zijn. Eens zoeken of daar een schema van rondzwerft.

Ik vind het moeilijk in te schatten of de hydractief op dit moment goed werkt. Dit is de eerste keer dat ik in een hydropneumaat rijdt. Dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal en vergeleken met conventionele vering is hydropneumatiek al snel best wel fijne vering. Maar goed, we gaan ermee aan de gang en ik houd jullie hier op de hoogte!

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 08 januari 2022 04:18 PM
  [ # 4 ]

Schitterende VSX!! Gefeliciteerd met deze gave aankoop!

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 08 januari 2022 04:24 PM
  [ # 5 ]
Inooid schreef:

Ik kan mij alleen niet herinneren dat in de Xantia ook daadwerkelijk een Hydractief lampje is gedaan. Ik weet dat de XM dat wel had, maar heb het altijd raar gevonden dat ze dit niet in de Xantia hadden gedaan. Zou je een fotootje kunnen sturen van dat gedeelte in het boekje, want ik kan het in mijn boekje niet terugvinden. Men voegt nog wel eens zelf ledjes toe om hetzelfde soort effect te krijgen.

Precies dit, ik kan me niet herinneren dit lampje ooit gezien te hebben in een Xantia. Bij mij zit dit lampje ook niet terwijl mijn hydractief prima werkt en ik vorig jaar alle dashboardlampjes heb vervangen. Je ziet het aan de schakelaar of het aan of uit staat. En je merkt het meteen aan de vering..

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Stars_Falling_93
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 27-08-2021

- Xantia 2.0i VSX
Gepost: 08 januari 2022 06:09 PM
  [ # 6 ]

Dankjewel! Door thuiswerken ben ik nu hele dagen thuis en ik sta toch een paar keer per dag in een pauze uit het raam naar de auto te kijken.

Het zou wel eens kunnen dat Citroën van plan was om een hydractieflampje in te bouwen in de Xantia, net zoals bij de eerste serie XM. Maar dat daar heel laat in de ontwikkeling toch nog de stekker uitgetrokken is? Als latere instructieboekjes het lampje niet noemen, lijkt me dat best logisch. Heeft de tweede serie XM een hydractieflampje gehouden? Als die het ook niet hebben, zou dat deze aanname versterken.

Als het verschil in vering trouwens zo goed te merken is, denk ik dat mijn vering niet helemaal doet wat ‘ie moet doen. Want ik vind het moeilijk om het verschil te merken, of ik weet niet goed genoeg waar ik op moet letten en let op de verkeerde dingen. In ieder geval vind ik het een leuke uitdaging om uit te gaan zoeken en het is gelijk een mooie manier om de technische kant van je auto wat beter te leren kennen.

Profiel  
 
Inooid
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 02-03-2021

- Xantia 2.0i SX E2
Gepost: 09 januari 2022 05:28 PM
  [ # 7 ]

Belangrijk om te weten is dat de knop voor de “sport” stand niet meteen de “stugge” stand inschakelt. De knop zorgt er alleen voor dat de “stugge” stand sneller ingeschakeld wordt op basis van verschillende sensoren (bijv. snelheid, stuurverdraaiing, pedaalhoek, etc.). Op lage snelheid zul je zowel in de “sport” stand als in de “normale” stand dezelfde vering hebben (de zachte stand), zie: https://citroen.tramontana.co.hu/en/suspension/hydractive-2. Dus mocht je getest hebben op lage snelheid, dan zul je niet snel verschil voelen.

Als het goed is moet je het wel kunnen testen door:
- Start de motor en laat de auto op hoogte komen
- Zet de motor uit, maar laat de autodeur open staan
- Duw op de neus van de Xantia en voel of de vering “zacht” is
- Doe alle deuren dicht (incl. de kofferbak) en wacht ongeveer 30 seconden tot een minuut (je hoort aan de voorkant wel wanneer het hoge toontje stopt)
- Duw nu weer op de neus van de Xantia en voel dat de vering nu veel stugger is
- Je kunt nu de autodeur weer open doen en dan zal de vering weer “zacht” zijn

Mocht er dan geen verschil in zitten en hij blijft vrij stug, dan is het hoogstwaarschijnlijk dat het hydractieve systeem niet optimaal werkt. Zal de test bij mij ook nog eens doen om te kijken hoeveel verschil je merkt met deze test.

Edit: Heb de test gedaan en de tekst erop aangepast. Na 30 seconden sluit de elektroklep weer en zit het systeem weer in de “stugge” stand.

Xantia 2.0i sx e2 (‘94)

Profiel  
 
Stars_Falling_93
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 27-08-2021

- Xantia 2.0i VSX
Gepost: 16 januari 2022 01:52 PM
  [ # 8 ]

Weekend, dus even tijd om het een en ander aan de Xantia te doen. Ik zag er een beetje tegen op voor het geval de Hydractief in storing zou blijken te liggen, maar dat was nergens voor nodig.

Ik heb de test gedaan zoals Inooid hem beschreef en het verschil in de vering is heel duidelijk te merken, dus ik kan er vanuit gaan dat de Hydractief werkt zoals het hoort. Gelijk de veercomputer uit de auto gehaald om er diodes in te kunnen solderen, dus die ligt nu op de eettafel te wachten tot die arriveren.

@Inooid Dank je voor de heldere uitleg van de test! En ook bedankt voor de reminder van de knop. Ik heb ‘t volgens mij verward met HA1 waar de knop naar continue harde stand schakelt.

Ander vraagje: is het normaal dat het koppelingspedaal in rust aanzienlijk hoger staat dan het rem- en gaspedaal? Mijn pedaal staat namelijk behoorlijk hoog. Ik heb volgens de manier van de Haynes gecheckt of de kabel afgesteld zou moeten worden en het is aan de ruime kant (op het randje van de specificatie), maar niet zoveel dat het pedaal na afstelling ineens minder hoog zou staan.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9835
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 16 januari 2022 04:28 PM
  [ # 9 ]

Bij vrijwel alle citroens die ik gehad heb is het koppelingspedaal beduidend hoger. Rem en gas wordt zoveel mogelijk gelijk gehouden om snel van gas naar rem te kunnen gaan. Koppeling wordt met de andere voet bediend. Daar is dat dus niet nodig.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Stars_Falling_93
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 27-08-2021

- Xantia 2.0i VSX
Gepost: 21 januari 2022 08:51 PM
  [ # 10 ]

Dat klinkt heel logisch. Had ik ook al even aan gedacht, maar ik wilde het zeker weten.

Verder heb ik afgelopen weekend de veercomputer uit de auto gehaald en beide VN05N’s zien er heel netjes uit. Dus dat is prettig. Helaas geen foto’s van gemaakt, maar dat komt nog. De diodes zouden vandaag met de post komen, maar die heeft het af laten weten, dus het moet nog even wachten. Inmiddels zit de computer weer terug in de auto, omdat ik er morgen weg mee moet. Die paar honderd kilometer extra zullen ze niet slopen (hoop ik).

Daarnaast heb ik het nog even spannend gemaakt voor mezelf. Een poosje terug viel het me op dat de stationairloop een beetje onregelmatig was. Vooral als de HD-pomp aanslaat tijdens stationair lopen. Na wat zoekwerk besloten dat het de moeite waard zou zijn om de stappenmotor schoon te maken onder het mom: het kan er alleen maar beter van worden. Aan de hand van deze Franse handleiding ging ik aan de slag. De stappenmotor was behoorlijk vuil. Alle vervuiling weggewerkt met wasbenzine, de motor gesmeerd met contactspray en de schroefdraad ingevet. De montage is waar het spannend werd.

Gister las ik dat daarbij de ECU gereset moet worden. Gelijk druk aan het zoeken geslagen hoe dat moet bij de Xantia (het blijkt bij de Franse handleiding te staan, maar helemaal onderaan na een technisch verhaal). Ik kon het vinden voor verschillende Citroëns, maar niet voor de Xantia. De kennis van de andere modellen goed opgeslagen en achterin de middag de stappenmotor weer gemonteerd, samen met de veercomputer. Daarna de minpool van de accu er weer op en poging 1 tot starten ondernomen (het feit dat ik ze nummer geeft al aan dat het niet in één keer lukte). De eerste methode die probeerde was tien seconden op contact, daarna starten zonder het gas aan te raken. Absoluut geen resultaat, de ECU probeerde wel om de boel aan de gang te krijgen, maar kreeg het niet voor elkaar. Daarna de accupolen tegen elkaar gehouden. Dat bood ook geen soelaas.

Beide polen losgehaald van de accu en terug naar binnen gegaan om verder onderzoek te doen. Tijdens dat onderzoek kwam ik tegen dat beide polen los van de accu de procedure is bij de XM. Alleen de tijden lijken te verschillen. Met die wetenschap gewacht tot de polen ruim een halfuur naast de accu lagen. Terug naar buiten, accu weer aangesloten en starten. En starten als een malle. Velen van jullie denken nu: natuurlijk, wisten we allang. Maar het feit dat ik het zelf wist uit te zoeken en na de lichte paniek van niet willen starten voelde dit als een overwinning.

Om de ECU in te leren heb ik de motor vervolgens stationair laten draaien zonder iets te doen tot de KVS ongeveer 80 graden was. En ben daarna een stukje gaan rijden zodat de accu een beetje de kans kreeg om op te laden na al die mislukte startpogingen. Wel zakt het stationair toerental nog steeds in als de HD-pomp aanslaat, dus dat is iets om uit te zoeken. Ook ging het motorlampje branden tijdens het stationair op temperatuur laten komen. Binnen honderd meter rijden ging het weer uit. Dat was ook al eens eerder gebeurd, dus verontrustte me niet enorm. Binnenkort wil ik de ECU eens uit laten lezen, want ik ben heel benieuwd wat voor foutcode erin staat. Zijn er manieren om dat zelf te doen zonder LExia? Ik las iets over een knipperkastje, maar die posts waren erg lang geleden.

Verder heb ik met een grote grijns rondgereden en thuisgekomen heel zelfvoldaan een pizza besteld. Ergens volgende week komt er een fotoverslag van het solderen van de diodes.

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 22 januari 2022 06:26 AM
  [ # 11 ]

Dat het stationair toerental een beetje inzakt als de hd-pomp inslaat vind ik niet vreemd. Datzelfde gebeurt als de aircopomp in komt. Beide zijn een belasting.
De vraag is hoever het toerental in zakt.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 22 januari 2022 09:46 AM
  [ # 12 ]

Uitlezen: Ja, die oude truc met het knipperkastje werkt bij een 93’er. Dat is een Laampje, een diode en een schakelaar. Tegenwoordig gebruik je vaak een ledje ipv een lampje, die werken maar in een richting.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 22 januari 2022 12:39 PM
  [ # 13 ]

Diverse Xantia’s die ik in het verleden heb gekocht hadden een af en toe oplichtend motorstoringslampje. Ik heb dit altijd weer uit gekregen door na aankoop altijd eerst een grote onderhoudsbeurt uit te voeren (ontsteking, filters en vloeistoffen vervangen). Nou was daar altijd wel sprake van achterstallig onderhoud, ik verwacht dat niet zo snel bij een Xantia uit deze prijsklasse, maar wellicht een goede om even na te kijken wanneer dit alles voor het laatst gedaan is.

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Stars_Falling_93
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 27-08-2021

- Xantia 2.0i VSX
Gepost: 24 januari 2022 08:59 PM
  [ # 14 ]

@wimb Op zich logisch, in moderne auto’s merk ik het ook als de aircopomp aanslaat. Bij de Xantia vind ik het wat extreem. Als ik voor een rood stoplicht sta en de HD-pomp slaat aan, zie ik het toerental even terugzakken naar 500 en daarna naar 1000 en vervolgens weer terug naar 750-800. Alsof er een poging wordt gedaan om te compenseren voor de belasting van de HD-pomp, maar dit achter de feiten aanloopt.

@Citroensmgz Dank je! Ik zag in dat oude topic een link met een schema staan, dus dat is nog wel eens interessant om te kijken of ik zelf een keer zo’n kastje ga fabrieken.

@Timo1990 De bougies en bougiekabels zijn oud, dus dat zou verschil kunnen maken. Bougies zijn voor het laatst vervangen in 2008 bij 80.436km (nu 108.800). De bougiekabels zijn mogelijk nog ouder. Beide had ik al op de lijst staan om te vervangen bij de volgende olie- en filterbeurt. Olie en filters zijn gedaan in april 2020 bij 107.200km, dus die zijn amper 1.000km oud. Ik zit er aan te denken om voor de bandenwissel naar een garage te gaan die ‘r kan uitlezen. Als het meezit, is het dan een stuk duidelijker waarom het lampje oplicht. Zaterdag op de snelweg viel het me op dat ze wat hoge toeren draait: 3.000rpm bij 100km/h in z’n vijf vind ik een beetje veel voor een dergelijke motor. Wellicht heeft dat er ook nog iets mee te maken.

Profiel  
 
Stars_Falling_93
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 27-08-2021

- Xantia 2.0i VSX
Gepost: 24 januari 2022 09:05 PM
  [ # 15 ]

Afgelopen zaterdag op bezoek geweest bij vrienden in Middelburg. Dat was de eerste keer dat ik een langere reis maakte met de Xantia en ik heb met volle teugen genoten. Tijdens een plaspauze nog even de tijd genomen om een staatsieportret te schieten

Profiel  
 
 
1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook