2 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
De Xantia 2.0i VSX van Stars_Falling_93
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 24 januari 2022 09:10 PM
  [ # 16 ]
Stars_Falling_93 schreef:

@Timo1990 De bougies en bougiekabels zijn oud, dus dat zou verschil kunnen maken. Bougies zijn voor het laatst vervangen in 2008 bij 80.436km (nu 108.800). De bougiekabels zijn mogelijk nog ouder. Beide had ik al op de lijst staan om te vervangen bij de volgende olie- en filterbeurt. Olie en filters zijn gedaan in april 2020 bij 107.200km, dus die zijn amper 1.000km oud. Ik zit er aan te denken om voor de bandenwissel naar een garage te gaan die ‘r kan uitlezen. Als het meezit, is het dan een stuk duidelijker waarom het lampje oplicht. Zaterdag op de snelweg viel het me op dat ze wat hoge toeren draait: 3.000rpm bij 100km/h in z’n vijf vind ik een beetje veel voor een dergelijke motor. Wellicht heeft dat er ook nog iets mee te maken.

Jeetje, dan mag het wel een keer. Dikke kans dat het daar vandaan komt dus.
Waarom wachten tot oliebeurt/bandenwissel en laten uitlezen. Bougies en kabels zijn in een kwartier gewisseld en moet toch gebeuren. Als die daarna nog storing heeft kan je altijd nog verder kijken. Maar eerst bij de basis beginnen, die eerst op orde en dan verder kijken.

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Stars_Falling_93
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 27-08-2021

- Xantia 2.0i VSX
Gepost: 24 januari 2022 09:32 PM
  [ # 17 ]

Helder! Ik had al wel overwogen om ze eerder te vervangen, maar omdat ik (nog) geen momentsleutel heb en ik verder de opgezochte symptomen van versleten bougies niet herkende, had ik het wat verder naar achter gezet. Maar het komt nu bovenaan te staan.

Profiel  
 
Jaaps
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 469
Geregistreerd: 19-10-2006

- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Gepost: 24 januari 2022 09:41 PM
  [ # 18 ]

Voor bougies heb je geen momentsleutel nodig hoor

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 25 januari 2022 05:22 AM
  [ # 19 ]
Stars_Falling_93 schreef:

@wimb Op zich logisch, in moderne auto’s merk ik het ook als de aircopomp aanslaat. Bij de Xantia vind ik het wat extreem. Als ik voor een rood stoplicht sta en de HD-pomp slaat aan, zie ik het toerental even terugzakken naar 500 en daarna naar 1000 en vervolgens weer terug naar 750-800.

Ja, dat is wel veel.

Samengevat heeft de auto 20 k afgelegd in 13 jaar; dat is ongeveer 1.500 per jaar.  Ik zou beginnen met alle vloeistoffen te verversen, nieuwe filters en eens een paar lange stukken er mee gaan rijden.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Stars_Falling_93
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 27-08-2021

- Xantia 2.0i VSX
Gepost: 27 januari 2022 07:13 PM
  [ # 20 ]

@wimb Ik merk dat het al minder vaak gebeurt na het schoonmaken van de stappenmotor, dus wat extra aandacht zou wel eens verder kunnen helpen. Filters en olie zijn gewisseld bij de laatste beurt bij de vorige eigenaar. Dat is wel bijna twee jaar geleden, maar nog geen 2.000km. Ook dan toch wisselen?

@Jaaps Waarom wordt er dan wel een aanhaalmoment voor genoemd? Of is dit zo’n aanhaalmoment dat ook op gevoel kan?

Inmiddels ben ik alvast begonnen aan een boodschappenlijstje en heb ik volgende week een afspraak om die antieke Michelins te laten vervangen door verse Hankooks. Ze gaat alleen maar mooier worden.

Profiel  
 
Stars_Falling_93
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 27-08-2021

- Xantia 2.0i VSX
Gepost: 21 februari 2022 03:44 PM
  [ # 21 ]

Inmiddels zitten de diodes alweer een paar weken in mijn veercomputer gesoldeerd. Als ik eenmaal aan de gang ben, vergeet ik foto´s te maken. Dus ik heb geen plaatjes bij het praatje.

Afgelopen zaterdag heb ik de olie, filters, bougies en bougiekabels vervangen. De olie en filters waren niet heel vervuild, maar de bougies waren allemaal behoorlijk wit uitgeslagen. Dus dat was hoog tijd. Op snelheid loopt de motor nu mooier. Het verschil is heel klein, maar toch duidelijk merkbaar. Het te hoge toerental na starten lijkt ook weg te zijn. Ik heb nog geen koude start gehad, omdat ik me met het weer van de afgelopen dagen niet buiten heb gewaagd. Deze week even tijd zoeken voor een rondje om te kijken of het helemaal weg is.

Profiel  
 
Stars_Falling_93
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 27-08-2021

- Xantia 2.0i VSX
Gepost: 25 maart 2022 09:15 PM
  [ # 22 ]

Vrijdagavond, half zeven. Een mooi moment om aan het weekend te beginnen. Ik had er in ieder geval wel zin in na een half dagje werken en een middag wat kleine klusjes aan de Xantia doen (koppelingskabel afstellen, rubbers achterlichten controleren) en een lijstje maken van andere zaken die ik nog wil doen. Als afsluiting van mijn klusmiddag had ik de Xantia nog even lekker gewassen.

Ik heb de gewoonte om na het wassen alle ramen naar beneden en weer omhoog te doen, zodat het zicht alle kanten niet gehinderd wordt door druppels. Dat ging dit keer echter niet helemaal volgens plan. Na het beneden aankomen, klonk er schuin achter mij een boem. Dat bleek bij het raam linksachter vandaan te komen dat niet meer omhoog wilde.

Nou ja, dan maar later eten. Terug naar huis gereden, gereedschap weer tevoorschijn getrokken, Haynes en internet erbij en eerst maar eens de deurbekleding demonteren. Een stoomcursus die ik liever op een ander moment had gedaan, maar anderhalf uur later had ik een kale deur.

Inmiddels was het donker geworden, waardoor werken niet echt goed meer ging. Zoals Clint Eastwoord eens zei: A man’s got to know his limitations. De combinatie donker, vermoeidheid en nog geen weet hebben van de werking van het raammechanisme was mijn limitation. Dus de Wegenwacht gebeld. Door de drukte rondom Utrecht was de wachttijd anderhalf uur, wat mij de gelegenheid gaf om even snel in huis op te frissen en te eten. Om daarna, gewapend met boek en telefoon, weer plaats te nemen in de auto in afwachting van de Wegenwacht. Die was er zelfs nog iets eerder dan verwacht en had het raam gezwind weer omhoog en vastgezet. Toen hij zag dat ik zelf al bezig was geweest, nam hij uitgebreid de tijd om het een en ander uit te leggen. Zodoende hoef ik niet meer op te zoeken hoe ik een nieuw mechaniek moet installeren, want dat weet ik nu al.

De diagnose is dat het raammechanisme zich in de soep heeft gedraaid. De kabels zijn losgekomen van de rest van het mechaniek en dan doet dat het natuurlijk niet meer. De motor is gelukkig nog oké.

Voor nu zit het raam in ieder geval weer dicht, maar er moet natuurlijk een nieuw mechaniek in komen. Bij een eerste korte zoektocht zag ik alleen maar raammechanieken voor de voorzijde. Maar ik zoek een elektrisch raammechaniek voor linksachter. Zijn die er überhaupt en heb ik nog niet goed genoeg gezocht. Of zijn mechanieken voor zowel voor, als achter te gebruiken?

Hopelijk kunnen jullie me hier wat hulp bij bieden, want een nieuw mechaniek vinden lijkt zowat nog het moeilijkste van deze klus.

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 26 maart 2022 04:44 PM
  [ # 23 ]

De motor doet het nog, de haspels van de kabel, zijn die nog goed? Bij de XM is het dan een kabeltje bij de fietsenmaker halen en wat fröbelen met een nieuwe kabel en een kabelklemmetje. Lijkt me sterk dat het bij een Xantia anders is. Voorwaarde is wel dat het haspeltje nog heel is. Een versnellingskabel werkt het beste, de remkabels zijn meestal net te dik.

Even zoeken op het forum voor instructies, of het XM forum. Met wat geduld en rust moet het lukken.

Profiel  
 
marcopr69
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 14-05-2016

- 2CV AZU
- Xantia 2.0 16v millesième break
Gepost: 26 maart 2022 05:22 PM
  [ # 24 ]

De kabels zitten op een spoel en die trekt omhoog of omlaag met een kunstofgeleider het raam omhoog of omlaag.
Wat gebeurt kan zijn,
Die geleider wil nogal eens breken, soms maar een hoekje, en eea werkt niet meer. De kabel wordt dan opgevreten door het spoeltje. Dat ziet er dramatisch uit. Maar wel te ontwarren.
Is dit gebeurt heb je een sowieso nieuwe plastic geleider nodig. Via e-bay is daar aan te komen.  Niet origineel Citroen, maar dat is niet anders.

Profiel  
 
Stars_Falling_93
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 27-08-2021

- Xantia 2.0i VSX
Gepost: 27 maart 2022 01:13 PM
  [ # 25 ]

Als ik afga op de conclusies van de wegenwacht hebben de kabels elkaar gekruist of is de geleider stuk met een spaghetti van staalkabel tot gevolg. Motor is volgens mij nog goed. Ik heb nog geen nadere inspectie gedaan, want vrijdag was het te donker en vandaag en gisteren geen tijd. MOrgen of dinsdag ga ik het mechanisme uit de deur halen en nader bekeken. Dan kan ik beter inschatten wat de beste optie voor reparatie gaat zijn.

Dank voor de tips! Dat biedt in ieder geval goede hoop. Het bestaande mechanisme repareren is altijd beter dan vervangen. Net na het plaatsen van mijn vorige bericht herinnerde ik me onderdelenlijn.nl en daar vond ik een elektrisch raammechanisme linksachter voor een type 1, dus mocht reparatie niet lukken, is dat nog een optie.

Profiel  
 
Stars_Falling_93
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 27-08-2021

- Xantia 2.0i VSX
Gepost: 29 maart 2022 10:35 AM
  [ # 26 ]

Gisterenavond even geprofiteerd van het langere licht en het mechanisme uit de deur gehaald. Voordat ik het loshaalde nog even gecheckt of de motor goed werkt en dat doet die prima. Plof, even later landde het mechanisme op mijn tafel.

Vervolgens een eerste inspectie gedaan.Zoals te zien is, is de geleider van de rail in tweeën gebroken. Dat is gebeurd terwijl ik de rail uit de deur haalde, die was dus een eind heen. Mogelijkheden voor vervanging zijn er voldoende op Ebay.

Er is nog een tweede stukje kapot plastic.

Dit stukje plastic bevestigt de kabel aan de bovenkant van de rail. Het afgebroken stuk is echter niet de kant waar de bevestiging zit, dus ik denk dat dit lijmen voldoende is.

Waar ik nog een beetje mee zit, is hoe ik bij de spoel voor de kabels kan komen. Op het gedeelte met de motor en de spoel zijn geen bouten, schroeven of iets dergelijks te vinden. Het lijkt me dat het aluminium deksel de toegang vormt en dat het gedeelte in het midden daarvan de boel op z’n plek houdt, maar ik zie nog niet hoe ik dat open moet krijgen.

Profiel  
 
Stars_Falling_93
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 27-08-2021

- Xantia 2.0i VSX
Gepost: 15 april 2022 10:58 PM
  [ # 27 ]

Uiteindelijk ben ik voor een vervangend mechanisme gegaan. Gelukkig vond ik zowaar een elektrisch mechanimse linksachter voor een type 1 bij een sloperij in de buurt. Vorige week heb ik dat erin gezet en gelijk de binnenkant van de deur behandeld tegen roest.

Daarna lekker met ducttape aan de gang geweest om de binnenbekleding weer op orde te krijgen

En vanmiddag is de buitenbekleding er weer op gegaan. Voordat ik dat deed nog even van de gelegenheid gebruik gemaakt om het paneel goed schoon te maken, dus ik heb nu één heel schone deur. Gelijk ook de deurvanger een likje vet gegeven en de scharnieren een drupje kruipolie.

Profiel  
 
Stars_Falling_93
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 27-08-2021

- Xantia 2.0i VSX
Gepost: 06 mei 2022 02:09 PM
  [ # 28 ]

Poosje terug een ongelukje gehad op een smalle dijkweg waar een tegenligger en ik beide dachten genoeg uit te wijken, maar toch elkaars linkerspiegel sloopten. Gelukkig waren we er beide vrij relaxed onder en werd de situatie niet naar.

Een vervangende linkerspiegel gekocht via Marktplaats en na wat overzetwerk zat er een paar dagen later weer een prima linkerspiegel op de auto. Enige zichtbare verschil is dat deze een asferisch gedeelte in het glas heeft. Ik vind het echter niet zo fijn kijken en houd de beide spiegels liever gelijk, dus ik ga nog op zoek naar een glas zonder asferisch gedeelte.


Omdat de deurbekleding er toch af lag gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om het raammechanisme en de deurvanger te smeren en wat antiroest in de deur aan te brengen.

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 06 mei 2022 02:21 PM
  [ # 29 ]

Balen.

Het glas is gemakkelijk los te vervangen.

Edit: nu ik je foto nogmaals bekijk, wist je dat al. Wink

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Stars_Falling_93
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 27-08-2021

- Xantia 2.0i VSX
Gepost: 06 mei 2022 10:31 PM
  [ # 30 ]

Ik ben wel eens vrolijker naar huis gereden, ja. Maar ik moet zeggen dat ik wel lol had in de hele exercitie om er weer een mooie spiegel op te krijgen. En het houd je ook nog eens van de straat.

En het spiegelglas had ik inderdaad al uitgedokterd.

Profiel  
 
 
2 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook