1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Bandenadvies Xantia
Inooid
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 02-03-2021

- Xantia 2.0i SX E2
Gepost: 17 januari 2022 05:34 PM

Hallo,

Mijn bijna 10 jaar oude voorbanden beginnen nu wel wat droogte scheurtjes te krijgen (garage gaf aan dat het nog wel veilig was) en omdat er nu ook een trilling in het stuur te vinden is, vond ik het tijd worden om het allemaal maar eens aan te pakken en de voorbanden maar te vervangen, uit te lijnen en te balanceren. Nu zat ik een beetje rond te kijken wat er allemaal nog beschikbaar is voor mijn maat (185/65 R14) en heb altijd Michelin banden gehad, maar die zijn er voor mijn kenteken + maximum snelheid niet meer te krijgen (volgens Kwikfit zou dat 86H, t/m 210km/u, moeten zijn).

Nu zou het best kunnen dat er op het moment Michelin energy savers onder zitten die t/m 190km/u gaan (86T denk ik dan, ook prima natuurlijk), maar vroeg me af voor de discussie wat jullie verder aanraden? Andere merken geprobeerd? In het onderhoudsboekje staat natuurlijk Michelin (lekker Frans), maar het lijkt me dat er in de jaren wel wat geëxperimenteerd is.

Kon binnen het Xantia forum niks vinden, dus dacht start het topic zelf wel even. Mocht er een topic zijn ergens, voel je vrij om deze dan te sluiten.

~Boyd

Xantia 2.0i sx e2 (‘94)

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1312
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 17 januari 2022 06:29 PM
  [ # 1 ]

@Inooid.
Ik zou een paar bandjes van een bekend merk monteren.  Michelins 85€ - Vredestein 65€, zoiets*. Je mag dan van Michelin meer verwachten dan van de Vredesteins maar in de praktijk hoeft dit niet het geval te zijn. Dan wil het oog wat. Een Michelin hoort onder een Citroen zoals blitse schoenen onder Hugo. Bij klassiek types (met de X types) is dit trouwens zichtbaarder dan bij moderne Citroens.

Ik heb ooit een interessante redenatie gelezen van een Michelin ingenieur in een uitleg wat het verschil tussen een A band en een andere band is, naast waarden als slijtvastheid en rubberkwaliteit. Een A band houdt zijn rijeigenschappen langer vast dan een andere band gedurende het slijtage proces. Dus als ze nieuw hetzelfde scoren wint de A band het met een profieldiepte van 2 millimeter van een andere band bij de zelfde profieldiepte en leeftijd.
De oneerlijke testpraktijk is dat banden altijd getest worden in nieuwstaat waardoor ze dus ongeveer evengoed scoren in de ADAC e.d. testen……**

Enfin, doe er je voordeel mee. Persoonlijke voorkeur, verwacht gebruik en financiële ruimte zijn ook overwegingen.

*met een beetje googlen vond ik nog wel passende banden bij leveranciers. O.a Bandenconcurrent maar ook anderen.
** vroeger reden we onbezorgd heel Europa door in een 2CV op kaarsversleten X bandjes.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Gertjan_R
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 31-07-2019

- C5 C5 Tourer 2.2 HDiF 200 Exclusive
- C6 (2005-2012) C6 3.0HDI Exclusive
Gepost: 17 januari 2022 08:51 PM
  [ # 2 ]

Even opgezocht, op mijn Xantia 1.8 Break millesime,met de banden maat 185/65/15 bevielen mij de bridgestone’s Turanza EWR300 wel goed. Ook prima de Michelin Energy.
De wagen gehad tot 2012.

succes met de xantia!

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2017
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 17 januari 2022 09:00 PM
  [ # 3 ]

De laatste jaren ben ik overgestapt op de Michelin CrossClimate.
Eerst onder mijn C5 PH2 V6 Break, nu onder m’n huidige voiture, de C5AC-Hy.
Ik kan niet anders zeggen: ze bevallen me uitstekend, onder alle omstandigheden.

De nieuwste versie, de Crossclimate 2, presteert ook heel goed als het profiel ver weg gesleten is, zelfs onder winterse omstandigheden.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Stars_Falling_93
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 27-08-2021

- Xantia 2.0i VSX
Gepost: 18 januari 2022 10:14 PM
  [ # 4 ]

Mijn Xantia heeft rondom zulke oude banden liggen dat ik ze ook wil gaan vervangen, dus ik volg dit met bovengemiddelde interesse.

Mijn eerste neiging zou zijn om voor Michelins te gaan (omdat dat toch een soort van hoort), maar daar komt wel een kostenplaatje bij kijken. Ik zou sowieso voor een A-merk band gaan en dan zijn er nog best wat merken goedkoper dan Michelin. Recent heb ik wat rondgeneusd in de bandenvergelijker van Autoweek. Daar krijg je een mooi overzichtje van de prijzen voor de verschillende merken per bandmaat.

Profiel  
 
Inooid
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 02-03-2021

- Xantia 2.0i SX E2
Gepost: 19 januari 2022 02:53 PM
  [ # 5 ]

Heb gisteren even gekeken wat er nu voor rubber onder zit en dat zijn Michelin Energy Saver+‘s (185/65 R14 86T). Ik heb nu een afspraak staan voor zaterdag om aan de voorkant er nieuwe Michelin Energy Saver’s onder te zetten (185/65 R14 86H). Dit keer een hogere snelheidsklasse, want dat was aangeraden (al zal er hoogstwaarschijnlijk niet veel verschil in zitten tussen 86T, tot 190km/u, en 86H, tot 210km/u, maar toch). Blijkbaar was de dag erna de H (snelheidsklasse) wél ineens beschikbaar in de 14 inch maat. Voor nu dus nog even blijven bij de Michelin’s aangezien ze nog wel te krijgen zijn.

Iedereen staat verder alsnog vrij om te laten weten wat jouw voorkeur is onder de Xantia; Altijd leuk om te weten!

Xantia 2.0i sx e2 (‘94)

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1312
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 19 januari 2022 04:06 PM
  [ # 6 ]

Snelheidsklasses zijn volgens mij discutabel
Of een band 120 of 240+ aankan, dat begrijp ik. Maar 190 of 210? En dan zonder omstandigheden aan te geven?

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Inooid
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 02-03-2021

- Xantia 2.0i SX E2
Gepost: 19 januari 2022 05:02 PM
  [ # 7 ]

@Jeroen Helemaal mee eens! De prijzen voor de twee waren overigens vrijwel identiek, dus als 86H tot 210 km/u aanbevolen is dan vind ik dat verder prima.

Xantia 2.0i sx e2 (‘94)

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 19 januari 2022 05:18 PM
  [ # 8 ]
Jeroen Simons schreef:

Snelheidsklasses zijn volgens mij discutabel
Of een band 120 of 240+ aankan, dat begrijp ik. Maar 190 of 210? En dan zonder omstandigheden aan te geven?

Hier staat een basic uitleg van hoe die snelheidsindex tot stand komt. Dat heeft inderdaad weinig met omstandigheden op de weg te maken, het zijn puur lab-tests. Maar dat betekent niet dat er geen verschillen zijn.

Buiten de omstandigheden op de weg zijn er landen waar er ook gewoon regelgeving aan die snelheidsindex is opgehangen, zoals in Duitsland.

Allemaal natuurlijk met een snelle zoekactie op het web opgediept, er is vast wel ergens helderder/beterder/rechtsgeldiger informatie voorhanden. Maar puur even om een indruk te geven…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2017
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 19 januari 2022 05:18 PM
  [ # 9 ]
Jeroen Simons schreef:

Snelheidsklasses zijn volgens mij discutabel
Of een band 120 of 240+ aankan, dat begrijp ik. Maar 190 of 210? En dan zonder omstandigheden aan te geven?

Die snelheden worden door de bandenfabrikant, onder nauwkeurig beschreven omstandigheden (bandendruk, belasting, temperatuur, scheefloophoek) vastgesteld op een rollenbank.
Zó komt die R, T, H, V, W, Y en nog hoger tot stand.

Formeel is het dan zo dat een auto gehomologeerd wordt met een een bepaalde band.
Als dat een V-versie is, mag de auto later niet voorzien worden van banden met een H label. Uitzondering zijn dan winterbanden, maar dan moet je wél een grote sticker plakken op je dash die dat aangeeft.

Dat is de formele kant van het verhaal. In NL wordt daar verder nauwelijks op gelet.
Maar bij onze Ooster- en Zuiderburen ligt dat anders. Daar wordt er bij een keuring naar gekeken, en als de band die je er dan onder hebt niet in de papieren staat, is dat afkeur.

Groet,
JW

 

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Stars_Falling_93
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 27-08-2021

- Xantia 2.0i VSX
Gepost: 20 januari 2022 11:38 AM
  [ # 10 ]

Het is weer eens minder eenvoudig dan het lijkt. Ik dacht dat klasse H (210 km/h) genoeg was voor mijn Xantia. De topsnelheid ligt volgens de fabriek net onder de 200 km/h. Maar volgens het boekje moet er klasse V onder. Maar ook banden met draagvermogen 84 en die lijken in mijn maat (195/55 R15) niet meer te bestaan. Ik moet er nog eens goed naar kijken, maar voor nu neig naar Bridgestone Turanza T005’s. Die worden in verschillende tests erg goed beoordeeld en qua kwaliteit lijkt het daar ook prima op orde.

@Inooid
Nice! Ik had gistermiddag tijd over en zat zelf nog even rond te neuzen voor banden. Toen jouw bandenmaat er nog even ingegooid en ik zag Michelins verschijnen. Ik wilde je dat nog laten weten, maar zag toen dat je zelf ook al gevonden had.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 20 januari 2022 12:44 PM
  [ # 11 ]

Ik denk je het je te moeilijk maakt:

Voor je 2.0 Xantia met een topsnelheid van <200 km/h zijn H banden genoeg in Nederland. Alleen op een Xantia Activa werden V banden gemonteerd omdat die stijver zijn en dat beter werkt met het activa systeem. Ook in het buitenland kom je daarmee niet in de problemen. Alleen voor een V6 is het minstens V.

De “load index” Die moet groter zijn dan de helft van de maximale aslast van de zwaarst belastte as. Bij een xantia is dat de vooras.
Het zou me verbazen als dat boven de 1000 kg uitkomt per as uitkomt: De maximal belasting van een “84” is 500kg /stuk en van een “86” 530 kg /stuk. Kijk eens in je kenteken bewijs ?

195/55-15 is normaal 85 of 89 in XL ( extra load). Je wilt 15 inch velgen gaan gebruiken?
Maar je zou denk ik ook 185/60-15 in 84H kunnen nemen. Die zijn 1.1 % groter dan het origineel dat valt zeker binnen de toleranties.
De originele 185/65-14 zijn 86 voor de personenwagenbanden, als die 91 of 93 zijn dan zijn ze bedoeld voor kleine vrachtwagentjes met meer laadvermogen.

Dat de maximale belasting afneemt bij hogere snelheden geld alleen voor banden met een V merk en hoger.

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Stars_Falling_93
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 27-08-2021

- Xantia 2.0i VSX
Gepost: 20 januari 2022 10:01 PM
  [ # 12 ]

Niet per se. Mijn reactie was eigenlijk vooral ironisch over hoe moeilijk het kan worden om precies de juiste banden te krijgen als de regels zo streng zijn. Maar als ik het zo teruglees, komt dat voor geen meter over in mijn tekst. Dus sorry voor het misverstand. En bedankt voor de uitleg! Want zo leer je nog wat bij.

Op mijn Xantia zitten 15” Belfast-velgen en die wil ik er zeker op laten zitten, want dat ziet er fantastisch uit. Volgens mijn instructieboekje moet daar 195/55 R15 84V op, om heel precies te zijn. Snelheid- en gewichtsklasse hoef ik door de Nederlandse regels gelukkig niet zo op te letten. De Bridgestones die ik eerder noemde zijn 85H of 85V en dat moet dus meer dan prima zijn qua maat.

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 21 januari 2022 07:08 AM
  [ # 13 ]

Zit er op het bandenspanningslabel (in het bestuurdersportier) niet een label met daarop de juiste bandenmaat?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2017
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 21 januari 2022 07:57 AM
  [ # 14 ]

De 2 liter werd in die tijd met als optie LM geleverd. Daar zaten dan 195/55-15 MXV3’s om.

Uitzondering was de 2 liter 16 klepper, die had er 205/55-15 MXV3 om liggen.

Groet,
JW

 

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Stars_Falling_93
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 27-08-2021

- Xantia 2.0i VSX
Gepost: 21 januari 2022 09:07 PM
  [ # 15 ]

Wat JW zegt, klopt precies met wat in mijn boekje staat en op de bandenspanningstabel. Voordat ik die gecheckt had, had ik de maat simpelweg afgelezen van de banden die er nu op zitten.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook