Dag allemaal. Deze zomer is het zover: mijn vriendin neemt me mee naar Zuid Frankrijk, het gebied waar ze als kind bijna elk jaar op vakantie ging. We hebben het dus over een enkele reis van een 1000 kilometer. We kunnen met onze eigen visa gaan, maar ik ga veel liever met de ami op pad. Onze ami is een ami 6 berline uit 1964 die we sinds 2019 hebben. Ik ben dus op zoek naar tips, tricks over wat handig is met zo’n langere reis. Het nodige gereedschap mee, wellicht wat onderdelen, onderhoudsboeken/kennis (digitaal) meenemen en ga zo nog maar door. Hier zijn vast mensen die dit op jaarlijkse basis doen, dus wat zijn jullie tips? (argumenten om de ami mee te nemen ipv de visa zijn ook welkom!)
Totaal aantal Berichten: 43263
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Alles gaat en staat met de onderhoudstoestand van de Ami, maar in principe moet het gewoon kunnen. Essentieel voor onderweg: ANWB europadekking, en telefoon die goed opgeladen is, en een basis set met gereedschap en onderdelen. Contactpunten, bobine, bougies, v-snaar, dat soort werk. Neem ook niet te veel mee, want gewicht in een Ami 6 is natuurlijk wel een dingetje.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1339
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Vroeger nam ik 2CV onderdelen mee op vakantie met mojn 2CV. Ik had een IRK van de ANWB voor andere gevallen van ellende in het buitenland (rechtsbijstand). Iedere keer ging er iets stuk wat ik niet bij me had. De onderdelen vracht werd dus steeds groter. Tot dat ik niets meer meenam en er wonderwel ook niets meer stuk ging.
Kortom, basis gereedschapskistje en beurtje voordat je gaat. Een 5 liter benzine kannetje met goeie benzine (geen e-10). Een internethulpje (laptop, phone, iPad) voor als je een onderdeel zou moeten bestellen (de EU is een kleine wereld).
Een ban/credit card, mocht je bijvoorbeeld voor werk naar huis moeten (werk) voor de terugreis per TGV en de stalling bij het Franse boertje afrekenen, Is handig.
En voor de rest? Lekker genieten van jullie AMI en de waarderende duimpjes.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 10238
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik ging ooit met een 12 pk eendje naar Marokko. Puntjes, bougies en een cilinderkop. Dat was het. Eén kop, want hoewel niet ideaal kan die ook aan de verkeerde kant.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 25560
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
niet in een ami6 hoor.
In mijn 63er heb ik een omvormer om mijn telefoon op te laden. Verder zou ik een 123 monteren en een doosje bougies meenemen.
verder groot onderhoud plegen. Vergeet daarbij je remmen niet!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 464
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Ik heb weliswaar geen AMI, maar ga wel elk jaar 1 of 2 keer naar Frankrijk, maar dan met een GS. Belangrijk is in elk geval dat je het doet met een auto die normaal gesproken niet alleen rondjes om de kerk rijdt, maar gewoon een betrouwbare regelmatig rijdende auto is die netje onderhouden is. in de pakweg 30 keer dat ik dat nu gedaan heb eigenlijk alleen tegen condensatorpanne aangelopen.
Met de meegenomen onderdelen kon ik dat onderweg gewoon oplossen. Sindsdien op zoek naar betrouwbare condensatoren, want daar zit veel verschil in.
Wat neem je dan zoal mee? Een basisset gereedschap, multimeter, verder reserveonderdelen die je onderweg evt. kunt vervangen, zoals onstekingsdelen, dynamo, spanningsregelaar, v-snaar. Ook eens een drooggelopen dynamolager gehad, maar daarmee kon ik Nederland nog halen.
Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 27-09-2010
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Denk ook aan een wat reserve motorolie met de juiste specificaties voor dit motortype, is onderweg misschien niet overal (meer) te krijgen.
Totaal aantal Berichten: 25560
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
In de ami 6 is het een drama om de ontsteking te bereiken en moet je echt wel serieuze sleutelervaring hebben. Heb je dat niet dan zet je er een 123 in en ben je daar van af.
verder all of the above!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
123 ontsteking zit er al op. De specifieke olie is een goede tip! bougies en bobine liggen al standaard in de auto. Qua gereedschap gaat er altijd mee: een setje doppen+ratel, schroevendraaiers, steeksleutels, hamer met een paar doorslagen, multimeter, ductape en natuurlijk tyraps. Dank alvast voor jullie tips! Ik ga me nog eens verder verdiepen
Totaal aantal Berichten: 43263
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
En vooral: die anwb pechhulp europa of een hele goede reisverzekering die sleepkosten dekt. Let vooral op dat een oldtimer niet uitgesloten is van dekkig. Denk er aan, sleepkosten kunnen oplopen tot een paar honderd euro.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1339
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Oja, banden op de juiste spanning, ook de thuiskomer
6V? Dan ook een setje reserve lampjes niet vergeten.
Verder zijn er nog een paar zaken die je bij moet hebben auto onafhankelijk. Zie de ANWB site.
Als er iets stuk gaat, blijf dan relaxed.
- Als je gereedschap nodig hebt dat je niet bij je hebt, denk dan aan de Brico of grote supermarkt. Ik moest ooit een slijptolletje hebben om een vastgelopen wiellager van een aanhanger te lossen. Dat tolletje had ik natuurlijk niet bij me en heb ik voor 19.95 aangeschaft en nadien geschonken aan een vriend die er ook weer blij meer was.
- Niet zeker van de bedrijfszekerheid? Kies ervoor om de autobaan niet op te rijden. Op de snelweg wordt niet gesleuteld. Op een binnendoorweg ben je flexibeler. Je hoeft dan niet een dure pechhulp te laten komen, een aardig boertje met een trekker en kapschuur is dan ook nog een optie. Je zou dan zelfs met de trein naar huis kunnen gaan of anders vakantie te gaan vieren en later in alle rust de repatriëring regelen.
Tot slot, heb je een taxatie? Niet alleen in het buitenland slim maar ook in Nederland. Bij malheur heb je dan in ieder geval geen discussie over de waarde van de auto.
Ik ken het verhaal van iemand die met een zeldzame Morgan uit 1929 strandde in de UK met een gebroken krukas en gelukkig een IRK. De ANWB medewerker zei: “dat is wel een heel oude auto, die gaan we niet meer terughalen. Maar geen zorgen hoor, want de invoer- en sloopkosten zijn wel verzekerd”.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 840
Geregistreerd: 29-05-2006
- Dyane 6 Commerciale
Ik ben in het vorige decennium (...) regelmatig met de Dyane in Frankrijk geweest.
Ik had altijd een fles goede olie, wat gereedschap, bobine en ventilator mee. Verder niet. Nooit problemen gehad. Overigens ook niet de enige oude auto. In 2011 met een Fiat Panda uit 1982 naar de Pyreneeën geweest (+/- 3300 km) toen een dichtgeslagen contactpuntje gehad, verder niets, en in 2013 met een andere Panda uit eveneens 1982 via Frankrijk, Italië, Zwitserland en Duitsland een rondje gereden. (+/- 2500 kilometer). Toen helemaal geen problemen gehad.
Ik denk dus dat je als je vertrouwen hebt in je auto er prima mee kunt rijden. En, geniet er ook van! Ga dus lekker via de route national (tip: als je naar Zuid-Frankrijk gaat, kies dan de oostelijke route via de Route Napoleon, via Gap en dan zuidwaarts via het Lac de st. Croix naar de omgeving van Nice. Echt prachtig daar, en héél relaxt rijden. Ik had 34pk ter beschikking, dus dat moet met een 26 pk Ami ook lukken. (mijn ouders reden er met een Dyane 4, dus zelfs dát kan!)
Totaal aantal Berichten: 1339
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Ik bedacht me ook nog het volgende waar ik met mijn LHM Citroens minder mee bezig ben. Bedenk ook even of de remolie nog vers is. Trommelremmen kunnen erg warm worden. Als je de bergen ingaat is het fijn als je geen fading krijgt.
Afgelopen weekeind met mijn AMI8 en enkele AVN leden zonder problemen op en neer naar Reims gereden. Daar zaten ook 2 AMI6-en bij, die reden als de brandweer. Dat is toch 800 kilometers zonder problemen. Conclusie: olie en banden op peil en dan is zo’n reis voor een goed onderhouden AMI geen probleem.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn