1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
ruitenwissers slaan op hol
manus
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 175
Geregistreerd: 26-05-2006

Gepost: 26 maart 2022 02:11 PM

Het ene probleem is nog niet opgelost, of het volgende dient zich al weer aan. De ruitenwissers gaan soms spontaan op de intervalstand aan. Hij reageert dan nergens meer op; wil ook niet in een andere stand. Zelfs het contact uit en de sleutel er uit heeft geen invloed. De enige remedie is de zekering er uit trekken. Stop je die er na een tijd weer in, dan gaat het soms een tijd weer goed, om vervolgens spontaan weer in de intervalstand te gaan “vegen”. Wat kan dit zijn? Zit het in het hendel aan het stuur, of is de bsm-zekeringkast kapot? Ik kan alles wel blind gaan vervangen, maar de onderdelen beginnen allemaal (ver) boven de €100,-. Het gaat om een c5 berline uit 2008. Het zou mooi zijn als iemand de oplossing heeft.
Groet, Manus

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 26 maart 2022 07:08 PM
  [ # 1 ]

Zoek maar eens op “com2000” problemen: Die hendels aan het stuur zitten op een elektronische module die wel eens problemen geeft.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 27 maart 2022 08:40 AM
  [ # 2 ]

En via onderdelenlijn.nl is er vaak nog wel een tweedehandse te vinden.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
manus
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 175
Geregistreerd: 26-05-2006

Gepost: 27 maart 2022 08:52 AM
  [ # 3 ]

Bedankt voor de reacties. Ik kan wel wat tweede hands kopen, maar wat dan? Als de com2000 stuk is, kan de ruitenwisser dan toch doorgaan terwijl de sleutel er uit is? Of is het toch de bsm-zekeringkast? Het is net als bij m’n andere probleem, inhouden bij koude motor,
je kunt voor de voet allerlei onderdelen vervangen, maar voor je het weet heb je de complete auto vervangen, ook financieel gezien… Ik hoor nog graag reacties (en nog liever een kant en klare oplossing, haha).
Groet, Manus

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 27 maart 2022 09:11 AM
  [ # 4 ]

Wij zeggen ook niet dat je wat moet vervangen:
Je BSM is de schakelunit die de motor van de ruitenwisse elektrisch schakelt. Maar die doet dat op commando. Die commando’s komen van jou: Via de “schakelaar/staak” en dan via de COM2000 module.

Ik heb nog neer gehoor dat een BSM spontaan iets wel doet, zoals de ruitenwisser aanzetten, maar wel dat hij iets niet (kan) doen omdat er een electronisch relais kapot is.

Als je com2000 module brak is dan komen daar of geen commando’s uit, of de verkeerde.
In jouw geval: De BSM denkt dan de ruitenwisser aan moet omdat hij een signaal krijgt en het commando “einde” wordt niet ontvangen.

Nog iets om goed aan te denken: Al die communicatie loopt via een van de CAN bussen. Als daar een probleem mee is dan kun je ook “fantoom” signalen krijgen. Bijvoorbeeld als je een radio verkeerd aansluit. De originele radio communiceert via een CAN bus. Als je een “andere” aansluit, of zelf een trekhaak monteert etc dan moet je wel weten wat je doet.

Je zult dus nog iets meer diagnose moeten doen, want ik kan vanaf afstand niet in je C5 kijken.
Bijvoorbeeld als je ergens een bedradingsprobleem hebt.

Die bussen zitten er overigens in met een goede reden: het alternatief is een stuurschakelaars unit waar dan een bundeltje van zo’n 50 draadjes aan hangt naar de BSM of een echte relais kast, en dat alleen voor het stuurwiel, dus dat wordt een auto met een paar heel grote draadbundels. Dat is niet te maken (technisch kan alles maar het wordt erg duur) ook niet te diagnosticeren want zoek maar een draadbreuk of slecht contact.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
manus
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 175
Geregistreerd: 26-05-2006

Gepost: 27 maart 2022 10:45 AM
  [ # 5 ]

Bedankt citroensmgz voor je uitgebreide antwoord. Het enige wat de laatste tijd vervangen is, zijn de eerste lambdasonde en een paar sensoren op de motor. Zie mijn andere probleem: stotteren. Trekhaak en radio en andere dingen in de auto zijn niet veranderd. Ik begin dan toch, na jouw antwoord, te denken dat het in de stengel zit. Moet dan de gehele com2000 vervangen worden, of kan die stengel ook apart vervangen worden? Nogmaals bedankt voor het meedenken.
Groet, Manus

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 27 maart 2022 12:01 PM
  [ # 6 ]

Als de wissers met contact uit blijven wissen, wordt het eindsignaal van de wissers kennelijk niet ontvangen. Het is op zich zinvol om je af te vragen of dat een BSI-probleem is, maar je zult je dan ook moeten afvragen of dat een probleem van bijvoorbeeld de wissermotor is. Ik heb zo’n grap kort geleden bij de hand gehad met een totaal andere auto, maar daarvan kon ik op de stekkers van de wissermotor met de multimeter keurig zien dat ik alle stuursignalen vanuit de body-computer netjes binnen kreeg en toch wilde de achterwisser niet uit. Ook niet als ik de sleutel van de auto in kwestie in m’n broekzak had. Eénmaal aan ging-ie niet anders uit dan door de zekering eruit te halen. Dat bleek uiteindelijk aan het reed-contact in de wissermotor te liggen: die was lawaaie, waardoor de wissermotor geen parkeersignaal meer gaf en dus niet meer stopte. Met een andere wissermotor erin was dat euvel opgelost.

In een geval als dit is dus de BSI een mogelijke verdachte, maar ook de wissermotor, eventueel de regensensor en zelfs de bekabeling tussen de verschillende componenten. Het blijft natuurlijk opvallend dat die wissers vanzelf beginnen, maar daar bestaan wel mogelijkheden voor in de sector kortsluiting/open circuit (bedradingsproblemen). In dat geval zou het zelfs kunnen zijn dat uitlezen nog nuttige informatie oplevert ook, want zo’n kortsluiting of een open circuit kan prima in het storingsgeheugen opgeslagen zijn.

Ten slotte een enorme long shot: je auto stottert soms én je hebt vreemde elektronische klachten? In dat geval zou je je zelfs af kunnen vragen of er een bobine vonkspanning ‘lekt’ (dus vonkoverslag aan de buitenkant, tussen bobine en cilinderkop). Dat *kan*, als je pech hebt, onder bepaalde omstandigheden signaalstoringen in het CAN-bus systeem opleveren (zoals de fantoom-signalen waar Citroensmgz het over heeft). Op dezelfde manier eigenlijk als waarop je vroeger een langsrijdende brommer wel eens storing op de radio hoorde geven. Maar hoewel dat op papier dus een mogelijkheid is, zou ik zeker eerst kijken of die problemen gescheiden van elkaar op te lossen zijn.

Kortom: meten = weten! En hoe duurder de onderdelen zijn die je zou willen vervangen, hoe zekerder je van je zaak wilt zijn dat je de juiste onderdelen vervangt Wink

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 27 maart 2022 12:02 PM
  [ # 7 ]

Manus, als je hier even aangeeft in welke regio je woont is er misschien een forumlid in de buurt die je wagen kan uitlezen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
manus
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 175
Geregistreerd: 26-05-2006

Gepost: 27 maart 2022 12:26 PM
  [ # 8 ]

C5vers, wat een reacties weer! Ik woon in een dorpje tussen Emmeloord en Zwolle in. De auto is bij Enting Zwartsluis in onderhoud. Zij weten toch aardig hoe een citroen er uit ziet. Daar is ie deze week nog uitgelezen. Er stond alleen een storing van de elektroklep boven op het kleppendeksel in, maar deze was al vervangen. Dus alles gewist, maar nog steeds inhouden m.n. na koude start. Geen foutmelding betreffende de ruitenwissers. als de auto stil staat, dan kan de bobine toch geen spooksignaal , naar de ruitenwisser, afgeven? Of is dit te simpel gedacht?
Mijn dochter rijdt in een oude Kia. Af en toe nieuwe remblokken en een paar banden en dat is het. Dan begin je toch te twijfelen… Groet, Manus

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 27 maart 2022 07:05 PM
  [ # 9 ]
manus schreef:

als de auto stil staat, dan kan de bobine toch geen spooksignaal , naar de ruitenwisser, afgeven? Of is dit te simpel gedacht?

Dat de wissers zelfs met contact uit niet stoppen maakt voor mij de wissermotor een mogelijke verdachte. Kort gesteld: als de wissers hun eindstand niet meer terugseinen (of dat signaal komt niet meer door), worden ze niet meer uitgeschakeld. Afhankelijk van hoe dat systeem is opgezet kan dat ook betekenen dat ze zelfs niet meer stoppen met het contact uit. De vraag is dan nog wel waarom ze spontaan beginnen te wissen.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Jaaps
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 455
Geregistreerd: 19-10-2006

- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Gepost: 27 maart 2022 07:43 PM
  [ # 10 ]

@Citroensmgz

Ik heb onze Pluriel gehad dat de ruitensproeier spontaan aanging, geen contact, midden in de nacht.
Relais wat het blijkbaar begeeft. Vokomen ingebakken, dus niet te controleren.

Een andere BSM proberen kan geen kwaad

Profiel  
 
manus
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 175
Geregistreerd: 26-05-2006

Gepost: 31 maart 2022 03:07 PM
  [ # 11 ]

Nou, een bsm-kast bij bart ebben besteld en erin gezet. Ik durf het haast niet te zeggen, maar het lijkt over te zijn!
De komende dagen in de regen nog maar even afwachten. Alvast bedankt voor alle hulpvaardige reacties!
Groet, Manus

Profiel  
 
manus
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 175
Geregistreerd: 26-05-2006

Gepost: 01 april 2022 05:23 PM
  [ # 12 ]

F**k, het probleem is vandaag toch terug gekomen. Echt balen. Nu blijft toch de com2000 over, denk ik. Ook weer een duur onderdeel… Is het mogelijk om alleen de ruitenwisserstengel te vervangen? Of zijn er nog meer mogelijkheden? Komt het ooit nog goed?
Manus

Profiel  
 
JW
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1978
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 01 april 2022 07:11 PM
  [ # 13 ]

Nee, je kunt de ruitenwisserstengel niet los vervangen, die maakt integraal bestanddeel uit van de COM.

Een CC controler of de radio-bediening wel, die kunnen er ingeprikt worden.
Maar de ruitenwisser- en de verlichtingsbediening niet, helaas.

Groet,
JW

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 02 april 2022 08:11 AM
  [ # 14 ]

Ik heb een aantal jaren geleden de stengels van de com van m’n C5 vervangen. Je moet dan wel voorzichtig de com openmaken, maar dat ging probleemloos.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
manus
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 175
Geregistreerd: 26-05-2006

Gepost: 02 april 2022 11:50 AM
  [ # 15 ]

He Jan, als je stengels vervangen hebt, waren die dan nieuw of tweede hands en waar had je die vandaan? Of had je een complete com2000 gekocht?
Manus

Profiel  
 
 
1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook