Totaal aantal Berichten: 27882
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zover ik begreep zijn de roetfilters voor de V6 niet leverbaar via Citroën.
Zonder EGR en chiptuning op een V6 of andere motor?
Jammer dat het niets opgeleverd heeft.
Jouw gevoel is goed. Op HVO100 loopt de motor mooier en start sneller. Komt door het hogere Cetangetal nl.rond 70.
Drukverschil nog opgevraagd ? Is eigenlijk wel interessant om te weten en wel of het filter inderdaad dichtbij verzadigd is dan wel een niet plausibele meetwaarde heeft door bv. kleine beschadigingen / scheurtjes in het binnenwerk / er uit
gedrukte eindstoppen.
Ik zie hier ( duitsland ) een prijs van rond 485,00 € zonder montagemateriaal van Eurorepar en als ruildeel.
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Er zit een nieuw filter in, na 15 minuten stationair draaien is de roetmeting gedaan, ongeveer 250.000 deeltjes terwijl de motor nog niet op bedrijfstemperatuur was.
In het oude filter zat een gat, dat zou dus nooit wat worden, filter schoonmaken was dus achteraf gezien ook geen optie.
De keuze om er een nieuwe in te zetten was achteraf gezien dus de juiste, het is wel een aftermarket en geen origineel, ik weet ook niet of die nog leverbaar zijn, ik ben tevreden. De tijd zal het leren hoe lang deze het volhoudt.
Totaal aantal Berichten: 27882
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Prima resultaat, ook wel fijn om de oorzaak gevonden te hebben
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Ik hoorde dat voor de 2.7 er niet echt een probleem is
Voor de 3.0 moet de uitlaat er onder uit gezaagd worden.
En is de kost 2350 zonder plaatsing…
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Wat bij mij een vraagteken oproept is, dat er geen motormanagementlampje is gaan branden dwz de eigendiagnose in de motorcomputer heeft niet gesignaliseerd dat de verschildruk in het roetfilter onder de minimum waarde ligt en de temperatuurzender aan de uitgang van de katalysator een te lage waarde gemeten heeft.
EGR en roetfilter uitgeprogrammeerd ?
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Ik weet het ook niet, ik heb zelf nooit het roetfilter uit geprogrammeerd, misschien een vorige eigenaar, of misschien was het gat in het filter te klein zodat er toch nog wel verschildruk was?
EGR is wel afgeblind, die hoef je niet uit te programmeren, alleen na afblinden storing wissen (heb ik ergens gelezen, was ook al gebeurd voordat ik de auto kocht.)
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Ik vraag me af of het roetfilter wel uit te programmeren is.
Uit programmeren is niet het juiste woord. Met een diagnosetool kun je in de motorcomputer niets in of uit programmeren.
Zoals het mij verteld is door een tuner wordt de dataverwerking van het betreffende onderdeel geblokkeerd in de motorcomputer.De eigendiagnose van het motorstuurapparaat weet niet dat het betreffende onderdeel aanwezig is.
Om te weten of dat het geval is, eenvoudig weg een diagnosetool er aan hangen en kijken of het roetfilter benaderbaar is.
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Zou ik vandaag even de bandenspanning controleren, breekt het ventiel af. Beter nu dan op de snelweg maar toch…
Weet iemand of ik een complete TPMS sensor moet vervangen of dat alleen het ventiel vervangen ook een mogelijkheid is?
Ik weet niet of er ooit nieuwe op zijn gezet, in de mij bekende onderhoudsgeschiedenis die terug gaat tot 120.000 km kan ik niets vinden, van voor die tijd heb ik geen gegevens, de auto is in 2016 geïmporteerd vanuit Frankrijk.
Er waren ooit reparatiesetjes voor deze TPMS ventielen.
Maar of die er nog zijn weet ik niet…..
Vraag nog: waar is hij afgebroken? Net onder het ventieldopje of veel lager, dichterbij de velg?
Dat reparatiesetje kon alleen voor die eerste situatie gebruikt worden.
Overigens, veel van die breuken kwamen door het gebruik van andere dan plastic ventieldopjes. Oorzaak: spanningscorrosie.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Net onder het ventieldopje dus. En er zat een kunststof dopje op.
Hopelijk kun je daar dat reparatie setje nog voor vinden.
Of een bedrijf dat het voor je kan doen…..
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Het is het beste om ze allemaal te vervangen, want je rijdt niet rustig meer als je weet dat ze gecorrodeerd zijn. Ik spreek uit ervaring en heb ze daarna allemaal vervangen door gewone ventielen. Wel even aanpassen in de computer.
C4 Cactus 1,2 e-PT 130 pk Shine EAT6
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Ik had ook al het plan om ze allemaal te vervangen, vandaag ben ik vooralsnog vlot geholpen door de lokale garage, nieuwe vervangende sensor met nieuw ventiel in.
De oude heb ik nu hier liggen en ik zie dat ik voor een paar euro 4 nieuwe ventielen kan kopen (zonder sensor), ik heb geconcludeerd dat het ventiel los vervangbaar is. Helaas kan ik geen fabricagedatum vinden op de oude sensor.
Optie 1, 4 nieuwe ventielen kopen voor 4 euro met het risico dat ik de sensoren over een jaar alsnog moet vervangen omdat de batterij leeg is. En deze laten monteren, banden weer balanceren en ik ben denk ik een 100 euro kwijt.
Optie 2, 3 nieuwe sensoren laten plaatsen, banden laten balanceren en ik verwacht rond de 250 euro kwijt te zijn, ben ik zeker klaar de komende jaren.
Ik begrijp dat er een optie 3 is, sensoren eruit en gewoon een lekker ouderwets rubber ventiel erin, voor de C6 is de bandenspanningssensor geen verplichting, dat geldt voor auto’s vanaf 2018 las ik ergens. (kan er trouwens een rubber ventiel in?)
Tja, de keuze is reuze…, ik neig wat naar optie 2
Morgen eerst maar een ritje maken en kijken of de nieuwe sensor het doet. En eerst de bandenspanning maar laten voor wat het is na de ervaring van de laatste keer band oppompen.