Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Autofan schreef:Ed P schreef:Hm, weer een emissie storing bij vol gas geven in de sportstand…. Is dit een toevalstreffer of???
Membramen van de bediening van de swirl-kleppen kapot? Gebeurde met enige regelmaat.
Dit was een goede tip. Ik heb even gezogen aan de slangetjes die de membramen sturen, ik hoor lucht en de kleppen gaan niet open. Allebei niet.
Ik zal nieuwe membramen bestellen bij de Jaguar dealer want Citroen verkoopt ze niet los.
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Ziet er uit als aluminium, maar als het maar werkt !
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Daarna maar eens begonnen aan de membramen, ik had ze ondertussen uit Duitsland ontvangen van een Jaguaronderdelenleverancier.
De eerste was er vlot uit en…. was nog heel. Hmm, leiding er af gehaald, bleek er een breuk in de leiding te zitten. Door schade en schande wijzer geworden de leiding naar de andere ook maar los gehaald in plaats van eerst het membraam eruit, ook leiding gebroken. Na wat gepuzzel uiteindelijk glasvezeltubes gevonden, HDPE, tot 60 graden bestendig (vraag me af of dat genoeg is maar ik heb geen cunifer in huis). Beide leidingen vervangen zuigen, ja vacuüm, starten, nog geen beweging in de aansturing, verder zoeken, blijkt de toevoerleiding ook defect, alle breuken verstopt onder een kunststof beschermhoes, nog een keer starten, nog niks, wel gesis bij de vacuüm pomp, blijkt daar ook nog een slang te zijn die achter het motorblok naar beneden loopt naar????, u mag het zeggen, ik weet het niet. Slang ingekort, kon er met veel pijn en moeite net op en ja hoor, werkende wervelkleppen, rondje gereden en de dame reageert veel beter op het gaspedaal, de twijfel bij wegrijden vanuit stilstand is zo goed als weg, pakt in 1 keer op, reageert vlotter op het gaspedaal. Binnenkort maar eens een langere rit om te kijken hoe dat gaat. Nog wel steeds een emissiestoring bij vol gas…
De slangen gaan blijkbaar om de zoveel jaar kapot, de kapotte hadden een productiedatum 2013, waren dus al een keer vernieuwd.
Blijft de vraag over, waar gaat de tweede leiding heen die achter het motorblok verdwijnt. Het is niet de leiding naar de rembekrachtiger, die heeft een eigen aansluiting op de vacuümpomp.
Wie weet het?
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Citroensmgz schreef:Ziet er uit als aluminium, maar als het maar werkt !
Het is echt RVS, het gewicht was te zwaar voor aluminium. Het stukje slang met slangklemmen werd er als service bijgeleverd.
Hier de site voor de liefhebbers.
Inderdaad RVS, mooi werk !. Die zou ik inderdaad “op voorhand” vervangen.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 43263
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De slang naar beneden gaat volgens mij naar de motorsteun. Ik heb op een C5 3.0 HDI ook zo’n grap meegemaakt. Daar zitten dus geregelde motorsteunen op…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Geregelde motorsteunen? Vertel! wat moet ik me daar bij voorstellen?
Is dat waar ik het plaatje van heb bijgevoegd? Ik rijd dus al een jaar rond zonder vacuüm op die steun? (en zonder sturing van de wervelkleppen…)
Ik heb nog even gegoogeld, ik begrijp dat onder de 1500 toeren de steun zacht is en door het vacuüm boven de 1500 toeren hard. Bij mij dus altijd zacht zonder vacuüm. (Gevonden op een Volvo site, ik veronderstel dat die van de C6 net zo werkt.
Totaal aantal Berichten: 43263
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Klopt. Debiel systeem weer natuurlijk
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Tja, wel bijzonder in ieder geval, de bedoeling is om het blok minder te laten schudden bij gas geven als ik het goed begrijp. Ben benieuwd, ga morgen een stukkie rijden.
Niet nadat ik de slangklem nog wat had aangepast, het zat me niet lekker, de aftakking naar de vacuüm gestuurde motorsteun (het blijft bijzonder) was een knullig stukje rubber dat van een inwendige diameter van 8 naar 5 ging. Ik had het slechte stuk eraf geknipt maar vond het erg fragiel zitten.
Ik heb maar wat gefröbeld, een 8 mm slang, de eerder gebruikte glasvezeltube, wat krimpkous er om heen en ik had een verloop. Een stukje 5 mm slang bij de lokale garage gehaald, die met een lusje erin gelegd zodat er geen spanning meer op de huidige kunststof slang kwam en met pijn en moeite vanwege het gebrek aan ruimte op de vaste slang naar de motorsteun met vacuüm sturing gemonteerd. Ik heb er nu wel vertrouwen in dat het blijft zitten.
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 26-08-2008
- AX 1.1 spot 5 deurs
Ed P schreef:(..)Nog wel steeds een emissiestoring bij vol gas…
(..)
Misschien dat tweede membraam wél kapot?
Of had je die ook gecontroleerd maar hier niet opgeschreven?
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Ik heb het tweede membraam wel getest. Die was ok, bij gas geven zag ik ze beide bewegen.
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
We zijn een paar maanden verder, de dame lijkt even te moeten wennen aan een nieuwe turbo slang, een schone map sensor, schone LMM sensoren en werkende wervelkleppen. Ik begin er langzaam vertrouwen in te krijgen, geen lampjes met emissiestoring tot nu toe (ondertussen klop ik af, op teakhout weliswaar maar dat zou toch ook moeten werken) bij een keer flink doortrekken tot boven de 4000 toeren. Ik krijg wat hoop.
Wel wat lawaai tijdens het rijden waarbij slecht te horen is waar het vandaan komt. Ik heb het vermoeden van gecupte banden, achterbanden denk ik als ik met mijn hand over de band ga, maar in de auto lijkt het van middenvoor te komen, of toch achter, kortom niet te traceren. Binnenkort maar naar de bandenboer en dan het type specialist dat er iets aan kan doen. Het geluid is vooral goed hoorbaar op een mooie vlakke asfaltweg bij lage snelheden (lage=30km/uur of zo).
Zijn ze echt gecupt? Of hebben ze zaagtandvorming?
In het laatste geval kun je dat “oplossen” door de wielen links <> rechts te wisselen, er even vanuit gaand dat het geen draairichting gebonden banden zijn zoals de winterband of de CrossClimate. Dan slijten die zaagtandjes weer weg.
Vroeger zei men dat dit niet kon/mocht, maar met de moderne banden is dat geen probleem meer. Dat weet ik ook uit eigen ervaring.
Als het wel draairichting gebonden banden zijn, is voor <> achter wisselen de manier om beginnende zaagtandvorming te verhelpen.
Ik doe dat ook bij de CrossClimates die ik onder mijn auto’s (gehad) heb. Nu bij de C5A-Hy, eerder bij de C5 V6.
Dat doe ik elke 15.000 km, bij de jaarlijkse beurt.
Maar als ze echt gecupt zijn, heb je weinig opties…..
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Ik had dit bericht niet moeten plaatsen, was vragen om een nieuwe emissiestoring die dus ook kwam na wat langer (3 seconden of zo) boven de 4000 toeren te draaien.
Wordt vervolgd dus. Maar hij komt niet zo snel meer als voorheen, toen was even het gas diep instampen voldoende.
Qua banden, all-season, richtinggevoelig en de achterbanden lijken ongelijk in hoogte te zijn versleten. Als ik bij de bandenspecialist ben geweest laat ik weten wat de conclusie was. Ik voel en zie geen “haaievinnen”.