7 van de 10
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 9 Volgende >  Laatste »
   
De burgemeester’s C6 van Ed P.  Nieuw roetfilter
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 25 augustus 2023 01:06 PM
  [ # 91 ]
Ed P schreef:

.......

Qua banden, all-season, richtinggevoelig en de achterbanden lijken ongelijk in hoogte te zijn versleten. Als ik bij de bandenspecialist ben geweest laat ik weten wat de conclusie was. Ik voel en zie geen “haaievinnen”.

Dat klinkt als cuppen.
Als dat wat verder gevorderd is, zijn er weinig opties.
Soms kan de band nog rond geslepen worden, maar bij all-seasons blijft er dan veelal te weinig profiel over om ze nog in de sneeuw te kunnen gebruiken.
En er zijn maar weinig bedrijven die dit (kunnen) doen.

Voor de toekomst: regelmatig voor <> achter wisselen. Daarmee voorkom je dat dit uit de hand loopt.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 18 september 2023 12:22 AM
  [ # 92 ]

Ik ben nog niet bij de bandenspecialist geweest maar ga dat komende week doen. Het lawaai wordt al erger en er komt onbalans bij. Ik heb het zaagtandprofiel, geen of nauwelijks ongelijke hoogte.

Optie 1, een bedrijf vinden waar ze kunnen trimmen, voor is de minimale diepte 4,5mm, achter 5,5mm. Achter duidelijk erger gecupt dan voor maar voor begint ook. De voorbanden kunnen dan waarschijnlijk nog een 30k mee, de achterbanden 40k misschien. (als ze niet weer gaan cuppen).

Optie 2, ik heb all weather banden en zit er nu aan te denken om gewoon nieuwe zomerbanden te kopen die dicht zijn op het zijprofiel, ik zou dan minder last van cuppen moeten hebben en ik zal ze regelmatig verwisselen van voor naar achter en andersom. Gezien de huidige winters vraag ik me zo langzamerhand af wat de meerwaarde van een winter-of all-weather band is.

Iemand tips welke band een goede optie is? Of tips voor een optie drie?

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 30 oktober 2023 10:48 PM
  [ # 93 ]

Andere vraag, de dame is weer aan een onderhoudsbeurt toe, welke olie?

Ik zit te denken aan Total Quartz Ineo C3 5w40. Anderen zeggen weer dat ik de TOTAL Quartz INEO ECS 5W-30 moet gebruiken.

Studie in het oliegebeuren geeft aan dat de C3 olie wat minder dun is en verder gelijk aan de C2. En 5W40 is natuurlijk sowieso wat dikker bij hoge temperaturen.
https://www.tribolex.nl/acea.html

Te dunne olie zou voor het 2,7 liter blok kans geven op motorschade?

Iemand advies? Ik rijd veel snelwegkilometers, de meeste overdag dus 100 km/uur met een toerental onder de 2000 dus.

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 30 oktober 2023 11:38 PM
  [ # 94 ]

Ter aanvulling, de 5W30 is een C2 olie, de 5W40 een C3

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3538
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 30 oktober 2023 11:56 PM
  [ # 95 ]

Volgens de Citroen gegevens mag je in een 2.7 UHZ blok 5w30, 5w40 en zelfs 10w40 stoppen.
Als je motor vrijwel niets verbruikt zou je de 5W30 kunnen gebruiken, maar anders zou ik een 5W40 nemen: Die is iets dikker bij hoge temperaturen en werkt prima. Die Ineo C3 5w40 lijkt me dus een goede keuze.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 31 oktober 2023 08:19 PM
  [ # 96 ]

Ok, een 5W30 olie is dus wel een optie?

Ik begreep op verschillende fora dat 5W30 eigenlijk te dun is, kans op drijfstanglagerschade, turboschade en te weinig smering.

Een low saps olie zou beter zijn voor het roetfilter, C2 en C3 voldoet daar aan, een 10W40 heb ik niet in low saps gevonden maar misschien is die ook nog wel te vinden.

Ik begreep dat de voornaamste reden was dat de 5W30 voorgeschreven wordt het lagere verbruik en daardoor minder CO2 uitstoot. Maar of dat opweegt tegen de grotere kans op motorschade?

Of is dit alles doemdenken en is een 5W30 een prima optie?

Die Total Quartz Ineo C3 5w40, is dat een recente ontwikkeling van Total of bestaat deze olie al langer?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 31 oktober 2023 09:16 PM
  [ # 97 ]

In de Laro‘s waar deze motor in gebruikt wordt gooit men veelal 5w40.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 31 oktober 2023 09:36 PM
  [ # 98 ]

Maar deze hebben, als ik het goed heb, veel problemen met de oliepomp en de afstand van het carter tot de pomp. En de oliepomp is een andere pomp dan die in de Citroën, Peugeot en Jaguar wordt gebruikt.

https://www.youtube.com/watch?v=oDBuYPISe1Q

Dit is wel een informatief filmpje over het 2,7 blok.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3538
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 01 november 2023 09:02 AM
  [ # 99 ]

Die Quartz Ineo 5w40 kan recent zijn, want tot voor een paar jaar was het nog Total Quartz 9000 voor de 5w40, maar dan ook best een marketing dingetje zijn. Zeg maar oude wijn in nieuwe zakken ?

Het is bekend dat de krukaslagers van de DT17 en DT20 niet echt overbemeten zijn, en de brandstof besparing lijkt me niet groot met 5w30.

Vergeet niet dat toen de grote lagere CO2 Rallye begon in de jaren 2000 de fabrikanten alle design mogelijkheden moesten benutten om die CO2 omlaag te krijgen, want er stonden onaangename boetes in het vooruitzicht.
Hoe werkt dat dan: ( Ik chargeer een beetje) Je wilt van zeg 130 naar 110, dan moet je 20 punten winnen. Dan start je met 20 projecten op om minstens 2 punten te winnen ( of meer) die je allemaal uitwerkt. Daarna laat je de helft afvallen vanwege of “te duur” of ” niet op korte termijn realiseerbaar”.  Want je kunt niet alle motoren even van een lege bladzijde af opnieuw ontwerpen.
Zo komen we aan de oliepomp met variable opbrengst, de waterpomp die uit staat als de motor koud is, steed dunnere olie, en zelfs de brandstof fabrikanten stopten extra verbrandingsversnellers in de benzine en de diesel om een paar procent te winnen etc etc.
Je kunt het zo zien:  20% winnen doe je door 10 stappen van 2% te zetten, niet door een geniale ingeving van 20%.

Een DT17 mag nog 10W40 en 5W40, in een DT20 ( 3.0 HDI) mag alleen nog 0W30 en 5W30, hebben ze waarschijnlijk alle spelingen nog eens nagekeken en toen ging het.

Persoonlijk zou ik er 5w40 in gooien: Lagerschade lijkt “motor-doodsoorzaak nr1” van de 2.7 HDI volgens wat ik zoal lees.
Low-Saps is noodzakelijk voor een FAP diesel, en iets vaker verversen kan ook geen kwaad.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 01 november 2023 05:00 PM
  [ # 100 ]

Even op het factuur gekeken, bij mij in de 3.0 HDi is ook Ineo 5W30 gegaan bij de laatste service, dus dat kan wel kloppen. Bij de specialist die we allemaal kennen Wink

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 01 november 2023 08:28 PM
  [ # 101 ]

Ik heb de 5W40 besteld, de beurten heb ik al teruggebracht naar eens per 15.000 km. Dan gaat er sowieso, naast nieuwe olie, een nieuw olie en brandstof filter in, ik reinig het luchtfilter (die vervang ik eens per 30.000 denk ik), reinig de LMM meters met Liqui Moly Luchtmassameter Reiniger, als ik zin heb reinig ik de inlaatluchtdruksensor die in het inlaathuis zit. Als het een keer mooi weer is wil ik het inlaathuis ook nog een keer reinigen.

Dank jullie wel voor het meedenken.

Wel bijzonder trouwens, op de auto bestel sites rolt alleen de 5W30 eruit als ik zoek op type auto. Zal wel zo zijn omdat Citroën die sinds een aantal jaren voorschrijft.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 01 november 2023 09:00 PM
  [ # 102 ]

Het terugbrengen van de onderhoudsinterval is een erg goed idee. Ik heb dat bij m’n moderne Benz ook gedaan. Iedere 15.000 km verse olie en een nieuw filter.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 01 november 2023 09:34 PM
  [ # 103 ]
Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 23 januari 2024 08:25 PM
  [ # 104 ]

Iets anders, mijn raamschakelaar van het bestuurdersraam is gammel, maakt slecht contact en het wordt al slechter. Zijn er mensen die de schakelaar al eens gedemonteerd hebben en schoongemaakt of is dit een kansloze actie?

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 23 januari 2024 10:58 PM
  [ # 105 ]

Net even snel geprobeerd de ramen te resetten, het lijkt nu wel goed te gaan. Toch geen verrotte schakelaar? Mag er ook eens iets meezitten?

Profiel  
 
 
7 van de 10
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 9 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook