1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Voor dat ze (DSuper) aanslaat, duurt en duurt maar.
ansarin
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 22-06-2021

Gepost: 02 juli 2022 10:56 AM

Beste forumleden,
Al een tijdje tegen aan te hikken om het probleem te onderzoeken. Nu maar begonnen en meteen alweer voor vraagtekens komen te staan. Het gaat om een DSuper ‘73.
Wat: slecht aanslaan als ze meer dan een dag stil gestaan heeft. Moet haar echt een seconde of 10/15 rond laten slaan. Een keer gestart dan die dag geen probleem meer.
Afgelopen halfjaar gedaan: 123 ontsteking, bougies, bougiekabels, nieuwe benzinepomp (Herman Jansen), benzinefilter(oxidatie in de tank), terugslagklepje in de benzineleiding, gereviseerde carburateur(H.J.), filtertje/zeefje in carburateur is oké, benzine eenvoudig met de mond aan te zuigen, tijdens starten meteen volop benzine, vlotterkamer schoon, naald in de vlotterkamer gangbaar en open, vlotterkamer volgegoten en benzine met de mond aan de slang aangezogen en gauw aansluiten en dan starten - noppes. Ik weet het niet meer. Zo raar dat na een keer gelopen te hebben ze gewoon doet wat ze moet doen.
Moet het dan elektrisch zijn?
Of door zo’n ontzettend slechte compressie niet de benodigde druk kan opbouwen in de verbrandingskamers?
Heb ik nooit gemeten.
Olieverbruik valt erg mee.
Ik gokte nog op verstopt filter in de tank, maar doordat ik zo gemakkelijk de benzine met de mond kan aanzuigen moet dat ook oké zijn.
Tips zijn welkom.

Dsuper ‘73

Profiel  
 
boeman
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 803
Geregistreerd: 08-05-2005

- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Gepost: 02 juli 2022 12:29 PM
  [ # 1 ]

Was het startprobleem al aanwezig voordat je onderdelen ging vervangen? Of zijn de problemen toen begonnen? En als het probleem al aanwezig was, is het geleidelijk erger geworden of was het er ineens?
Rij je alleen op benzine? Als je ook op LPG rijdt, heb je dan ook startproblemen als je op LPG start?

Als je rijdt, heb je dan wel al het vermogen? Ik heb ooit een auto (geen DS) gehad die steeds slechter startte, ook niet meer zo hard wilde rijden. Op een flinke helling op de snelweg moest ik uiteindelijk terug naar de drie om op gang te blijven, toen een harde knal en daar ging ik weer als vanouds, wel met +20dB. Bleek de uitlaatdemper helemaal volgeroet te zijn en die was opengeknald. Klinkt als vergezocht voor dit probleem, maar je weet maar nooit.

ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!

Profiel  
 
Edward
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 11-01-2021

Gepost: 02 juli 2022 01:06 PM
  [ # 2 ]

Je zou kunnen proberen om voor het starten eerst wat remmenreiniger in het luchtfilter
te spuiten als de motor dan wel sneller reageert zit het probleem
waarschijnlijk toch in het benzinegedeelte.

DSuper 1972 5v, vorige Citroëns; Xantia 2.0I SX / GS / Dyane

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 02 juli 2022 02:03 PM
  [ # 3 ]

Hoe is de accu? Zet er eens een voltmeter op en kijk hoeveel de spanning zakt tijdens het starten.

Ik had op een gegeven moment startproblemen met de Jaguar en toen ik toevallig met het portier open startte zag ik de binnenverlichting op het ritme van de goed rond draaiende startmotor ongeveer aan en uit gaan.

Nieuwe accu gehaald en weg was het startprobleem.

Profiel  
 
ansarin
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 22-06-2021

Gepost: 02 juli 2022 05:21 PM
  [ # 4 ]

@boeman, ze rijdt alleen op benzine. Sinds we dr hebben heeft ze altijd slecht gestart en dat was de reden om al die onderdelen te vervangen. Geen weggegooit geld maar dat was niet de inzet. In het afgelopen jaar lijkt het starten wel iets moeizamer te gaan.
Met rijden is er vermogen zat. Bij 100 gas geven gaat ze de 120 vlot voorbij.
De uitlaat demper die eronder zit is nog van pas geleden.
@Edward, goede tip. Ga ik proberen.
@Han s, de accu is niet in me opgekomen. Mede doordat met het lange starten de accu geen krimp geeft. Maar misschien hoeft dat inderdaad niks te zeggen.
Bedankt voor deze tips!

Dsuper ‘73

Profiel  
 
pokke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 06-12-2015

- ID/DS D Super 5
Gepost: 03 juli 2022 05:06 AM
  [ # 5 ]

Draait je startmotor vlot rond? Wat je beschrijft lijkt op wat mijn D super 5 had.
Lang starten, soms wel 20 seconden en als ze eenmaal gelopen had de rest van de dag
geen probleem. Nadat mijn startmotor was overleden een nieuwe geplaatst.
Toen was ook het lange starten verleden tijd.

Profiel  
 
ansarin
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 22-06-2021

Gepost: 03 juli 2022 09:35 AM
  [ # 6 ]

@Pokke, hij draait naar mijn idee best vlot rond. Hij gaat ook niet snel veel langzamer ronddraaien met langdurig doorstarten. Daarom heb ik niet aan de accu gedacht dat die eventueel een lage spanning afgeeft. De keren dat ik bij Herman ben geweest werd er alleen een opmerking gemaakt dat de startmotor 3-4 keer eerst klikt voordat die de motor mee trekt. Dat doet tie meestal niet en soms 1x en soms 4-5x. Bendix blijft hangen. Maar is dat een oorzaak van slecht aanslaan? Misschien wel een argument om hem te vervangen omdat er een keer komt dat tie er helemaal mee ophoud.

Dsuper ‘73

Profiel  
 
ansarin
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 22-06-2021

Gepost: 03 juli 2022 09:38 AM
  [ # 7 ]

Is een 123 ontsteking zo gevoelig voor een wat lager voltage? Wat kan inzakken tijdens het starten.

Dsuper ‘73

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7275
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 03 juli 2022 10:37 AM
  [ # 8 ]

Wellicht is 1 of meerdere inlaatpakkingen lekt waardoor je onvoldoende zuigkracht hebt. Cilinderkop is dan koud eenmaal warm sluit hij dan wel goed af. Draai kort nadat je gestart hebt er eens een bougie uit. Is deze dan nat (van de benzine) ? Trekt anders ook eens een bougie kabel los voordat je koud gaat starten en druk hier een bougie in en hou deze dan vervolgens tegen het blok. Heb je nu een krachtige vonk ?

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 03 juli 2022 10:44 AM
  [ # 9 ]
ansarin schreef:

Is een 123 ontsteking zo gevoelig voor een wat lager voltage? Wat kan inzakken tijdens het starten.

Die moet het zelfs op 9 volt nog doen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
ansarin
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 22-06-2021

Gepost: 03 juli 2022 10:50 AM
  [ # 10 ]

@citroën23, de zogenaaamde remmenreininger test zal ik eens doen meteen als ze is aangeslagen. Met lekkende pakkingen zal daar op moeten reageren.
Een losse bougie om de vonk te checken is ook een goede tip.
@waterman, de 123 zal er dus niet onder lijden.
Bedankt voor jullie reacties. Van de week of aankomend weekend eens wat gaan uitproberen.

Dsuper ‘73

Profiel  
 
Edward
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 11-01-2021

Gepost: 03 juli 2022 10:53 AM
  [ # 11 ]

Een klikkende startmotor kan o.a. ook duiden op versleten koolborstels die dan een spanningsval kunnen veroorzaken.

DSuper 1972 5v, vorige Citroëns; Xantia 2.0I SX / GS / Dyane

Profiel  
 
ansarin
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 22-06-2021

Gepost: 03 juli 2022 11:10 AM
  [ # 12 ]

@Edward, zou ze dan niet altijd slecht moeten aanslaan? En niet alleen maar de eerste poging op de dag?

Dsuper ‘73

Profiel  
 
ansarin
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 22-06-2021

Gepost: 03 juli 2022 11:17 AM
  [ # 13 ]

Foutje

 

Dsuper ‘73

Profiel  
 
Edward
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 11-01-2021

Gepost: 03 juli 2022 12:00 PM
  [ # 14 ]

@ansarin “Edward, zou ze dan niet altijd slecht moeten aanslaan? En niet alleen maar de eerste poging op de dag?”

Ja inderdaad daar heb je gelijk in al weet je niet of die spanningsval constant is, het voltage/amp kan net te weinig of dan weer net genoeg zijn.
Het hoeft ook niet de hoofdoorzaak te zijn maar kan wel invloed hebben op het geheel, persoonlijk neig ik naar een benzineprobleem vandaar mijn advies om eerst remmenreiniger in het luchtfilter te spuiten bij een koude start, vroeger spoot ik bij dat soort problemen gewoon de benzine met een behulp van een spuit zo de carburator in.
Het gaat erom dat je bepaalde mogelijkheden grof/weg kan uitsluiten en vandaar meer gerichter kan zoeken, je hebt al heel wat onderdelen vernieuwd en toch blijft het probleem bestaan, we zien dus iets over het hoofd.

DSuper 1972 5v, vorige Citroëns; Xantia 2.0I SX / GS / Dyane

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 03 juli 2022 02:06 PM
  [ # 15 ]

Ik ben ook wel benieuwd naar de startprocedure die je volgt als de motor koud is. Hoe start jij ?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
 
1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook