9 van de 12
« Eerste  < Vorige 7 8 9 10 11 Volgende >  Laatste »
   
DS19 1966 Break Techniek update
Bull Frog Bleu
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 849
Geregistreerd: 27-03-2005

Gepost: 16 januari 2023 07:42 PM
  [ # 121 ]

Nog contactpunten. Nieuwe punten, condensator, verdeler en kabels. Vorig jaar nog gelopen op 30 jaar oude benzine.

Bobine zo aangesloten + aan plus accu. Bougiekabel aan losse bougie aan bougiekabel tegen de massa aan. De - van bobine vonken tegen massa aan.

Citroen rolls better then a Rolls!!

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 16 januari 2023 09:28 PM
  [ # 122 ]

Even voor de duidelijkheid, de rup aansluiting vonkt als je hem tegen de massa aantikt?
Dan is de primaire wikkeling kennelijk goed.
Wat ik dan zou proberen- maar dat heb je misschien al gedaan- is een bougie aan de bobinekabel prikken, dan heb je de verdeelkap nog niet nodig, die kan je even links, mag ook rechts laten liggen.
Motor zover draaien dat de contactpunten dicht zijn en dan met een schroevendraaiertje de punten een paar keer van elkaar duwen. Zo test je het hele primaire circuit, inclusief condensator.
Als je een vonkje ziet dan werkt het primaire circuit. Als je geluk hebt vonkt de testbougie dan ook.
Zo niet, dan kan je zelf wel verder zoeken denk ik.

Succes!

Profiel  
 
Bull Frog Bleu
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 849
Geregistreerd: 27-03-2005

Gepost: 14 februari 2023 08:36 PM
  [ # 123 ]

Dank Hans.

En er was vonk vanuit de bobine. Helaas pasten de bestelde delen niet op de SEV onsteking. Daarmee over op plan B, 123 ontsteking.

Volgens de beschrijving een eenvoudig klusje.
In de break zit een DY motor dat zou betekenen dat de ontstekingscurve ‘nr 7’ de juiste is.
De laatste stap met stroboscoop heb ik nog niet helemaal scherp. Kan het zetten van een streepje op vliegwiel willekeurig gezet worden of moet dit op een specifiek punt zoals dat het geval is bij reguliere punten in het filmpje van DS-TT.

Citroen rolls better then a Rolls!!

Profiel  
 
András
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 107
Geregistreerd: 19-03-2021

- GS/GSA club C-matic
- ID/DS super
- CX 25 prestige automatic
Gepost: 15 februari 2023 12:00 PM
  [ # 124 ]

je bent aangekomen op het 6mm pennetje die in het vliegwiel valt, bepaald het bdp van cilinder 1 en 4, weet je wel?

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9835
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 15 februari 2023 03:36 PM
  [ # 125 ]

Er zijn 2 mogelijkheden. Of het is BDP, of het is het ontstekingstijdstip wanneer de pen in het gat valt. Hangt van het bouwjaar af.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1310
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 15 februari 2023 05:22 PM
  [ # 126 ]

Ik vind dat ontstekingstijdstip bij de id/ds knap irritant. Hoe hebben ze dat vroeger in Parijs zo kunnen verzinnen. “Afhankelijk van het bouwjaar” is bij een samengestelde en doorleefde dame op leeftijd een riskant ijkpunt. Ik vond dat bij mijn ID in ieder geval wel. Vandaar het volgende.

Je kunt dat “BDP of ontstekingstijdstip”  uitvogelen. Bougie 1 verwijderen. Door het gat een lange pin op de zuiger laten zakken. Dan de pen in het vliegwielgat en de pen verwijderen. De motor een beetje tornen en met de pin kijken of de zuiger op het hoogste punt is of niet. Dan weet je waar het vliegwielgat op zit.
Ik heb destijds een ander truukje toegepast omdat ik ook geen gradenboog heb. Als je met de oude ontsteking een controlelampje precies op aan/uit zet, de oude ontsteking dan vervangt door de 123, en het ledje op aan/uit zet, dan heb je ook een referentiepunt. Je moet wel zorgen dat je op het juiste nokje zit. Die bepaal je vooraf met de pen (pen erin, pen eruit en dan het lampje aan). Samengevat: ik heb de 123 er precies zo ingezet als de oude ontsteking er uitkwam. Dit werkt natuurlijk niet als de oude ontsteking niet goed gesteld was/verlopen is/versleten is. Dan ben je wel in de buurt van een juiste afstelling. De fijnafstelling kan dan beginnen.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Bull Frog Bleu
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 849
Geregistreerd: 27-03-2005

Gepost: 18 februari 2023 12:21 PM
  [ # 127 ]

Dank allen.

Dat laatste ga ik als eerste doen.
De fijn afstelling even uitvogelen hoe ik het beste het BDP kan bepalen. Dan is het volgens mij een willekeurig streepje zetten op de poelie en blok. Die moeten dan met stroboscoop gelijk aan elkaar blijven. Althans dat maak ik op uit de filmpjes die niet altijd even duidelijk zijn.

Dit blok betreft een DY blok, korte slag met de ontsteking achterop het blok tegen het schutbord aan.
Zit daar bij vliegwiel aan ontstekingskant ook een gat voor de fijn afstelling met de 6mm pen?

Citroen rolls better then a Rolls!!

Profiel  
 
Bull Frog Bleu
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 849
Geregistreerd: 27-03-2005

Gepost: 26 februari 2023 08:03 PM
  [ # 128 ]

Het is met wat puzzelen gelukt Smile
Eerst de carburateur nog een keer gecontroleerd en de stationairsproeiers doorgeblazen. Daarna de onsteking vast afgesteld.
Met de pen in het vliegwiel stond de onsteking op 0 graden. Had dus wat vooronsteking nodig. Op gehoor was dat goed af te stellen. Bij de eerste sleuteldag maar eens fijn afstellen.

De volgende uitdaging diende zich al weer aan en dat was het op druk brengen van het hydroliek systeem. Het systeem bleef op iets zweten van 1 leiding (even nagetrokken) en 1 brak rubber bij veerbol droog.
Ontlast schroef los en laten circuleren. Schroef weer dicht als de olie weer volledig helder is? Of bij circulatie en redelijk helder al voldoende.
Had de Break achter nog op steunen staan. Die zal ik er bij volgende poging onder vandaan halen.

Citroen rolls better then a Rolls!!

Profiel  
 
Jaaps
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 455
Geregistreerd: 19-10-2006

- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Gepost: 27 februari 2023 07:52 AM
  [ # 129 ]

Begrijp die zin over de ontlast schroef niet zo goed, en ben van na het DS tijdperk.
Maar met de ontlast schroef open bouw je geen druk op. In hoeverre de LHM dan gaan circuleren?
Als je wilt verversen zal de schroef dicht moeten en kun je idd bij remontluchters aftappen tot de vloeistof helder is

Profiel  
 
Bull Frog Bleu
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 849
Geregistreerd: 27-03-2005

Gepost: 05 maart 2023 08:15 AM
  [ # 130 ]

Met de ontlastschroef zorg je dat de lucht in het primaire circuit verdwijnt zodat de pomp druk op kan bouwen als deze gesloten is (met dank aan info en filmpjes op het net Smile ).

Inmiddels is het gelukt om na het ontluchten van het primaire circuit druk op te bouwen in het secundaire systeem.
De DS komt inmiddels achter netjes omhoog en veert zoals het moet.
Nu enkel voorzijde nog, die blijft stug op de grond hangen. De remmen rondom nog ontluchten of nog eens leidingen nalopen richting de voorcilinders. Is er een leidingdiagram uit dat jaartal zonder centrifugaalregelaar?

Citroen rolls better then a Rolls!!

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 05 maart 2023 11:46 AM
  [ # 131 ]

Jaaps : De pomp loopt continue, de ontlastschroef is een “bypass” voor de drukregelaar. Als de drukregelaar “dicht"slaat dan bouw je druk op, als hij open gaat dan gaat alles de retour slang in en als je de ontlastschroef open draait ook.

Bull Frog Blue:
Ik zou de hoogteregelaar eens “forceren ” naar de tweede uiterste standen ( met een grote schroevendraaier). Als je dat niet kunt dan moet je de mechanische bediening nakijken, want de “stang” vanaf de torsiestang is een veerstang. 
Als je kunt bewegen en er niets gebeurt denk ik dat je leidingen niet goed hebt zitten.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Bull Frog Bleu
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 849
Geregistreerd: 27-03-2005

Gepost: 11 april 2023 11:48 AM
  [ # 132 ]

De hoogteregelaar los getest in beide uiterste standen en geen effect. Gedemonteerd en een nieuwe is aantocht.
Daarmee waarschijnlijk het probleem getackeld en kunnen de remmen ontlucht worden.

Ondertussen de losse voor en achterspatborden behandeld en terug gemonteerd.
De verlichting op een knipperlicht en achter lampje na weer werkend.

Citroen rolls better then a Rolls!!

Profiel  
 
Bull Frog Bleu
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 849
Geregistreerd: 27-03-2005

Gepost: 27 april 2023 09:00 AM
  [ # 133 ]

Is er een purist die mij weet te vertellen wat voor Klaxons er origineel in het vooronder hebben gezeten? Zit nu een enkel Duits exemplaar op dat klinkt als een Golfje Smile Er lopen twee draden naar de plek waar die gemonteerd is dus schat in dat er een dubbele in zat.

Kan ik daar met nog een lijstje onderdelen komend weekend naar opzoek.

Citroen rolls better then a Rolls!!

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 27 april 2023 09:31 AM
  [ # 134 ]

Er zitten altijd 2 claxons in:
1 genaamd “Ville” en 1 genaamd “Route”.  Die route maakt meer geluid dan de “Ville”. Je hebt denk ik alleen de “Ville”.
Als optie kon de “route” vervangen worden door een compressor met dubbele hoorns ( bij een ID, ik denk dat die op sommige DS modellen standaard is).
Welke claxon exact: Purist gevraagd voor het antwoord,

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27791
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 27 april 2023 09:50 AM
  [ # 135 ]

Bij mijn Pallas modeljaar 73 is het zo:
Ville, licht trekken aan de handel dan heb je 1 klaxon.
Route, handel volledig doortrekken, dan komt de 2de klaxon erbij samen met de dubbele luchthoorn.

Naar mijn idee was dat standaard in op een Pallas (of wellicht al op elke DS) in mijn bouwjaar. Zo staat het ook in de elektrische schema’s beschreven.

Profiel  
 
 
9 van de 12
« Eerste  < Vorige 7 8 9 10 11 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook