12 van de 12
« Eerste  < Vorige 10 11 12
   
DS19 1966 Break Techniek update
Bull Frog Bleu
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 849
Geregistreerd: 27-03-2005

Gepost: 04 oktober 2023 03:10 PM
  [ # 166 ]

Zeker niet. Als dat niet past is het niet anders en schaffen we een ander type 123 aan. 

Zo ontkom ik bij jonger blok ook niet aan een andere bak. Tenzij ik hem kwa uiterlijk gelijk houd en de huidige bak natuurlijk goed is.

Citroen rolls better then a Rolls!!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42953
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 04 oktober 2023 03:19 PM
  [ # 167 ]

Hoezo je ontkomt niet aan een andere bak bij een jongere motor? Dat is echt echt onzin. Je kunt jouw eigen bak prima van een koppelingshuis voorzien wat op een jongere past. Is een uurtje werk.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Bull Frog Bleu
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 849
Geregistreerd: 27-03-2005

Gepost: 04 oktober 2023 03:49 PM
  [ # 168 ]

Is dat echt zo makkelijk Smile Dat vergroot de mogelijkheden weer en kan ik de (waarschijnlijk)goede bak behouden.

Citroen rolls better then a Rolls!!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42953
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 04 oktober 2023 04:06 PM
  [ # 169 ]

Persoonlijk vind ik een moderner blok in een vroege auto geen porem. Juist de combinatie van de ouwe neus, rood systeem, ontsteking achterop, dat maakt zo’n vroeger break leuk. Originaliteit heeft ook echt een financiële meerwaarde tegenwoordig. Omdat we steeds meer richting rijdend erfgoed gaan zal originaliteit ook steeds vaker een dingetje kunnen worden, dan zien we in de landen om ons heen ook.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Bull Frog Bleu
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 849
Geregistreerd: 27-03-2005

Gepost: 04 oktober 2023 04:38 PM
  [ # 170 ]

Eens, probeer het ook zoveel mogelijk origineel te houden.

Daarom wel balen dat het DY blok bekend staat op de scheuren anders was ik zo eigenwijs om het toch eens op te bouwen en buiten de auto proef te draaien. Mooiste is jonger onderblok met alle aanbouwdelen van origineel. Dan zou ik nog naar een frisse cilinderkop moeten zoeken gezien hij behoorlijk schade heeft gemaakt bij de kleppen.

Citroen rolls better then a Rolls!!

Profiel  
 
Bull Frog Bleu
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 849
Geregistreerd: 27-03-2005

Gepost: 25 oktober 2023 03:46 PM
  [ # 171 ]

Komend weekend gaat het hele span eruit en eens kijken hoe het er inwendig mee staat.
Aandrijfassen nog even lossen met poelie trekker. Nog net het oude Type. Die ook meteen schoonmaken en voorzien van nieuwe stofhoezen en vet.

Plan is zoveel mogelijk origineel te houden en her te gebruiken.
Originele zuigers zijn platte zuigers. Bij andere motoren van zelfde bouwjaar (o.a. DV) viel me op dat er al bolkop zuigers waren gemonteerd. Specifiek DY? of maakte Citroën in die jaren nog de eerdere 1900CC zuigers en bussen op.

 

Citroen rolls better then a Rolls!!

Profiel  
 
Bull Frog Bleu
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 849
Geregistreerd: 27-03-2005

Gepost: 06 november 2023 08:49 PM
  [ # 172 ]

Het span staat inmiddels in de garage en bezig met de demontage van de motor. Hoef me niet te vervelen Smile Meteen maar goed aanpakken en waar nodig preventief vervangen of reviseren.

Eerste zaken die opvielen:
- Beoordelen tandwielen distributie. Zijn de tanden op het grote tandwiel scherper dan het onderste van de krukas? Worden die doorgaans preventief vervangen.
- De prise as van de bak beweegt marginaal. Mag daar beweging in zitten?
- Kan de oliepomp getest worden buiten de motor op werking?
- Stoterbusjes waren 3 van de 8 gepit. Controle nokkenas

Citroen rolls better then a Rolls!!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42953
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 06 november 2023 09:07 PM
  [ # 173 ]

De prise as zit los in de centrale as met een borgring. Daar zit altijd wat speling op.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5351
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 06 november 2023 09:43 PM
  [ # 174 ]
Bull Frog Bleu schreef:

Komend weekend gaat het hele span eruit en eens kijken hoe het er inwendig mee staat.
Aandrijfassen nog even lossen met poelie trekker. Nog net het oude Type. Die ook meteen schoonmaken en voorzien van nieuwe stofhoezen en vet.

Plan is zoveel mogelijk origineel te houden en her te gebruiken.
Originele zuigers zijn platte zuigers. Bij andere motoren van zelfde bouwjaar (o.a. DV) viel me op dat er al bolkop zuigers waren gemonteerd. Specifiek DY? of maakte Citroën in die jaren nog de eerdere 1900CC zuigers en bussen op.

Begrijp ik dat je in jouw DY platte zuigers hebt?
Dat is apart. voor zover ik weet hebben de “nieuwe” blokken allemaal bolkopzuigers…

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42953
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 07 november 2023 08:27 AM
  [ # 175 ]
Bull Frog Bleu schreef:

Originele zuigers zijn platte zuigers. Bij andere motoren van zelfde bouwjaar (o.a. DV) viel me op dat er al bolkop zuigers waren gemonteerd. Specifiek DY? of maakte Citroën in die jaren nog de eerdere 1900CC zuigers en bussen op.

De zuigers van de lange slag 1911 cc motor zijn anders dan die van de korte slag 1985 cc. Kun je niet eens wat foto’s posten van jouw auto trouwens?  In jouw auto hoort een bolle zuiger, maar zonder foto weet ik niet wat jij nu in je auto hebt. Er zijn wel plattere zuigers voor de 1985cc motoren geweest, maar die zou ik er nu niet meer in terug zetten.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Bull Frog Bleu
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 849
Geregistreerd: 27-03-2005

Gepost: 07 november 2023 09:23 AM
  [ # 176 ]

De DY heeft bolle zuigers. De foto die ik doorstuurde naar specialist gaf een vertekend beeld.
Zijn dus de juiste zuigers. Inmiddels niet meer bruikbaar dus er zal een nieuwe set bussen en zuigers op komen.

Had graag foto’s gepost. Bij andere fora gaat dat redelijk makkelijk door invoegen uit eigen bestanden.
Hier krijg ik dat niet zo 123 voor elkaar of overschrijven ze al snel de max van 500KB. Blijft daardoor een kaal topic zo Smile

De nokkenas is door de een aantal gepitte stoterbusjes toch wel lelijk beschadigd. Op een enkele rand is eenzelfde pitting te zien. Lijkt me niet wenselijk. Zal geslepen moeten worden als dat kan. Anders opzoek naar frisse nokkenas.

Citroen rolls better then a Rolls!!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27782
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Profiel  
 
 
12 van de 12
« Eerste  < Vorige 10 11 12
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook