Zeker niet. Als dat niet past is het niet anders en schaffen we een ander type 123 aan.
Zo ontkom ik bij jonger blok ook niet aan een andere bak. Tenzij ik hem kwa uiterlijk gelijk houd en de huidige bak natuurlijk goed is.
Citroen rolls better then a Rolls!!
Totaal aantal Berichten: 43275
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Hoezo je ontkomt niet aan een andere bak bij een jongere motor? Dat is echt echt onzin. Je kunt jouw eigen bak prima van een koppelingshuis voorzien wat op een jongere past. Is een uurtje werk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Is dat echt zo makkelijk Dat vergroot de mogelijkheden weer en kan ik de (waarschijnlijk)goede bak behouden.
Citroen rolls better then a Rolls!!
Totaal aantal Berichten: 43275
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Persoonlijk vind ik een moderner blok in een vroege auto geen porem. Juist de combinatie van de ouwe neus, rood systeem, ontsteking achterop, dat maakt zo’n vroeger break leuk. Originaliteit heeft ook echt een financiële meerwaarde tegenwoordig. Omdat we steeds meer richting rijdend erfgoed gaan zal originaliteit ook steeds vaker een dingetje kunnen worden, dan zien we in de landen om ons heen ook.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Eens, probeer het ook zoveel mogelijk origineel te houden.
Daarom wel balen dat het DY blok bekend staat op de scheuren anders was ik zo eigenwijs om het toch eens op te bouwen en buiten de auto proef te draaien. Mooiste is jonger onderblok met alle aanbouwdelen van origineel. Dan zou ik nog naar een frisse cilinderkop moeten zoeken gezien hij behoorlijk schade heeft gemaakt bij de kleppen.
Citroen rolls better then a Rolls!!
Komend weekend gaat het hele span eruit en eens kijken hoe het er inwendig mee staat.
Aandrijfassen nog even lossen met poelie trekker. Nog net het oude Type. Die ook meteen schoonmaken en voorzien van nieuwe stofhoezen en vet.
Plan is zoveel mogelijk origineel te houden en her te gebruiken.
Originele zuigers zijn platte zuigers. Bij andere motoren van zelfde bouwjaar (o.a. DV) viel me op dat er al bolkop zuigers waren gemonteerd. Specifiek DY? of maakte Citroën in die jaren nog de eerdere 1900CC zuigers en bussen op.
Citroen rolls better then a Rolls!!
Het span staat inmiddels in de garage en bezig met de demontage van de motor. Hoef me niet te vervelen Meteen maar goed aanpakken en waar nodig preventief vervangen of reviseren.
Eerste zaken die opvielen:
- Beoordelen tandwielen distributie. Zijn de tanden op het grote tandwiel scherper dan het onderste van de krukas? Worden die doorgaans preventief vervangen.
- De prise as van de bak beweegt marginaal. Mag daar beweging in zitten?
- Kan de oliepomp getest worden buiten de motor op werking?
- Stoterbusjes waren 3 van de 8 gepit. Controle nokkenas
Citroen rolls better then a Rolls!!
Totaal aantal Berichten: 43275
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De prise as zit los in de centrale as met een borgring. Daar zit altijd wat speling op.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Bull Frog Bleu schreef:Komend weekend gaat het hele span eruit en eens kijken hoe het er inwendig mee staat.
Aandrijfassen nog even lossen met poelie trekker. Nog net het oude Type. Die ook meteen schoonmaken en voorzien van nieuwe stofhoezen en vet.Plan is zoveel mogelijk origineel te houden en her te gebruiken.
Originele zuigers zijn platte zuigers. Bij andere motoren van zelfde bouwjaar (o.a. DV) viel me op dat er al bolkop zuigers waren gemonteerd. Specifiek DY? of maakte Citroën in die jaren nog de eerdere 1900CC zuigers en bussen op.
Begrijp ik dat je in jouw DY platte zuigers hebt?
Dat is apart. voor zover ik weet hebben de “nieuwe” blokken allemaal bolkopzuigers…
Totaal aantal Berichten: 43275
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Bull Frog Bleu schreef:
Originele zuigers zijn platte zuigers. Bij andere motoren van zelfde bouwjaar (o.a. DV) viel me op dat er al bolkop zuigers waren gemonteerd. Specifiek DY? of maakte Citroën in die jaren nog de eerdere 1900CC zuigers en bussen op.
De zuigers van de lange slag 1911 cc motor zijn anders dan die van de korte slag 1985 cc. Kun je niet eens wat foto’s posten van jouw auto trouwens? In jouw auto hoort een bolle zuiger, maar zonder foto weet ik niet wat jij nu in je auto hebt. Er zijn wel plattere zuigers voor de 1985cc motoren geweest, maar die zou ik er nu niet meer in terug zetten.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
De DY heeft bolle zuigers. De foto die ik doorstuurde naar specialist gaf een vertekend beeld.
Zijn dus de juiste zuigers. Inmiddels niet meer bruikbaar dus er zal een nieuwe set bussen en zuigers op komen.
Had graag foto’s gepost. Bij andere fora gaat dat redelijk makkelijk door invoegen uit eigen bestanden.
Hier krijg ik dat niet zo 123 voor elkaar of overschrijven ze al snel de max van 500KB. Blijft daardoor een kaal topic zo
De nokkenas is door de een aantal gepitte stoterbusjes toch wel lelijk beschadigd. Op een enkele rand is eenzelfde pitting te zien. Lijkt me niet wenselijk. Zal geslepen moeten worden als dat kan. Anders opzoek naar frisse nokkenas.
Citroen rolls better then a Rolls!!
Totaal aantal Berichten: 27911
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive