Totaal aantal Berichten: 1334
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Zweefie, de GS/GSA club heeft een magazijn om trots op te zijn.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 15674
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ik hoop de auto snel eens ergens rijdend tegen te komen. Denk dat mijn wederhelft nog steeds spijt heeft dat hij hier nooit rijdend gemaakt is.
Volgend jaar moet hij toch zeker rijden ,ja doet hij nu ook al maar zal apk op moeten en bij elkaar is dat goed te doen alleen ik heb meer auto,s die ook werk nodig hebben ,een Renault 18 voor de verkoop en een Renault estafette met open laadbak die moet ook nog klaar en die vind ik ook wel heel leuk maar ik heb ook maar beperkt plek dus die komt tzt ook te koop .
Heb nog een Patrol 3,3td van 84 die over 1,5 jaar belastingvrij is en ook nog wat aan moet gebeuren maar wat ik wel een geweldige auto vind.
Tijd te kort dus maar ja moet ook wel eens wat onderdelen kopen en dat gaat mooi op deze manier .
Wiellagers achter komen binnenkort deze kant op ,2 sets in Frankrijk gevonden ,ashoes is niet zo spannend en ik moet nog een kogelgewricht binnenkant voor de besturing hebben ,dat mag ook wel een gebruikte zijn en gelijk maar 4 nieuwe banden er op en nieuwe accu en de achterste veerbollen maar dat is voor de apk nog niet belangrijk.
Verder echt geen uitzichtloos project .
Totaal aantal Berichten: 15674
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ik weet het, heb er jaren tegenaan gekeken
Ik heb nog even een vraag ,horen er bij deze auto van deze leeftijd ook van die bollen aan de uitlaat spruitstukken ?,ik heb van de motor die er uit komt geen spruitstukken ,wel van de andere motor die er bij zat maar daar zit dat niet op.
Ik zoek ook nog een axiaal kogel voor het stuurhuis ,is de linker kant maar denk dat beide zijden wel het zelfde zijn .
Dat is dus voor de binnenkant .
Wiellagers achter is gelukt voor een leuke prijs ,ook nog nieuwe remschijven achter gekocht dus die kunnen mooi in 1 keer vervangen worden , remmen voor moet ik nog even bekijken ,handremblokjes zijn volgens mij bijna op maar dat is allemaal niet zo spannend.
Banden en accu wacht ik liever nog even mee tot de rest klaar is .
Roken lijkt minder te worden ,nog maar een klein blauw pluimpje bij de koude start dus denk dat met een beetje geluk dat vanzelf verdwijnt.
Totaal aantal Berichten: 43228
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Blauwe pluim is normaal bij de koude start. Komt omdat er bij stilstand in een boxer iets olie in de cilinder blijft “hangen”. Hoef je je geen zorgen over te maken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 464
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
zweefie schreef:Ik heb nog even een vraag ,horen er bij deze auto van deze leeftijd ook van die bollen aan de uitlaat spruitstukken ?,ik heb van de motor die er uit komt geen spruitstukken ,wel van de andere motor die er bij zat maar daar zit dat niet op.
Ik zoek ook nog een axiaal kogel voor het stuurhuis ,is de linker kant maar denk dat beide zijden wel het zelfde zijn .
Dat is dus voor de binnenkant .
Wiellagers achter is gelukt voor een leuke prijs ,ook nog nieuwe remschijven achter gekocht dus die kunnen mooi in 1 keer vervangen worden , remmen voor moet ik nog even bekijken ,handremblokjes zijn volgens mij bijna op maar dat is allemaal niet zo spannend.
Banden en accu wacht ik liever nog even mee tot de rest klaar is .
Roken lijkt minder te worden ,nog maar een klein blauw pluimpje bij de koude start dus denk dat met een beetje geluk dat vanzelf verdwijnt.
Er hoort inderdaad links een spruitstuk met bol op, maar belangrijker is het verschil in diameter van de spruitstukken. 1300 motoren (en 1220X2) hebben een groter diameter spruitstuk, de andere zijn iets ovaler. Vergelijk even de maat in de kop en spruitstuk. Bij de latere 1300 is de bol vervallen, dus waarschijnlijk is dat dan een 1300 spruitstuk. De oude achter remschijven zou ik zeker niet weggooien, tenzij ze echt te dun zijn, maar eigenlijk slijten ze nauwelijks, gaan makkelijk een paar honderdduizend km mee. Remschijven, vooral achter zijn nog maar nauwelijks te vinden. Je zou ze kunnen laten afdraaien mochten ze te roestig zijn.
En wat betreft dat pluimen, dat is inderdaad niet iets om je zorgen over te maken. Wel even een indruk van het olieverbruik proberen te krijgen. Er is geen relatie tussen al of niet pluimen en al of niet olieverbruik.
Voor de rest veel succes gewenst, Bleu Lagune is wel een fantastische kleur.
De blauwe rook komt echt uit 1 cilinder weg en die bougie blijft vet ,moet er natuurlijk wel bij zeggen dat hij jaren stil gelegen heeft en dan nog best mooi loopt ,zou er eigenlijk een stuk mee moeten rijden maar ja is beetje een dilemma ,wel alles opbouwen en kijken hoe het gaat en dan later alsnog uit elkaar halen of gelijk kijken of er iets te zien is ,hij heeft echt nul , nul carterdruk dus verwacht echt geen krassen in de cilinderwand .
Rem schijven heb ik gekocht omdat ze heel goedkoop waren ,daar kun je ze niet eens voor schoon maken ,mocht er iemand nog schijven nodig hebben ,die man had nog 2 sets voor de achterkant .
Wat betreft de bol aan het spruitstuk ,is die belangrijk ergens voor of kan hij ook zonder ?
Maar vind het echt een erg leuke auto , zal nog wel de nodige vragen hebben aangezien dit mijn eerste GS is ,wel meerdere bxen gehad en een keer een cx .
Cx vind ik ook mooi maar is gelijk wel erg groot dan is een gs toch een heel mooi formaat .
Totaal aantal Berichten: 43228
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Kan zijn dat er een olieschraapveer vast is gaan zitten. Dan heb je prima compressie en geen overmatige carterdruk maar wel olieverbruik.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1327
Geregistreerd: 30-11-2009
- Xantia 3,0 V6 Exclusive Break (manuelle)
Die compensatiebol aan BB is ervoor om de lengte (volume) van de 2 uitlaatkanalen gelijk te maken. De 2 SB cilinders staan verder naar achteren, dus vandaar. De GSA heeft het niet en klinkt ook anders.
Adri
Hierboven is te lezen dat alleen de latere 1300’s ‘m niet meer hadden.
Ik heb een GSA Break 1300 gehad, daar zat er wel eentje op, als ik me goed herinner.
De spruitstukken heb ik er toen uitgehad om er “LPG pinnen” in te lassen, en in mijn geheugenbeeld zit dat daar die bol op zat.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 4302
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Nu je de motor er toch uit hebt, vervang de O-ringen van je olie retourpijpjes even. Kun je nu nog makkelijk bij….
Totaal aantal Berichten: 1334
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Goed advies van die retourpijpjes. De koppen even lossen. De ringen niet vervangen door “gewone andere” O-rubbers uit een zomaar pakkingsetje maar vervangen door Viton rubbers. De auto is dan langdurig van olielekkages af.
Volgens mij was de uitlaatbol (later) op de 1015 aangebracht omdat er “klachten” waren over het snerpend uitlaatgeluid. Dat heb ik ooit ergens gelezen. Later heeft SEAT, met toen nog leuke auto’s, ook een dergelijke klacht gehad…… en de uitlaat gewijzigd.
Enfin, in mijn 1130 heb ik juist de uitlaatbol laten vervallen door het monteren van een uitlaat zonder bol: heerlijk dat snerpen van die boxer. Raam op een kiertje, oor ertegenaan, gas geven en…broeoeoeoemmm ….
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 464
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Wat betreft de bol (helmholtz-resonator), zonder bol klinkt het allemaal wat rauwer. Nu is een 1300 sowieso rumoerig, maar zonder bol klinkt het nog wat rauwer, dus wel aan te bevelen om deze te laten zitten. Is volgens mij vervallen uit oogpunt van bezuiniging, de GSA begon immers al wat aan het einde van zijn loopbaan te raken. De allereerste auto’s hadden zelfs links en rechts een bol, maar dan heb je het over de eerste 2 productiemanden. Bij een echt mooi lopend blokje hoor je stationair niet veel meer dan het plinggeluid van de bol.
En die bol roest meestal als eerste door.
Zijn die uitlaatspruitstukken nog wel te krijgen? (met en zonder bol?)