

Totaal aantal Berichten: 86
Geregistreerd: 12-09-2022
- 2CV AZA
- ID/DS DS 20 Pallas
- Overig Volvo 66
- Overig Renault 4F4
Ik was begonnen met klei, maar misschien heb ik niet de juiste klei, want dit leek een onbegonnen project. Dan zou ik weken bezig zijn om alles eruit te krijgen.
En bedankt nog voor de tips! Ik ga even naar het andere draadje kijken.












































Totaal aantal Berichten: 27969
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Misschien handig om even foto te plaatsen van de vervuiling.
Een idee krijgen van wat voor vervuiling het is lijkt me de eerste stap.
Daarna kan je bepalen welke stappen je moet nemen om verbetering te krijgen.


Totaal aantal Berichten: 86
Geregistreerd: 12-09-2022
- 2CV AZA
- ID/DS DS 20 Pallas
- Overig Volvo 66
- Overig Renault 4F4
Ik zie dat ik geen close-up foto’s heb van het vuil, dit zal ik deze week even maken en delen.
Of de grote versie.
Het linker spatbord is ooit vervangen en overgespoten, dus die glimt mooi, maar op de motorkap kun je al een beetje de dofheid zien.












































Totaal aantal Berichten: 27969
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Het verschil met het spatbord is idd te zien.
Klei is naar mijn idee een goede eerste stap, hiermee haal je de vervuiling OP de lak weg, dit doe je na het wassen maar voor andere stappen.
Doordat je vervuiling op de lak weghaalt kan je idd wat extra glans krijgen, maar doffe lak ga je er niet helemaal glimmend mee krijgen. De lak wordt er wel super glad van, zo weet je of je klaar ben met de klei.
Verder lijkt me dat je dat je gewoon meerdere stappen moet doen met een polijstmachine om de glans terug te halen. Ik denk dat dit met de hand niet te doen is.
Daarna ontvetten en beschermen.
Afhankelijk van wat precies je eisen en wensen zijn denk ik dat zelfs een pro hier makkelijk 3 dagen tot meer dan een week mee bezig is.


Totaal aantal Berichten: 86
Geregistreerd: 12-09-2022
- 2CV AZA
- ID/DS DS 20 Pallas
- Overig Volvo 66
- Overig Renault 4F4
Bedankt voor de tips! En dat klinkt voor een pro al een boel werk / geld .
Ik hoef geen glimmende en showroom model, ik zou het wel leuker vinden als de viezigheid eruit zou zijn.
De eerste keer heb ik het met klei geprobeerd, maar ik denk dat ik niet de juiste heb gehad, want een heel klein stukje duurde al heel lang om het vuil eruit te krijgen.












































Totaal aantal Berichten: 27969
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Je heb verschillende types klei, de ene is wat agressiever en een ander wat milder. Een mildere variant geeft ook minder microkrasjes.


Totaal aantal Berichten: 86
Geregistreerd: 12-09-2022
- 2CV AZA
- ID/DS DS 20 Pallas
- Overig Volvo 66
- Overig Renault 4F4
Tijdens de Routes D’S Ducs werd ik er op geattendeerd dat mijn groot gedimpt licht het helemaal niet deed. Ik reed blijkbaar al die tijd al met stadslicht of groot licht. Nu zijn het oude lampen en valt dat niet op tussen alle xenon lampen. Toch een puntje van aandacht. De tip was een nieuwe lichtschakelaar, die heb ik dan ook aangeschaft en gemonteerd, daarna werkte alles weer zoals het had moeten werken. Maar ook ik leer elke keer weer nieuwe dingen van de DS .
Nu heb ik in het hemelvaartweekend gereden van Eindhoven naar Amsterdam, waarbij ik in de tunnels bij Utrecht mijn lampen aan heb gedaan en alles prima ging.
Aangekomen rond Amsterdam om iemand af te zetten en motor uit nog even kletsen enz. Weer op pad. En ineens deden de lampen het allemaal niet meer. Nu weet ik even niet waar ik moet zoeken. De draden onder het dashboard zijn aangesloten, de draden onder de motorkap aan de zijkant ook. De zekeringen aan het schutbord zien er heel uit. Nu rij ik de komende tijd overdag, maar ik zou het wel voor de zomervakantie opgelost willen hebben. Heeft iemand tips of een richting waar ik moet gaan zoeken om dit euvel te verhelpen.












































Totaal aantal Berichten: 25709
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ik zou maar eens meten op de stekkers bij het schutbord. Als je daar spanning hebt zit het verderop. Ook valt de aarde draad er wel eens af maar dan is er maar 1 kant uit.
Verder denkend: als ze allebei uit zijn, is het een zekering of je ‘nieuwe’ schakelaar..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Die glaszekeringen zien er vaak goed uit, maar het zijn de “klemmetjes” waar ze in zitten die oxideren. Lijkt goed, maar maakt geen goed contact. Meet even of je dezelfde spanning hebt op beide kanten van de zekering, geen spanning , hogerop zoeken, wel spanning , lagerop ( schakelaar, draadverbindingen) zoeken.
To err is human, not to err is divine.


Totaal aantal Berichten: 86
Geregistreerd: 12-09-2022
- 2CV AZA
- ID/DS DS 20 Pallas
- Overig Volvo 66
- Overig Renault 4F4
Dank voor de reacties. Gister aan de slag gegaan en de zekeringen doorgemeten. Deze waren goed. Toch nog even de oude lichtschakelaar aangesloten (niet alle functies doen het) om te kijken of ik de lampen dan nog wel wat deden. En dat deed het, dus het licht aan de nieuwe schakelaar. Vervolgens nog de nieuwe schakelaar aangesloten en die bleef niks doen. Dus terug naar de leverancier.
Zou er dan nog iets mis kunnen zijn met de spanning naar de lichtschakelaar dat deze kapot is gegaan?
Nee, dat denk ik niet, want je kunt in een auto geen grote overspanning hebben ( tenzij voor de moderne electronica, maar op een DS?).
Alleen als je ergens een forse kortsluiting echt en al die stroom loopt door zo’n schakelaar dan kan hij kapot gaan, maar dat merk je wel want dan gaan je draden/kabels ook wel stinken van de hitte.
Gewoon een slecht exemplaar gehad, komt helaas voor.
Ik zou toch de rest van de bekabeling nakijken, want de elektrische installatie is vaak nummer 1 bij storingen.
To err is human, not to err is divine.





























Totaal aantal Berichten: 10566
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als het weer werkt zou ik een relais opnemen in de schakeling. Dan loopt er maar een klein stroompje door de schakelaar en gaat die veel langer mee.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.


Totaal aantal Berichten: 86
Geregistreerd: 12-09-2022
- 2CV AZA
- ID/DS DS 20 Pallas
- Overig Volvo 66
- Overig Renault 4F4
En weer bedankt voor de tips. Relais ga ik deze zomer inbouwen en goeie tip. Ik krijg technische hulp, maar op welke draad / draden moet deze aangesloten worden?
Verder heb ik weer de oude schakelaar gemonteerd aangezien die iets meer deed en mocht ik onverwachts in de avond moeten rijden dan heb ik in iedergeval iets.
Bij het demonteren zal ik ook dat één van de connectoren niet meer verbonden was. Dit zal het euvel zijn.
De leverancier gesproken en die gaf aan dat het onder garantie valt. Er komt dus een nieuwe aan.












































Totaal aantal Berichten: 25709
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
het relais stuur je aan met de draad uit je lichtschakelaar. het maak contact gebruik je om een gezekerde plus naar je lamp te schakelen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Wie levert deze nieuwe schakelaars eigenlijk? Ik heb ooit de schakelaar voor de toeter/grootlicht afgebroken toen ik werd gesneden op de snelweg. Destijds vervangen door een roestig exemplaar van de Citromobile met een grijs ipv zwart uiteinde.